BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: mijnspoor op 22 February 2008, 11:13:15

Titel: ns 2900
Bericht door: mijnspoor op 22 February 2008, 11:13:15
hallo allemaal.
op mijn baan probeer ik een gedeelte van een mijncomplex na te bouwen met bijbehorend matrieel.
mijn vraag aan jullie....
is er ooit een model gemaakt van het type  ns 2900 ?  ho gelijkstroom

deze diesellocomotieven hebben dienst gedaan bij de staatsmijnen en zijn later overgenomen door de ns(1970) en weer wat later verkocht aan spanje.
(bron wikipedia)

groeten,marco
Titel: Re: ns 2900
Bericht door: Eelco Storm op 22 February 2008, 11:19:35
Bij mijn weten geen modellen, maar moet je op marktplaats eens zoeken op 'philotrain' en dan de advertenties aanklikken met als titel 'Philotrain is goed, maar deze mogen er ook zijn... '

Eelco
Titel: Re: ns 2900
Bericht door: Overlast op 22 February 2008, 11:20:52
Voor zover ik weet heeft alleen Trawos een bouwpakket van de serie 2900 uitgebracht. Kant en klaar is er geen merk die deze loc heeft uitgebracht.  Als je een echt strak en goed kloppend model wil hebben kan je hem beter zelf bouwen. In RM heeft ooit een artikel gestaan van Rob Mooij die de Staatsmijnenversie heeft gebouwd.

Maarten
Titel: Re: ns 2900
Bericht door: Noppie. op 22 February 2008, 11:45:33
http://link.marktplaats.nl/148678001 (http://link.marktplaats.nl/148678001)

Greetz,
Noppie.
Titel: Re: ns 2900
Bericht door: mijnspoor op 22 February 2008, 11:52:01
wow :P
het is inderdaad het juiste model,alleen bij dit soort bedragen zal ik toch echt nog ff moeten doorsparen.
het ziet  er wel erg mooi uit.toch het overwegen waard.
Titel: Re: ns 2900
Bericht door: Bob R. op 22 February 2008, 12:38:11
De Trawos versie is veel te hoog en klopt op meer punten niet helemaal.
Titel: Re: ns 2900
Bericht door: Jeroen Water op 22 February 2008, 14:12:46
Hahaha,

die foto's op marktplaats van die 2903 ken ik! Dat is nu mijn loc!  :D :D

Ik heb alleen geen idee of de bouwer ook de staatsmijnen versie wil maken, maar dat is een kwestie van contact met deze man opnemen.

Raar idee om mijn 2900 nu op Marktplaats te zien, terwijl hij niet eens te koop is  ;D ;D 8) 8)

Feit is wel dat deze man hele fraaie modellen maakt!

Jeroen

Titel: Re: ns 2900
Bericht door: Overlast op 22 February 2008, 14:21:41
Hebben de modellen van diezelfde persoon niet een tijdje terug in RM gestaan?
Titel: Re: ns 2900
Bericht door: Jeroen Water op 22 February 2008, 14:24:37
Ja dat klopt. Was ook al mijn 2900............  ;)

Jeroen
Titel: Re: ns 2900
Bericht door: Andries op 22 February 2008, 14:30:48
Jeroen,

Het hoeft niet die van jou te zijn. Hij heeft er meerdere gemaakt. Ik heb er nl. ook één.

Andries
Titel: Re: ns 2900
Bericht door: Jeroen Water op 25 February 2008, 15:28:29
Die in de RM is zeer zeker van mij, omdat die loc een sleepcontact heeft en Ben er maar 1 in AC gemaakt heeft en volgens zijn zeggen het ook bij 1 blijft.

De loc op de foto's op marktplaats herken ik ook uit velen, omdat Ben voor mijn loc iets extra's heeft uitgevoerd wat hij normaalgesproken niet doet (de horizontale reling van het hekwerk vlak boven de voerplaat brengt hij normaal niet aan, maar deze hoort er wel!). Bovendien komt de meester exact overeen, heeft de loc exact dezelfde kleine afwijkingkjes waardoor je kan zien dat het handgemaakt is en heb ik de foto's van marktplaats zelf ook gekregen van Ben voordat ik de loc op kon halen.

Jeroen
Titel: Re: ns 2900
Bericht door: Blausee_Mitholz op 25 February 2008, 18:19:12
Die in de RM is zeer zeker van mij, omdat die loc een sleepcontact heeft en Ben er maar 1 in AC gemaakt heeft en volgens zijn zeggen het ook bij 1 blijft.

Jeroen

Hmmm toen ik hem had was ie nog nummerloos  ::) dus de sleper is van mijn hand  ;)
2903 is het dus geworden met mcn zie ik, fraai  :D

Rijdt ie nog goed Jeroen!

Mvg, Johan
Titel: Re: ns 2900
Bericht door: sneek op 25 February 2008, 19:17:53
Wie kan er wat meer inside-info over de technische uitvoering (licht, digitaal voorbereid?), rij-eigenschappen etc. van de getoonde modellen van 2900, 2000 en Kreupele Marie?

Wim
Titel: Re: ns 2900
Bericht door: Tedo op 25 February 2008, 19:19:10
Ik ben er ook een aan het maken van styreen:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2904_BNL.jpg)

Onderstel is een verlengd Roco 2200 onderstel, motor met 2 vliegwielen van Frateschi.
Het dak van de lange huif is (nog) van Trawos (het enige deel wat, min of meer, klopte).
Frontseinen van Philotrain.
Titel: Re: ns 2900
Bericht door: mijnspoor op 25 February 2008, 20:18:29
dat ziet er mooi uit!! :)
Titel: Re: ns 2900
Bericht door: Blausee_Mitholz op 25 February 2008, 21:08:01
Wie kan er wat meer inside-info over de technische uitvoering (licht, digitaal voorbereid?), rij-eigenschappen etc. van de getoonde modellen van 2900, 2000 en Kreupele Marie?

Wim

Ben Kreiter (zijn naam staat in zijn advertentie op mp) is a-technisch. Het model voor Jeroen was door hem al van een sleper voorzien en ik heb tussentijds de lok hier gehad om te digitaliseren (lok was nog nummerloos). De sleper was niet correct gemonteerd en daar heb ik (met goedkeuring) een cw op toegepast en opnieuw gemonteerd. Jeroen rijdt met IB en ik heb hem een Zimo 63  (DCC)ingebouwd. Zonder medeweten van Jeroen heb ik de frontverlichting opnieuw bedraad en gemonteerd. Toen Jeroen de lok bij mij ophaalde had hij een verrassing (Jeroen mag zelf vertellen wat  ;D )
Ben heeft trouwens nu wat van mijn werkwijze overgenomen heb ik begrepen (monteren van bedrading ect). Ik weet niet wat hij nu aanbied (digitaal of niet) maar analoog zal wss niet digitaal voorbereid zijn (dwz stekker er in en rijden maar)

ik heb het model 2900 dus uitvoering in handen gehad en moet zeggen dat de werkwijze van Ben Kreiter wel goed is. Het is absoluut geen rotzooi. Mechanisch zit het goed in elkaar.

Voor de goede orde ik heb het model van Jeroen gedigitaliseerd, daar blijft het ook bij.

Mvg, Johan.
Titel: Re: ns 2900
Bericht door: Tedo op 25 February 2008, 23:23:13
dat ziet er mooi uit!! :)

thx!  ;) ;D
Titel: Re: ns 2900
Bericht door: Jeroen Water op 26 February 2008, 08:49:42
Zonder medeweten van Jeroen heb ik de frontverlichting opnieuw bedraad en gemonteerd. Toen Jeroen de lok bij mij ophaalde had hij een verrassing (Jeroen mag zelf vertellen wat  ;D )

Ben bouwt geen sluitseinen in zijn locs in, en dat vind ik ook helemaal niet erg, want ik ga een hoofdbaan maken waarbij mijn locs toch altijd wagens trekken. Dus toen ik de 2900 bij Johan op kon halen om hem weer naar Ben te brengen voor de afwerking, verwachtte ik wisselende frontseinen. Nou dat werkte ook perfect, dus Jeroentje helemaal blij. Maar toen kwam Johans verrassing: de loc kan ook rangeerseinen tonen! Aan beide zijden brandt dan het bovenste frontsein. Heel erg gaaf natuurlijk!

Omdat ik nu zo'n beetje op het punt sta om mijn treinbaan op te gaan bouwen, wil ik nu er wel rekening mee houden dat er een kleinschalig industriegebiedje komt, met kadespoor. Want de 2903 zal toch af en toe zijn rangeerseinen moeten kunnen tonen he!!!!  :D :D :D :D

Technisch is de 2900 van Ben dik in orde, maar hou er wel rekening mee dat 1 aangedreven draaistel weinig trekkracht oplevert. Ben biedt ook locs aan met 4 assen aangedreven, mijn advies: doe dat! Ik had weinig keuze, omdat ik onder een draaistel een sleper kwijt moest, maar ik kan nu geen VAM trein van 9 wagens met de 2900 trekken. Mijn 2900 heeft dus het Brawa koelwagensetje aan de haak en dan houdt het ook wel een beetje op. Dat setje bestaat uit drie tweeassige wagens die qua gewicht heel licht zijn. Hierbij moet nog wel opgemerkt dat ik de trekkracht niet beoordeel op vlakliggend spoor, maar op een helling. Die moet de loc zonder slippen kunnen nemen. Achteraf vind ik het niet erg dat de 2900 nu met de koelwagens rijdt, want zo'n grote diesel voor drie van die truttige wagentjes is toch ook wel een gaaf gezicht  ;D

Natuurlijk is zo'n loc best wel aan de prijs, maar ik vind het het zeker waard. Als je ziet hoeveel tijd Ben en Johan erin gestoken hebben, is het voor een zelfbouwproduct echt geen dure loc.

Ik ben er dan ook onwijs blij mee! Voor de wisselstromers moet ik er wel bij vermelden dat je heel goed moet overwegen als je zo'n loc aan wilt schaffen, want Ben heeft mij toentertijd aangegeven dat dit voor hem de enige wisselstroomloc zou blijven, omdat hij totaal geen ervaring heeft met het plaatsen van een sleper, laat staan van het werkend krijgen van een wisselstroomloc. Ook heeft Johan er vele uurtjes in moeten steken om de loc prefect werkend te krijgen. En geloof me, Johan is niet van gisteren, die heeft hier echt veel ervaring in! Maar omdat het hem ook erg veel tijd kost, heeft hij daarom ook in zijn bericht geschreven dat hij niet nog meer 2900en gaat ombouwen.

Jeroen
Titel: Re: ns 2900
Bericht door: henk op 26 February 2008, 11:13:43
Is het model uit geëtst of gezaagd messing?
Titel: Re: ns 2900
Bericht door: Blausee_Mitholz op 26 February 2008, 18:29:09
Is het model uit geëtst of gezaagd messing?

Hi Henk,

Boor en freeswerk uit messing plaat. De bovenzijde van de huiven is uit aluminnium  gevormd. Ben soldeerd niks, hij verlijmt alles.

Mvg, Johan.
Titel: Re: ns 2900
Bericht door: Menno 1846 op 26 February 2008, 18:41:53
Reden vaak tussen Zwolle en het Noorden.(zie goederenvervoer in NL 1972-1997)
Greetz:Menno
Titel: Re: ns 2900
Bericht door: Ton Rijnen op 09 March 2008, 12:56:51
Citaat
Wie kan er wat meer inside-info over de technische uitvoering (licht, digitaal voorbereid?), rij-eigenschappen etc. van de getoonde modellen van 2900, 2000 en Kreupele Marie?


Ik wilde samen met een vriend 2 exemplaren van Kreupele Marie bestellen, verkoper wil een aanbetaling van 50%, en begint in juni/juli pas met bouwen.
Ik ken de goede man niet, en ook de kwaliteit van zijn procuct ken ik niet, dus heb ik voorgesteld om 25% aan te betalen wat voor 2 loks nog altijd een behoorlijk bedrag is.
Ik heb geen reactie meer gehad op mijn voorstel, dus dan weet ik genoeg.

Ton
Titel: Re: ns 2900
Bericht door: Bob R. op 09 March 2008, 14:52:49
Weet iemand wat de hoogte van de huif is van een 2900 ? (in 1/1 dan)
Titel: Re: ns 2900
Bericht door: mijnspoor op 10 March 2008, 07:21:37
pin me niet vast,maar het zal om en nabij de 3525 mm liggen vanaf onderkant wiel.
(gemeten met lineaal vanaf tekening, vermenigvuldigd met schaal,dus niet zo heel nauwkeurig)
 (als je tenminste het motorgedeelte bedoeld, met huif)

als als als, ik weet het...... ::)
Titel: Re: ns 2900
Bericht door: Jeroen Water op 10 March 2008, 08:52:28
Ik wilde samen met een vriend 2 exemplaren van Kreupele Marie bestellen, verkoper wil een aanbetaling van 50%, en begint in juni/juli pas met bouwen.
Ik ken de goede man niet, en ook de kwaliteit van zijn procuct ken ik niet, dus heb ik voorgesteld om 25% aan te betalen wat voor 2 loks nog altijd een behoorlijk bedrag is.
Ik heb geen reactie meer gehad op mijn voorstel, dus dan weet ik genoeg.

Ton

Ton,

Je moet natuurlijk zelf een goed gevoel krijgen bij zo'n langlopend project en ja 50% vooruitbetalen is niet niets. Maar bij deze geef ik je enkele zaken zoals IK ze ervaren heb met Ben, de bewuste bouwer waar het hier over gaat.

Dat je 50% vooruitbetaald komt omdat Ben materialen in moet kopen en geen zin heeft om voor iedereen deze materiaalkosten voor te schieten (wat voor hem dan ook eens flink in de papieren zou lopen).

Dat hij "pas" in juli aan de 2800en gaat beginnen komt door drie dingen: 1 hij is nu nog bezig om modellen voor anderen af te maken, 2 Ben houdt er niet van om teveel projecten tegelijk op te pakken, zodat de doorlooptijd vreselijk uitloopt, 3 Hij gaat zomers altijd enkele maanden naar Italië en gaat daar tijdens zijn vakantie beginnen met de bouw van de locs die mensen besteld hebben (onderdelen vervaardigen). Als hij dan terug komt in Nederland, worden de locs in elkaar gezet en gespoten. Omdat het voor Ben ook hobby is, moet je er rekening mee houden dat de bouw van zijn locs een aantal maanden tot een jaar kan duren.

Dat je geen reactie krijgt op zijn mail, kan komen omdat Ben niet zo vaak zijn mail leest (is mijn ervaring tenminste). Dus daar stel je je dan op in en heb je gewoon iets langer geduld.

Natuurlijk moet je zelf weten wat je doet, maar ik heb totaal geen nare gevoelens gekregen bij het in zee gaan met Ben. Ik vind het een heel aardige man en hij heeft me een prachtige locomotief geleverd. Hij is nu ook nog een leuk modelletje voor me aan het bouwen. Ook daar heb ik het materiaal vooruitbetaald en betaal ik Ben zijn arbeid bij oplevering. En die arbeid is maar een schijntje van alle tijd die hij erin steekt!

Hou in ieder geval wel goed voor ogen dat je GEDULD moet hebben, omdat Ben het bouwen van de locs voor zijn HOBBY doet. Ben is geen fabriek.

Verder mag je natuurlijk geheel zelf je eigen conclusies trekken uit je ervaringen.

Jeroen
Titel: Re: ns 2900
Bericht door: Chris2412 op 10 March 2008, 12:02:29
Ik heb bij dezelfde man een 2000 gekocht en moest ook 50 % aan betalen.
Neem maar van mij aan dat dat goed komt.
Geeft zelfs garantie als er iets mis is bij en na de aflevering.

Zou de lok wel persoonlijk gaan halen in plaats van opsturen.
Hij woont in Zwolle
Titel: Re: ns 2900
Bericht door: Bob R. op 10 March 2008, 12:40:06
@ mijnspoor
De Trawoskap is erg hoog i.c.m. de donor (Roco SNCF 63000) vandaar.

Bedankt voor deze info
Titel: Re: ns 2900
Bericht door: Peter Korsten op 10 March 2008, 14:06:53
Weet iemand wat de hoogte van de huif is van een 2900 ? (in 1/1 dan)

Zal ik vanavond voor je opzoeken.

- Peter
Titel: Re: ns 2900
Bericht door: Andries op 10 March 2008, 15:47:02
Ik sluit me aan bij de mensen die positieve ervaringen hebben met Ben, de maker van de uit vnl. messing bestaande locomotieven. Ik heb ook altijd vooruitbetaald en hij hield me keurig op de hoogte van de vorderingen dmv. foto's. De modellen(4 inmiddels) heb ik ook altijd bij hem thuis opgehaald.
 (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BK_OMBC_BC_2904.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BK_loc_2000_groen.jpg)

Andries
Titel: Re: ns 2900
Bericht door: Floris Dilz op 10 March 2008, 15:50:47
hmmmm, omBC, leukleukleuk, meer foto's zou ik niet erg vinden  ;D
Titel: Re: ns 2900
Bericht door: Andries op 10 March 2008, 16:14:10
Foto's komen later; ik moet eerst nog een maaltijd verzorgen(inkoop en bereiding).

Andries
Titel: Re: ns 2900
Bericht door: Pauldg op 10 March 2008, 16:18:04
hmmmm, omBC, leukleukleuk, meer foto's zou ik niet erg vinden  ;D

Is dat niet een omC? Die B hoort volgens mij alleen bij de stroomlijnopvolger (maar ik kan het mishebben).

Titel: Re: ns 2900
Bericht door: Floris Dilz op 10 March 2008, 16:28:34
nee hoor, dr zijn ook niet-gestroomlijnde omBC's geweest, iets van 3 types zelfs als ik t goed zeg...
Titel: Re: ns 2900
Bericht door: verzameldirk op 10 March 2008, 17:04:43
Wie kan er wat meer inside-info over de technische uitvoering (licht, digitaal voorbereid?), rij-eigenschappen etc. van de getoonde modellen van 2900, 2000 en Kreupele Marie?

Wim

Koop het volgende boek, zoek op Google, het boek is het boek
Diesellocomotieven in Nederland
van Carel van Gestel en anderen

ISBN  nr.  90 6013 089 8

uitgegeven door de Alk in 2002

hier eventueel zoeken

http://used.addall.com/

of

http://boekwinkeltjes.nl/

veel succes, een prachtige boek
ook een foto van de "manke Marie" loc 2801 van de NS
en de maten van alle diesellocs staan er ook in, plus tekeningen.

Dick Bolt
Warffum
Titel: Re: ns 2900
Bericht door: Andries op 10 March 2008, 17:23:05
Dick,

Ik denk dat Wim vraagt naar de rij-eigenschappen van de loc's die door Ben gebouwd zijn.

Andries
Titel: Re: ns 2900
Bericht door: sneek op 10 March 2008, 17:58:31
Correct, we hebben het in dit draadje over een modeltrein. In mijn eigen bieb is genoeg te vinden over de schaal 1:1 locs.

Wim
Titel: Re: ns 2900
Bericht door: Peter Korsten op 10 March 2008, 18:57:09
Weet iemand wat de hoogte van de huif is van een 2900 ? (in 1/1 dan)

Ah, verdraaid, hier heb ik de hoogte van de cabine, niet de huif. Volgens een tekening die me ooit is toegestuurd: 4130 mm van de bovenkant rail tot aan de bovenkant van de cabine voor de 2902 t/m de 2905; 4330 voor de 2901. Met een beetje passen en meten aan de hand van de tekening schat ik -grofweg- een hoogte van 3540 mm.
Titel: Re: ns 2900
Bericht door: mijnspoor op 10 March 2008, 20:50:25
zitten we toch mooi dicht bij elkaar met 3525 ;)
Titel: Re: ns 2900
Bericht door: Andries op 10 March 2008, 22:01:34
De beloofde foto's van de omBC. Hij wordt aangedreven door een Tenshodo spud. De 2000(eerder afgebeeld) heb ik met twee spuds laten uitvoeren: voldoende trekkracht. Tegenwoordig gebruikt hij Mashima black beetle.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/maart_2008_017.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/maart_2008_018.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/maart_2008_019.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/maart_2008_023.jpg)

Andries
Titel: Re: ns 2900
Bericht door: Floris Dilz op 10 March 2008, 23:21:58
mooi wagentje!
Titel: Re: ns 2900
Bericht door: Bob R. op 11 March 2008, 07:44:45
@Peter Korsten

Bedankt!
Titel: Re: ns 2900
Bericht door: Peter Korsten op 11 March 2008, 08:09:36
Let wel, het is allemaal ohne Gewähr, ik heb namelijk met een liniaal op mijn beeldscherm zitten meten...

- Peter
Titel: Re: ns 2900
Bericht door: Bob R. op 11 March 2008, 08:16:29
Het gaat erom dat het (uiteindelijke) model niet te hoog wordt, maar het is nu eigenlijk al te hoog ::)
Titel: Re: ns 2900
Bericht door: verzameldirk op 11 March 2008, 08:54:40
Ik denk dat Wim vraagt naar de rij-eigenschappen van de loc's die door Ben gebouwd zijn.

Ik dacht dat hij de juiste afmetingen en een tekening zocht  ;D

Dick Bolt
Titel: Re: ns 2900
Bericht door: Peter Korsten op 11 March 2008, 10:06:14
Het gaat erom dat het (uiteindelijke) model niet te hoog wordt, maar het is nu eigenlijk al te hoog ::)

Maar als je de hoogte van de cabine goed hebt en de verhoudingen goed, zou het toch ongeveer moeten kloppen?

- Peter
Titel: Re: ns 2900
Bericht door: verzameldirk op 11 March 2008, 11:00:02
Ik dacht dat hij de juiste afmetingen en een tekening zocht  ;D
update ; ik heb hem hier per ongeluk geplaatst, op een andere forum
vroeg men om gegevens van oude diesellocs die bij de staats mijnen hebben gereden   >:(

Dick Bolt
Titel: Re: ns 2900
Bericht door: Bob R. op 11 March 2008, 12:37:58
Maar als je de hoogte van de cabine goed hebt en de verhoudingen goed, zou het toch ongeveer moeten kloppen?
Ik twijfel aan de juistheid van de Trawos kap
Titel: Re: ns 2900
Bericht door: Peter Korsten op 11 March 2008, 12:43:48
Daar hoef je niet aan te twijfelen: die klopt gewoon niet.

- Peter
Titel: Re: ns 2900
Bericht door: Bob R. op 11 March 2008, 12:49:46
Maar als basis en vooral de cabine is toch wel geschikt ?
Titel: Re: ns 2900
Bericht door: Peter Korsten op 11 March 2008, 23:11:44
Ja, dat klopt, maar dan houdt het ook wel op.

Ooit wil ik die cabine en een groot deel van de huif in styreen laten plotten. Vanwege de vele rechte hoeken en vlakken van vooral de cabine is geplot styreen zo'n beetje het uitgelezen materiaal. Beetje Evergreen strips erop, hop.

De roosters zouden ook uit styreen gemaakt kunnen worden, maar dat ziet eigenlijk niet uit. Daar zou geëtst messing een geschikter materiaal zijn, of anders gegoten kunsthars. Nog zoiets dat ik eerst uit dien te zoeken.

- Peter
Titel: Re: ns 2900
Bericht door: Bob R. op 11 March 2008, 23:17:05
Ik zie dat het grootste verschil met de daadwerkelijke lok de korte huif is, smaller en breed uitlopend naar de cabine.

Als ik dat aanpas komt het wel geloofwaardig over, dacht ik zo
Titel: Re: ns 2900
Bericht door: Peter Korsten op 11 March 2008, 23:33:34
De roosters in de deuren op de huif kloppen ook van geen kanten. Tedo op dit forum heeft uiteindelijk alleen de bovenkant van de Trawos-huif in zijn 2900-project gebruikt.

- Peter
Titel: Re: ns 2900
Bericht door: Bob R. op 12 March 2008, 07:40:57
Tedo heeft ook de voorzijde van de bovenkant aangepast.
Trawos heeft roosters van een roco 2200 gebruikt, dat klopt inderdaad niet, net als het aantal roosters ::)
Titel: Re: ns 2900
Bericht door: Peter Korsten op 12 March 2008, 08:41:26
Die roosters zouden zich goed lenen om in geëtst messing of gegoten kunsthars te maken.

Vreemd, precies dezelfde opmerking heb ik gisteren in een ander draadje geplaatst...

- Peter
Titel: Re: ns 2900
Bericht door: Bob R. op 12 March 2008, 12:48:36
Tja dat heb je met 2 draadjes die veel overeenkomen. (ik raak ook af en toe de draad kwijt  ;) )
Titel: Re: ns 2900
Bericht door: mijnspoor op 12 March 2008, 14:56:07
om het nog ingewikkelder te maken ;D,
 het is toch het een en het zelfde draadje, scroll maar 4 berichten naar boven :D

Titel: Re: ns 2900
Bericht door: Peter Korsten op 12 March 2008, 21:54:02
Eh... eh... eh... :-[ :)

- Peter
Titel: Re: ns 2900
Bericht door: Tedo op 13 March 2008, 00:03:25
Tedo heeft ook de voorzijde van de bovenkant aangepast.

Klopt; eigenlijk is alleen de bovenzijde van de huif waar de uitlaat zit nog origineel Trawos  ;)
Titel: Re: ns 2900
Bericht door: Bob R. op 13 March 2008, 08:10:14
Ik verander de deuren in de huif van trawos kap niet. maar de ventilator roosters aan de bovenkant en zijkant pas ik wel aan.
Die zijn te beeld bepalend.

Titel: Re: ns 2900
Bericht door: Bob R. op 18 May 2008, 17:05:42
Is er nooit een boek verschenen over de locomotieven die bij de Limburgsche mijnen werden gebruikt ?
Titel: Re: ns 2900
Bericht door: Peter Korsten op 18 May 2008, 17:41:53
Er is het boek 'stoomdepot Heerlen' of iets van die strekking, maar dat richt zich uitsluitend op stoomtractie, voornamelijk de 6200 en de 6300. Een boek over de locomotieven van de Staatsmijnen zou ik echter drommels graag willen hebben.

Misschien vind je hier (http://www.nederlandsmijnmuseum.eu/) wat van je gading.

- Peter
Titel: Re: ns 2900
Bericht door: Bob R. op 18 May 2008, 17:48:54
Stoom depot Heerlen heb ik (mooi Boek)

Misschien komt er in het nog te verschijnen(?) boek Industrielocomotieven wel een goed overzicht.
(http://www.nvbswinkel.com/images/P/1000013.jpg)
www.nvbswinkel.com (http://www.nvbswinkel.com/images/P/1000013.jpg)

Maar geen speciaal boek over dit onderwerp dus :-|