BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: piksov op 10 June 2020, 11:29:40
-
Hi, ik heb een aantal n spoor rockyrail wagens waar de wielen net te krap lijken te staan,
de wielen vallen op meerdere fleischmann piccolo wissels net tussen de railstaven, waardoor de boel ontspoort.
Heeft iemand voor mij in de buurt van Hilversum een pulley / poelie trekker te leen zodat ik dit kan fixen?
(een klap met een hamer durf ik niet ....)
Guus
-
Heb je al gecontroleerd of ze echt te krap staan? Volgens NEM310 moet de speermaat (B) 7,4 à 7,6 mm zijn.
Als je geen wielenpers hebt kan het ook met een hamer. Niet met een klap maar met een tikje.
Ik heb wel een wielenpers maar woon iets te ver van Hilversum.
-
@Guus,
Zou de MVH je daarmee niet kunnen helpen? of MCH?
https://www.modelbouwvereniginghilversum.nl/ (https://www.modelbouwvereniginghilversum.nl/)
http://mchminiatuurnieuws.nl/ (http://mchminiatuurnieuws.nl/)
Misschien van te voren even contact opnemen?
-
MCH had ik al gebeld, Jan heeft helaas geen gereedschap hiervoor.
En Klaas ... het ene wiel valt echt tussen de rails de andere staat dan nog wel net op de andere rail ...... bizar om te zien ... maar verklaart helemaal waarom ze af en toe ontsporen.
Guus
-
Maar hoe komen die wielen nou verkeerd te staan ? ???
Ze zitten toch niet los ?
Want dan is zelfs een klein tikje al genoeg om ze goed te zetten En daarna vast zetten met loc- tite o.i.d.
Sukses , Peter
-
nou ... het viel mee ...
hobby bob is in da house ...
Een 13 mm spantang in de draaibank gedaan. Dat 13mm gat is groot genoeg om een n spoor as helemaal naar binnen te laten gaan.
Asje in een schuifmaat klemmen, en dan de schuifmaat voor de spangtang houden....
En dan met een helemaal dichtgedraaide boorkop de losse kop, de losse kop langzaam uitdraaien.
De boorkop duwt dan langzaam het asje het door het wiel ...
Ik heb 2 assen te pakken gehad ..
Even proefrijden nu ...
-
20 rondjes verder .... de wagen die eerder ontspoorde doet dat niet meer ...
Wel een andere wagen, die ga ik nu even verder aan de tand voelen....
Guus
-
MVH heeft wel zo'n poelietrekker. Maar hou wel rekening dat door het Coronavirus de club voor buitenstaanders eigenlijk niet toegankelijk is. Toch mag je van mij part wel komen. Ik denk dat andere mensen ook niet moeilijk zullen doen. De botenafdeling kan zelfs wielen draaien als het moet. (Kost wel wat tijd en moeite uiteraard). Meldt je wel even officieel aan! Dan hoor je wel hoe of wat.
-
Een 13 mm spantang in de draaibank gedaan. Dat 13mm gat is groot genoeg om een n spoor as helemaal naar binnen te laten gaan.
Asje in een schuifmaat klemmen, en dan de schuifmaat voor de spangtang houden....
En dan met een helemaal dichtgedraaide boorkop de losse kop, de losse kop langzaam uitdraaien.
De boorkop duwt dan langzaam het asje het door het wiel ...
Dat vraagt om foto's en/of filmpjes ;D ;D (y)
Ik loop met een soortgelijke uitdaging, dus laat mij graag inspireren!
Groetjes,
Daan
-
Ik had er niet op gerekend dat je een draaibank zou hebben. Dat verwacht je niet bij iemand die niet eens een wielenpers heeft. ;D
-
Laat ik ze nu ook beide hebben ;). Uitzoeken? ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200610_200044.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200610_200044.jpg)
Met een draaibank maak je zo'n trekkertie toch zeker zelf ff??
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200610_195947.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200610_195947.jpg)
-
Hallo Guus,
Als nu in een metalen plaatje een sleufje zaagt waar de as in kan.
Dit plaatje klem je in de bankschroef.
Asje in het sleufje schuiven, het wiel rust nu op het plaatje
En met een klein hamertje tiktik op de as en nameten.
Hoop dat het duidelijk is...........
succes jandcargo
-
Guus heeft met zijn draaibank dezelfde tactiek gebruikt. In plaats van een plaatje met sleuf heeft hij hier zijn schuifmaat voor gebruikt. En in plaats van een hamer heeft hij de losse kop van de draaibank als perspen gebruikt. Zeer inventief.
Hetzelfde kun je ook doen met een kolomboormachine. Er zijn vele manieren om het doel te bereiken.
-
Tip:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/615E1F21-30C0-4E5C-9C64-5DD6C3DBF00B.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/615E1F21-30C0-4E5C-9C64-5DD6C3DBF00B.jpeg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1EB3BB4E-E0B3-4BAA-B67A-51C14F233AC3.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1EB3BB4E-E0B3-4BAA-B67A-51C14F233AC3.jpeg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DB683C88-17D8-4242-A036-5FFD04D6F58B.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DB683C88-17D8-4242-A036-5FFD04D6F58B.jpeg)
Goed gereedschap is het halve werk :)
-
Die dingen van Fohrman had ik ook gevonden... Ik heb dus dat radsatz richtgerat nagedaan op mn draaibank
Scheelt weer 29 euro .. (dat was niet het probleem) en 2 weken wachttijd (dat was wel het probleem)
Guus
-
Dat gereedschap van Fohrman is inderdaad mooi spul maar nogal aan de prijs. Voor een fractie van dat bedrag maak ik een wielenpers zelf.
-
Zelf gemaakt trekkertje ligt op de foto van de draaibank op zijn grote broer.
Hier de link (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92747.msg3222119512#msg3222119512) naar het verhaal erachter. Werk van een halfuurtje hobby tijd ;).
-
Hi Daan,
hier een paar plaatjes ...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/fr_8004_size880.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/fr_8004_size880.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/fr_8000_size880.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/fr_8000_size880.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/fr_8006_size880.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/fr_8006_size880.jpg)
Guus
-
Ohu …. ik doe dat met een bankschroef ;D Zal vast ook wel met een N wieltje lukken ;)
Mvg, Johan
-
Wielen wijder zetten met een bankschroef zie ik nog niet helemaal voor me.
-
We vragen gewoon om een foto ...
-
Dan nog ff een busje draaien (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92747.msg3222104822#msg3222104822) op de juiste lengte, gat door boren en er een sleuf uit zagen ter breedte van de as. Over de as schuiven en drukken.... ;)
-
Hi Ruud,
dat is inderdaad wel iets wat ik nog ga maken....
1 keer voor de goede afstand maken, en dan kan ik alle wielen op die maat zetten.
Nu doe ik het op de gok, en moet nameten, weer stukje aanduwen en weer nameten, oeps, iets te ver, stukje terugduwen ....
Ik kom er zo ook wel, maar duurt wat langer...
Guus
-
Ik heb eigenlijk nog nooit een wielstel gehad dat ik niet met de hand een beetje wijder kon maken dmv beetje draaien en wrikken. Dan even met bankschroef en schuifmaat op juiste afstand. Mis ik hier iets ?
-
Met jouw manier van werken kom je ook een heel eind. Maar ik heb wel degelijk wielen meegemaakt die zo strak op de as zaten dat ik ze met de hand niet verschoven kreeg. En met een wielenpers kun je makkelijker beheerst en precies werken.
-
ik neem altijd gewoon 2 tangetjes... :P
-
Als het om een wiel met plastic centrum gaat, die trek je toch gewoon met je vingers van de as af? Of inderdaad zoals Floris, met een tangetje. Een niet geïsoleerd wiel kan moeilijk zijn, maar die trek ik liever niet van de as af, want je krijgt die heel moeilijk recht terug op de as. Dat gaat eigenlijk altijd wiebelen.
Een pinnetje om een as weg te drukken kun je makkelijk maken van een oude as. Stop 'm in de kolomboor, aanzetten en dan een vijl er tegen aan. Hij hoeft maar 0.1 mm kleiner te zijn, dus dat is zo gebeurd. Met een schuurpapiertje glad maken, klaar. Als deze as te lang is, op maat knippen. Als je toch een draaibank hebt, kun je er zelfs een houdertje voor maken. Meer hier over en met plaatjes: https://tramfabriek.nl/worm-removal.html . De wielen op de as zetten doe ik weer in een bankschroef.
-
hier een paar plaatjes ...
(y) (y) (y) Helemaal duidelijk !
Ook de anderen bedankt voor de ideeën, eens kijken of ik met mijn gereedschappen (geen draaibank, wel kolomboor) zelf iets ga maken...
-
Als het om een wiel met plastic centrum gaat, die trek je toch gewoon met je vingers van de as af?
Vaak wel, maar lang niet altijd. Ik heb een poosje geleden alle flenzen van mijn materieel afgedraaid en daarbij meteen de wielen op de goede afstand gezet. Totaal bijna 300 assen, en bijna allemaal Roco. Er waren inderdaad assen bij waar je het geïsoleerde wiel makkelijk met de hand kon verschuiven maar bij ongeveer de helft had zelfs de wielenpers er moeite mee. Op een bepaald moment besloot ik zelfs om de draaiknop van mijn (zelfgebouwde) wielenpers te vergroten om voldoende kracht te kunnen zetten.
-
Wielen wijder zetten met een bankschroef zie ik nog niet helemaal voor me.
Ook dan gebruik ik de bankschroef.
Ik leg het wiel op een steeksleutel en leg het op de bekken van de bankschroef zodat de rest van het as in de russenruimte van de bekjes valt.
Met hamertje tik je het asje iets terug. Wel even kunststof of een houtje er tussen anders beschadig je mogelijk het puntje van de as.
Mvg, Johan
-
Direct op het puntje van een as tikken moet je inderdaad niet doen. Ook met de wielenpers duw ik niet op de punt. Ik heb verwisselbare drukstukken en voor puntassen heb ik er een met een gaatje er in zodat ik niet op de punt duw maar op de kegel.
Alles overziend ben ik blij dat ik een wielenpers heb gemaakt want al dat gedoe met een bankschroef vind ik maar behelpen.
-
Klaas ik heb al tijden geleden een oplegplaat gemaakt die ik in de bankschroef klem.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5292_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5292_2.jpg)
Ik noemde steeksleutel waarmee het ook kan omdat niet iedereen zo'n plaat heeft.
Plaat is wel een stuk stabieler werken.
Mvg, Johan
-
Johan, dat bedoel ik nou. Als je in staat bent om zo'n plaat te maken dan kun je toch ook een pers maken?
-
psssst... jongens...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/thumbnail_DSC_2940.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/thumbnail_DSC_2940.jpg)
-
Ik tik wel eens op de punt van een as. Rechtstreeks met de hamer resulteert in beschadigingen. Maar met een afvalstukje aluminium ertussen blijft de punt mooi.
Wolter
-
@Floris: (y) jij gebruikt zeker ook een koevoet voor je voordeur ;D
-
als t mot, waarom niet. Maar al met al geeft dit een stuk minder kans op ellende dan op t aspuntje hengsten of drukken, beetje of je een onwillige voordeur te lijf gaat met een koevoet of met een voorhamer. Is een koevoet vrij subtiel.
Wat wel belangrijk is: rechtse tangetje vrij losjes houden, zodat de as zelf zn plekje kan zoeken en t bovenste wiel mooi vlak tegen het tangetje aanligt en vooral het linkse tangetje tegen t midden van t wiel laten drukken. Druk je voor of voorbij het midden dan heb je kans dat je de as krom drukt.