BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Chris op 22 February 2008, 13:45:34

Titel: HSL Eindhoven-Venlo-Düsseldorf haalbaar
Bericht door: Chris op 22 February 2008, 13:45:34
HSL Eindhoven-Venlo-Düsseldorf haalbaar
Uitgegeven: 22 februari 2008 12:19

VENLO - Een hogesnelheidstrein (hsl) tussen Eindhoven, Venlo en Düsseldorf is haalbaar. Dat blijkt uit het vrijdag gepresenteerde HST Cross Border Connect-onderzoek.
ANP

Het huidige aantal reizigers tussen Venlo en Düsseldorf van 1800 per dag kan met 70 procent stijgen als de kwaliteit omhooggaat. Dat betekent onder meer kwalitatief betere treinen, minder stops en meer doorgaande treinen.

Het aantal reizigers kan volgens de onderzoekers nog meer omhoog door aan te haken aan de economische ontwikkelingen. Daarbij kan gedacht worden aan Brainport Eindhoven, Greenport Venlo en de Tradeports in Venlo.

Ook de toename van het gebruik van Airport Düsseldorf, het stijgende aantal Duitse studenten aan Nederlandse opleidingen en de toename van Duitse toeristen zijn ontwikkelingen waar de hsl op kan aansluiten.

Ook de wereldtuinbouwtentoonstelling Floriade 2012 in Venlo is makkelijker bereikbaar met de snelle treinverbinding.

Kaartverkoop

Een eerste stap om zo'n hsl op de rails te krijgen is volgens de Venlose wethouder Herman Janssen (Ruimte) de uniformering van de kaartverkoop.

Voor de extra investeringen hopen de betrokken organisaties op Europese subsidies. Op korte termijn gaat Venlo hierover met Eindhoven om de tafel zitten.



Bron : NU.nl
Titel: Re: HSL Eindhoven-Venlo-Düsseldorf haalbaar
Bericht door: Hans Kl op 22 February 2008, 13:57:25
Is nu verandert naar een rechtstreekse treinverbinding (http://www.nu.nl/news/1447444/10/Rechtstreekse_trein_Eindhoven-Roergebied_haalbaar.html).
Geen HSL maar
Titel: Re: HSL Eindhoven-Venlo-Düsseldorf haalbaar
Bericht door: Mispoes op 22 February 2008, 13:59:36
De snelheid ligt er meteen uit..... ;D
Titel: Re: HSL Eindhoven-Venlo-Düsseldorf haalbaar
Bericht door: Nijtram op 22 February 2008, 14:12:57
Een hogesnelheidstrein (hsl) tussen Eindhoven, Venlo en Düsseldorf is haalbaar.
Een snelle verbinding naar Groningen ook???, maar die komt er ook niet.

Ook de wereldtuinbouwtentoonstelling Floriade 2012 in Venlo is makkelijker bereikbaar met de snelle treinverbinding.
En dan ligt er zeker voor 2012 ???. Voor je een schop in de grond kan zetten ben je al 2 tot 3 jaar verder....

Voor de extra investeringen hopen de betrokken organisaties op Europese subsidies. Op korte termijn gaat Venlo hierover met Eindhoven om de tafel zitten.
En wie gaat de rest betalen???

heerlijk toch zo`n roep in de ruimte om een snelle treinverbinding.
Verbindingen zijn altijd haalbaar, de vraag is alleen tegen welke kosten.
Een wethouder heeft weer wat bedacht om zichzelf de komende jaren bezig te houden.

Martijn

Titel: Re: HSL Eindhoven-Venlo-Düsseldorf haalbaar
Bericht door: Remunj op 22 February 2008, 14:13:48
Mag het ook via Heerlen?

http://www.limburger.nl/article/20080222/REGIONIEUWS01/479818624/1056 (http://www.limburger.nl/article/20080222/REGIONIEUWS01/479818624/1056)
Titel: Re: HSL Eindhoven-Venlo-Düsseldorf haalbaar
Bericht door: mmhajvth op 22 February 2008, 14:42:48
De krant heeft komkommertijd zo zien we maar weer!  :(

Weet iemand nog hoe lang de HSL er over gedaan heeft om uberhaupt tot verwezelijking te komen?   ...precies in 1973 was den Uyl er al over bezig... dus een 40 jaar tussen dit soort kranten berichtten en verwezelijking moet je toch minstens rekenen in Nederland!

Logisch!
Want eerst krijg je in Nederland de eindeloze speculaas fase... Het liefst net zo lang tot dat iemand met geld er ook in gaat geloven... (meestal de "Ambitieuze"  kamerleden die het eerst ja roepen)
Dan moet het opgenomen worden in de zogenaamde planologische kenbeslissingen ook wel PKB's
Dit traject duurt opzich al minimaal 5 jaar maar 12 jaar is geen uitzondering... Let op dan moet het al als CBB* in de PKB zijn opgenomen anders werkt het niet door naar de provincie! En gebeurt er dus helemaal niets!
Vervolgens moeten de desbetreffende provincies het opnemen in het streekplan... en ja dat duurt ook 10 jaar omdat die plannen nou eenmaal in een cylcus van 10 jaar worden vernieuwd en er ook met regelmaat vertraging op zit. (En er zelfs provincies zijn die helemaal geen streekplan meer opstellen zoals Limburg) Dan moet het nog naar de gemeentes vertaald worden... en tijdens dat hele proces heb ik nu nog niet 1 actievist of terugkrabbelende geldschieter gerekend!

Oke dus die HSL van weet ik waar, naar weet ik waar in Nederland, zal nog wel even op zich laten wachten.  :-X

*CBB = Concrete Beleids Beslissing

m.v.g.

Mark
Titel: Re: HSL Eindhoven-Venlo-Düsseldorf haalbaar
Bericht door: Rick op 22 February 2008, 15:09:26
Citaat
Het huidige aantal reizigers tussen Venlo en Düsseldorf van 1800 per dag kan met 70 procent stijgen als de kwaliteit omhooggaat. Dat betekent onder meer kwalitatief betere treinen, minder stops en meer doorgaande treinen.
Je zou natuurlijk ICR kunnen gebruiken en in Venlo de 1700 wisselen voor een 101. Als dat dan rijdt als IC in plaats van stoptrein schiet je al een heel eind op en het kost minder.

Toch klinkt dat bekend, zal ik niet zo verzonnen hebben....
Titel: Re: HSL Eindhoven-Venlo-Düsseldorf haalbaar
Bericht door: mmhajvth op 22 February 2008, 15:40:46
Ik zou bijna zeggen waarom niet de ICK door laten rijden vanauit Den Haag via Venlo naar Duitsland...
Dat is voor de ICK nog bekend terrein ook!  ;D

m.v.g.

Mark
Titel: Re: HSL Eindhoven-Venlo-Düsseldorf haalbaar
Bericht door: WillemNS op 22 February 2008, 15:41:44
Is het na Venlo, tot Munchengladbach (met uitzondering van stationnetjes) niet enkelsporig?

Willem
Titel: Re: HSL Eindhoven-Venlo-Düsseldorf haalbaar
Bericht door: Pascal. op 22 February 2008, 15:57:38
nee dacht het van niet  ???

Te minste na kalderkirchen (net over de grens ) is dubbelspoor er rijden daar veel goederentreinen.

Gr.Pascal
Titel: Re: HSL Eindhoven-Venlo-Düsseldorf haalbaar
Bericht door: arjen op 22 February 2008, 16:14:56
Is het na Venlo, tot Munchengladbach (met uitzondering van stationnetjes) niet enkelsporig?

Willem

Venlo-Kaldenkirchen en Viersen-Mönchengladbach is OK, maar daartussen zitten inderdaad nog hele stukken enkelspoor.
Titel: Re: HSL Eindhoven-Venlo-Düsseldorf haalbaar
Bericht door: mmhajvth op 22 February 2008, 16:29:20
Dülken > Viersen is ook nog Dubbelspoor, dus dan hebben we tussen Kaldenkirchen en Dülken enkel spoor m.u.v. de 2 stations die er daar nog liggen.
Totale lengte is nog geen 12 km enkel spoor.
voor meer info check Google earth!  ;)

Dan gaan we hier nog even verder fantaseren over HSL lijnen in Nederland  ;)

m.v.g.

Mark
Titel: Re: HSL Eindhoven-Venlo-Düsseldorf haalbaar
Bericht door: neudalhausenstadbahn op 22 February 2008, 17:02:22
Je zou natuurlijk ICR kunnen gebruiken en in Venlo de 1700 wisselen voor een 101. Als dat dan rijdt als IC in plaats van stoptrein schiet je al een heel eind op en het kost minder.

Toch klinkt dat bekend, zal ik niet zo verzonnen hebben....
Om te beginnen, venlo heeft geen stoptreinverbinding maar een regionale sneltreinverbinding met Duitsland. Als het een stoptrein was dan was het een RegionalBahn geweest en geen RegionalExpress. Hij rijd tussen Venlo en Hamm(westf.) namelijk 23 stations zonder te stoppen voorbij.

Het belangrijkste is dat IC of ICE verbindingen niet ten koste mogen gaan van regionale verbindingen naar mijn mening. Op dure treinen zitten een hoop mensen niet te wachten die willen gewoon met een "Länderticket" kunnen reizen. Maargoed de Maas-Wupper Express is al aanbesteed en gaat na 2013 gereden worden door Keolis, dus ik ga er vanuit dat dat blijft bestaan.

De beste optie voor een IC/ICE verbinding lijkt mij de IC lijn 51 Stralsund-Berlin-Weimar-Kassel-Düsseldorf door trekken naar Venlo en evt. verder en die met meerstrooms treinstellen, ICE VT's of getrokken mat. rijden( wat het nu in Duitsland al doet.

Groetjes Michiel

Ps; Ik hoop nog steeds op een goeie regionale verbinding Arnhem-Duitsland want dat is heel zwaar bagger.
Titel: Re: HSL Eindhoven-Venlo-Düsseldorf haalbaar
Bericht door: Alexander op 22 February 2008, 21:08:21
Hallo allemaal,

Het goederenvervoer wordt gedwongen om naar de Betuwe route te verhuizen. Het is en blijft dringen tussen Arnhem en Duitsland waar de HST en het verkeer van de Betuwe route en nog vele goederen routes over de zelfde sporen moeten.
Tussen Eindhoven en venlo is het zonder het goederenvervoer vrij rustig, en tussen Deurne en Horst kon men vroeger 160 km per uur.
Ik zou zeggen laat de HST vanuit Utrecht naar Eindhoven en Venlo rijden.
Vanuit Venlo is het niet ver meer naar Duisburg, en tussen Boxtel en Eindhoven is nog een stukje 4 sporig voor inhalen.

Groeten, Alexander
Titel: Re: HSL Eindhoven-Venlo-Düsseldorf haalbaar
Bericht door: neudalhausenstadbahn op 22 February 2008, 21:25:08
Vanuit Venlo naar Duisburg, lijkt me niet echt handig, als je vanuit Venlo via Duisburg naar Köln en verder wilt moet je 2 keer kopmaken. Als je van Venlo naar het noord/oosten wil is het niet handig om meteen naar Duisburg te gaan omdat je dan kop moet maken in Viersen en Mönchen-Gladbach, Neuss en Düsseldorf overslaat. Goed je doet dan wel Krefeld aan maar dat lijkt me niet echt een alternatief.

Groetjes Michiel
Titel: Re: HSL Eindhoven-Venlo-Düsseldorf haalbaar
Bericht door: Alexander op 22 February 2008, 21:33:36
Ow ja, de spoorlijn buigt naar het zuiden af, even vergeten.
Alternatief. Venlo Duseldorf, Keulen en verder dan maar  :)

Groeten, Alexander
Titel: Re: HSL Eindhoven-Venlo-Düsseldorf haalbaar
Bericht door: rloop op 22 February 2008, 22:20:55
Kort samengevat, nee niet haalbaar.
Titel: Re: HSL Eindhoven-Venlo-Düsseldorf haalbaar
Bericht door: Peter Korsten op 22 February 2008, 22:35:18
De route via Düsseldorf en Keulen lijkt me een stuk meer voor de hand liggend dan via Heerlen. Heerlen is niet echt klein, maar Sittard-Geleen en Maastricht zijn dat ook niet. Er wonen redelijk veel mensen in Zuid-Limburg, maar het is allemaal verspreid; bovendien is het bepaald niet de meestverdienende regio van Nederland (of zelfs Limburg). En een ICE of TGV in Heerlen? Dan mogen ze eerst iets aan de overlast gaan doen.

Düsseldorf staat in de top tien van grote Duitse steden en heeft een flink uit de kluiten gewassen vliegveld (dat tien keer beter is dan Schiphol met zijn eindeloze afstanden en wanhoop veroorzakende bagagehal). En het heeft twee keer zoveel inwoners als Aken.

Winkelen kun je er ook heel goed (vooral als je van eten houdt). Het valt niet te verwachten dat hele volksstammen Duitsers naar de Heuvelgalerie en de Piazza zullen komen, maar andersom is heel wat waarschijnlijker.

Bovendien zitten er een paar modelspoorzaken op loopafstand van Düsseldorf Hbf. :)

- Peter
Titel: Re: HSL Eindhoven-Venlo-Düsseldorf haalbaar
Bericht door: RICROO op 22 February 2008, 22:56:59
Nog een HSL project!

Tot nu toe is het nog niet eens gelukt om een snelle trein naar Brussel en Parijs te krijgen. Wanneer moest die gaan rijden?

Gelukkig noemen ze het nu wel highspeed, uit eigen ervaring weet ik dat er niets "high" aan is. Ik ben van ellende maar weer in de auto gestapt om wekelijks naar Brussel te rijden.

Tipje! Maak eerst een project af voordat aan de volgende uitdaging begonnen wordt.

Even op een rijtje: Betuwelijn, HSL, Randstadrail, tramtunnel Den Haag. Allemaal vlekkeloos en binnen budget verlopen toch? Of niet!


Richard.

Titel: Re: HSL Eindhoven-Venlo-Düsseldorf haalbaar
Bericht door: rloop op 22 February 2008, 23:25:36
En via de belasting blijf je het je hele leven betalen
Titel: Re: HSL Eindhoven-Venlo-Düsseldorf haalbaar
Bericht door: Peter Korsten op 22 February 2008, 23:33:41
Moet je nou voor één niet ter zake doend zinnetje het hele bovenstaande bericht citeren?

Bovendien kost je de staat tijdens je leven meer dan je opbrengt (zie hier (http://www.nrc.nl/binnenland/article943183.ece/De_Nederlander_is_een_kostenpost)), dus erg verongelijkt zou je je niet hoeven te voelen.

- Peter
Titel: Re: HSL Eindhoven-Venlo-Düsseldorf haalbaar
Bericht door: ReesCees op 22 February 2008, 23:40:09
Hij is fijn. Een HSL door Limburg!

Als ze ergens geen haast hebben dan is het wel in Limburg!

Wordt dit dan het "Miljarden Lijntje" ?

Tot zo ver mijn bijdrage in dit topic.

Kees-Jan
Titel: Re: HSL Eindhoven-Venlo-Düsseldorf haalbaar
Bericht door: Albert.H0 op 22 February 2008, 23:40:22
Ach, wie weet, misschien nog een 2e leven voor de Benelux ICR's zodra de HST's naar België gaan rijden.

Lijkt zo simpel, BDs ombouwen (Belgische beveiliging eruit, Duitse erin), 4-spannings lok 185 TRAXX of 189 ervoor, ander kleurtje erop en gaan.

En waarom eigenlijk niet gelijk vanuit Den Haag via Eindhoven naar Düsseldorf, net als vroeger Den Haag-Keulen met buurland ICR's. Krijgt Den Haag weer een internationale trein, want de HSL gaat er aan voorbij.

Overigens, er waren ooit plannen om na ingebruikname HST's de Benelux stammen in te gaan zetten tussen Maastricht en Brussel, eventueel verlengd naar Eindhoven of zelfs Nijmegen. Nu Maastricht-Brussel met Belgische 1300 en I11 dus dat hoeft niet meer.

Albert
Titel: Re: HSL Eindhoven-Venlo-Düsseldorf haalbaar
Bericht door: rloop op 22 February 2008, 23:41:35
sorry je hebt gelijk
Titel: Re: HSL Eindhoven-Venlo-Düsseldorf haalbaar
Bericht door: Mispoes op 22 February 2008, 23:50:49
Düsseldorf staat in de top tien van grote Duitse steden en heeft een flink uit de kluiten gewassen vliegveld

Juist! 40 minuten later zit je in de Messestad.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG1066.jpg)

Flughafen Düsseldorf vanuit A319 op weg naar Nürnberg op 11 februari 2008.
Titel: Re: HSL Eindhoven-Venlo-Düsseldorf haalbaar
Bericht door: Dolf44 op 23 February 2008, 00:03:07
Waarschijnlijk zijn die, blijkbaar trage, limburgers wel vlotter van begrip.
Die hebben door dat een snelle verbinding met  aansluiting op een TGV station iets heel anders is dan een HSL. ;D

Dolf. 
Titel: Re: HSL Eindhoven-Venlo-Düsseldorf haalbaar
Bericht door: Peter Korsten op 23 February 2008, 00:51:00
Graag zou ik de heren, die zogenaamd grappige opmerkingen over Limburgers willen maken, er op attent willen maken dat er zich een Limburger tussen de moderatoren bevindt. ;D

Het zou inderdaad een goed idee zijn om meteen vanuit Den Haag en Rotterdam een trein te laten rijden. Het grootste probleem zal echter zijn dat je dik anderhalf uur in de trein zit vanuit Den Haag naar Eindhoven, met weinig mogelijkheden om die reistijd terug te brengen.

Bovendien rijdt er al een trein vanuit Düsseldorf naar Amsterdam. Twee internationale verbindingen is misschien wat veel van het goede.

Het grootste 'probleem' van Zuid-Limburg is dat er nogal veel mensen in een nogal klein gebied wonen, maar dat dit gebied maar één fatsoenlijke spoorverbinding heeft - en dan met de rest van Nederland. Naar Luik is er een boemel, naar Aken is er een boemel over een enkelsporig lijntje en naar Belgisch Limburg is er (voorlopig tenminste) helemaal niets.

Luik en Aken hebben een aansluiting op het hogesnelheidsnet, maar Zuid-Limburg valt buiten de boot.

De rest van Limburg is relatief dun bevolkt; Weert en Roermond zijn beide te klein om een stop te verantwoorden; Venlo zou al wat meer aanspraak kunnen maken.

In plaats van allerlei hogesnelheidslijnen (waar hier overigens geen sprake van is) heeft Zuid-Limburg meer behoefte aan lijnen an sich, plus dat het eindpunt van de NMBS of DB net een station (en land) verderop gelegd zou worden. Die trein tussen Brussel en Maastricht is een mooi initiatief, maar die zou eigenlijk een echte intercity moeten zijn die alle dagen rijdt, net als die naar Alkmaar.

- Peter
Titel: Re: HSL Eindhoven-Venlo-Düsseldorf haalbaar
Bericht door: Bert Roefs op 23 February 2008, 10:54:18
Graag zou ik de heren, die zogenaamd grappige opmerkingen over Limburgers willen maken, er op attent willen maken dat er zich een Limburger tussen de moderatoren bevindt. ;D

- Peter

En is die niet naar Malta gevlucht?
 ;D
Titel: Re: HSL Eindhoven-Venlo-Düsseldorf haalbaar
Bericht door: ReesCees op 23 February 2008, 10:59:50
Bertje Bertje bertje.  :-X

Pas nou op. Hij is niet voor niets nog zuidelijker gaan wonen (temperament laten we het daar maar op houden ;))

Kees-Jan

Titel: Re: HSL Eindhoven-Venlo-Düsseldorf haalbaar
Bericht door: Pascal. op 23 February 2008, 17:18:41
Er is niks mis mee om een Limburger te zijn ;D ;D :-*

Is alleen erg dat alle beurzen in de randstad zijn :-| :-|

En nooit hiero  >:(

Ben ook blij dat ik niet in die drukke randstad woon , maar gelukkig in een vredig dorp woon ;D ;D

 8) Gr.Pascal

Titel: Re: HSL Eindhoven-Venlo-Düsseldorf haalbaar
Bericht door: laurent op 23 February 2008, 17:24:26
Lijkt zo simpel, BDs ombouwen (Belgische beveiliging eruit, Duitse erin), 4-spannings lok 185 TRAXX of 189 ervoor, ander kleurtje erop en gaan.
Zo simpel is dat dus niet, want iedere lok werkt met andere typen stuurstroom. Zo kan een 1800 bijv. niet met een BDs overweg, en de 1700 niet met DDM-1 stuurstanden.
De Bs is speciaal ontworpen voor HLE 11. De cabines lijken ook erg veel op de cabines van de loks.
Titel: Re: HSL Eindhoven-Venlo-Düsseldorf haalbaar
Bericht door: Peter Korsten op 24 February 2008, 00:19:26
Het zou mooi zijn als er zoiets als een Regional-Express tussen verschillende Europese landen zou rijden. Vanuit Den Helder zul je niet zo snel in Düsseldorf gaan winkelen, maar vanuit Limburg en Oost-Brabant al heel wat gemakkelijker.

De Europese integratie zie je vooral in de grensstreken vorm aannemen. Ga maar eens naar Maastricht, je breekt de nek over de Belgische nummerborden (en in iets mindere mate, Duitse nummerborden). Aan de andere kant zie je erg veel gele Nederlandse nummerplaten in de parkeergarages van vliegveld Düsseldorf International.

Niet iedereen heeft behoefte aan een prestigieuze hogesnelheidstrein tussen de hoofd- en grote steden. Gewoon gemakkelijk de grens over kunnen is veel belangrijker.

- Peter
Titel: Re: HSL Eindhoven-Venlo-Düsseldorf haalbaar
Bericht door: ReesCees op 24 February 2008, 00:41:27
Aan de andere kant zie je erg veel gele Nederlandse nummerplaten in de parkeergarages van vliegveld Düsseldorf International.

Das toch niet gek! Handig zelfs. Je gaat naar het vliegveld wat het dichtste bij is.

(vaak is voor mij Rotterdam veel makkelijker dan Amsterdam om te vliegen naar de UK).

Kees-jan
Titel: Re: HSL Eindhoven-Venlo-Düsseldorf haalbaar
Bericht door: Peter Korsten op 24 February 2008, 10:05:23
Het is zeker niet gek, maar het vereist dat je mentaal eerst een knop moet omzetten. Je zit nog vaak in het denkbeeld: "Ik ben Nederlander, dus ga ik naar Schiphol."

En inderdaad is de treinverbinding tussen Schiphol en Weert/Nederweert stukken beter dan die vanuit Düsseldorf. Qua afstand is het ongeveer even ver per auto, maar als je kunt kiezen tussen tussen de A52 vanuit Düsseldorf naar de Nederlandse grens en de A2, dan is de keuze snel gemaakt. De A52 is meestal vrijwel leeg en de gemiddelde Duitser rijdt een stuk minder 'assertief' dan de gemiddelde Nederlander.

Vandaar dat een rechtstreekse trein vanuit Düsseldorf naar, laten we zeggen, Eindhoven, helemaal geen gek idee zou zijn. Er zitten echter vrij weinig voordelen voor het Nederlandse bedrijfsleven aan en des te meer voor het Duitse, dus of het er ooit van komt?

- Peter
Titel: Re: HSL Eindhoven-Venlo-Düsseldorf haalbaar
Bericht door: ReesCees op 24 February 2008, 10:13:12
Ja Peter als het allemaal zo makkelijk zou zijn en er eens wat meer nagedacht zou worden.

RA is zo makkelijk: Je zet je auto 's morgens bijna in de vertekhal en loopt zo naar je vliegtuig (en dat alles binnen 30 minuten). Binnen een uurtje op Londen city Airport (ook zo'n handig vliegveld) en dan nog bijna 2 uur in de taxi, 2-3 uur vergaderen en dan weer naar huis.

Kees-Jan