BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Pauldg op 18 February 2008, 16:16:16
-
Ik heb een tweetal foto-verzoekjes. Ik ben op zoek naar foto's van een Pec onder de gordel. Van de schortplaten dus. Wie heeft hier (toevallig) een paar scherpe plaatjes van. En ja, natuurlijk is er een spoorwegmuseum en daar ga ik heus wel heen om kiekjes te maken, maar tot die tijd... graag.
Nog nieuwsgieriger ben ik naar foto's van een koppelwagen met aan 1 kant stoot- en trekwerk en aan de andere kant een Schaku. Wat werd daar door NS voor gebruikt? Alles wat in de weg stond? En had zoiets nog buffers aan de schaku-zijde of werden die ook verwijderd?
Alvast hartelijk bedankt!
Paul
-
Kijk eens voor koppelwagens in Railhobby 1991/9/24 staan foto,s en een tekening
SK
-
Ha, daar heb ik alvast wat aan. Dank!
Paul
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0272_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0276_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0281_1_1.jpg)
Voorbeeldje van mijn koppelwagen. Zie eerder genoemd artikel in Railhobby
SK
-
Ik weet niet of je hier wat aan hebt:
(http://i172.photobucket.com/albums/w11/fermon_photos/IMG_0678pb.jpg)
-
Heren dankuwel voor zoveel service!
@Sobat, mooie koppelwagen, jij hebt in ieder geval de buffers laten zitten. Ik moet echt op zoek naar die Railhobby. Gaat het electronisch archief op de site zover terug?
@Fermon, mooie foto. Dat luikje vooraan links kom ik op veel foto's tegen, zou dat een koppeldoos zijn?
Voor wie nog een mal detail over de schorten van de Pec wil weten: ik ontdek zojuist dat de eerste serie Pec's (de deukneuzen) de schortvorm met een duidelijke knik hebben zoals het mat'34, plan X en mat '54. De tweede en derde serie hebben kwartronde schorten zoals mat' 40 en '46. Maar dan wel weer met de doorlopende plaat over de draaistellen (maak het maar moeilijk).
Paul
-
Heren dankuwel voor zoveel service!
@Sobat, mooie koppelwagen, jij hebt in ieder geval de buffers laten zitten. Ik moet echt op zoek naar die Railhobby. Gaat het electronisch archief op de site zover terug?
Paul
Nee, was nog onder Wegener, je zal hem na moeten bestellen bij de uitgever
SK
-
Heren dankuwel voor zoveel service!
@Sobat, mooie koppelwagen, jij hebt in ieder geval de buffers laten zitten. Ik moet echt op zoek naar die Railhobby. Gaat het electronisch archief op de site zover terug?
@Fermon, mooie foto. Dat luikje vooraan links kom ik op veel foto's tegen, zou dat een koppeldoos zijn?
De koppeldoos zit gewoon bovenop de Ak,
dat gat in de schorplaten wat je ziet is de toiletvulmond.. ;)
Daarnaast hoef je niet in het NSM langs om de Pec, die staat daar immers al niet meer helaas.
-
Daarnaast hoef je niet in het NSM langs om de Pec, die staat daar immers al niet meer helaas.
¿Que?
-
De Pec staat momenteel in Blerick.
-
En nu weer in Blerick.... Maakt dat ding deel uit van de NSM-wisselcollectie met Blerick als depot? Of was het weer tijd voor de volgende metamorfose? Zoja, dan denk ik dat ze nu alle schortbeplating eraf gaan slopen en het rijtuig weer grasgroen gaan spuiten. Of hij krijgt een nieuw leven en wordt TPG oranje (ook leuk).
Paul
-
Vorige week sprak ik de conservator van het Spoorwegmuseum, en hij gaf idd aan dat de Pec tot de wisselcollectie behoort. Hij krijgt niet weer een opknapbeurt. Hij sloot trouwens niet uit dat in de toekomst -als de 252 weer gerestaureerd is- de Pec in combinatie met de 252 en de 273 heel af en toe een rit zal maken :D. De Pec is officieel rijvaardig, maar zal niet veel 'rijdend' gebruikt worden.
Maarten
-
Ze rouleren een beetje met de postrijtuigen denk ik. Momenteel staan de Plan C en Plan E/L in het museum in het kader van de goederenspecial.
-
Henk, dank voor de uitkomst. Ik heb het museum al eens opgebeld en die klieren aan de telefoon weten niet eens wat ze in het pand hebben staan. Na lang aandringen heb ik het opgegeven. Dan maar op de bonnefooi ernaar toe... Nu weet ik genoeg. Dank.
-
Toch krijg ik dan direkt medelijden met die arme 18 jarige uitzendkracht die al die spoorweghobbiesten telefonisch te woord moet staan. ..Ik begrijp dat u wilt weten of de pek er is? Pek met veren? Kunnen wij u terugbellen?...
-
Wij van ons willen meestal alleen maar weten of het kindertreintje ook rijdt. Afgelopen zondag ontspoorde het kreng telkens op een nieuw aangelegd wisseltje, overigens tot grote vreugde van de kinderschaar. Papa had ruimschoots de tijd om de postrijtuigen te inspecteren.
Ze zijn trouwens bezig een eind 2 meterspoor over het terrein te leggen, zodat de Arend een beetje verder kan rijden dan 10 meter.
-
Klonk meer als een senior... maar goed, ga daar dan niet zitten... (vind ik)
-
Kijk eens hier:
http://www.spoorwegmuseum.nl/nonflash/index.php?id=150
Staan meer contactpersonen dan alleen de receptie.
groeten,
Maarten
-
Conservator Rollend materieel heet Hupkes
Familie van?
-
Nee, mijn collega is z'n broer. 8)
-
jij hebt in ieder geval de buffers laten zitten. Ik moet echt op zoek naar die Railhobby.
Weer even terug on topic;
Paul,
Ik heb hier die RH naast me liggen. Die buffers moet je gewoon laten zitten. Die zaten er in 1:1 ook op. Ook aan de zijde van de AK. Staat in het artikel ook een 1:1 foto van de AK kant met buffers.
Er is later overigens nog een ander type koppelwagens geweest en wel zonder opstaande zijschotten, dus helemaal plat. Daar zat ook maar één ballastpakket op. Deze wagens hadden wél aan beide zijden een AK zitten (logisch natuurlijk, zo'n wagen draai je nou eenmaal niet even als hij verkeerdom staat).
Bij de beschrijving van de ombouw van het model is men uitgegaan van een Flmnn 5214K, een lage bakwagen van het type "Erfurt". Eventueel aanwezig remwerk mag je er onderuit slopen, dat hoorde er niet onder. De wagens zelf waren ongeremd. Wel een doorgaande luchtleiding aanbrengen. En voor het opbergen van de beschermkap een "bord"op pootjes.
O ik lees nu dat de koppelwagen zoals aan het begin van dit draadje in gebruik was bij b.v. wasstraten. Vandaar dat er maar één AK op zat.
-
Dankjewel Cor, dat is alvast zinvolle informatie! Ik zal het resultaat hier nog eens tonen!
Hartelijke groet, Paul
-
O ik lees nu dat de koppelwagen zoals aan het begin van dit draadje in gebruik was bij b.v. wasstraten. Vandaar dat er maar één AK op zat.
Koppelwagens werden ook wel gebruikt voor vervoer van sloopmat
(http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/mat%2054/IMG0010.jpg) (http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/mat%2054/IMG0010.jpg)
Slooptransport van Mat '54 met koppelwagen aan de kant te Ns
Te Hde liep een keer bij remmen de eerste as van de koppelwagen uit de rails. Dat was de aanleiding om gebruik van koppelwagens voor sloopritten te herzien en werd overgestapt op gebruik van stellen (o.a. 766).
Mvg, Johan.
P.s. in zal nog eens in mijn archief duiken, als ik wat vindt dan zie je het wel.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/koppel1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/koppel2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/koppel3.jpg)
d.e.j.v.d.m.
SK
-
Hier (http://www.mat54.nl/frameset/fotoreportages_frame.htm) (reportage veluwe express) zijn ze ook met een koppelwagen in de weer.
-
En nu weer in Blerick.... Maakt dat ding deel uit van de NSM-wisselcollectie met Blerick als depot? Of was het weer tijd voor de volgende metamorfose? Zoja, dan denk ik dat ze nu alle schortbeplating eraf gaan slopen en het rijtuig weer grasgroen gaan spuiten. Of hij krijgt een nieuw leven en wordt TPG oranje (ook leuk).
Paul
Wat een onzin over metamorfoses, denk je echt dat zo'n rijtuig voor een half jaar opgeknapt word en dan weer een ander jasje krijgt?
Dat opknappen kost handen vol geld, dus vergeet dat maar ;)
Daarnaast behoort de Pec inderdaad tot de wisselcollectie, eigenlijk al het makkelijk verrolbare materieel in de grote hal.
De hierboven genoemde plan C is dat overigens niet, want die heeft een vaste stek vanwege zijn hydraulische schud installatie.
Van specifiekpostrijtuigen wisselen is geen sprake, dat is meer een louter toeval.
Dat idee van de 252 is trouwens wel een leuke toekomstmuziek, mischien dat het ooit gebeurt, maar de komende 10 jaar is die 252 nog niet af ;)
Daarnaast als je wilt weten wat er op het moment in het museum staat, waar een betere plaats dan gewoon hier vragen, of even op www.nmld.nl kijken.
De receptie word gerund door mensen die het museum runnen, maar niet specifiek verstand hebben van de collectie.
Een redelijk deel daarvan zijn inderdaad studentes, en van die meiden mag je ook niet alles verwachten natuurlijk ;)
-
Dit draadje ging toch over de Koppelwagens en niet over het NSM?
SK
-
Och een halfaftakkend goed bedoeld aanvullend offtopiczandweggetje...
Ik zie met regelmaat grotere onzin hier eerlijk gezegd ;)
Maar het maakt jou foto's er niet minder intressant om hoor ;D
-
Wat een onzin over metamorfoses, denk je echt dat zo'n rijtuig voor een half jaar opgeknapt word en dan weer een ander jasje krijgt?
Nee! Ik had vergeten om de tekst in sarcasme-modus te plaatsen. Heeft het ironie leesteken (zie boekenweek 2006) inmiddels al een plaats in ascii gekregen?
:)
Mooie foto's mensen! Daar kan je wat mee!
Groet, Paul
-
Voor nog meer koppelwagens: doe maar klik (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=6315.msg101910#msg101910)
-
heeft iemand nog wat foto's van de Pec en dan vooral van het dak voor mij. :)
ik ben maar meteen met de Pec van Kras begonnen maar heb even wat beeldmateriaal nodig.
mvg
Bart
-
Interessant draadje.
In welk jaar heeft de NS eigenlijk voor het eerst koppelwagens voor stroomlijn mat in gezet, cq gebouwd?
grt,
Marcel
-
Marcel,
De oudste foto die ik ken is van de 164 005 uit 1950, een ex GlG.
Maar dat wil niet zeggen dat dat de aller eerste was maar je heb alvast wat.
-
Dat past in 'mijn' tijdperk. Da's interessant
grt,
Marcel
-
(http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/web/koppelwagen.jpg) (http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/web/koppelwagen.jpg)
Uitsneden van een diascan.
Koppelwagen 944 1975 met standplaats Roosendaal werd gebruikt voor slooptransporten Zwolle -> Amsterdam-Westhaven.
Dia genomen bij afrangeren te Amsterdam-Westhaven
Mvg, Johan
-
gebruikt voor slooptransporten Zwolle -> Amsterdam-Westhaven.
vandaar de tekst ''die zien we ooit meer terug'' op die hondekop? ;D
-
Interessant draadje.
In welk jaar heeft de NS eigenlijk voor het eerst koppelwagens voor stroomlijn mat in gezet, cq gebouwd?
grt,
Marcel
Zie NVBS-boek "Sporen van Verandering", Hans Nahon: "Opkomst en ondergang van het NS-dienstwagenpark", blz. 175: in 1938.
GG