BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: VAM65 op 23 June 2020, 13:19:59
-
De NS wil met de overheid en ProRail in gesprek over de realisering van een intercity-verbinding tussen de Randstad en de Duitse stad Aken. Die verbinding begint in Den Haag en doet Rotterdam, Eindhoven en Heerlen aan, voordat hij de grens oversteekt. Vanuit Aken kunnen internationale reizigers snel doorreizen naar andere plaatsen in Duitsland.
De NS ziet de verbinding als een belangrijke stap in het uitbreiden van het aantal grensoverschrijdende treinverbindingen.
Als het lukt om de intercity in 2025 te laten rijden, profiteren daar elke dag 1250 internationale reizigers van en nog eens 2000 reizigers op binnenlandse deel van het traject. De verwachting is................
Voor de rest zie https://nos.nl/artikel/2338228-ns-intercity-den-haag-aken-in-2025-haalbaar.html
-
Helemaal voor! (y)
-
Ze krijgen nog niet eens een fatsoenlijke treinverbinding van Maastricht naat Brussel van de grond.
En dat terwijl al jaren alle faciliteiten aanwezig zijn.
Jos
-
Dacht dat er tussen Heerlen en Aken al 124 jaar een grensoverschrijdende railverbinding was...
groeten
Hendrik Jan
-
Ze krijgen nog niet eens een fatsoenlijke treinverbinding van Maastricht naat Brussel van de grond.
En dat terwijl al jaren alle faciliteiten aanwezig zijn.
Jos
Maar dit is niet het draadje om daar je ongenoegen over te uiten.
En het betreft andere vervoerders, en andere organisaties, en heeft dus niets met elkaar te maken...
Gr, Bert
-
en dan ook weer een verbinding A'dam, Maastricht, Luxemburg. Ook een goed punt om verder Europa in te gaan...
-
Die verbinding begint in Den Haag en doet Rotterdam, Eindhoven en Heerlen aan, voordat hij de grens oversteekt.
En gemeentes die zich gepasseerd voelen en ook een stop willen, melden zich in 3... 2... 1... ;D
-
Ik eis een stop in Roermond :angel: ;D
-
Zo lust ik er nog wel een ;)
Geleen Oost weer intercity station (y) :angel:
-
Gemeente Simpelveld moet dan ook wel een stop krijgen van deze nieuwe IC verbinding. Geen idee of de gemeente dat vindt, maar ik wel. Maar wel met een nieuw tracé en nieuw station zodat het de ZLSM niet in de weg zit natuurlijk. :P
Maar om inhoudelijk te reageren.. De NOS heeft het erover dat vanuit Aachen overgestapt kan worden op allerlei verbindingen verder Duitsland in, maar vanuit Heerlen kan dat nu ook al met het stoppertje naar Aachen. Wat vanuit de Randstad en Eindhoven de meerwaarde is is mij onduidelijk. Die ene IC die dagelijks naar Berlijn gaat zal het niet zijn.. Verder gaat er vooral snel verkeer richting Keulen en Brussel. De rest zijn gewoon RB en RE treinen. Vanuit de Randstad is het dan praktischer om gewoon de Benelux te pakken, vanuit Eindhoven naar Belgie gaat nog altijd sneller over Maastricht. Wil je vanuit de Randstad naar Keulen gaat er een mooie ICE over Utrecht. Wil je vanaf Eindhoven naar Keulen, dan lijkt het me een stuk sneller om via Venlo te reizen. Ondanks dat ik het prima vind dat er een IC komt op dit stukje snap ik het 'dieper Duitsland in reizen' niet helemaal.
-
Die IC naar Berlijn gaat elke 2 uur, dus wel wat meer dan 1x per dag.
En zo'n stoppertje is leuk, maar een verbinding word een stuk aantrekkelijker als een trein en beetje door kan rijden en je niet hoeft over te stappen.
Dat stoppertje levert je 2x extra overstappen op en zal er langer over doen dan bedoeld is met die IC.
-
Niet eens tegen de subsidie Thom? ;D
-
Die IC naar Berlijn gaat elke 2 uur, dus wel wat meer dan 1x per dag.
En zo'n stoppertje is leuk, maar een verbinding word een stuk aantrekkelijker als een trein en beetje door kan rijden en je niet hoeft over te stappen.
Dat stoppertje levert je 2x extra overstappen op en zal er langer over doen dan bedoeld is met die IC.
Met de IC naar Berlijn bedoel ik de IC Aken - Berlijn, die gaat maar eens per dag en is dus geen logische overstap mogelijkheid. Naja.. voor één IC uit Den Haag misschien, mits die op tijd in Aken is. Dus daarmee blijft bij mij de vraag wat bedoeld wordt met aansluiting voor reizigers die verder willen reizen Duitsland in, daar het aanbod vanuit Aken hoofdzakelijk regionaal is.
-
Is het grensstuk reeds dubbelsporig of nog altijd enkelspoor tot Herzogenrath?.
(vroeger nog met den Talent 1.0 meegereden)
-
Heerlen - Herzogenrath is enkelspoor. Wat de suggestie van de overstap op verdere verbindingen Duitsland in: als je dat een journalist vertelt - al of niet via een persbericht - dan zal hij dat als een lekker hapje tot zich nemen en er over schrijven, brood op de plank zal ik maar zeggen.
-
Ben dan wel reuze benieuwd met wat voor materieel men dan op relatief korte termijn wil klaren? Heb nog geen tender met vraag voor informatie of een aanbesteding zien voorbij komen, maar u mag mij natuurlijk ten alle tijde corrigeren!
-
https://www.ovpro.nl/trein/2020/06/23/ns-intercity-tussen-den-haag-en-aken-kan-rijden-in-2025/?gdpr=accept
Lees en je weet het
-
Ik eis een stop in Roermond :angel: ;D
Daar moet je niet eens willen stoppen. :angel: :angel: ;D ;D
Jos.
-
Is het grensstuk reeds dubbelsporig of nog altijd enkelspoor tot Herzogenrath?.
(vroeger nog met den Talent 1.0 meegereden)
Nee, vanaf Landgraaf tot Herzogenrath is het nog steeds enkelspoor.
Jos.
-
Daar moet je niet eens willen stoppen. :angel: :angel: ;D ;D
Ga je mond spoelen ;D :angel:
We zijn straks wel het middelpunt van ALLE belangrijke activiteiten in Limburg.
Dan MOETEN we natuurlijk wel een goede verbinding met alles en iedereen hebben ;D ;D ;D
-
@Remunj
Wat je met ALLE belangrijke activiteiten bedoeld snapt buiten Limburg waarschijnlijk niemand. Veronderstel dat je doelt op Indiëherdenking, bevrijdingsfeest, Stasiefestatie en nieuw 11/11. Al die evenementen werven nu al met uitstekende verbindingen en in de praktijk klopt dat ook.
-
Rik, je veronderstelling klopt helemaal.
En uiteraard hebben we nu ook al uitstekende verbindingen. Staan niet voor niets een paar smileys achter :o ;D
Maar een goede verbinding met Duitsland en als het even kan ook met België maakt ons het centre of the universe :angel: ;D ;D ;D ;D
-
:angel: En Uw wil geschiede : reactivering van de oude IJzeren Rijn met personenvervoer. ;D
-
Tuurlijk. Als we daar personenvervoer plannen, is er geen probleem meer. (duikt weg).