BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Joost O op 17 May 2020, 03:42:39
-
Hallo allemaal:
Ik zie dat op spoorbruggen vaak een tweede rail wordt gebruikt, aan de binnenzijde van de rails waar de trein op rijdt. Ik meen dat dat een contra-rail heet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF0897_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF0897_1.jpg)
Waar is die rail voor? En waarom alleen op bruggen?
Groeten uit Colombia,
Joost
-
Bij een ontsporing zal het spoorvoertuig toch nog geleid worden, zodat deze niet tegen de brug of van het talud zal gaan.
Marc
-
Dit komt overigens niet alleen op bruggen voor. Op spoor 1 in Amersfoort ligt bijvoorbeeld ook een enkeke geleiderail. Daar staat een gebouw met steunpilaren pal naast het spoor. Je moet er toch niet aan denken dat een trein daar ontspoort en zo'n pilaar ramt.... Deze rail dienen dus inderdaad als geleiderail op locaties waar een ontspoorde trein voor nog meer ravage en/of gevaar kan zorgen wanneer de trein te ver uit het spoor raakt.
Jeroen
-
Een (enkele geloof ik) contrarail lag vroeger ook in de boog van Harderwijk. Die is echter al heel lang geleden verwijderd.
-
Op Utrecht CS heb ik ze ook gezien ,tussen de perrons van sp 18 (?) en sp 19 (?) ,want daar boven ligt de traverse.
Peter
-
Heren: Hartelijk dank voor de reacties. Het is me nu duidelijk.
Weer wat geleerd!
Joost