BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Hans Reints op 18 June 2020, 19:48:54

Titel: Missing link tussen het Belgische Zelzate en het Nederlandse Terneuzen
Bericht door: Hans Reints op 18 June 2020, 19:48:54

Door de aanleg van de missing link tussen het Belgische Zelzate en het Nederlandse Terneuzen zal het aantal goederen dat per trein van en naar schepen wordt vervoerd in 2030 met vijftig procent toenemen. Dat zegt directeur Jan Lagasse van North Sea Port. “Nu wordt nog negen tot tien procent van de goederen van en naar schepen per trein vervoerd. Door de aanleg van de missing link zal dit toenemen tot vijftien procent in 2030.”
In de plannen over het project Rail Ghent Terneuzen staan in grote lijnen drie oplossingen voor de spoorinfrastructuur die zorgen dat de spoorcapaciteit van de Belgisch-Nederlandse fusiehaven zal vergroten. De eerste is de missing link tussen Axel en Zelzate, die ervoor zorgt dat Terneuzen en Gent met elkaar zijn verbonden. De tweede is een noordelijke ontsluiting van Zandeken en de derde aanpassing betreft de zuidoostbrug bij Brug Sluiskil.
“Tussen het Belgische Zelzaten en het Nederlandse Terneuzen ontbreekt een belangrijke schakel van ongeveer acht tot tien kilometer en dat is de missing link”. “Een van de belangrijkste problemen op dit moment is dat de bedrijven die aan de oostelijke kant van het kanaal gevestigd zijn op dit moment eerst naar het noorden moeten, daar kop moeten maken en dan over de Sluiskil-spoorbrug richting België te rijden.”
“Met het steeds maar toenemende binnenvaartverkeer en de nieuw aan te leggen sluis in Tereneuzen wordt de Sluiskil-spoorbrug steeds meer een grote bottleneck. Daarnaast hebben we de  grote koppeling tussen de Seine en de Schelde die ook voor meer verkeer gaat zorgen.” Door al deze ontwikkelingen zal de Sluiskil-spoorbrug volgens deskundigen straks vijftien tot zeventien uur per dag openstaan. En daarmee dood je het spoorproduct.” Daarom is de directeur des te blij dat het Belgische federaal parlement vorige week groen licht gaf en zich  positief heeft uitgesproken over het project Rail Ghent Terneuzen.
De eerste plannen voor het spoorproject dateren al uit 1968. Maar daarna bleef het tientallen jaren stil. Uit een studie die uit het werkprogramma zeehavens volgde bleek dat er veel kansen waren voor het spoorproject. “Daarna ontstond een ‘coalition of the willing’ met de stad Gent, de gemeente Terneuzen, de provincies Zeeland en Oost-Vlaanderen en de toenmalige havenbedrijven haven van Gent en Zeeland Seaports (inmiddels gefuseerd tot North Sea Port). Die besloten om elf studies uit te voeren om te kijken wat de kansen zijn van dit project.” Uit deze onderzoeken bleek dat het spoorproject veel baten voor de hele regio met zich zou meebrengen.
Het project biedt volgens Lagasse economische, duurzaamheids- en efficiëntievoordelen. “Door de aanleg van de missing link hoeven spoorvervoerders niet meer kop te maken in Terneuzen. Ze hebben straks twee kanten om richting België te rijden, wat meer veiligheid en redundantie met zich meebrengt. Doordat vrachtwagens van de weg worden gehaald draagt dit ook bij tot onze duurzaamheidsdoelstellingen.”
De verlenging van de bestaande spoorlijn 204 tussen Gent en Zelzate richting Terneuzen biedt ook mogelijkheden voor het personenvervoer. “Het havengebied wordt niet alleen een grote economische ruimte, maar ook een sociale ruimte. We vergroten de arbeidsmobiliteit aan beide kanten van de grens en daarvoor is openbaar vervoer nodig.”
 “Het railproject zorgt er verder voor dat er een koppeling komt met alle achterlandverbindingen die vanuit het havengebied van Gent richting tientallen plaatsen in Europa gaan. Daarnaast komt er een koppeling met de Nieuwe Zijderoute richting China.”
bron Daily shippingnews.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/gent.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/gent.jpg)
Titel: Re: Missing link tussen het Belgische Zelzate en het Nederlandse Terneuzen
Bericht door: BartvD op 18 June 2020, 20:06:53
Aanvulling;
Terneuzen en Gent zijn serieus aan het overwegen om ook personen vervoer mogelijk te maken en dan is de missing link noodzakelijk. Ook zal de snelheid van 30km/uur op het gehele Zeeuws Vlaamse net omhoog moeten.

Ref Brug Sluiskil. Lokaal verwacht men niet dat de brug vaker of langer zal open staan in de toekomst (nu is de brug al meer dan 13 uur per dag gesloten voor weg verkeer en kent hiervoor alleen sper tijden van 07:45 tot 08:00 en 17:00 tot 17:15. Wij zijn zo gelukkig met de tunnel onder het kanaal door.). Binnenvaart kan de brug zonder problemen passeren. Gent verwacht, door de nieuwe sluis, een verhoging van het zee scheepvaart verkeer doch andere onderzoeken spreken dat tegen om de dood eenvoudige reden dat intern de haven van Gent niet veel ruimte heeft om zijn kade lengte te verhogen. Hier wordt Gent zwaar gedwarsboomd door aangrenzende gemeentes en Europese normen.

Hoopvol is dat aan beide zijde van de grens de neuzen in dezelfde richting schijnt te staan o.a. omdat de havens nu gefuseerd zijn en onder een bestuur vallen. We gaan het zien en meemaken denk ik.

(https://live.staticflickr.com/65535/49938556562_c0a55e0074_h.jpg" width="1600" height="899" alt="Treinen in Zeeuws Vlaanderen"></a><script async src="//embedr.flickr.com/assets/client-code.js" charset="utf-8"></script>)

De dagelijkse container train voor de Katoen Natie (west van de Dow) heeft net de trein richting Sas van Gent (met 2 ketelagens) laten passeren en trekt op richting Hoek/Dow.
Titel: Re: Missing link tussen het Belgische Zelzate en het Nederlandse Terneuzen
Bericht door: iarnrod op 20 June 2020, 13:15:29
Eind de 90's een paar keer met de T51/T62 van Gent naar het Sas Van Gent gereden. Nog via het oude trace. Daar was een loc wissel voorzien. (meestel een 22**)

Er is idd al lang een denkpiste om met light rail de reizigersdienst op de lijn  Gent-Terneuzen her op te starten.. 

Gr,
Jan(tje)_