BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: stadlerGTW(Remco) op 20 February 2008, 20:40:25
-
De particuliere spooronderneming Rail4Chem is overgenomen door de Franse branchegenoot Veolia Cargo. Daarmee ontstaat in Europa een zeer grote particuliere aanbieder van goederenspoorvervoer van zowel bulkgoederen als containers, met een gezamenlijke omzet van ruim 200 miljoen euro. Over de overnamesom bewaren Veolia en Rail4Chem het stilzwijgen.
Rail4Chem werd zeven jaar geleden opgericht. Het is een samenwerking van chemieconcern Basf en de transportondernemingen Hoyer, Bertschi en VTG Lehnkering. Specialiteit is het spoorvervoer van chemicaliën chemische producten. Vorig jaar werd een omzet behaald van 80 miljoen euro.
Het bedrijf biedt spoordiensten aan in de Benelux, Duitsland, Polen, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk en Slowakije. Draaischijven zijn Duisburg-Rheinhausen en Leuna, beide in Duitsland. Via European Bulls, waarin een reeks operators in samenwerken, zijn er ook diensten op Polen, Tsjechië, Oostenrijk, Hongarije, Italië en Slowakije.
Veolia Cargo maakt deel uit van het Franse concern Veolia Environnement. In Nederland heette het bedrijf voorheen Connex Cargo. Veolia Cargo Nederland werd in 2004 opgericht en verwierf in 2006 de benodigde veiligheidscertificaten.
Het bedrijf voert een spoordienst voor biodiesel uit tussen Rotterdam en Bitterfeld, een dagelijkse dienst voor kolen tussen Rotterdam en Dortmund en verder onder meer een speciale dienst voor ECT tussen Rotterdam en ECT Venlo. Tevens werkt Veolia voor Broekman, met een spoordienst tussen de Broekman-terminal in Rotterdam en Keulen.
Bron: Nieuwsblad Transport
Ik vind dit persoonlijk wel jammer aangezien rail4chem een redelijk groot bedrijf is dat verloren gaat. En waarschijnlijk zullen al hun treinen straks in een Veolia jasje rondrijden.
-
Ben het wel eens met mijn voorganger. Ik heb de r4c loc's altijd wel mooi gevonden in het groen. Maar misschien komen er nu weer nieuwe kleuren locomotieven. Hopelijk worden ze niet allemaal standaard fabriekst kleur zwart of grijs.
-
Pfffft, nóg meer verschillende versies van de class en G2000 ;)
Wel jammer, vond de kleurstelling van Rail4Chem wel erg leuk!
Groet, Edwin
-
Ik heb de r4c loc's altijd wel mooi gevonden in het groen.
Hopelijk worden ze niet allemaal standaard fabriekst kleur zwart of grijs.
ja, dat was inderdaad en mooi kleurtje groen, de G2000'en staat het in iedergaval wel goed.
zou wel wat zijn als ze de wit met rode kleurstelling gaan gebruiken zal mij dan benieuwen hoe dat op een G2000 en class 66 zal staan :-|
Maar die kans is vast wel klein, aangezien wit als snel richting zwart gaat ;D
Mvg,
Romar
-
wat ze ook zouden kunnen doen is dat ze r4c wel als een apart zusterbedrijf laten voortbestaan
-
Op een ander forum las ik inderdaad dat dit zou gaan gebeuren. Weet niet wat er van waar is. Maar wat ik wel weet is dat in Duitsland Veolia nog steeds zusterbedrijf Connex hanteert. Dus wie weet blijven de fraaie locs van rail4chem voortbestaan.
-
Leuk dat ik het zo te weten kom, zal het volgende week wel ergens te horen krijgen van een MCN van Rail4Chem zelf.
Groetjes,
Robbert
-
Heey Robbert,
Ik vind het niet raar.
Het is wel belangrijke informatie die de mensen van Rail4Chem graag binnen houden totdat alles zeker was/is, dus dan snap ik dat heel goed.
Maar nogmaals, wat maakt het uit? Je weet het nu toch ;).
Groetjes,
Marcel
-
Weet je wat mij zo op valt,die Fransen nemen alles over.
De KLM,Connexxion en nu Rail4Chem en wie zal de volgende zijn?
-
Ben het wel eens met mijn voorganger. Ik heb de r4c loc's altijd wel mooi gevonden in het groen. Maar misschien komen er nu weer nieuwe kleuren locomotieven. Hopelijk worden ze niet allemaal standaard fabriekst kleur zwart of grijs.
Denk niet dat de loks snel van kleur zullen veranderen. Veolia 1001458 (geleasd vanaf meen januari 2007) rijd ook al ruime tijd in R4C kleuren (zonder R4C logo uiteraard). Zal alleen wel zo'n lompe grootte stikker krijgen met machinisten gezocht.
met vriendelijke groeten,
Jon van Dijk
-
Denk niet dat de loks snel van kleur zullen veranderen. Veolia 1001458 (geleasd vanaf meen januari 2007) rijd ook al ruime tijd in R4C kleuren (zonder R4C logo uiteraard). Zal alleen wel zo'n lompe grootte stikker krijgen met machinisten gezocht.
Dat zijn geen r4c-kleuren - en de loc is ook nooit van r4c geweest.
-
Misschien is het dan ook minder verwarrend om het gewoon over fabriekskleuren te hebben dan over R4C groen, wat het dus ook niet is... ;)
-
Het was toch de kleur van Angel Trains? Of hoe zat dat ookalweer?
-
Weet je wat mij zo op valt,die Fransen nemen alles over.
De KLM,Connexxion en nu Rail4Chem en wie zal de volgende zijn?
Hoop geen een...
Wel idioot, heel Frankrijk is in rep en roer als er ook maar een buitenlandse onderneming daar wil starten, maar ondertussen koloniseren ze zelf wat af.
-
En de Nederlanders hebben daar natuurlijk totáál geen last van.... ::)
Word eens wakker...de wereld is internationaal en wordt steeds internationaler, het is niet goed voor je economie om alles in eigen hand te willen houden. Misschien zijn de Nederlandse bedrijfjes (Rail4Chem ??? ::)) wel te klein om zelfstandig te overleven.
En wat ik ook niet begrijp: waarom is het zo vreselijk als een Frans bedrijf een Nederlandse toko overneemt, maar is er geen enkel probleem als de koper een Engelse of Amerikaanse tent is? ::)
-
Beter lezen Luc, staat nergens dat de lok van R4C is overgenomen. De laatste eigenaar van de 1001458 is RTB (RuhrTalBahn) geweest.
Over beter lezen gesproken: ik neem de illusie weg dat het een r4c-loc is, omdat hier wordt gesuggereerd dat de betreffende loc in r4c-kleuren rondrijdt. De RTB is - net als Veolia - nooit eigenaar van de loc geweest, slechts huurder.
Kleuren vind ik persoonlijk overeenkomen met de G2000-3 loks van R4C.
Ah, daar komt de aap uit de mouw: "ik vind". Het zijn overigens ook geen ATC-kleuren (die vindt men terug op de 2005 t/m 2007 (groen) en op de G2000 1BB-poolloccen (blauw)). De 1001458 is een MRCE-machine en rijdt rond in een kleur die niet behoort bij welke huisstijl dan ook.
Word eens wakker...de wereld is internationaal en wordt steeds internationaler, het is niet goed voor je economie om alles in eigen hand te willen houden. Misschien zijn de Nederlandse bedrijfjes (Rail4Chem ??? ::)) wel te klein om zelfstandig te overleven.
En wat ik ook niet begrijp: waarom is het zo vreselijk als een Frans bedrijf een Nederlandse toko overneemt, maar is er geen enkel probleem als de koper een Engelse of Amerikaanse tent is? ::)
Suprise: r4c is Duits, niet Nederlands.
-
Suprise: r4c is Duits, niet Nederlands.
Oh echt? Misschien staan er daarom wel smilies achter... ;D R4C werd op één hoop gegooid met KLM en Connexxion in de categorie "de uitverkoop van Neerlands trots". Daar klopt weinig van en dat wilde ik met die opmerking aangeven.
-
Over beter lezen gesproken: ik neem de illusie weg dat het een r4c-loc is, omdat hier wordt gesuggereerd dat de betreffende loc in r4c-kleuren rondrijdt. De RTB is - net als Veolia - nooit eigenaar van de loc geweest, slechts huurder.
Je hebt gelijk dat ik het beter anders had kunnen verwoorden, maar nogmaals ik heb niet gezegt dat het een oude R4C lok is geweest, tevens staat er dat deze geleasd is. En deze is inderdaad bij MRCE omgespoten tot de huidige kleurstelling.
Misschien is het dan ook minder verwarrend om het gewoon over fabriekskleuren te hebben dan over R4C groen, wat het dus ook niet is... ;)
Het zijn geen fabriekskleuren... :-|
met vriendelijke groeten,
Jon van Dijk
-
Weet je wat mij zo op valt,die Fransen nemen alles over.
De KLM,Connexxion en nu Rail4Chem en wie zal de volgende zijn?
L' histoire se répète (de geschiedenis herhaalt zich): In 1795 namen de Fransen heel Nederland over en vanaf 1810 werden "we" zelfs een vazalstaat van Frankrijk.
Off topic, dat wel....
-
Weet je wat mij zo op valt,die Fransen nemen alles over.
De KLM,Connexxion en nu Rail4Chem en wie zal de volgende zijn?
Maar ondertussen is de franse economie er slecht aan toe en hebben ze er vrij veel werkelozen...snap jij t nog?
Hmmzzz...combi van zwart met n beetje rood. Ik zie t al helemaal voor me. The Train Team i.p.v. the A team ;D ;D
-
L' histoire se répète (de geschiedenis herhaalt zich): In 1795 namen de Fransen heel Nederland over en vanaf 1810 werden "we" zelfs een vazalstaat van Frankrijk.
Off topic, dat wel....
ja, laten we nu massaal frankrijk gaan boycotten, de snoodaards! en niet te vergeten spanje, want de tachtigjarige oorlog zijn we nog lang niet vergeten! en italië natuurlijk, want wat hebben de arme bataven moeten zuchten onder de wrede romeinse bezetting! boehoe!
-
Je vergeet Duitsland ;D.
-
dat lag teveel voor de hand.
-
ja, laten we nu massaal frankrijk gaan boycotten, de snoodaards!
Of Limburg verkopen aan Frankrijk...
-
Als deel van Frankrijk wordt de kans dat ze daar die HSL krijgen wel een stuk groter ;)
-
Gisteren door Helmond een veolia G1206 zien rijden, met een Rail4chem G2000 erachter met dat stikkertje van machinisten gezocht.
Willem
-
Die "R4C" G2000 met de sticker erop, is ook gewoon een Veolia-loc. Hij lijkt misschien een beetje op de R4C loc's omdat deze in de kleuren rijden van de lease-maatschappij. Helaas dus nog geen kenmerken van het overnemen van R4C door Veolia ;)
Groet, Edwin
-
Nou, er stond groot R4C op, en bij de veolia's zeker niet!
Willem
-
Dan was geen sticker met "machinisten gezocht", maar deze (http://www.railcargo.nl/data/toon.cfm?Foto=1274&ImageScale=1) sticker, nl. de kindertekening op de R4C 2002. En in dat geval lijkt het dus wél op een kenmerk van de overname ;)
-
Dan zal het dat wel geweest zijn.. Ik fietste voorbij en keek snel op, en de trein kwam op volle vaart langs..
Bedankt voor de info Edwin!
Willem
-
Gisteren door Helmond een veolia G1206 zien rijden, met een Rail4chem G2000 erachter met dat stikkertje van machinisten gezocht.
Toch niet goed gekeken, want het was gewoon de Veolia-G2000 3BB - de bewuste 1001458 - die in opzending meereed. Geen r4c-loc dus.
-
hihi we gaan nu al spoken zien. ::)
-
Met zulke overnames zijn alle spotters op hun hoede om als eerste de nieuwe stickers/opschriften te spotten.
-
Dan hebben ze tot halverwege dit jaar rust, voor die tijd veranderd er niks ;)
-
Ok gelukkig. Ik moet namelijk nog steeds de wessel op de plaat zetten. Maar daar moet ik nu echt haast mee gaan maken. Heb nog 4 maanden dus.
-
Dat word nachtbraken, de wessel rijd voornamelijk 's nachts in nederland overdag nog wel ergens in duitsland te spotten