BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: MichelNL op 19 February 2008, 08:37:56

Titel: mDDM + 1727 + mDDM
Bericht door: MichelNL op 19 February 2008, 08:37:56
Goeiemorgen,

Vanmorgen zat ik in de stoptrein van Geldermalsen naar Utrecht.
En toen viel het mij op dat ik instapte in een voor mij ongewone combi van materieel, namelijk de volgende:

Vooraan een mDDM stam, daarna een 1700 loc ik geloof de 1727 of de 1772 en daarachter weer een mDDM stam.

Is dit een gebruikelijke combi? Het is namelijk de eerste keer dat ik hem zo zie.. Is het niet mogelijk om 2 mDDM stammen aan elkaar te koppelen ofzo? Dit lijkt me haast niet aangezien ik het wel is heb zien gebeuren volgens mij..

Heeft iemand een idee? :)
Titel: Re: mDDM + 1727 + mDDM
Bericht door: Felix op 19 February 2008, 08:43:10
Een mDDM is slechts een motorwagen. Wat jij bedoeld is een DD-AR stam met mDDM. Die was dus dus gekoppeld met een DD-AR met een 1700.

Die kunnen gewoon gekoppeld rijden, daarom hangt die automatische koppeling tussen de buffers.

Het kan dus zijn dat de loc in het midden van de trein zit.

Felix
Titel: Re: mDDM + 1727 + mDDM
Bericht door: MichelNL op 19 February 2008, 08:48:04
Ik bedoel inderdaad een mDDM met een DD-AR stam er achter. ;) En het waren echt 2 mDDM + DD-AR stammen met daar tussen in een 1700. En dat verbaasde me eigenlijk aangezien ik verwacht dat die mDDM genoeg vermogen kunnen leveren om zonder een 1700 er bij te rijden..
Titel: Re: mDDM + 1727 + mDDM
Bericht door: Felix op 19 February 2008, 08:54:04
Mmm, dat heb ik ook nog niet eerder gezien.

Op Somda (http://somda.nl/) weten ze vast wel hoe dat precies zit :P
Titel: Re: mDDM + 1727 + mDDM
Bericht door: Jeroen Water op 19 February 2008, 08:57:09
Dat weet je heel erg zeker van die tweede mDDM?

Normale samenstellingen van de DD-AR stammen zijn namelijk:

mDDM + Bv + ABv + Bvk = stamnummer 78xx *
1700 + Bv + Bv + ABv + Bvk = stamnummer 74xx *

* de twee laatste cijfers worden bepaald door het rijtuignummer van de Bvk (het stuurstandrijtuig dus)

Met deze treinsamenstellingen kun je alle combinaties maken die je maar wilt, mits dat er maximaal twee stammen aan elkaar kunnen rijden.

Dus je kunt van alles tegenkomen:  

2x 7800
2x 7400
1x 7800 + 1x 7400

De plek waar de 1700 of mDDM< staat, maakt dan niet uit.

Van een treincombinatie 7800 + 1700 loc + 7800 heb ik nog nooit gehoord.

Jeroen
Titel: Re: mDDM + 1727 + mDDM
Bericht door: MichelNL op 19 February 2008, 09:04:27
Weet ik heel zeker.
Daarom verbaasde mij het ook zo..
Titel: Re: mDDM + 1727 + mDDM
Bericht door: Mispoes op 19 February 2008, 09:06:36
De 1772 is wel vaker bij vreemde combinaties betrokken  ;D

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010166.jpg)
1772+1725+7479 te Hoorn op 28-12-2005
Titel: Re: mDDM + 1727 + mDDM
Bericht door: neudalhausenstadbahn op 19 February 2008, 09:48:37
Er rijd op dit moment ook weer een DDAR 7300 rond, 1700+Bv+ABv+Bvk die kan je ook nog tegen komen.

@michel, heb jij ook een foto van die vreemde combi gemaakt, want das wel heel vaag.

Groetjes Michiel
Titel: Re: mDDM + 1727 + mDDM
Bericht door: Jeroen Water op 19 February 2008, 09:51:47
Weet ik heel zeker.
Daarom verbaasde mij het ook zo..

Dan is het enige wat ik zo kan bedenken dat de 1700 de DD-AR stam achter zich op sleeptouw had. Of te wel, dan was waarschijnlijk de achterste stam defect. Heb je erop gelet of de achterste mDDM zijn stroomafnemers op had staan of niet?

Jeroen
Titel: Re: mDDM + 1727 + mDDM
Bericht door: MichelNL op 19 February 2008, 10:10:48
Niet opgelet.. Toen ik instapte was alles beneden en toen ik uitstapte ook weer. Aangezien ik nogal haast had heb ik ook niet kunnen vragen aan de machinist over het hoe en het wat..  :'(
Titel: Re: mDDM + 1727 + mDDM
Bericht door: timtrein op 19 February 2008, 10:58:36
Het lijkt me erg sterk hoor. In de eerste plaats is een extra loc er slechts met hangen en wurgen tussenin te krijgen (want een normale 1700 heeft geen automatische koppeling, en moet dus met de schroefkoppeling worden vastgemaakt, waar je maar amper ruimte voor hebt omdat er een mega-BSI-koppeling in de weg zit), in de tweede plaats zou je dan al met stuurstroomkabels moeten gaan werken om het zootje werkend te krijgen, in de derde plaats heb je volgens mij met keren een probleem als er inderdaad een stam defect is. En ik zie geen reden waarom ze dit als proef zo in elkaar zouden meubelen.
Kortom, zolang er geen foto of daadwerkelijke stamnummers zijn kan ik het eigenlijk niet geloven, en hou ik het toch op een 7400+7800, in enigerlei volgorde. Ik heb ook weleens scheel gekeken naar die stammen, en dan blijkt er toch ergens een stuurstand in plaats van tweede mDDM te zitten...
Titel: Re: mDDM + 1727 + mDDM
Bericht door: jumboy op 19 February 2008, 11:54:16
Er rijd op dit moment ook weer een DDAR 7300 rond, 1700+Bv+ABv+Bvk die kan je ook nog tegen komen.

1708 met Bv+ABv+Bvk

Stond op Utrecht vorige week
Titel: Re: mDDM + 1727 + mDDM
Bericht door: Jeroen Water op 19 February 2008, 11:58:37
Het lijkt me erg sterk hoor. In de eerste plaats is een extra loc er slechts met hangen en wurgen tussenin te krijgen (want een normale 1700 heeft geen automatische koppeling, en moet dus met de schroefkoppeling worden vastgemaakt, waar je maar amper ruimte voor hebt omdat er een mega-BSI-koppeling in de weg zit), in de tweede plaats zou je dan al met stuurstroomkabels moeten gaan werken om het zootje werkend te krijgen, in de derde plaats heb je volgens mij met keren een probleem als er inderdaad een stam defect is. En ik zie geen reden waarom ze dit als proef zo in elkaar zouden meubelen.
Kortom, zolang er geen foto of daadwerkelijke stamnummers zijn kan ik het eigenlijk niet geloven, en hou ik het toch op een 7400+7800, in enigerlei volgorde. Ik heb ook weleens scheel gekeken naar die stammen, en dan blijkt er toch ergens een stuurstand in plaats van tweede mDDM te zitten...

Ja, ik blijf het ook een heel sterk verhaal vinden. M.i. was het ook een 7800+7400. Maar ja, als Michel het zeker weet.......

Jeroen
Titel: Re: mDDM + 1727 + mDDM
Bericht door: MichelNL op 19 February 2008, 12:07:14
Ik ga nu aan mezelf twijfelen..

Wat ik in elk geval wel zeker weet, is dat er 4 bvk's waren.
Minstens 1 mDDM, maar ik denk 2.

Titel: Re: mDDM + 1727 + mDDM
Bericht door: neudalhausenstadbahn op 19 February 2008, 12:16:44
Michel, 4 Bvk's zie ik echt niet gebeuren, in zowel een 7300, 7400, 7800 als een 7900( toen die reden) loopt maar 1 Bvk. Als jij 4 Bvk's ziet zouden er 4 stammen aan elkaar moeten zitten, dat gaat in de normale dienst nooit gebeuren.

Groetjes Michiel
Titel: Re: mDDM + 1727 + mDDM
Bericht door: MichelNL op 19 February 2008, 12:18:16
Michel, 4 Bvk's zie ik echt niet gebeuren, in zowel een 7300, 7400, 7800 als een 7900( toen die reden) loopt maar 1 Bvk. Als jij 4 Bvk's ziet zouden er 4 stammen aan elkaar moeten zitten, dat gaat in de normale dienst nooit gebeuren.

Groetjes Michiel
4 bvk's als in 4 DD rijtuigen met een stuurstand, even niet kijkend of er een motor inzit of niet.
Titel: Re: mDDM + 1727 + mDDM
Bericht door: MichelNL op 19 February 2008, 12:22:54
http://www.somda.nl/www/spots/t6020/7/

Materieel     Treinnummer     Positie     Extra info     Datum     Gespot door     Spot-locatie
7436    6020    V    Loc 1727    Maandag 18 februari 2008    WesselE    Gdm

Gisteren, maar wel de loc die ik bedoel.


http://www.somda.nl/www/spots/m7436/7/

Materieel     Treinnummer     Positie     Extra info     Datum     Gespot door     Spot-locatie
7436    6019    A    Loc 1727    Dinsdag 19 februari 2008    nielsie21    Cl

Vandaag, zelfde loc, zelfde materieel, gespot. Is het mogelijk om hier de hele combinatie uit terug te halen?
Titel: Re: mDDM + 1727 + mDDM
Bericht door: neudalhausenstadbahn op 19 February 2008, 13:33:27
4 bvk's als in 4 DD rijtuigen met een stuurstand, even niet kijkend of er een motor inzit of niet.
Dan heb je het niet over Bvk's een Bvk is een stuurstandrijtuig; B=2e klas, v=verdieping, k=in dit geval "kop" in de zin van cabine.

Als jij die 7436 hebt gezien dan bestaat die uit de 1727+2xBv+ABv+Bvk.

Ps; Volgensmij was het al eerder in dit topic beschreven hoe die stammen in elkaar zitten.

Vandaag zaten dus als je de spots bekijkt de V7815+A7436 in de 6019 en gister zaten volgens de spots op somda ook in de zelfde volgorde in de 6019 en dan dus in omgekeerde volgorde in de 6020.

Groetjes Michiel
Titel: Re: mDDM + 1727 + mDDM
Bericht door: Jeroen Water op 19 February 2008, 13:46:15
Dan zou je Michel, dus in totaal 3 dubbeldeksrijtugien hebben gezien met een cabine en 1 loc 1700.

De stam voorop was de 7815, dat is dus een stam met motorwagen mDDM (mABk) + 2e klas rijtuig (Bv) + 1e/2e klas rijtuig (ABv) en een stuurstandrijtuig (Bvk). De tweede stam was de 7436 met voorop de 1727. Daarachter een 2e klas (Bv) + 2e klas (Bv) + 1e/2e klas (ABv) + stuurstandrijtuig (Bvk).

In dat geval niets bijzonders, deze combinatie kun je elke dag wel ergens tegenkomen.

Jeroen
Titel: Re: mDDM + 1727 + mDDM
Bericht door: Luc op 19 February 2008, 13:46:43
Spot klopt niet, was een 7400+7800 aan elkaar. De betreffende 7436 ging later exotisch op stap en verzekerde IC 837 naar Maastricht - zij het met een ruime +25 op de (Eindhovense) klok.
Titel: Re: mDDM + 1727 + mDDM
Bericht door: Daan! op 19 February 2008, 14:48:31
ik heb er een klein stukje bewegen beeld van gekregen van Bob rail away nl.  klik (http://www.railaway.tv/) klik Europe aan en dan  Holland (geen stream).
Kijk op 9.00 minuten. Dit was 1996 dacht ik.

Daan
Titel: Re: mDDM + 1727 + mDDM
Bericht door: neudalhausenstadbahn op 19 February 2008, 17:25:39
Spot klopt niet, was een 7400+7800 aan elkaar. De betreffende 7436 ging later exotisch op stap en verzekerde IC 837 naar Maastricht - zij het met een ruime +25 op de (Eindhovense) klok.
Luc welke spot bedoel je precies, de somda spots kloppen wel ga ik vanuit want op somda worden die spots niet als foute spots gemeld.

Groetjes Michiel

Ps; Opvallend was vandaag wel de inzet van DDAR tussen Nijmegen en Zwolle, zie verder somda.
Titel: Re: mDDM + 1727 + mDDM
Bericht door: Luc op 19 February 2008, 17:50:15
Luc welke spot bedoel je precies, de somda spots kloppen wel ga ik vanuit want op somda worden die spots niet als foute spots gemeld.
De spot waar dit topic mee begint: vermeende 7800+loc+7800 of iets in die trant.
Titel: Re: mDDM + 1727 + mDDM
Bericht door: MichelNL op 19 February 2008, 18:21:17
Jij hebt hem wel gezien met die 1727 midden in?
Titel: Re: mDDM + 1727 + mDDM
Bericht door: Bram w op 21 February 2008, 10:18:21
Felix,gisteren Asdl ri Shl 1x DDAR +mDDM +DD_AR en de 1715 op kop om 16.15. groet Bram
Titel: Re: mDDM + 1727 + mDDM
Bericht door: Felix op 21 February 2008, 10:50:24
Dat rijdt daar wel vaker hoor.

Gisteren nog DD-AR+1700+1700+DD-AR in Leiden. Twee locomotieven in het midden van de trein, dat is wel een vreemd gezicht ;D
Titel: Re: mDDM + 1727 + mDDM
Bericht door: Petertrein81 op 21 February 2008, 13:10:44
Ja, vooral als je precies op het deel van het perron staat waar de loks stoppen en je dus automatisch verderop achteraan staat voor een zitplaats in de (meestal drukke) trein.

Groet Petertrein81,