BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Harm Boer op 07 June 2020, 14:02:45
-
Hallo,
Ik heb een draadje gevonden op het forum over het gebruik van peco code 55 rails.
Maar het leek erop dat het best moeilijk bewerkbaar materiaal is.
Wellicht een stomme vraag maar ik heb wel interesse maar er geen ervaring mee:
kun je het materiaal nu aansluiten zoals de meest gangbare merken? Of moet je zaken aan de wissels bewerken??
Ik wil zomaar een eenvoudig baantje maken maar vroeg mij af of er nog addertjes onder het gras zitten...
Groet
Harm
-
Het is niet bijzonder moeilijk, maar je moet twee dingen onthouden.
1. Bij de zogenaamde electrofrog-wissels - wissels met elektrisch aangesloten puntstuk - moet je isolerende raillassen plaatsen op de korte railstukjes van het wissel. Staat prima in de gebruiksaanwijzing die bij de wissels zit, maar dus wel onthouden.
2. Er zijn geen stukken segmentrail. Dus behalve de wissels is er alleen flexrail.
-
Bedankt Henk, daar kan ik verder mee.
mvg Harm
-
1. Bij de zogenaamde electrofrog-wissels - wissels met elektrisch aangesloten puntstuk - moet je isolerende raillassen plaatsen op de korte railstukjes van het wissel.
Dat is het halve verhaal... de electrofrogs hebben een polariseerbaar puntstuk, daarom moet je die isoleren, dat klopt, maar dat betekent dus ook dat je het puntstuk, als je de wissel overzet, van de juiste polariteit moet voorzien. Anders is het puntstuk stroomloos en valt je lok stil. Dat poloriseren gebeurt meestal met een relais. Er komt dus wel iets mee bij kijken dan raillasjes alleen. Vertrouwen op het contact van de wisseltong om de juiste polariteit te geven is vragen om problemen. Al snel zal door vuil of een iets minder strak contact, eea niet goed werken. Beste is dus om het puntstuk actief te voeden.
-
Hallo Jowi,
Bedankt voor je aanvulling, ik ga me beraden of ik me hier aan wil wagen.
Mvg
-
Dat poloriseren gebeurt meestal met een relais.
Behalve de oude modellen hebben de Electrofrogs tegenwoordig een draad onder het wissel die aan het puntstuk is gekoppeld. Daar soldeer je een draad aan die je aansluit op je wisselaandrijvingen. O.m. Hoffmann, Conrad en MTB hebben aandrijvingen met een ingebouwde polarisatieschakeling. Geen los relais nodig dus.
Peco vervangt geleidelijk zijn Insulfrog en electrofrog wissels door Unifrogs. Daar zit de draad al aan en zijn de railstaven in het puntstuk al onderbroken, zodat ook geen isolatielasjes meer nodig zijn: https://peco-uk.com/blogs/news/unifrog-code-55-n-gauge-turnouts
Ben
-
Polariseren is niet heel lastig en ook niet voorbehouden aan Peco. Het is vooral handig, zeker in schaal n, omdat je er stroomloze stukjes mee voorkomt.
Wel bijzonder voor Peco, bedenk ik nu, is de ingebouwde wisselsteller die de nodige kracht vereist. Om die reden zijn de aandrijvingen van Peco zelf krachtig en vreten ze stroom. Gelukkig kan je het wisselstellertje verwijderen en beschaafdere aandrijvingen gebruiken.
Tja, er zijn wat dingen rond Peco die je moet weten, maar als je het weet is het niet bijzonder ingewikkeld.
Nog een leuk weetje. De spoorstaaf is ‘zogenaamd’ code 55 (ruwweg 1,4 mm hoog). Dat is eigenlijk te laag volgens NEM-norm en dus is de railhoogte aan de binnenkant spoorstaaf code 80 (ruwweg 2mm). Daar heb je verder dus geen last van en de rails oogt toch fraaier dan de standaard 2mm rails van de andere Europese merken.
-
Als aanvulling op alle goede tips :) ; de site van Allan Gartner: www.wiringfordcc Voor Peco turnouts is een aparte sectie: http://www.wiringfordcc.com/switches_peco.htm Hier vindt je alle elektrische antwoorden die je nodig hebt.
De Peco's zijn als handwissel te gebruiken door de sterke veer maar dan loop je inderdaad tegen een mogelijk elektrisch probleem aan. Als je wat grotere locs hebt zal dat wel meevallen. Mocht je je puntstuk NIET willen voeden adviseer ik je om in ieder geval je wissel DCC friendly te bedraden. De Insulfrogs zijn dat al maar hebben dan geen powered puntstuk.
Keuzes genoeg en een railsysteem dat zeker aan te raden is :)
-
Goeiemiddag,
Ivm het verbruik van de Peco-wisselaandrijving PL10 :
De groene Peco-wissel-electromagneet PL10 W zou speciaal bedoeld zijn voor "low-output transformer" (citaat Peco-catalogus 2019) Op de Peco-verpakking (blistertje) van deze PL10 W staat gedrukt: "with low current coils" + "suitable for limited output transformers" . Bijhorende puntstukschakelaar = PL13
( zie eventueel ook naar nieuwe, rode PL1000 )
-
Ze bedoelen Low Current naar Peco-maatstaven. :D
Het stroomverbruik is nog steeds niet erg Low. Vooral decoders kunnen er de nodige moeite mee hebben.
-
Ze maken ook niet duidelijk hoe low de current dan wel is. Ze zouden er gewoon bij moeten zetten hoeveel ampères er gaan lopen of hoeveel ohm de spoelen zijn.
-
Lieve help, ik snap er niks van. Dat gaat m niet worden.
Maar toch bedankt, nu weet ik dat ik er van af zie, scheelt iig een hoop ellende en geld
-
Lieve help, ik snap er niks van. Dat gaat m niet worden.
Maar toch bedankt, nu weet ik dat ik er van af zie, scheelt iig een hoop ellende en geld
Kom op Harm, laat je niet bang maken met al die verhalen.
Het is prachtig rail materiaal en hele volksstammen werken er mee.
Je moet alleen die PL10 niet gebruiken, die trekken inderdaad veel stroom.
Ik zet mijn wissels om met SG90 servo's (6 stuks voor net geen 8 Euro bij BANGGOOD.com)
En gebruik daarbij de ServoSwitch (https://rosoft.biedmeer.nl/Webwinkel-Product-3939555/ServoSwitch-met-Servo.html) van Rosoft.
grt Piet.