BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Hobojohn op 01 May 2020, 13:54:59

Titel: Kleur motoraansluitingen
Bericht door: Hobojohn op 01 May 2020, 13:54:59
Dag allemaal,

Ben op dit moment bezig een Amerikaanse lok (Proto 1000) te digitaliseren.
Hierbij wordt de analoge printplaat in zijn geheel vervangen door een dcc prinplaat van Soundtraxx

De motor van deze lok heeft -in de analoge situatie- een zwarte en een rode draad.

Ik wil ze laten zitten omdat het lospeuteren van de motor lastig is en daarmee ook het aansolderen van de juiste kleur draad. Ik kan de motordraden namelijk ook rechtstreeks op de printplaat solderen.

De dcc print heeft daarvoor 2 soldeerpunten:  motor + en motor -

Nu mij heel simpele vraag: :-\
Het is toch zo, dat de rode draad=+ en de zwarte = - ?

In dcc kleuren zou je dus op de desbetreffende motorpolen resp. de oranje draad = + en de grijze draad = - aansluiten toch?

(Ja ik weet het: onjuiste aansluiting wisselt 'slechts'de juiste rijrichting maar om dat te veranderen als de printplaat er weer helemaal inzit..... ;D :-\  ) Ik doe het liever in een keer goed.

Dank voor jullie gewaardeerde reactie. (y)

Jan.
Titel: Re: Kleur motoraansluitingen
Bericht door: Quinzeedied op 01 May 2020, 14:23:33
Ja oranje en grijs.
Je zou kunnen kijken welke motorpool normaal gesproken "gevoed" wordt vanaf de rechter rail in rijrichting. Dat is de kant waar je de oranje draad vastsoldeert.
Titel: Re: Kleur motoraansluitingen
Bericht door: Klaas Zondervan op 01 May 2020, 14:26:56
Je zou kunnen kijken welke motorpool normaal gesproken "gevoed" wordt vanaf de rechter rail in rijrichting.
Je bedoelt: de voorwaartse rijrichting. ;)
Titel: Re: Kleur motoraansluitingen
Bericht door: Ronald Halma op 01 May 2020, 14:51:19
Ja, helemaal correct! (y)
Titel: Re: Kleur motoraansluitingen
Bericht door: Hobojohn op 01 May 2020, 16:43:38
Ja inderdaad bedoeld is: rechts=rood=vooRuit ;D
Titel: Re: Kleur motoraansluitingen
Bericht door: Sven op 01 May 2020, 17:29:19
Het gebeurt me nog wel eens dat ik automatisch zwart en rood aan de motor aansluit, omdat ik zo gewend ben dat analoog zwart en rood naar de motor gaan...

Als je de bedrading verkeerd om aansluit en je komt daar pas laat achter, kun je in een CV de rijrichting omdraaien. Maar dat werkt dan alleen digitaal. Analoog rijdt ie  nog steeds nog de tegengestelde kant op van de andere treinen.