BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Bert2011 op 25 April 2020, 21:31:23
-
Beste forum leden,
Vraagje ik ben bezig met de bouw van mijn schaduwstation; maar mijn vraag is voor het aansluiten/maken van de blokken wat is de beste keuze en simpelste uit dit plaatje ?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Blokken1.gif) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Blokken1.gif)
-
Ik ben zelf gegaan voor optie 1, maar dan wel de inrijsectie groter, en de stopsectie klein aan het eind.
Dus zeg maar meer optie 2 waarbij het ongedetecteerde deel bij de inrijsectie is gevoegd.
De andere zijn niet fout, maar wilde zelf het aantal onderbrekingen in de sporen beperkt houden.
Groet,
Roelco
-
Bij een vaste rijrichting is het inderdaad niet nodig om een ongedetecteerd deel te hebben. Je kan de inrijsectie laten doorlopen tot de stopsectie.
-
Tsja, dat kan, afhankelijk van je software, zelfs met 1 melder...Met koploper kan het sowieso.
grtz Rob
Oh ja, met meerdere sporen...
-
Ik heb maar één korte melder per blok. Er wordt langzaam gereden en op de stopmelder direct gestopt. Netjes remmen hoeft ook niet want ik zie er niks van.
Gr, Ben.
-
Ok hartelijk dank voor het advies !
-
Ik werk zelf met een volledig blok en de stop locatie met IR sensoren, zo komt de trein altijd op de juist plek te staan.
Het moment van afremmen wordt in Traincontroller ingesteld, maar de snelheid is niet hoog bij inrijden.
Het is ook net wat je voorkeur heeft natuurlijk, maar dit was voor mij ook het goedkoopste om te bouwen.
-
Zelf gebruik ik ook optie 1 voor mijn schaduwstation.
Waarbij de inrij en stop sectie bij mij ook even groot zijn. Ik stuur dit aan met ArCoMoRa icm RocRail en alles werkt naar behoren.
In mijn zichtbare station werk ik echter met optie 2, om de treinen wat netter te laten afremmen en op de juiste plek te laten stoppen.
Groeten Marco
-
Rij je met koploper, dan kun je kiezen voor "dynamisch schaduwstation". 1x lichtsluis over alle sporen bij de ingang, 1x lichtsluis over alle sporen bij de uitgang.
Mogelijkheden:- max 2 treinen per spoor
- koploper bepaald zelf waar ze komen te staan doordat de lengte van elk spoor en elke trein bekend is.
- Koploper bepaald ook hoeveel treinen er minimaal in moeten voor de eerste er weer uit rijdt.
- Koploper bepaald welke er uit rijdt afhankelijk van het treintype
Werking: Koploper bepaald de wisselstanden afhankelijk van de binnenkomende trein. Deze passeert de in-lichtsluis en geeft de melding door. De trein rijdt zover door tot deze de uit-lichtsluis passeert, deze geeft de melding door. De trein stopt en rijdt zo ver achteruit tot de uit-lichtsluis weer vrij is. De trein staat nu geparkeerd. Koploper weet welke trein het is en hoe lang deze is en kiest vervolgens of dit spoor lang genoeg is voor een tweede trein, als dat zo is rijdt deze het zelfde spoor op en door tot de in-lichtsluis vrij is en stopt. Is dit niet zo dan wordt voor de komende trein een andere parkeerplek gezocht en daarvoor de wissels in de juiste stand gezet.
Voor de lichtsluisjes kun je de
Floodland lichtsluis (http://www.floodland.nl/aim/info_lichtsluis_1.htm) nemen. Afhankelijk van de IR-led gaat deze tot ca 80cm. (Het foto-ic IS471F kan je ook op de kopse kant van de print solderen, dan kun je een sleufje in je rijtafel maken waar deze print ingedrukt wordt zodat het foto-ic ca 1cm boven het spoor uit kijkt richting IR-led en zo de onzichtbare detectie lichtstraal vormt. Over het vrije relaiscontact kun je dan een rood/groene led zetten zodat je ook ziet wat de melder doet).[/list]