BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Jos Schnitzler op 24 June 2020, 20:12:10
-
Een opa heeft mij gevraagd om een aantal oudere Fleischmann-locomotieven (eind jaren '80) na te kijken, zodat een kleinzoon er bij hem thuis mee zou kunnen rijden. De klus loopt voorspoedig, alleen kom ik nu een voor mij nog onbekende motor tegen uit een T3 die niet wil lopen. Het zal een koolborstelkwestie zijn, maar helaas is mij niet bekend wat daar in zou moeten. Wie kent de motor en kan mij verder helpen?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0133.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0133.jpeg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0134.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0134.jpeg)
-
Zal wel 6518 zijn.
Maar ik zie het houdertje niet
-
Messing rondje, wat op de afbeelding te zien is.
Dat is de koolborstels houder voor de 6518
Groeten,
Erwin Prummel.
-
Ah, okay, ik dacht dat het zo’n hoekig ding was?
-
Nee Henk,
Daar passen gewoon de Spoor N koolborstels in.
Volgens mij kwamen de motoren alleen maar voor in de 4000 serie, de Zwarte Anna lokjes.
-
Dit ziet er uit als een Anna motortje. En die hebben geen losse kapjes om de koolborstels te monteren. Koolborstels zijn de standaard schaal N exemplaren, artikelnummer 6518.
-
Silver Fox 2512,
De afbeelding laat duidelijk de koolborstel houder zien.
De FLEISCHMANN koolborstels 6518 zijn voor dit type motor dus gewoon uitwisselbaar.
Vriendelijke groet,
Erwin Prummel.
-
Ik geloof het onmiddelijk Erwin.
De meer recente versies van het motortje hebben hoekige houders, ook bij de T3.
https://www.fleischmann.de/doc/an/2/de/21-4012-0102.pdf (https://www.fleischmann.de/doc/an/2/de/21-4012-0102.pdf)
Maar dit exemplaar zal wel niet zo recent zijn.
-
standaard anna-motortje dus anna-koolborstels. Geen T3-motortje, das groter.
-
Henk, ik wilde net zeggen dat je deze kapjes bedoelt:
(https://vasutmodell.com/pics/fleischmann/fleischmann-507801-kohlenhalter-00507801-432661.jpg)
Je was me voor.
En het is inderdaad een Anna motortje. Een T 3 / BR 89 motortje is groter en de commutatorlamellen (en dus de koolborstels) zitten aan de wormwiel zijde.
Groeten, Peter
-
die kool borstels heb ik nog liggen en die passen in de messing houder die nog in de motor zit zoals Erwin dat zei.
Voor de zwarte Anna (zijn 3 verschillende motoren gemaakt)
Grt. Jo
-
In de T3 zijn kennelijk ook verschillende motortjes gebruikt.
Maar allemaal dezelfde 6518 koolborstels.
-
Dank je wel voor alle reacties. T3 is inderdaad fout. Nu ik het lokje goed bekijk is het inderdaad een Zwarte Anna. DE koolborstels zijn nog verkrijgbaar blijkt.
Gr. Jos
-
Okay. ;D
Kwam er recent achter dat er toch varianten zijn van Anna. Eentje met een los adhesiegewichtje en eentje met dat gewicht geïntegreerd in het chassis.
Maar allemaal dezelfde motor en dezelfde koolborstels. Fleischmann heeft sowieso niet veel variatie in koolborstels, groot en klein, dat is het wel. Ik meen tegenwoordig ook een of andere rechthoekige variant, maar dat is nieuwlichterij.
-
Er zijn verschillende Anna varianten geweest inderdaad, met verschillende motortjes. Een van de eerste Anna's had zelfs de oude Fleischmann rondmotor in zich, al was dat locje wel iets groter gedimensioneerd dan de huidige Anna.
-
eh, dan heb je t denk ik over de oude T3, dus een drieasser? Een anna met rondmotor ken ik niet.
wat betreft echte anna's, ken ze alleen met of zonder tussentandwiel, motor was eigenlijk altijd wel grofweg gelijk, ok, de kleur van onderdelen veranderde weleens... En je had natuurlijk de koppelingen die veranderden en gebruneerde wielen en t simpele of nog simpelere drijfwerk.
-
Zoals Floris al aangeeft, er is nooit een
Zwarte Anna met rondmotor uitgebracht door
FLEISCHMANN.
Is waarschijnlijk een vergissing van Zuylen.
Vriendelijke groet,
Erwin Prummel.
-
Nee, er was ook nog een T2 met rondmotor, maar dan spreek ik over het einde van de jaren vijftig. Ik weet niet hoe lang dit ding geproduceerd is. Het ding had wel veel weg van de T3 maar het was toch echt een T2. Ook al was de detaillering ver te zoeken.
-
Dan word het tijd voor een afbeelding.
Vriendelijke groet,
Erwin Prummel.
-
De Fleischmann 1001 batterijloc leek best veel op de latere Anna en had onmiskenbaar een rondmotor.
https://www.altemodellbahnen.de/t13153f117-Eine-Lok-der-dritten-Antriebsart.html (https://www.altemodellbahnen.de/t13153f117-Eine-Lok-der-dritten-Antriebsart.html)
Maar het is toch niet de Anna die pas begin jaren zeventig in de catalogus verscheen en van meet af aan dat spoor n motortje had. Dat had Fleischmann natuurlijk ook net ontwikkeld.
Fleischmann had in de jaren vijftig ook grotere stoomtwee-assers op 4,5 volt, 14 volt en met veeraandrijving. Maar die lijken echt niet meer op de Anna.
-
Nou, ik moet zeggen dat Zuylen toch best wel in de goede richting zat.
Mij was het bestaan van deze batterij lok niet bekend.
Deze heeft inderdaad ook wel enige kenmerken van de Zwarte Anna.
Vriendelijke groet,
Erwin Prummel.
-
Er zijn voor de ANNA onder 5 verschillende nummers motoren geleverd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1060252.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1060252.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1060253.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1060253.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1060254.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1060254.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1060255.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1060255.jpg)
grt. Jo
-
De T2: een jaren 50 batterij loc met een groen huis van de T3 waar alle verdere details waren afgelaten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Screenshot_20200625-204717.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Screenshot_20200625-204717.png)