BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: JurS op 10 May 2020, 17:33:31
-
Ik loop er over te denken om een airbrush aan te schaffen en ik heb wat vragen over de praktische kant hiervan. Om te beginnen, waar doen jullie dat zoal, dat airbrushen? Ik neem aan dat buiten op een mooie zomerse dag het beste is in verband met dampen en overspray, maar als dat niet kan? Hebben jullie een speciale hoek in je huis hiervoor, of zet je gewoon een grote kartonnen doos op de keuken tafel?
Ik heb een werkbank in mijn garage die in principe ideaal zou zijn, voor een raam wat open kan, maar in de winter is het daar werkelijk vreselijk koud. In de achterkamer waar mijn treinbaan staat heb ik ook een werktafel maar hoe zit het met de overspray - moet je beslist een booth hebben om te voorkomen dat de halve kamer onder een verfwaas komt te zitten? Zetten jullie altijd een raam open?
Gebruiken jullie altijd een afzuigkap en/of masker?
Ik weet dat je de airbrush altijd heel goed moet schoonmaken na gebruik. Hoeveel tijd ben je daar mee zoet? Als je alleen maar een paar onderdeeltjes wilt spuiten, een paar minuten werk, is het dan wel de moeite waard of ben je een half uur kwijt aan het schoonmaken? Of wachten jullie met spuiten totdat je een redelijke hoeveelheid werk hebt liggen om het allemaal in een keer te doen?
Omdat ik wat onzeker ben over deze praktische kanten wil ik er nog geen aanschaffen, die dingen zijn duur genoeg. Alle advies is welkom, bedankt alvast!
Groetjes, Jur
-
Spuitcabine maken of kopen.
-
In de winter spuit ik niet. Ik heb weliswaar een geïsoleerde zolder boven de garage maar op een gegeven moment wordt het gewoon echt te koud.
-
Ligt er m.i. ook aan met welk soort verf je aan de slag gaat. Ik spuit zelf alleen met acrylverf dus geen last van terpentine- en tinnerdampen. Ik doe dat gewoon in de woonkamer annex keuken annex modelbouwhok; een andere ruimte heb ik niet. Van wat karton heb ik een spuitschermpje gemaakt zodat niet alles onder komt te zitten. Als je rustig spuit valt de overspray best mee trouwens. Het is niet dat de halve danwel hele kamer vol staat met verfdamp.
Goed schoonmaken... 5 a 10 minuten, zoiets? Op een gegeven moment wordt 't gewoon routine. Een spuit die makkelijk helemaal uit elkaar te halen is helpt daar wel bij. Meestal spaar ik 't spuitwerk wat op inderdaad.
Niet specifiek een antwoord op een vraag, maar wel in het verlengde daarvan: van het moment dat ik mijn compressor zonder tank inruilde voor een compressor mét tankje heb ik geen moment spijt. Geen continu geraas en meer ontspanning. Ook omdat je je niet druk hoeft te maken over het na een kwartier al teveel opwarmen van dat kreng. Tenminste, bij mij werkt 't zo dat als ik eenmaal in de flow (hahahihihoho) ben, ik graag ongestoord door wil kunnen.
-Wieger
-
Bedankt voor de reakties. Een spuitkabine lijkt dan wel wenselijk. Er is een type waarvoor veel wordt geadverteerd, voor rond de £100 te koop, een sort opvouwbare doos met een draaitafel, een fan en een afzuigslang. Niet heel groot maar ik denk voldoende voor H0 modelbouw. Deze booth is makkelijk verplaatsbaar en ik zou hem zowel in de garage als in de treinkamer kunnen neerzetten, al naar gelang de temperatuur., en de dampen afvoeren via het raam.
Ik denk dat ik mij er maar eens aan ga wagen.
-
Naar mijn idee is het kopen van een goede airbrush en bijbehorende compressor het meest belangrijk. Ik had vroeger een goedkoop setje en het pulseren van de compressor maakte het onmogelijk om fatsoenlijk werk af te leveren. Daarvoor werkte ik nog met spuitbussen met samengeperste lucht. Nou, dat was helemaal geen succes.
Een aantal jaren geleden heb ik een goede airbrush en dito compressor gekocht en buiten het steeds beter worden van mijn eigen vaardigheid, was dat een prima aanschaf. Deed even pijn in de beurs, dat wel.
Een goede set kost veel geld en als je er dan bijna geen gebruik van maakt lijkt het een dure investering, maar het is de moeite.
Bij MTE de spuit cabine gekocht die door Chris van Diezen werd aangeprezen, ook een prima ding. Aangesloten op een slang voor een kleding droger om de opstelling niet direct bij het raam te moeten zetten.
De verf is meestal Vallejo maar ook andere merken komen in aanmerking. Die moet ik vaak verdunnen en dat vereist wel even de aandacht. Tussendoor reinigen kost maar een paar minuten. Klaar met airbrushen en opbergen voor langere tijd is uit elkaar halen en goed schoon maken, naald in de zuurvrije vaseline en klaar.
Bij het spuiten waarbij oplosmiddelen gebruikt worden zet ik extra adembescherming op, met filters die geschikt zijn voor verf spuiten.
Voor de rest, lekker op YouTube filmpjes kijken van mensen die met de airbrush werken en de meest mooie dingen maken. Leerzaam en leuk.
Veel plezier!
Richard
-
#4
Ik heb ook zoiets ,een soort opvouwbare doos met een afzuiger en verdere toebehoren,
Ik denk bij Conrad vandaan.
De doos blijft zo staan na het spuiten .
De slang steek ik naar buiten onder het geopende Velux raam .
Ik spuit met in thinner oplosbare verf van Phildie ,omdat die de juiste NS kleuren heeft ,en soms uit een spuitbusje.
Ik gebruik een klein compressortje. Ik spuit mss 2x per jaar ,dwz de onderdelen van 2 modellen .
Het model hangt aan een draadje of houd ik met een tangetje vast.
Peter
-
Ik airbrush het hele jaar door op het gasfornuis en net als Wieger, door het gebruik van acrylverf (Vallejo:kraanwater 1:1 mixen) geen last van giftige dampen. Ik heb wel een goed gasmasker op (3M) - die me tegelijkertijd ook tegen Covid-19 beschermt-, omdat je toch verfdeeltjes in de lucht hebt. Al jaren gebruik ik die draagbare afzuiger, waar je het over hebt. Je kunt 'm ook zonder afzuigslang kopen. Zonder de drijfgassen heb je dat dan lijkt me niet nodig. De machine zuigt alle verf in de filter. Af en toe het filter uitkloppen, buiten (met het gasmasker op). Hier is een richtprijs:
https://www.modeljunction.info/airbrushes-accessories/25510-portable-spray-booth.html
Ik zou van het afzuigen niet teveel verwachten. Hij werkt wel, maar is niet heel erg krachtig. Als je met oplosmiddelen gaat spuiten, ruikt het hele huis toch gewoon naar dat spul. Als je te lang spuit, hangt je spuitcabine vol met verf. Dus korte stukjes doen. Een spuitbus is veel te krachtig, dat trekt de spuitcabine niet.
Ik zie dat je geen advies wilt hebben over een merk, maar je vraagt over het schoonmaken en dan is het wel van belang. De Harder & Steenbeck Evolution 2 is juist een supereenvoudig apparaat om schoon te maken. Sommige airbrush pistolen hebben een rubber ringetje, die kapot gaat of kwijt raakt. De Evolution heeft gewoon enkele componenten en is zo makkelijk uit elkaar te halen en in elkaar te zetten. Binnen drie minuten is mijn spuit wel schoon. Is ook super betrouwbaar en niet zo kritisch als mijn vorige spuit. Ik was eerst ook huiverig voor airbrushen, maar na een bezoek aan Airbrush Services in Almere, die mij lieten zien hoe je 'm gebruikt en schoonmaakt, was dat ook wel voorbij. Ik zou sowieso daar een bezoek brengen en daar mogelijk je spuit en compressor kopen. Toen mijn compressor binnen twee jaar kapot ging, kreeg ik meteen een nieuwe. De uitleg was dus ook al top, dat geeft je een snelle start en vertrouwen in het airbrushen.
Hopelijk heb je hier iets aan.
-
Ik ben pas sinds kort met airbrush bezig, dus heb maar beperkte ervaring.
Na een paar keer spuiten heb ik bij de action de grootste kunstof opbergdoos gekocht. Tijdens het spuiten staat de box op zijn kant op mijn buro.
In de bodem van het ding heb ik een oude badkamer-afzuigmotor geknutseld. En daarvoor zit een navulling/filter van een wasemkap (tussen magneetjes vastgeklemd). Bevalt goed.
Na het spuiten kan de losse zooi in de box, deksel er weer op en de boel is weer opgeruimd.
Ik heb gekozen voor vallejo verf (vanwege de oplosmiddelen en omdat ik het op houten kon kopen en nog geen andere voorkeur had).
Toen ik tijdens de eerste keer spuiten de lucht van de primer rook ben ik toch maar gauw een 3M spuitmasker gaan halen (zo een met twee filters, 1 aan beide kanten van het gezicht) Duur, maar bevalt prima - krijg het er niet benauwd in. Wel even opletten dat je de juiste filter-set er bij heb.
Mijn compressor is er een van Ali (met luchttank) - grootste probleem van het ding is dat hij erg heet wordt tijdens gebruik. Er blijkt geen ventilator/fan in de motor te zitten. Je kunt dat, bij goed kijken, eigenlijk herkennen doordat de compressormotor een 220v draad of schakelaar in het zwarte rooster van de motor heeft - dus daar kan geen fan zitten (of zelfs een dichte metalen deksel). Ik heb de mijne na een paar keer gebruik maar zitten verbouwen en de deksel aan de kont vervangen door een oude computerfan (de bestaande draden, schakelaar en startconsensator naar een junctionbox aan de zijkant verhuist).
Op youtube staan een hoop filmpjes / recepten om zelf van alcohol/demiwater/glycerine schoonmaakmiddel en verdunner oplossingen te maken (veel goedkoper dan die van de bekende merken). Ik heb een paar liter flessen alcohol bij een medische groothandel gekocht, maar geen idee hoe dat nu is met de corona-crisis waarbij iedereen alcohol nodig heeft om te ontsmetten. Demi-water bij de automaterialen handel en Glycerine bij de apotheek.
Wat me ook tegenviel : 'spierpijn' na het spuiten - kennelijk gebuik ik hele andere spieren of zit ik nog veel te verkrampt/ingespannen. ;D
Remco.
-
Hallo
Eerste vraag die bij mij opkomt; wat gaat er gespoten worden?
Complete loks/wagens of scenery en weatheren?
Voor het eerste heb je flinke afzuiging nodig (bij mij een ventilator van ong. 80cm). Scenery en weatheren gaat een heel stuk rustiger aan ;D
Bart
-
Hallo Jur,
Er zijn zoals je leest vele opties en wijze van werken. ik zuig eigenlijk helemaal niet af. Maar ik spuit dan ook over het algemeen alleen kleine vlakken met acryl verf. Ik ga nu wel afzuigen met een filter voor grondlagen en grotere vlakken, maar dat meer om de werkbank wat schoner te houden. Ga je inderdaad hele rijtuigen met verf op terpetine basis spuiten moet je zeker afzuigen.
mbt tot onderhoud en schoonhouden, valt alles mee en je wordt er handiger in. na spuiten met een cleaner doet wonderen. Ik gebruik een ultrasooncleaner om de spuit na een aantal keer spuiten goed schoon te maken.
Voor goed advies zou het dus helpen als kan vertellen wat je wil gaan spuiten met wat voor een verf.
Acryl = + geurloos, + snel droog, + fijne flesjes, - minder egaal (vloeit minder uit)
Terpetine basis = + voor hele modellen, + langere bewerktijd, - moet afzuigen
Omdat bij mij niet alles strak en perfect hoeft te zijn (in het echt is een trein ook vies) voldoet Acryl perfect. Werkt lekker snel en makkelijk en kan ik op en keuken papiertje werken.
Kies een goede zaak voor advies (Airbrush service Almere) en ga gewoon proberen. Alle modelzaken hebben wel een airbrush liggen maar het zijn over het algemeen handelaren in treinen ;) (vraag een hoe je hem uit elkaar haalt en kijken hoe ze het dan uitleggen).
Groet, Maurice
-
Veel goede tips hier, bedankt allemaal!
Voor mijn volgende projekt, waarschijnlijk een H0e baantje, wil ik wat wagentjes overspuiten en ook wat plastic huisjes in elkaar zetten die geverfd moeten worden. Mijn recente ervaring met kwast verven is niet erg positief. Ik weet niet of het aan de verf ligt, of aan het plastic, of aan mij (waarschijnlijk aan allemaal tegelijk!) maar ik heb tegenwoordig de grootste moeite om de verf er egaal, dekkend en niet te dik op te krijgen. In mijn herinnering was dat (heel) vroeger veel simpeler: je roerde een beetje in het Humbrol potje en dan kwastte je de verf lustig op je modelvliegtuigje, en klaar was Kees. Om de een of andere reden werkt het niet meer zo, ongeacht welke verf ik probeer (Humbrol enamel, Humbrol acryl, Tamiya acryl, Vallejo ... ik heb van alles geprobeerd), de verf 'pakt' gewoon niet goed, het wordt allemaal al gauw erg streperig en dat vindt ik wel frustrerend. Vandaar mijn onderzoek naar een airbrush.
Ik woon in Engeland en daarom is een bezoekje aan Almere niet zo simpel. Internet research suggereert een Harder & Steenbeck Evolution 2 zoals Sven zegt (trouwens, spuiten op het gasfornuis heeft wel het voordeel dat je het lekker warm kunt houden :) ) of een Badger Patriot als redelijke middenklassers. Ook een kompressor dus. Er zijn hier wel goede specialistenwinkels die me over de telefoon wel advies kunnen geven.
Ik denk dat ik de voorkeur zou geven aan acrylverf, ik heb het niet zo op die enamel dampen. Gewoon verdunnen met water lijkt me wel wat. Om de spuit schoon te maken heb je toch wel een oplosmiddel nodig, ook met acrylverf?
-
Misschien ben je met de jaren wat kritischer geworden...? :D
Ik heb wel modellen opnieuw gespoten ,i.p.v. geverfd.
Peter
-
Met Motip spuitbus in de primer zetten wil ook wel eens helpen. Ik spuit zelf met een H&S Evolution en Infinity. bevallen erg goed en je kan verschillende naalden plaatsen zonder een nieuwe airbrush te moeten kopen. Voor het vervuilen is de basis met airbrush erg makkelijk. Huisjes met de kwast gaat opzich wel maar met de airbrush wel makkelijker en sneller.
Hecht problemen zal je alleen ook met de airbrush moeten oplossen met een goede primer. Niet in éé'n keer willen dekken is ook misschien een tip.
Groet, Maurice
-
ik spuit gewoon aan tafel, met humbrol en thinner. Geen afzuiging ofzo, geen gasmasker, meestal wel ramen tegen elkaar open want tis officieel de woonkamer dus ramen aan 2 kanten en vrij groot (10x4m), voor grotere klussen een ventilator erbij, ergens schuin achter me, dan hou je de damp aardig uit je neus, ook omdat de tafel middenin de kamer staat, lucht kan dus goed weg. (das een voordeel van thinner, je ruikt wel of je t meekrijgt of niet)
Vind persoonlijk die acryl-kwarkverf helemaal niks, alleen tamiya gaat nog maar t hecht voor geen meter, spoot daar vroeger veel mee maar ben dr maar weer mee opgehouden.
Of ik t een ander zou aanraden om t zo te doen... neuh, niet persé, maar dat moet eenieder zelf maar uitmaken. Tot nu toe lijkt fietsen (SPORT! GEZOND!) dodelijker dan verf spuiten.
-
Voor de afzuiging gebruik ik een vonkloze ventilator van een CV ketel gekocht op een online veiling van een failliet bedrijf en een flexibele afzuigerslang die ik naar buiten kan leiden.
-
wauw, als ik al deze dingen lees denk ik de gemiddelde auto spuiter doet het met minder. hoeveel mensen roken er die spuiten met de airbrush?? vergeet dan de rest maar.
mvg aad ( rookt niet)
-
Mijn compressor is er een van Ali (met luchttank) - grootste probleem van het ding is dat hij erg heet wordt tijdens gebruik. Er blijkt geen ventilator/fan in de motor te zitten. Je kunt dat, bij goed kijken, eigenlijk herkennen doordat de compressormotor een 220v draad of schakelaar in het zwarte rooster van de motor heeft - dus daar kan geen fan zitten (of zelfs een dichte metalen deksel).
Ik heb ook nog nooit een airbrush-compressor met ventilator gezien. De meeste zijn cilinder-compressors bedoeld voor intervalgebruik (10 minuten gebruiken is 30 minuten rusten o.i.d.) of de stillere membraancompressors en ook die hebben, afhankelijk van de prijs, een maximum inschakelduur.
Realiseer je goed dat de motor intern veel meer opwarmt dan je aan de buitenkant in eerste instantie merkt. Een computerventilator is hoogstwaarschijnlijk niet afdoende en langer doorgaan stookt gewoon je motor op. Vroeg of laat ontstaat er sluiting in het anker en is uit met de pret. Gezien de discutabele kwaliteit die je bij Ali krijgt, zou ik niet op een isolatieklasse-vermelding af durven gaan (de isolatieklasse geeft aan hoe heet de motor mag worden)
Wat me ook tegenviel : 'spierpijn' na het spuiten - kennelijk gebuik ik hele andere spieren of zit ik nog veel te verkrampt/ingespannen.
Tipje: spuit eerst eens met alcohol of iets anders kleurloos en ga er gewoon mee bewegen alsof je aan het spuiten bent. Op die manier krijg je gevoel met je spuit én je weet ongeveer hoe lang je met een beetje verf kunt doen. Zelf draai ik altijd achtjes en andere figuren op de wanden van m'n spuitcabine met restanten verf om te oefenen.
Maar als je met alcohol spuit wordt het ding niet smerig van binnen. Daardoor kun je 'm daarna rustig uit elkaar halen om schoon te maken. Uit elkaar halen zonder dat je er ook maar 1 keer mee gespoten hebt, is ook een aardige oefening. Ook dan zit je niet met de 'stress' van een vuile spuit.
Ook ik heb in het begin last gehad van het 'oh jee... oh jee, hij's vuil! Hij moet zo snel mogelijk uit elkaar!' gevoel.
Maar dat went gaandeweg. Nu kost het schoonmaken me hooguit 5 minuten en is het routine geworden.
@ JurS: Zelf heb ik een spuitcabine gebouwd die in een raamopening past. Samen met een afzuig-ventilator kan ik aardig m'n gang gaan, al blijven spuitbussen problematisch. Wel denk ik er over ooit een extra afscherming in te maken zodat spuitbusdampen meer in de cabine blijven en er minder uit kunnen walmen.
Sowieso staat een aanpassing van de ventilatie op het programma, want de erg krachtige walsventilator is op de laagste stand vervelend luidruchtig.
Ik draag zelf nooit een masker. Met de ventilator op maximale kracht (dan wordt m'n kamerdeur op een kier vanzelf verder open gezogen, zoveel lucht wordt er dan verplaatst) is het met de airbrush geen enkel probleem, maar met donkere verf uit een spuitbus merk je daarna bij het snuiten van je neus er toch aardig wat ronddwarrelt. Gelukkig heb ik bijna nooit spuitbussen nodig.
Het schoonmaken: 5 minuten denk ik, hooguit. Maar het totaal, onderdelen voorbereiden, opzetten van de spuitcabine, compressor pakken en alles aansluiten, verf mengen, airbrush vullen, daadwerkelijk spuiten én alles weer reinigen en weer opbergen, maakt vaak wel dat ik dergelijke klusjes opspaar of, als er verder niets gespoten hoeft te worden, uiteindelijk toch maar de knoop door hak en voor een klusje van 1 of 2 minuten alles in stelling breng.
Zelf heb ik een Harder & Steinbeck Evolution 2-in-1, die me erg goed bevalt, zowel in spuitresultaten als in reinigingsgemak. Ik heb de Badger 150, waar ik mee begonnen ben, ook nog steeds, maar daarvan vind het demonteren en weer monteren een ramp, omdat je er gereedschap (een sleuteltje dat je bij de spuit krijgt) bij nodig hebt én er een onderdeel bij de trekker zit dat los zit én er een klein kunststof ringetje in de spuitkop zit (dat altijd even op de grond valt of in ieder geval ergens anders heen gaat dan waar ik het wil).
Die nadelen heeft de 2-in-1 allebei niet.
Met de erg fijne naald kan ik zo weinig verf doseren dat ik ook wel zonder spuitcabine gewerkt heb, zo weinig nevel wordt er dan geproduceerd.
@ kawaad: heb je wel eens gezien in wat voor pakken die zich hijsen en met wat voor adembescherming die werken?
Tuurlijk is roken slecht, maar laten we aannemen dat de meesten hier dat niet doen en hun gezondheid hen lief is.
-
Hallo
Ik heb een paar jaar geleden een (gratis) opstap cursus gevolgd bij Airbrush Center Almere. Daar heb je heel veel aan.
Je leert b.v. hoe je de airbrush moet vasthouden zodat je geen kramp in de vingers krijgt. En vooral natuurlijk hoe met de AB te spuiten.
Het motto is wel: Er zijn drie dingen belangrijk, schoonmaken schoonmaken en vooral heel goed schoonmaken.
Als je het spuitje schoonmaakt op hun manier is het een fluitje van een cent. Door gebruik te maken van wattenstaafjes, tandenragers, airbrushreiniger en een bakje lauwwarm water waar je de onderdeeltjes indoopt. Niet het ventiel.Het reinigen duurt al met al hooguit vijf minuten.Dan kun je al weer verder met een andere kleur.
Over water gesproken. Volgens hen kun je de verf beter niet verdunnen met kraanwater. Dat verstoort het opdroog proces van de verf.
Als ik demi water nodig heb haal ik het uit de wasdroger. Ook voor de strijkbout. Helaas in de zomer is er weinig productie.
Persoonlijk vind ik 1op1 verdunnen wel veel. Zelf gebruik ik in het algemeen 2op1 voor Valleyo verf. Je moet wel heel dun kunnen spuiten met een sterkere verdunning. Je hebt dan al gauw last van druipen of het opstuwen van de verf door de uittredende lucht van de AB.
Dit zijn een beetje mijn ervaringen met de AB.
Ik heb o.a. een één meter lang model van een torpedoboot gespoten. Zelfs de kleinste onderdeeltjes. De resultaten zijn wel heel mooi. Ondanks de twee of drie lagen verf, de primer en een of twee lagen kleur, blijven alle details heel goed zichtbaar. Niet te evenaren met de kwast.
Oja. Soms, bij mij meer dan eens, mislukt het spuiten toch of de kleur valt tegen. Dan kun je de verf er heel makkelijk weer af halen met reinigingsthinner van de Parel.
Hebben mensen met een spuitcabine met afzuiging geen last van stof aanzuiging?
M.v.g. Jaap