BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Harold34 op 08 June 2020, 23:04:54
-
Ik heb een "Sik" besteld van Roco. Deze heeft automatische koppelingen. Nu vroeg ik mij af van welke koppelingen ik mijn (toekomstige) goederenwagons moet voorzien voor een goede match met de automatische koppelingen van de "Sik"
Als beginner met H0 (ik had hiervoor N) zie je door de bomen het bos niet meer. Wordt bijv. het materieel van Roco en Piko doorgaans standaard van dezelfde koppeling voorzien? Ik kreeg zaterdag mijn eerste HO loc binnen, de 1100 van Piko. Deze heeft een zgn. D-koppeling. Ik heb ook de Roco "Rail Force One" besteld. Heeft deze ook de D- koppeling?
Ik heb al wat draadjes doorgelezen maar die zijn van 2008/2009. Wellicht zijn er sindsdien nieuwe koppelingen bijgekomen. Wie kan licht scheppen in deze, voor mij, koppeling duisternis?
(https://i.imgur.com/tMd77rN.jpg)
(https://i.imgur.com/1yQXY77.jpg)
-
Er zijn er nog veel meer: de Fleischmann profi koppeling zie je ook nog vaak, en deze heeft ook nog een stroomgeleidende variant.
In jouw opsomming ontbreekt nog de "oude" Roco kortkoppeling zonder voorontkoppeling, maar die kom je nauwelijks nog tegen.
Elk heeft zo zijn speciale eigenschappen: met twee Roco-kortkoppelingen kun je een wagen recht omhoog uit een rij wegnemen, dat lukt je bij de andere echt niet. Maar bij hobbels in het spoor laat ie weer iets te makkelijk los.
De Fleischmann Profi is mooi compact (kan bij treinstellen doorgaan voor een Scharffenberg koppeling), laat niet los en dat is meteen ook weer het nadeel: een ontkoppel-rail of een wasknijper (van onder tegen het pennetje duwen) is nodig om de boel te lossen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Fleischmann-koppeling.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Fleischmann-koppeling.jpg)
De standaard beugelkoppeling koppelt niet goed kort, laat niet los tijdens de rit en komt heel veel voor.
En er bestaan nog diverse andere: een simpele haak, Kadee, elektrische en magnetische koppelingen, Artitec heeft voor zijn stroomlijn NS-treinstellen en postwagons een werkende Scharffenberg-koppeling.
Aan een lok kun je bijvoorbeeld aan weerszijden een verschillende koppeling bevestigen, heb je meer mogelijkheden. Alternatief is alles rigoureus om te zetten naar één type, maar dat heeft wel een prijskaartje.
François
-
Bedankt voor je toelichting. Inderdaad de Fleischmann profi koppeling is er ook nog.
Maar mijn belangrijkste vraag is onbeantwoord gebleven, welke koppeling match het beste met de automatische koppeling die Roco op de "Sik" heeft aangebracht?
-
De Roco Universal, de onderste twee op je plaatje. Die rangeert sowieso het beste vanwege boterzacht aankoppelen.
Met een beugelkoppeling zal het ook wel gaan.
Het wisselt een beetje wat fabrikanten bij hun materieel meeleveren. Fleischmann zette als enige altijd de eigen Profi op het H0-matrieel. De rest levert meestal een beugelkoppeling mee en soms nog een eigen koppeling.
Bij Roco is het ook meestal alleen een beugelkoppeling, maar ik heb ook wel modellen waarbij ook een gewone kortkoppeling of zelfs een Universal werd geleverd.
In ieder geval hebben ze tegenwoordig allemaal een nem-schacht, zodat wisselen gemakkelijk is.
-
En voor de duidelijkheid: De beugelkoppeling (die in het startbericht als D-koppeling werd benoemd) koppelt ook met de Roco universal.
-
Op YouTube heb ik een filmpje gevonden van deze nieuwe Sik. https://youtu.be/TnQSpj2MBB8
Dit filmpje gaat dan wel om een drierail versie, maar de koppeling is voor de tweerail versie hetzelfde.
In het filmpje is te zien dat de filmer de loc in combinatie met de beugel (D) koppeling gebruikt. De koppeling op de Sik is gebaseerd op de Roco universal koppeling en is dan naast de beugel koppeling ook te gebruiken met de Roco universal en Märklin kortkoppelingen.
-
De Fleischmann Profi is mooi compact (kan bij treinstellen doorgaan voor een Scharffenberg koppeling), laat niet los en dat is meteen ook weer het nadeel: een ontkoppel-rail of een wasknijper (van onder tegen het pennetje duwen) is nodig om de boel te lossen.
Correctie: een wagon die met Fleischmann Profi is uitgerust kun je met gemak verticaal uit een trein halen (net als bij de oude Roco kortkoppeling). Dat is met de Roco Universal onmogelijk.
Groeten,
Bert
-
Ik gebruik Roco Universeel om met de Sik te koppelen / ontkoppelen.
https://www.youtube.com/v/Z4I_wjqzwcY
https://www.youtube.com/watch?v=Z4I_wjqzwcY
Gr, Ben.
-
Maar ik denk niet dat de profi- koppeling van Fl. te gebruiken is in combinatie met de automatische koppeling van Roco
-
Hallo
Alle koppeling die iets van een kortkoppelmogelijkheid bieden (roco universeel of marklin) hebben de vervelende eigenschap dat ze alleen op rechte stukken kunnen koppelen. Bovendien zijn ze erg gevoelig voor hoogteverschillen.
Om te rangeren is de aloude "relex" (hier de D-koppeling nog steeds het meest geschikt.
Bart
-
Maar ik denk niet dat de profi- koppeling van Fl. te gebruiken is in combinatie met de automatische koppeling van Roco
Nee, dat gaat inderdaad niet samen!
-
Hallo,
Bij mijn weten kan de digitale koppeling van de Roco sik kan alleen koppelen met standaard beugel koppelingen of de Roco universeel en waarschijnlijk ook met de Marklin kort koppeling. (deze laatste weet ik niet zeker)
Er zijn wel digitale koppelingen van Krois voor de kortkoppelingen van Roco en Fleishmann, maar ja die zitten niet op deze sik. ;)