BeneluxSpoor.net forum
		Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: eezacque op 16 June 2020, 11:57:06
		
			
			- 
				Ik zit hier met een Trix Express VT75 locomotief die te langzaam loopt, ongeveer 60% van wat ik verwacht, en daarbij heet wordt. Ik heb er de ndige tijd aan besteed om allerhande problemen op te lossen: de koolborstels hadden hun beste tijd gehad, de cardan koppeling zat vrijwel los op de motor as, en een gewicht dat de wielen op de rails drukt ontbrak, maar inmiddels beginnen de opties op te raken. Iemand suggereerde dat een spoel van de motor doorgebrand is, maar de weerstand over de contacten van de collector is 12-13 Ohm, dus er is niet een spoel die er echt uitvalt. Het zou kunnen dat de motor stroef loopt door oude prut, maar ik verwacht dat dit na een badje wasbenzine, een paar drupjes olie en een proefrondje of tien wel opgelost zal zijn? Hebben jullie nog suggesties?
			
- 
				Wat word er heet, de motor of de tandwielbak? Loopt de tandwielbak wel soepel? En heb je hem al open gekregen?
			
- 
				De motor wordt heet. De versnellingsbak lijkt soepel te lopen, al is dit lastig te beoordelen omdat het ding enigszins rammelt. Ik laat 'm nog even dicht.
			
- 
				Het enige wat ik kan verzinnen is dat er nog troep tussen de lamellen van de collector zit. Dat is koolstof en dat lost met wasbenzine niet op. Dus krabben met een satéprikker of zoiets.
			
- 
				Kun je de motor uitbouwen en dan los laten lopen? Kijken of hij dan ook heet wordt.
			
- 
				De vrij lopende motor wordt niet heet...
			
- 
				dan alle tandwielen e.d. maar even goed reinigen en kijken waar het aanschuurt  (y)
			
- 
				Als ik het goed heb gezien is er maar 1 worm-wormwieloverbrenging en verder geen tandwielen.
 Probeer het nog eens met stilstaand voertuig en de aangedreven as vrij van de rails.
- 
				Ik heb het ding uitgebreid rondjes laten lopen, en uitgebouwd laten draaien. Dit geeft geen verbetering, ik laat de aandrijving nog maar 'ns een nachtje in wasbenzine badderen.
			
- 
				Hoeveel volt zet je op de baan?
			
- 
				Da's maximaal 14V.
			
- 
				Nou, bij zo'n simpel ding waar alles redelijk bereikbaar zit kun je toch zo voelen of en wat er stug loopt? 
 https://h-mehnert.de/VT75-759.pdf
 motor loshalen, kun je de motor los voelen en de tandwielkast, voel je zo welke van de twee t probleem is, is het de tandwielkast, dan heb je nog de keus wormas en wielas, waarschijnlijk kun je de wielas wel een tikkie heen en weer draaien, je voelt wel of dat soepel gaat of niet, als je aan de wormas draait moet dat sowieso geen weerstand hebben.
 Wat eventueel nog kan: lopen motor en tandwielkast los wel soepel, dan kan t zijn dat ze niet goed uitgelijnd zitten ten opzichte van elkaar, merk je vanzelf als je de motorschroef wat losdraait zodat de motor wat kan bewegen (en zich dus zelf goed instellen) en dan een keer proefdraaien, als ie dan wel lekker enthousiast draait was dat t.
- 
				Het probleem is dat alles niet redelijk bereikbaar is, de versnellingsbak is slecht toegankelijk...
			
- 
				tja, hangt vooral af van je definitie van redelijk bereikbaar, t oogt mij allemaal niet woest ingewikkeld... Maar goed, ik zou de boel in elk geval uit elkaar halen en echt even goed uitzoeken.
			
- 
				Als ik 'm een tijdje laat lopen met de aangedreven wielen van de rails dan wordt 'ie niet heet, maar hij rijdt ook niet   ;D
 
 Inmiddels heb ik 'm nog een nachtje laten soppen in de wasbenzine, zonder resultaat. Ik voel nergens wrijving, niet in de versnellingsbak, niet in de cardan overbrenging en niet  in de motor. Ik vermoed dat de motor het probleem is.
- 
				Liliput locs hebben nog wel eens last van het breken van tandwielen als je met een gewone olie oliet. Als dat zo is gaat ie ook moeilijk lopen. En dan merk je dat ie op bepaalde punten iets zwaarder loopt. Dit soort dingen kunnen aan de hand zijn, al ben ik aan het speculeren op afstand.
			
- 
				nouja, als je de motor loshaalt en je draait de aandrijfas van de tandwielkast een tijdje rond voel je dat wel. Loopt dat soepel, prima. Wat ook kan, en wat ik al weleens gehad heb bij een trix-motor, is dat de motor een keer heetgelopen is waardoor de lak op de spoelen gesmolten is en de spoelen dus half overbrugd zijn, dan krijg je ook een motor die heet wordt en weinig kracht levert. Dat zie je dan vaak wel aan de spoelen, geen mooie losse lakdraadjes maar een soort toffeeachtige massa met belletjes. Ging er niet echt vanuit dat dat t zou zijn gezien je meer trix-locs hebt geloof ik en je dat verschil wel was opgevallen.
			
- 
				Wat me bij deze motor niet lekker zit is dat de weerstand over de collector iets van 12 Ohm is, terwijl dit bij een andere motor 8 Ohm is. Nou heb ik bij weer een andere motor ook wel afwijkende waarden gemeten, terwijl die uiteindelijk gewoon goed liep, maar er is me verteld dat deze VT75 nooit lekker heeft gelopen. Anderzijds heb ik al de nodige problemen opgelost, zoals een cardan koppeling die erg los zat. en een ontbrekend gewicht, waardoor de aangedreven wielen slipten, maar het zou me niet verbazen als deze locomotief een probleem met de motor heeft. Eerst maar 'ns een andere motor proberen.
			
- 
				ja, das waar die weerstand had je al gemeten en zou dus t probleem niet zijn. Ja beetje motoren uitwisselen links en rechts kan wel duidelijkheid geven.
			
- 
				Dan zou ik toch maar de motor even een nieuwe schoonmaakbeurt geven, maar ik had al begrepen dat je dat gedaan had. Vooral tussen de lamellen van de collector hoopt zich koolstof op dat kortsluiting geeft. Dat gaat op een gegeven moment een probleem geven. Met een cocktailprikker kun je dat eruit frummelen.
			
- 
				Ik laat het ding een nachtje in wasbenzine soppen. Ik had 'm al eerder schoongemaakt, aandacht besteed aan de collector, die niet echt vuil was, maar het is een kleine moeite het nog een laatste kans te geven. Daarna regel ik een andere motor.
			
- 
				Wat me bij deze motor niet lekker zit is dat de weerstand over de collector iets van 12 Ohm is, terwijl dit bij een andere motor 8 Ohm is.  Hoe gemeten? Ik neem aan dat het een 3-polige motor is. Dan moet je op de collector dus 3 metingen doen en die moeten ongeveer dezelfde waarde aangeven. Als er duidelijke verschillen zijn is er een wikkeling onderbroken.
- 
				Ik heb drie keer dezelfde waarde gemeten over twee contactvlakjes op de kale collector, zonder koolborstels.
			
- 
				Dan zijn de wikkelingen dus nog in orde. Het enige wat ik dan nog kan bedenken, en dat is ook al genoemd, is vuil tussen de lamellen. 
 Wat ik ook nog afvroeg, hoe heet wordt die motor? Zo'n motortje kan behoorlijk warm worden, maar zo lang je er je vingers niet aan brandt is er eigenlijk niks aan de hand.
- 
				Als de boel dan toch uit elkaar ligt, kun je hem gemakkelijk op een gewone treintrafo testen. (y)
			
- 
				De motor wordt zo heet dat je je je vingers brandt, veel heter dan andere motoren, die hooguit erg warm worden.
 
 Wat bedoel je met 'op een gewone treintrafo testen'?
- 
				Je sluit het losse motortje aan op de + en - pool van de treintrafo en laat het ding dan los draaien.
			
- 
				Ik heb de motor op alle mogelijke manieren getest.
			
- 
				Het zou ook nog kunnen dat er een inwendige windingsluiting in zit. Daar kun je eigenlijk niks aan doen, tenzij je in staat bent om de motor helemaal over te wikkelen met nieuw draad. Maar ik denk dat je dan net zo goed een andere motor kunt nemen.
 Je kunt de motor eens vrij laten draaien en dan afwachten tot er rook uit komt. Dan weet je zeker dat hij stuk is.
- 
				Een andere motor hier rookte als een ouwe peuk, en dit is vanzelf weer overgegaan, vermoedelijk oud vet dat weggebrand is.
			
- 
				ok, even voor de duidelijkheid:
 
 lijkt er dus op dat de spoelen gewoon in orde zijn volgens je metingen. Kun je de magneet nog wisselen met een andere motor? Soms wordt een magneet zwak en dan krijg je ook een motor die niet opschiet en warm wordt
 
 Dan nog even de testjes:
 motor los: wordt heet ja/nee
 motor ingebouwd: wordt heet: ja
 tandwielkast los: werkt soepel: ja/nee
 
- 
				Precies, zo ga je logisch op zoek naar fouten.
			
- 
				je kan waarschijnlijk ook gewoon de motor ronddraaien als ie ingebouwd zit, dan kun je ook voelen of de boel soepel loopt, zou nagenoeg hetzelfde moeten zijn als een losse motor. Loopt de boel stug, dan is alleen nog niet duidelijk of t in de motor zit of in de tandwielkast. 
			
- 
				Een permamotor kun je niet demonteren, althans niet zonder 'm definitief te mollen. 
 Eerst maar 'ns een andere motor proberen.
- 
				nou, definitief mollen... op de achterkant van de motor van mn trix hondekop zit een dekseltje, dat met 2 omgevouwen lipjes in gaatjes van t motorhuis vastzit. Buig 1 van die lipjes open met een klein plat schroevendraaiertje en je haalt t dekseltje dr af dan schuif je zo de magneet eruit. Even dr vanuitgaande dat je dezelfde soort motor voor je hebt dan is een magneet vervangen prima te doen. Of t makkelijker is dan gewoon de motor uitwisselen, nouja dat kan ik bij gebrek aan vt75 niet beoordelen, heb hier alleen een br 80, 64, V36, V200 en hondekop.
			
- 
				Da's dan geen permamotor, zie https://www.trixexpressweb.nl/onderhoud-permamotor/ (https://www.trixexpressweb.nl/onderhoud-permamotor/)
			
- 
				tis dus wel een permamotor. 
 En beantwoord ff mn vragen een paar posts hierboven, we zijn al een paar dagen aan t emmeren hier over iets dat ik als ik de loc voor me had in 15 seconden zou zien.  :P
 
 https://www.trixexpressweb.nl/wp-content/uploads/2015/08/permamotor1.jpg
 dekseltje dak bedoel is t goudkleurige randje links op de foto...
 
 https://www.trixexpressweb.nl/wp-content/uploads/2015/08/permamotor2.jpg
 en hier, bovenaan de motor, je ziet nog precies t omgevouwen lipje in t gaatje steken.
 
- 
				Het probleem is opgelost, warm en traag hadden onafhankelijke oorzaken. Het warmlopen is een probleem met de motor, het traag lopen wordt veroorzaakt door te slappe veertjes voor de koolborstels. Met een andere motor en een ander motorschildje rijdt deze vt75 weer lekker.
 
 Iedereen bedankt voor het meedenken!
- 
				 (y)