BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Jos op 13 June 2020, 11:08:18
-
Al jaren lang werkt de combinatie Koploper - MRdirect zonder één enkele fout. Echter ongeveer een jaar geleden werkte een willekeurige stopmelder niet met als gevolg een fikse aanrijding. Langzaam maar zeker trad de fout op diverse plaatsen steeds meer op. Als eerste heb ik de 4 S88's vervangen door eigenbouw met Atmel Mega8. Dit gaf geen verbetering dus weer alles vervangen nu door 4 Arduino's. Dit gaf ook geen resultaat.
Onnoemelijk veel dingen geprobeerd maar niets hielp.
De lol was er helemaal af en ik heb maanden lang niets meer met de hobby gedaan. Ook gezien mijn leeftijd wordt dat kruipen onder de baan ook steeds moeilijker.
Heeft iemand nog enig idee in welke richting ik moet zoeken.
-
PS
Aangezien ik een '3railer' ben ga ik dit ook op het 3railforum plaatsen.
-
wat is eigenlijk de fout ? Veel te weinig info om gericht antwoord te geven.
-
Meest waarschijnlijke oorzaak: isolaties die zijn dichtgelopen, dus niet meer isoleren.
Draden losmaken en meten of een geïsoleerde railsectie onbedoeld contact maakt met een naburige spoorstaaf.
Pas als dat in orde is kun je gaan zoeken naar andere oorzaken.
-
Dan zou Jos continue een terugmelding hebben. Maar inderdaad, meten is weten: komt het voort uit de rail of uit de decoder?
Verder is MRDirect natuurlijk allang aan vervanging toe, zelfs de schepper heeft inmiddels een IB. Maar dat was niet de vraag. ;)
Gr, Ben.
-
MRDirect functioneert bij mij nog net zo goed als 15 jaar geleden, zou niet weten wat ik ga missen als ik er nog 15 jaar mee doe...
grtz rob
-
De S88's zijn dus wel goed.
Het is net wat Klaas schrijft ,het kan aan de baan liggen.
Heb je de rails mss met iets schoongemaakt dat de isolatie lassen onbetrouwbaar gemaakt heeft? Het is blijkbaar een langzaam doorgaand proces van iets.
Bij Koploper heb je toch een meldings indicatie op de monitor ,wat doet een testlampje ?
Peter
-
Hallo Jos ,
Ken je dit draadje ? :
Re: Foute bezetmeldingen
« Reactie #18 Gepost op: 05 november 2013, 13:49:07 »
Is toen door jou zelf begonnen.
Zou het verband houden met elkaar ?
Peter
-
Soms kan ik 50 minuten foutloos rijden met 3 treinstellen gelijktijdig. Een andere keer is het na enkele minuten al raak.
Het gebeurt met alle treinstellen en het is ook op alle plaatsen dus het is niet een bepaalde bezetmelder.
Echt grote veranderingen hebben niet plaatsgevonden. Het enige wat echt is verandert zijn de wisselaandrijvingen met servo's.
Wat er precies fout gaat kan ik niet zeggen, het lijkt erop dat er een bezetmelder wordt gemist en dat dan het treinstel doorgaat tot hij een ander stel tegenkomt.
Ik zal proberen het draadje op te zoeken Peter.
-
Het lijkt net of de bezetmelders op het moment dat het fout gaat helemaal niet meer werken want het treinstel dat doorrijd stopt pas als hij een ander stel tegenkomt en dat is soms meerdere blokken verder dan waar hij moest stoppen.
Het is heel moeilijk te zien wat er gebeurt, want op dat moment schakelt de baan uit door de kortsluiting.
-
Hallo Jos
Welke kabels gebruik je tussen de S88 units?
* Netwerk kabels?
* Zelf gesoldeerde S88 8 draads vebindingen?
Ik had ooit eens een net wel / net geen verbinding op een S88 pin (ook nog ground pin) omdat de soldering losgelaten had op een bandkabel en een 8 pins connector en zo lala contact maakte...
Dat heeft me even (naja even) wat zoekwerk met zaklamp opgeleverd tot ik de losse verbinding zag... :( Ik had acht vage zaken op de baan....
Na die grap alles eruit gegooid wat gesoldeerd was rond S88 kabels tussen de modules en netwerkkabels gebruikt en netwerk stekkers op de S88 units...
* En check even de 5V voeding van de S88 units op je baan... Met wat pech is die wat lager om welke reden dan ook...
* MrDirect maakt gebruik van de printerpoort als ik het me goed herinner voor S88 data, die stekkers eens goed schoonmaken...
Mvg
Robert
-
Na controle van de diverse aansluitingen en stekers rond de S88's ging het weer mis en door de aanrijding werd er een wissel beschadigd. Deze wissel zit ook nog op een moeilijk te bereiken plaats.
Op mijn leeftijd wordt het ook steeds moeilijker om onder de baan te kruipen.
Al met al heb ik helaas besloten om een eind aan deze hobby te maken!
Iedereen bedankt voor de moeite.
Wel zijn tips voor de verkoop van de diverse onderdelen en treinen van harte welkom.
Met vriendelijke groet, Jos
-
Hoi Jos
Jammer van jou besluit om te stoppen ivm met leeftijd, denk dat meerdere ook op leeftijd zijn, ikzelf 71.
Ook ik gebruik MRDirect, op een oudere laptop, geen probleem maar een ietjes jongere laptop wel probleem dat er een bezet meldpunt niet werkt of verschoven is. Bezet meldpunten zijn van het type infra rood, dus geen last van vuile railstaven.
Ik ben er een oplossing voor gaan zoeken, 1 Opnieuw de bus signalen kwa hardware opnieuw te ontwikkelen, 2 Ipv 5 op de bus naar bijvoorbeeld 12 of zelfs 15 volt, cmos IC's kunnen dit aan.
Ga nu eerst op vakantie, daarna ga ik er verder mee.
Groeten Frans
-
Jos, in plaats van er helemaal mee te kappen kun je ook afschalen. Koploper er af halen en handmatig gaan rijden, 1 trein tegelijk, dat is te behappen. Dan hoef je niet meteen alles in de verkoop te gooien.
-
Hallo Jos,
Na controle van de diverse aansluitingen en stekers rond de S88's ging het weer mis en door de aanrijding werd er een wissel beschadigd. Deze wissel zit ook nog op een moeilijk te bereiken plaats. Op mijn leeftijd wordt het ook steeds moeilijker om onder de baan te kruipen.
Al met al heb ik helaas besloten om een eind aan deze hobby te maken!
Dat is een behoorlijk besluit om meteen helemaal met de hobby te stoppen. Mogelijk zijn er meer afwegingen dan alleen "het onder de baan kruipen-probleem". We weten natuurlijk niet wat er allemaal afgewogen is met dit besluit. Heb je gekeken naar alternatieven? Zoals werken met "modules" (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=22356.msg786901#msg786901)? Daar hoef je dan niet onder de baan te "klooien". Is alles altijd goed bereikbaar. Of gewoon wat "kleiner" bouwen dus met een pendelbaantje een soort van "diorama". Of wat Klaas al aangeeft: "gewoon weer lekker handmatig rijden". Maar goed dat moet je wel leuk vinden. Voor sommige is dat niet de beleving van de hobby.
Wel zijn tips voor de verkoop van de diverse onderdelen en treinen van harte welkom.
mocht je de boel toch willen verkopen: Via hier en andere fora kan je het zelf doen. Dan ben je meestal de "mooiste" en "courantste" stukken als eerste kwijt. Met de rest ben je dan behoorlijk lang bezig. En dan ben je er ook zelf druk mee. Wil je dat niet dan kan je eens vragen bij een plaatselijke winkelier in de buurt of hij spul in neemt. Of andere tweedehands websites die spul innemen. Dan ben je er wel in één keer vanaf maar ontvang je mogelijk iets minder voor.
Succes!
Groet Ronald.
-
Ik weet niet hoe je bekabeling er verder uitziet, maar ik heb op een testbaan wel eens soortgelijke problemen gehad: Treinen die volkomen onverklaarbaar niet meer reageerden op de centrale. Bleek toen te liggen aan de kabel (USB naar serieel) die tussen de laptop en de centrale zat. De communicatie via de kabel viel op willekeurige momenten weg. Bleek een vaker voorkomend probleem te zijn en hing af van het merk van de kabel. Ander merk ertussen, opgelost!
-
Na controle van de diverse aansluitingen en stekers rond de S88's ging het weer mis en door de aanrijding werd er een wissel beschadigd. Deze wissel zit ook nog op een moeilijk te bereiken plaats.
Op mijn leeftijd wordt het ook steeds moeilijker om onder de baan te kruipen.
Al met al heb ik helaas besloten om een eind aan deze hobby te maken!
Iedereen bedankt voor de moeite.
Wel zijn tips voor de verkoop van de diverse onderdelen en treinen van harte welkom.
Met vriendelijke groet, Jos
Jos,
Ik kan je evt wel helpen met de wissel vervangen, in elk geval wel een poging doen. Zou zonde zijn als,je na al die tijd zomaar stopt. Heb aardig kennis van koploper maar niet van mrdirect.
Laat maar ff weten via pb ...
-
Fijn om te horen dat je mij wilt helpen, maar ik ben er echt klaar mee. Bovendien heeft mijn kleinzoon aangeboden om mij te helpen.
Als je mijn baan op YouTube wilt zien toen het nog perfect liep: youtu.be/uOae8p5focc (http://youtu.be/uOae8p5focc)
Mvg, Jos
-
Hallo JOs,
Als 80 + -er begrijp ik jouw probleem met o.a. de toegang onder de baan.
Ik had zelf een uitgebreide relais besturing op mijn 0 baan en een paar jaar geleden wilde ik het sporenplan veranderen. Dat hield in dat ik veel bedrading weg moest halen (Niet alles !) .Ik zat op mijn knieen erbij ,in een heel ongemakkelijke houding ,waardoor ik lelijke rugklachten kreeg ,en zo helemaal niet goed verder kon. Er is nog een dradje over.
Ik heb toen besloten alles opnieuw op te bouwen op los neembare relais rekkken ,die ik op mijn werktafel kon behandelen. Die relaisrekken zijn via meerpolige connectors met de baan verbonden. Ook bij storingen kan ik zo, n
rek loskoppelen als ik vermoed dat daar wat mee mis is.
Ik zou echt even wachten met besluiten te stoppen. Laat de baan een week of wat met rust en kijk of dat bevalt.
Sterkte en sukses.
Peter
-
Hallo Jos,
Ik zie je probleem nu pas, anders had ik wel eerder gereageerd.
“Stopmelder die niet (goed) reageren, qua leeftijd moeilijker onder de baan kruipen, enz” komt me bekend voor.
Zelf had ik die niet goed reagerende stopmelder begin dit jaar ook. Jaren zonder problemen met MRdirect gereden. Treinen schoten regelmatig tientalle cm door. Met als gevolg aanrijdingen en ontsporingen. In eerste instantie gaf ik de betreffende bezetmelder(s) de schuld. Maar na veel experimenten kreeg ik het idee dat de bezetmelding (veel) te laat door kwamen. Aanpassingen in MRdirect (oa de LocoNet implementatie weer van stal gehaald omdat daarbij de S88 verwerking direct door Koploper gebeurd) hielpen niet.
In de vaste overtuiging dat MRdirect de S88 verwerking niet snel genoeg verwerkte heb ik een tweede hands IntelliBox650 aangeschaft en deze mbv LocoNet aangesloten. Het MRdirect LocoNet interface van RoSoft kon ik blijven gebruiken. Alle problemen waren weg en gaande weg ingeslopen snelheidsbeperkingen in Koploper kon ik weg halen.
Mijn Marklin k-rails baan heeft ca 30 RoSoft servo gestuurde wissels, 8 S88 units met ca 10 treinen. Vanwege de beperkte ruimte zijn mijn blokken relatief kort.
Mijn eind conclusie is dat het genereren van het baansignaal door MRdirect en dan met name het aansturen van de (booster)Compoort te veel tijd kost waardoor de S88 meldingen te laat aan Koploper worden doorgegeven en dus ook de stop opdrachten veel te laat worden gegeven.
Als je nog meer info wil of als andere MRdirect gebruikers dat willen kunnen we een nieuw onderwerp starten.
M.vr.gr. Marco
-
Je kunt het probleem dus oplossen door gebruik van een hsi88, die geeft je bzm signaal rechtstreeks door aan je koploper pc, met als bijkomend voordeel dat je 3 s88 strengen kunt gebruiken.
grtz rob
-
Je kunt het probleem dus oplossen door gebruik van een hsi88, die geeft je bzm signaal rechtstreeks door aan je koploper pc, met als bijkomend voordeel dat je 3 s88 strengen kunt gebruiken.
Rob,
Dat is beslist niet waar. Wellicht heb ik het niet zo duidelijk beschreven.
Bij de MRdirect LocoNet implementatie (alleen nog maar bij mezelf operationeel) worden de S88 bezetmelders ook rechtstreeks aan Koploper doorgegeven en ook hier doorschietende treinen. Of hierbij het doorschieten iets minder ver is dan bij de P50xb implementatie heb ik niet onderzocht.
Het probleem is dat bij het naderen van het einde van een blok de Koploper commando’s snelheid verminderen en op de stopmelder stoppen te laat komen.
M.vr.gr. Marco
-
Nog het volgende.
Omdat LocoNet een bus-structuur heeft kan ik de LocoNet implementatie van MRdirect ook op de bus aangesloten laten. Als de LocoNet communicatie tbv het rijden door de IntelliBox wordt verzorg en ik schakel in MRdirect het toewijzen van slots uit alsmede het verzenden van het booster-signaal uit dan volgt MRdirect het automatisch rijden perfect.
Het booster- cq baansignaal wordt door de IntelliBox geleverd.
Aan het monitoren van het interrupt buffer zie ik dan geen vollopen van dat buffer, wat wel gebeurt als het booster-signaal wordt verzonden. Voor mij het bewijs.
Bijkomend leuke voordeel van deze “gestripte” LocoNet implementatie van MRdirect is dat via het MRdirect toetsenbord de baan ook met de hand kan worden bestuurd. Hetzelfde geld voor het monitoren van de S88 informatie op de gebruikelijke MRdirect manier.
M.vr.gr. Marco
-
Zoals jij het beschrijft betekent dat dus dat _alle_ commando's te laat aankomen, het enige dat koploper doet adhv de bzm is snelheidscommando's aan mrdirect doorgeven toch ? En waarom zou dit probleem pas na een paar jaar beginnen terwijl het eerst altijd werkte ? Anyway, bij mij werkt het prima, met de bzm rechtstreeks aan de kopl pc heeft die mrdirect pc eigenlijk ook niet zo veel te doen verder ;-)
grtz rob
edit :dit is een reactie op je vorige post, dat hele loconetgedoe geloof ik wel...
-
Rob,
Niet alle commando’s komen te laat aan, alleen als er veel acties tegelijk plaats vinden. Dat ongewisse maakt(e) het zoeken naar de oorzaak ingewikkeld.
“Pas na een paar jaar”, ik rij met bijna uitsluitend DCC. Als het aantal gebruikte functies toeneemt dan neemt ook de communicatie tussen koploper en MRdirect toe. Ook de datastroom per loc-decoder kan tot 4 keer zo groot worden. Ik heb het laatste jaar enkele ESU LokSound decoders in gebruik genomen, dus extra (veel) functies.
De komende dagen / week heb ik weinig tijd om te reageren, dus als het van mijn kamt even stil is dan weet je hoe dat komt.
M.vr.gr. Marco
-
Dat klinkt ook wel weer logisch, ik gebruik de meeste van die lokfuncties niet, 8 stuks meer dan voldoende, vaak wel even mappen om de belangrijken onder de eerste 6 te zetten, zoals gezegd, nog geen problemen hier, vraag me dan wel weer af waarom een centrale het wel kan, datastroom richting de baan is toch ook beperkt qua capaciteit ivm timing van het signaal, en, als ik dan verder denk, is een snellere mrdirect pc dan geen oplossing ??? Vragenvragenvragen pffffff
grtz rob
-
Jos ik heb je PB gestuurd.
Groet, Marco