BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: Huup op 18 April 2020, 11:24:53
-
Op de foto een badehasenzug uit Düsseldorf onderweg naar Vlissingen te Middelburg.
Kan iemand mij de samenstelling vertellen?
Groet
Huibert
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/93518044_3075035295880798_4858665132076564480_o.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/93518044_3075035295880798_4858665132076564480_o.jpg)
Foto: R. Ankersmit, 21 juli 1962
-
Even googelen op badehosen zug. Dan vind je o.a. oude topics op dit forum.
Ik heb die treinen in de nadagen nog wel gezien en in mijn herinnering waren het de toen in Duitsland gangbare doorgangsrijtuigen.
-
Nog beter: de NVBS. De foto komt kennelijk van hun site.
Datering: 1962-07-21
Beschrijving: De in het jaar 1962 eerste zomerse vakantietrein 851 van Düsseldorf naar Vlissingen te Middelburg (km 68,15). De uit vier DB rijtuigen bestaande trein (B 17378 Wt - B 17365 Wt - AB 14112 Wt - B 17464 Wt) wordt getrokken door elektrische locomotief NS 1127.
Overigens weet ik nu de rijtjigtypes nog niet...
-
Zo te zien kunnen het de Eilzugwagen Verwendungsgruppe 30 Bauart 1929-34 zijn of de Schnellzugwagen Verwendungsgruppe 35 Bauart 1935-38.
Door de opgenoemde nummers te onderzoeken kom je achter de werkelijke rijtuigen.
Bye-667(B4ywe-30/55)© http://forum.hunsrueckquerbahn.de/viewtopic.php?t=45388
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/uo6b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/uo6b.jpg)
AByse-617(AByse-30/55)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/c6z9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/c6z9.jpg)
Büe-362(b4ü-36-51)© https://www.uef-dampf.de/joomla_01/index.php/hds-fahrzeuge/wagen/212-schnellzugwagen-buee-362
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bue-362.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bue-362.jpg)
-
Aan het aantal ramen te zien gruppe 35 inderdaad.
-
Ik zie 2 Büe Gruppe 35, 1 ABüe Gruppe 35 en een Büe Gruppe 39. Dus samenstelling in model:
Fleischmann 5632
Fleischmann 5638
Fleischmann 5635
Liliput L383391
-
Dank, Dirkjan😊😊
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/vl3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/vl3.jpg)
Nog een Badehosenzug, maar nu met umbouwers in Vlissingen
-
Midden 70er jaren ergens. Ook leuk 😊
-
Umbaurijtuigen! Die had ik niet verwacht in Nederland. Leuke foto.
Reinout
-
Ik heb zelfs nog in mijn jongere jaren treinen met Silberlingen door Gs (ri Vs) zien komen ;D
Overigens was/waren er nog diensten naar Nederland met 4 assige Umbauers, dat kwam ik tot mijn verrassing tegen op inet, maar weet niet weer hoe wat en waar :-[
-
Ik zie 2 Büe Gruppe 35, 1 ABüe Gruppe 35 en een Büe Gruppe 39. Dus samenstelling in model:
Fleischmann 5632
Fleischmann 5638
Fleischmann 5635
Liliput L383391
De ESU modellen zijn mooier, maar dat is een persoonlijke mening.
-
De Badehose zug is hier (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=39668.msg619654#msg619654) ook te sprake gekomen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Leeuwarden_AdH_1960_Badehosezug_met_Silberlingen_Hlgh_Gn_2_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Leeuwarden_AdH_1960_Badehosezug_met_Silberlingen_Hlgh_Gn_2_1.jpg)
1960: 2200 met Silberlingen Harlingen Haven-Leer.©SNEEK (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?action=profile;u=2032)
Jaren '80(https://www.flickr.com/photos/ahrend01/11730337943):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/11730337943_4f0cc5c878_c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/11730337943_4f0cc5c878_c.jpg)
Op zaterdagen in de zomer werden tot in de jaren tachtig buurlandtreinen doorgetrokken van Amsterdam naar Den Helder. Deze trein 2300 met loc 1133 is er zo een. Omdat veel Duitse strandliefhebbers uit het Ruhrgebied aan boord waren, stond de trein bekend als 'Badehosezug' (zwembroektrein). Den Helder (zuid), 30 juli 1983.
Jaren '70(https://www.frieslandrail.nl/badehosezug/):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Badehose-zuge-K.Okkinga_W.Hoekema.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Badehose-zuge-K.Okkinga_W.Hoekema.jpg)
Deze foto uit 1978 laat een trein zien met een blauwe 1100, vijf rijtuigen 2e klas van het type ‘Silberling’, een vooroorlogs 1e klas rijtuig met eindbalkons en een groen vooroorlogs vierassig bagagerijtuig Gruppe 36. 1978: 2302 en 2303. Hier is de trein met +30 net voorbij Akkrum op weg naar Leeuwarden.
-
Op de foto een badehasenzug uit Düsseldorf onderweg naar Vlissingen te Middelburg.
Kan iemand mij de samenstelling vertellen?
Groet
Huibert
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/93518044_3075035295880798_4858665132076564480_o.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/93518044_3075035295880798_4858665132076564480_o.jpg)
Foto: R. Ankersmit, 21 juli 1962
Volgens de fotograaf: De in het jaar 1962 eerste zomerse vakantietrein 851 van Düsseldorf naar Vlissingen te Middelburg (km 68,15). De uit vier DB rijtuigen bestaande trein (B 17378 Wt - B 17365 Wt - AB 14112 Wt - B 17464 Wt) wordt getrokken door elektrische locomotief NS 1127.
-
Midden 70er jaren ergens. Ook leuk 😊
Niet bepaald klantvriendelijk om een stam Umbauwagens als badehosezug in te zetten met hun lage rugsteunen en weinig beenruimte voor een rit van 2,5-3 uur. Leuk voor de spotters en ons modelspoorders is het natuurlijk wel.
-
Volgens de fotograaf: De in het jaar 1962 eerste zomerse vakantietrein 851 van Düsseldorf naar Vlissingen te Middelburg (km 68,15). De uit vier DB rijtuigen bestaande trein (B 17378 Wt - B 17365 Wt - AB 14112 Wt - B 17464 Wt) wordt getrokken door elektrische locomotief NS 1127.
Ik vraag me dan wel af of deze treinen ook stopten op de reguliere NS stations, en wat hun status in Duitsland was. Eilzug?
-
Richard,
Voorbeeld van een koersbord:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/11730425093_fc9ef6e112_c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/11730425093_fc9ef6e112_c.jpg)
-
Volgens de fotograaf: De in het jaar 1962 eerste zomerse vakantietrein 851 van Düsseldorf naar Vlissingen te Middelburg (km 68,15). De uit vier DB rijtuigen bestaande trein (B 17378 Wt - B 17365 Wt - AB 14112 Wt - B 17464 Wt) wordt getrokken door elektrische locomotief NS 1127.
Klopt. Zie bericht hierboven (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=93058.msg3222110688#msg3222110688)
😇
-
Ronald, dank je. Stopten dus op de Intercity stations.
-
Ik ben in 1983 tijdens mijn Tienertour ook met zo'n trein meegereden van Venlo naar Vlissingen. De Duitse loc heb ik ongetwijfeld gezien maar weet ik niet meer, de Nederlandse was een blauwe 1100 met botsneus. 1138 als ik me goed herinner.
De trein reed tussen Eindhoven en Roosendaal non-stop, en de machinist had er zin in... is het hele stuk topsnelheid gereden. En dat terwijl de trein toch echt ook Silberlingen had die maar 120 mochten. We kwamen dan ook ruim op tijd in Roosendaal aan...
-
Uit C7512/III VRM deel III zomer 1962
851, alleen 6 van 21 VII t/m 25 VIII
Kn 09.25 - Vs 12.07
Loc-B-B-AB-B
Rijtuigen kwam uit Düsseldorf
Opmerkingen: de 6 betekent zaterdag, aangezien de foto van 21 juli is, betreft dit de eerste trein van het seizoen en omdat 1962 het eerste seizoen van de Badehosezüge naar Vs was, dus de eerste Badehosezug naar Vs ooit. De retourtrein was nog leuker:
868, alleen 6 van 21 VII t/m 25 VIII
Ledn 13.14 - Ehv 15.02
Vs 13.25 - Ehv 15.08
Ehv 15.20 - Kn 16.08
Loc-B-AB-B-B-AB-B-B
Opmerkingen: de eerste drie rijtuigen kwamen uit Ledn, de laatste vier rijtuigen uit Vs. Te Ehv werden beide treinen gecombineerd. Beide delen reden onder hetzelfde treinnummer. De rijtuigen uit Ledn gingen door naar Köln, de rijtuigen uit Vs naar Düsseldorf, splitsing zal in Mönchen-Gladbach geweest zijn. Op de heenweg reden beide treinen los van elkaar:
855, alleen 6 van 21 VII t/m 25 VIII
Kn 09.00 - Ledn 12.31
Loc-B-AB-B
Opmerkingen: de route Ehv-Ledn is mij niet bekend, maar gezien de splitsing in Ehv verwacht ik via Ut, anders zou Bd logischer zijn. Heeft iemand misschien een dienstregeling van zomer 1962? In latere jaren zijn er ook wel Badehosezüge via Apn naar Ledn gereden, dus het zou goed kunnen. Qua rijtuigen heb ik helaas niet meer informatie dan hierboven staat, daarvoor moet waarschijnlijk een ZpAR/ZpAU of ZpBR/ZpBU van de DB geraadpleegd worden.
-
De badehosezüge naar Leiden zijn in latere jaren zeker via Ut gereden daar ik een foto uit Op de Rails ken met zo'n trein in Bodegraven met als bijschrift dat het op 6. mogelijk was direct van Bodegraven naar Köln te reizen. De trein op die foto (70er jaren) bestond uit Silberlingen. Het ligt voor de hand om aan te nemen dat de route via Eindhoven-Utrecht-Alphen ook in de 60er jaren is gebruikt.
-
Uit dienstregeling 22-05-'66/27-05-'67(is te koop via verkoophoek):
(https://i1221.photobucket.com/albums/dd467/heleron/20200421_112316_zpsozc42tyf.jpg) (https://s1221.photobucket.com/user/heleron/media/20200421_112316_zpsozc42tyf.jpg.html)
(https://i1221.photobucket.com/albums/dd467/heleron/20200421_112326_zpsk3dzxctb.jpg) (https://s1221.photobucket.com/user/heleron/media/20200421_112326_zpsk3dzxctb.jpg.html)
(https://i1221.photobucket.com/albums/dd467/heleron/20200421_112336_zpsgcdfty5w.jpg) (https://s1221.photobucket.com/user/heleron/media/20200421_112336_zpsgcdfty5w.jpg.html)
(https://i1221.photobucket.com/albums/dd467/heleron/20200421_113123_zpsihe4uyye.jpg) (https://s1221.photobucket.com/user/heleron/media/20200421_113123_zpsihe4uyye.jpg.html)
-
Tabel 61b bewijst dan wel dat trein 855 via Utrecht heeft gereden en niet via Breda.
-
Over Umbauwagens en Silberlingen:
Uit de Zp BR zomer 1973:
E 1971 Sa
16. VI. - 11. VIII.
Vs 13.45 - Kn 16.33/16.35 - Köln 17.48
Loc-BDyg-Byg-AByg-Byg-Bn-AByg-Bn-ABn-Bn
De laatste 3 rijtuigen gingen vanaf Mönchengladbach als E 2171 Sa naar Hagen (18.37).
Opmerkingen: yg-rijtuigen zijn Umbauwagen, n-rijtuigen zijn Silberlingen. De foto van de 1126 met Umbaurijtuigen te Vlissingen is (hier in het forum) niet gedateerd, maar de zichtbare rijtuigen komen overeen met de samenstelling hierboven, dus zomer 1973 is een mogelijkheid. Heenreis was als E 1970 Sa Köln 08.27 - Kn 09.39/09.40 - Vs 12.30 met omgekeerde rijtuigvolgorde, waarbij de rijtuigen uit Hagen (07.44) als E 2170 Sa naar Mönchengladbach kwamen.
Uit de Zp BR winter 1983/1984:
E 2529
Sa 9. VII. - 20. VIII.
Vs 12.50 - Kn 16.01/16.03 - Köln 17.17
Loc-D-Bm-Bm-Bn-ABn-Bn
Opmerkingen: aangezien 9 juli in 1983 op zaterdag viel en in 1984 op maandag, heeft dit dus nog betrekking op zomer 1983, hoewel de ingangsdatum van deze Zp BR officieel 25 september 1983 is. De D is niet nader gespecificeerd en kan dus van alles zijn, inclusief vooroorlogse types voor zover nog aanwezig. In boek "Treinen in beeld 4: het grensbaanvak Venlo-Kaldenkirchen 1962-2012" staat op pagina 42 een foto van 31 juli 1982 met o.a. een MD Hilfsgepäckwagen, dus dat lijkt een goede kanshebber. De m-rijtuigen zijn de bekende na-oorlogse sneltreinrijtuigen, n-rijtuigen zijn Silberlingen. Heenreis was als E 2528 Köln 08.25 - Kn 09.32/09.34 - Vs 12.19 met omgekeerde rijtuigvolgorde.
-
augustus 1980, Vlissingen
(https://i.postimg.cc/NGpMM1gM/2349-A41-A-CDF0-429-A-A939-D48013129262-1-201a.jpg)
(https://i.postimg.cc/rsnFPLhW/97-ADAC3-D-50-B5-48-D0-80-A7-AC601-EC4-D95-A-1-201-a.jpg)
-
Leuk, Diederik, dank je wel ;-)