BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: MarcoTrix op 14 June 2020, 14:16:57
-
Op het ogenblik rij ik nog analoog met Kato rails. Materieel is afkomstig uit een erfenis.
Rails
Ik rij met Kato N-rails en maak gebruik van Kato wissels en een Kato spoorwegovergang. De wissels en spoorwegovergang worden aangestuurd met aparte trafo's en staan electrisch helemaal los van het rijbedrijf. Dit wil ik zo laten. Het rijbedrijf kan ik omzetten van analoog naar digitaal. Nu wordt er analoog gereden.
Wissels zijn nu denkend en het puntstuk staat onder spanning. Moet dit gewijzigd worden?
Digitaal basis station
Tussen alle spullen vond ik een Intellibox II, zonder snoeren en gebruiksaanwijzing. Deze is nu naar Uhlenbrock om nagekeken te worden. Ik ga er van uit dat deze na een kleine opknapbeurt weer bedrijfsvaardig is.
Locomotieven
Primair wil ik elke locomotief (schaal N) ongeacht op de plaats op de spoorbaan apart besturen.
Ik ben nu een Lima locomotief aan het opknappen (goede rij-eigenschappen zijn erg belangrijk). Deze rijdt nu prima analoog, maar ik bezit ook een Lenz Silver decoder. Kan ik deze alvast inbouwen, en de locomotief analoog inzetten? Of wachten totdat de Intellibox is terug gekeerd?
Mijn tweede locomotief is een Fleischmann Piccolo 7329 BR141 S-baan e-loc, niet voorbereid op de inbouw van een decoder. Is hier een decoder in te bouwen, of worden de kosten zo hoog dat je beter een nieuwe met decoder kan aanschaffen?
Gaarne uw commentaar ;)
-
Afgaande op de 2e lok (Fl. Piccolo) heb je N-spoor. Welke Lenz decoder heb je dan voor inbouw in je Lima lok ?
Veroniek.
-
Beste Marco,
Als je een beetje handig bent met een soldeerbout, is ombouwen geen rocketscience. Als je het bijgeleverde schema van de decoder een beetje volgt, moet het goed komen. Als er vragen zijn, moet je ze gewoon hier op het forum stellen. En dan heb je zo een antwoord!
-
Afgaande op de 2e lok (Fl. Piccolo) heb je N-spoor. Welke Lenz decoder heb je dan voor inbouw in je Lima lok ?
Veroniek.
Oeps, tikkie blond van me. Ik heb inderdaad N spoor.
De om te bouwen locomotief is Lima 207 (DB E410001 vierspanningslocomotief) en de decoder die ik heb liggen is een Lenz 10310 Silver mini (gelukkig met doos en instructies).
-
Info in je eerste post kun je aanpassen, misschien even doen voor de duidelijkheid ;)
-
Bedankt, op andere fora kan je je post zelden (of binnen een beperkte tijd) aanpassen.
-
Klopt :)
-
Is de Lenz decoder een 310, een 310-01 of een 310-02 ?
-
Het enige dat ik daarop beantwoorden kan is dat het artikelnummer Lenz 10310 is, er wordt niet van een bepaalde versie gesproken.
-
Plaats een (duidelijke) foto en de experts zullen je snel vertellen wat het wel is ;)
-
Ik heb de decoder ingebouwd. Het is alsof je de besturing van een Baureihe 120 inbouwt in een Baureihe 118. Er heeft nog nooit zoveel hoogstaande techniek in dit locje gezeten. Voordeel van deze oude locomotieven is dat je wel veel ruimte onder de kap over hebt, en dat werkt wel zo prettig. Omdat ik al eerder nieuwe koolborstels in de motor had geplaatst rijdt deze loc ook analoog prima. Veiligheidshalve heb ik wel krimpkousjes over de stroomtoevoer uit het draaistel geplaatst, om te voorkomen dat ze contact maken met het zinkpersgietwerk onderstel (en zo de mogelijkheid tot kortsluiting uit te sluiten).
Ik heb inmiddels besloten om de Fleischmann Baureihe 141 ook om te bouwen, maar dit laat ik doen. De ombouwprijs, inclusief decoder, is me reuze mee gevallen, ook omdat er een stuk uit het balastgewicht gefreesd moet worden. En daarvoor heb ik de apparatuur niet.
Kan nu eigenlijk niet wachten totdat Uhlenbrock van zich laat horen...
(https://i.postimg.cc/25jGhbjX/N-Materieel-Lima-207-DB-ET410001-DSCN1132.jpg)
(https://i.postimg.cc/rm3NBf1v/N-Materieel-Lima-207-DB-ET410001-DSCN1133.jpg)
-
Advies: in verband met het gebruik van een verouderde decoder, hou de boel goed gaande. Waar deze oude decoders slecht tegen konden, was slecht railcontact en ook bijvoorbeeld storing vanuit de motor door slechte koolborstels.
Dus: bij eerste tekenen van hapering direct alles nakijken / zuiver maken. Dan kun je er nog lang plezier van hebben.
Een 2e punt: zet de uitgangsspanning van de centrale zo laag mogelijk, liefst op maximaal 12 Volt .
Veroniek
-
Nou, de "dame" in kwestie dan ook maar netjes voorstellen. Lima 207 E410001 meerspanningslocomotief, voor de verbouwing. Later is de gelijkstroominstallatie er uit gehaald, waarbij ook 2 van de 4 pantografen op het dak verdwenen.
Voor een budget-merk is deze locomotief uit begin 70-er jaren best goed te noemen. Opvallend dat Lima toch gekozen heeft voor 4 pantografen, omdat uit kostenoverwegingen 2 standaard pantografen veel goedkoper is. Echter, er is geen front verlichting ingebouwd (Gelukkig maar, daar kon ik de decoder plaatsen!).
(https://i.postimg.cc/DfSpLRfh/N-Materieel-Lima-207-DB-ET410001-DSCN1135.jpg)
-
Goed nieuws van Uhlenbrock uit Duitsland, de Intellibox kan gerepareerd worden. Gezien de geringe kosten ben ik daar mee accoord gegaan.
-
Kan ik deze alvast inbouwen, en de locomotief analoog inzetten? Of wachten totdat de Intellibox is terug gekeerd?
Inbouwen kan altijd. Om daarna ook analoog te rijden is een ander verhaal. Kijk in de handleiding van de decoder welke waarde er in CV29 is opgeslagen. Als bit 2 (PSC) een 1 (één) is (decimale waarde 4) dan kan het nu al. Anders moet je dat met de IB2 zo gaan instellen.