BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: eezacque op 14 June 2020, 11:12:51
-
Het lijkt erop dat ik de versnellingsbak van een locomotief moet openmaken, en daarvoor moet ik de wielen verwijderen. De aangewezen manier is om hiervoor een poelietrekker te gebruiken, maar ik heb er niet zoveel zin in voor een enkele klus duur gereedschap aan te schaffen. Is er een truukje om dit toch voor elkaar te krijgen?
-
Van iemand, hier op het forum en in de buurt, lenen.
groet
Harald
-
Poelietrekkers uit de Noordoostpolder mogen zich hier melden!
-
Vertel even over welke loc het gaat. Dan kunnen we (misschien) beoordelen of het wel nodig is om de wielen te verwijderen. En als het nodig is, op welke manier dat het beste kan.
-
Het gaat om een Trix Express VT75. Ergens slipt iets, de cardankoppeling zat erg los, heb ik vastgezet, en wat overblijft is de versnellingsbak.
-
Kom ik weer met methodes die je hier eigenlijk niet mag noemen maar heb al tientallen locs gebouwd zonder poelietrekker...
platte schroevendraaier tussen wiel en frame, strak tegen de as aan, en door draaien van de schroevendraaier wip je waarschijnlijk t wiel er zo af. Als je t verkeerd doet kun je de as krom drukken, t gaat erom dat je kracht uitoefent op t wiel zo dicht mogelijk bij de as. Als je keuze hebt tussen een geisoleerd en een ongeisoleerd wiel, ga los op t geisoleerde wiel.
-
Heb je een schuifmaat? Kan je de maat van de as meten aan beide zijdes dat die uitsteekt.
Heb je een bankschroef? Hamer en ouwe spijker, punt afzagen.
Mep die as er uit en druk het nieuwe tandwiel er voorzichtig op.
Dit is ff bot, maar zo kan het ook. Zij het met enige voorzichtigheid.
Succes.
-
Ik vond een beschrijving van iemand die zo'n ding uit elkaar heeft gehaald. (https://h-mehnert.de/VT75-759.pdf) Misschien kun je er wat mee. Het is me alleen niet duidelijk waarom de wielen er af moeten, als je ze laat zitten kun je toch overal bij?
-
Die beschrijving waarschuwt expliciet tegen het gepruts met schroevendraaiers, dus ik ben daar vooralsnog terughoudend in. Ik ken genoemde reparatiehandleiding, en daar wordt uitgelegd dat de wielen er echt afmoeten om het bakje te openen, omdat de schroef die alles bij elkaar houdt pal achter de wielen zit.
-
Je hebt gelijk, om bij de worm te komen moet het spul open.
-
Een manier om het wat meer beheerst te doen dan wrikken met twee schroevendraaiers:
Op twee houten blokjes (geel) leg je twee stalen strippen (blauw). Het wiel ligt op de strippen en de tandwielkast bungelt daar onder, tussen de houten blokjes. Met een doorslag, of als je die niet hebt, een spijker, tik je de as uit het wiel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wiel-lostikken.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wiel-lostikken.png)
-
Of een boortje van de juiste maat
-
Misschien zou je kunnen proberen om een striptang tussen het wiel en huis te krijgen en dan het wiel er aftetrekken.
Arjan
-
Ik heb voor spoor 0 wel eens bedacht om een kettingpons voor een fiets als basis te nemen.
Overigens lijkt me dat wanneer je graag zelf sleutelt aan antiek modelspoor die poelietrekker een verantwoorde investering is. Dit lijkt mij niets iets wat je dan maar één keer nodig hebt.
-
Kom ik weer met methodes die je hier eigenlijk niet mag noemen...……….
Ben je niet de enige die de schroevendraaier wrik methode gebruikt :D als je maar weet wat je doet gaat het wel goed ;)
Mvg, Johan
-
Hi All,
Ik gebruik ook de methode van Klaas. Ik heb alleen een dikke carosseriering genomen en daar een gleuf in gefreesd. Die gleuf is net iets breder dan de diameter van een HO-asje. Werkt uitstekend.
-
Inmiddels begin ik te vermoeden dat het probleem zit in de hoek waaronder de motor op het onderstel zit. Je zou zeggen dat een cardankoppeling een kleine knik kan overbruggen, maar ik ben er niet helemaal gerust op...