BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Harold34 op 17 May 2020, 11:40:13
-
Klopt het dat je in Anyrail met de gebogen wissels van Fleischmann picollo geen gesloten railplan krijgt? Er lijkt wel een afwijking in te zitten.
PS. met scarm lukt het mij trouwens ook niet
-
Ja, klopt. Het is een ietwat onmogelijke geometrie, waarbij je wat moet sjoemelen.
Als je zo'n wissel bekijkt, zie je dat de beide raileinden van de aftakkingen een (kleine) hoek met elkaar maken.
Dat alleen al zorgt ervoor dat je het nooit kloppend krijgt met alleen maar 45° bochten.
De binnenboog van het wissel komt wel overeen met een R1 9120, en de buitenboog met een R2 9125, maar ze zijn wat uit elkaar gespreid.
-
In het Anyrail forum werd dat recent ook gevraagd (en beantwoord). Ik heb het even voor je opgezocht:
https://www.anyrail.com/forum_en/index.php/topic,3255.msg22778.html#msg22778
-
Maar ik neem aan dat de railplannen die bij Fleischmann in de catalogus staan in de praktijk wel gewoon passend zijn en dat het dus alleen een manco is van Anyrail/Scarm of heb ik het mis?
-
Zover ik uit het draadje op het Anyrail forum begrijp, heb je dat mis. De software sluit railstukken exact op elkaar aan onder de hoeken van de betreffende railstukken. Bij het leggen van werkelijke railstukken maak je gebruik van (kleine) toleranties met de onderlinge aansluithoeken. Hier wordt dus gewoon iets gesmokkeld.
-
Het is zeker geen manco van de digitale railprogramma's.
Het gaat om ingebouwde onnauwkeurigheden van de echte railsystemen. En bij digitale programma's, waar je maar twee mogelijkheden hebt: het past of het past niet, komen die onnauwkeurigheden er onverbiddelijk uit :)
Om bij het Fleischmann Piccolo systeem te blijven, daar zitten nog een paar meer onnauwkeurigheden in. Zoals de wisselhoek van "15°".
-
Bedankt voor jullie toelichting. Het is mij een stuk duidelijker nu.
-
Maar ik neem aan dat de railplannen die bij Fleischmann in de catalogus staan in de praktijk wel gewoon passend zijn.... of heb ik het mis?
Je zou denken dat fabrikanten geen fout maken met hun railgeometrie, maar dat is helaas niet altijd zo.
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=3967.0 (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=3967.0)
Die slanke K-rail wissels daar klopt ook niet zo veel van.
-
Maar is de afwijking bij de Fleischmann boogwissels nog op te vangen tijdens het leggen van de rails? Ik weet ook niet hoeveel mm de afwijking is.
-
Nog ter toelichting (als dat mag): in AnyRail kun je, als je dat wilt, niet-perfecte aansluitingen maken om dit soort problemen te ondervangen.
De speling die je in werkelijkheid nodig hebt wordt dan een afwijking van bijvoorbeeld 1 of 2 graden in de aansluiting.
Het gaat meestal om een kleine hoek (knik) in de aansluiting, en dus niet een afstand (gat of overlap) om alles sluitend te krijgen.
-
Maar is de afwijking bij de Fleischmann boogwissels nog op te vangen tijdens het leggen van de rails? Ik weet ook niet hoeveel mm de afwijking is.
In de praktijk loopt dat wel los, zeker in bochten krijg je het altijd wel gelegd. Met hier en daar een knikje en/of een hartafstand die niet precies de theoretische 33,6 mm is.
Daarom is Fleischmann er al 50 jaar mee weggekomen :)
-
Nog ter toelichting (als dat mag): in AnyRail kun je, als je dat wilt, niet-perfecte aansluitingen maken om dit soort problemen te ondervangen.
De speling die je in werkelijkheid nodig hebt wordt dan een afwijking van bijvoorbeeld 1 of 2 graden in de aansluiting.
Het gaat meestal om een kleine hoek (knik) in de aansluiting, en dus niet een afstand (gat of overlap) om alles sluitend te krijgen.
Dat is ook waar Anyrail gebruik van maakt in de video https://youtu.be/EdYGus8jCyU
Losmaken, beetje draaien en weer vastmaken. Als je alle railstukken alleen met "automatisch verbinden" aan elkaar knoopt, krijg je niet altijd het gewenste resultaat.
Je moet hier en daar wat "forceren".