BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: peco op 25 June 2020, 18:55:25
-
Waarvan maken jullie een spoorovergang, en dan bedoel ik een overgang bedoelt voor het spoorpersoneel.
Zodat zij een baan kunnen oversteken, zijn dit hele dunne plankjes of een plaatje.
En pas dat wel qua hoogte tussen de rails, of worden er bielsen verwijderd?
Peter
-
Je hebt al eens een spoorwegovergang voor wegverkeer gemaakt?
Bij ja, dan kun je dat hier op dezelfde manier doen. Zo'n overweg voor personeel heet dan een dienstoverpad.
Beveiligd door een wido (https://nl.wikipedia.org/wiki/Waarschuwingsinstallatie_dienstoverpaden)
Of op deze (https://www.youtube.com/watch?v=Erfr7Yo0d8M) manier. Wat je voorkeur heeft.
Bewerking: wat tekst verduidelijkt.
-
Het gaat Peter niet om de waarschuwingslichten maar om het pad zelf.
Er worden nooit bielzen verwijderd. Het pad wordt op de bielzen bevestigd. Vroeger werd dat vaak gedaan door bielzen tussen de spoorstaven te leggen, in de lengterichting van het spoor en bovenop de gewone bielzen.
Tegenwoordig zijn het vaak speciale roosters.
-
Respons op je eerste zin; Het pad is precies dat wat ik bedoel. Of betonplaten, of dat geval in Zwolle.
-
Dan heb ik je bedoeling verkeerd begrepen.
Wat ik ook wel eens heb gezien als een overpad tussen twee perrons ligt is een afstap/opstaptrede aan de perronwand. Tussen de rails ligt dan helemaal niks, waarschijnlijk om te voorkomen dat reizigers het ook als een geldige oversteekmogelijkheid zien.
-
Dank voor jullie reactie, maar.... maak je dit dan van heel dun hout of een stukje plastic enz enz.
Het mag dus niet boven de rails uitkomen, dus moet heel dun zijn.
Moet maar eens opzoek naar iets.
-
Ik heb ze zelf gemaakt van balsahout wat ik had liggen , dat kun je dun genoeg krijgen. Luciferhoutjes kunnen ook.
Rik
-
Dank je Rik, daar dacht ik ook aan, met luciferhoutjes krijg je meer het idee van balkjes, is ook leuk natuurlijk.
Zal ook kijken voor balsahout, beide mogelijkheden proberen.
Peter
-
Houten latjes van 2x3 mm zijn in modelbouwwinkels wel te vinden. Voor rails code 100 of code 83 is dat dun genoeg.
Anders kun je een stukje triplex in water leggen. Na een paar dagen laten de laagjes los en daar kun je dan plankjes van snijden.
-
Je kunt ook luciferhoutjes halveren. Of dunner schuren. Zo veel heb je nou nie nodig voor een overpad :)
Zelf heb ik wel eens balsahout gebruikt.
Groet, Wim
-
Je kunt ook luciferhoutjes halveren. Of dunner schuren.
Dan zou ik wel het kopje er af snijden ;D
-
Maar dan wel de blauwe borden tegen de perronrand aan met opschriften 'VERBODEN OVER TE LOPEN'...
-
Ook handig ipv lucifers zijn de "hobby stokjes" van de AC-tion ca. 2x2 mm, hoef je geen kopje af te snijden....
-
Dan zou ik wel het kopje er af snijden ;D
Het kopje kun je laten zitten, mits je een bordje plaatst met "Rooken en open vuur verbooden".
;) :P
-
Dan heb ik je bedoeling verkeerd begrepen.
Wat ik ook wel eens heb gezien als een overpad tussen twee perrons ligt is een afstap/opstaptrede aan de perronwand. Tussen de rails ligt dan helemaal niks, waarschijnlijk om te voorkomen dat reizigers het ook als een geldige oversteekmogelijkheid zien.
Om nog even hier op terug te komen. Volgens mij heeft Klaas, en enkele andere die de jaren '80 en '90 nog bewust hebben meegemaakt een ander beeld voor ogen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/0085_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/0085_1.jpg)
In de cirkel voor de loc zie een 'opstapsteen', zoals die op regelmatige afstanden langs het perron stonden. Soms met overpad, soms zonder zoals de foto laat zien en alleen een witte markering op de perronrand.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/0213_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/0213_1.jpg)
De variant met overpad is hier voor de 1300 duidelijk te zien. Betonblokken in dit geval dus.
Machinisten maakten er vaak gebruik van om niet via de tunnel in Rotterdam te hoeven lopen. In het kader van de veiligheid allemaal verleden tijd.