BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: JoopSpoort op 25 April 2020, 01:55:01
-
Beste mensen,
Mijn schaduwbaan heeft zijn beste tijd gehad. Daar zit allemaal oud spul tussen uit de jaren zeventig en tachtig. Het veroorzaakt ontsporingen etc. Bovendien moet ik telkens onder de baan door kruipen en daar heb ik nu geen zin meer in. In mijn beperkte wijsheid heb ik besloten om de schaduwbaan met "Gleiswendel" aan te leggen met RocoLine en waar mogelijk met slanke wissels, om ontsporingen zoveel mogelijk proberen te voorkomen. De huidige paradebaan bestaat uit Fleischmann Profi en rails van Tillig en Piko. Het strooigoed in de ballast van de laatste twee heeft al al een paar tandwielen van de vIRM en een 1100 gekost. De paradebaan wordt dus ook code 83 en wel RocoLine met bedding.
Ik heb nog een rondje Rocoline liggen en ik heb daar al mijn materieel op laten rijden. Alles rijdt zonder geratel, behalve een oude blikken Fleischmann wagon geproduceerd "dem amerikanischen Sektor". ;)
Als al het materieel probleemloos op code 83 rijdt, moet ik dan nog vrezen voor het wegzakken van wielen in de wissels? Het oudste spul dat ik rijd uit de jaren 80/90 zijn de Fleischmann 1207, een Roco 1100 en een Roco 2200 en wat wagons. De rest is na "herintrede" gekocht, dus zo'n tien jaar geleden en jonger. Het nieuwste spul is van Roco, Fleischmann, Rivarossi, Trix, LS models, Piko Hondekoppen en Artitec Plan E, Plan U en een Mat 54 viertje.
Ik vraag dit maar even zo, want de discussies over de RP25 norm kan ik niet goed volgen.
Hartelijke groet,
Joop
-
Je kan er maar op 1 manier achterkomen of ouder spul problemen krijgt met zo'n code 83 wissel en dat is simpelweg kijken of je er 1 kan lenen/kopen.
Zelf dacht ik veilig te zitten met wat ouder Flm spul en rocoline zonder bedding,tot ik wissels had en flexrails,halve baan wat goed te doen,bij wisselovergang naar flex rails begon het ratelen,toen had ik dus een probleem.
Overigens als je schaduwbaan geen in het zicht staande scenery heeft,dan zou ik ballast lekker achterwege laten,je ziet het niet maar t kost wel genoeg om het er te krijgen ::)
Dat geld is handiger te besteden ;)
Heb je overigens foto/tekening van wat je nu hebt en wat het moet worden ?
Ik lees namelijk 2 opties,wat denk ik niet de bedoeling is.
1) vanwege frequente problemen wil je het spul vervangen
2) je wilt er niet meer onderdoor kruipen,maar echt het idee dat je dus op dat plek iets gaat veranderen/verbouwen aan de boven en onderbouw zodat je gewoon kan lopen,dat zie ik niet.
Overigens al het nieuwere spul zou enkel rail problemen kunnen geven op het (ik noem het even zo,omdat ik de correcte term ben vergeten) fine scale rail,dat heeft een profiel/railstaaf hoogte van ik dacht 1,8 mm of kleiner,dat gebruiken de mensen die zo dicht als kan schaal verhoudingsgewijs bij de werkelijkheid willen rijden.
-
@Joop: waarom ben je bang dat wielen in wissels wegzakken? Als alles voldoet aan de NEM dan is er geen reden tot bezorgdheid.
RP-25 is ook niet zo bijzonder. Het enige verschil met de gangbare Europese wielen is de flenshoogte. Die is 0,635 mm en dat valt binnen de grenzen die de NEM aangeeft: minimum 0,6 mm, maximum 1,2 mm.
@Floris: bedoel je met finescale de code 75 van Peco? Daar rijdt alles wat aan de NEM voldoet probleemloos overheen. er is niet veel ruimte over, maar net genoeg.
-
Ik lees namelijk 2 opties,wat denk ik niet de bedoeling is.
1) vanwege frequente problemen wil je het spul vervangen
2) je wilt er niet meer onderdoor kruipen,maar echt het idee dat je dus op dat plek iets gaat veranderen/verbouwen aan de boven en onderbouw zodat je gewoon kan lopen,dat zie ik niet.
Hallo Floris,
Dank voor je reactie. Je leest echter wel twee opties.
1)De schaduwbaan is hopeloos verouderd, wankele wissels, verschillende merken rails. Het ontspoort me te vaak en dat wil je niet in een schaduwbaan. Dus dat wil ik vervangen. En voor wat de paradebaan betreft, wil ik denk ik Roco Line met bedding gebruiken.
2) Ik sta midden in de baan in een lkoopruimte. Maar als ik eruit wil moet ik onder de baan kruipen. Daar ben ik na zoveel jaar wel een keer klaar me, ik ben geen twintig meer. De railspiraal is inmiddels binnen, dus ik ga aan de slag.
Ik heb intussen niet stilgezeten en wat Roco Line met bedding gekocht met een wissel en geen enkele loc of wagon veroorzaakt problemen.
Overigens, ik heb in de schaduwbaan geen bedding gelegd. Dat leek me niet logisch. ;) Op de paradebaan wel, maar dat krijg ik nooit echt mooi en bovendien raken er soms steentjes los, waardoor ik al bij twee locs de tandwielen heb moeten vervangen en een 1100 rijdt nu nog bonkend rond, de vierkante wielen in een echte vIRM is er niets bij.
Hartelijke groet,
Joop
-
De railspiraal is inmiddels binnen, dus ik ga aan de slag.
Joop, kun je daar wat meer van laten zien?
-
Hallo Klaas,
Bedankt voor je reactie. Zoals ik al schreef aan Floris heb ikwat testmateriaal gekocht en het rijdt er probleem;loos overheen. "The proof of the pudding is to eat it", zeggen de Engelsen.
Eerst maar eens de schaduwbaan aanleggen en dan zien we verder. Ik vind het spul van Roco met bedding er mooi. Ik zit me alleen te bedenken hoe ik tegen die tijd de stoomdraadjes ga bevestigen. Maar dat zie ik dan wel.
Hartelijke groet,
Joop
-
Hallo Ronald,
Misschien helpt dit?
Hartelijke groet,
Joop
http://www.modelspoorelektronica.nl/klimspiralen/