BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: tonp7 op 17 April 2020, 16:11:07
-
Beste forum leden[/size]
In mijn baanontwerp komen straks 60-70 blokken/terugmelders. Ik ga daarvoor in de beide rails isolaties maken. Het betreft Tillig TT rails.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaring met betrekking tot het maken van een railisolatie.
In het forum kom ik verschillende methoden met zo hun eigen voor- en nadelen.
Kant en klaar stukje rails met scheiding
+ stevig
+ snel klaar
- duur
- kan niet altijd een recht stukje rail kwijt, bijv. in een bocht
Kunststof raillas
+ gemakkelijk aan te brengen
+ op iedere gewenste plaats bij bijv. koppeling 2 railstukken of na doorslijpen rails
- bestaande metalen raillas is lastig te verwijderen
Doorslijpen
+ op iedere gewenste plaats aan te brengen
- snede kan nog wel eens breed worden door swabberend slijpschijfje of niet vaste hand
- later sluiting door bijv. uitzetten van de rails
Ton
-
Verwijderen van een metalen raillas is niet moeilijk. Het is een kunstje waar je even handigheid in moet krijgen.
Zelf slijp ik de rails altijd door. Zwabberend schijfje: ander schijfje nemen.
Niet vaste hand: stoppen met drinken en pindakaas eten. ;D
Sluiting door uitzetten: stukje plastic er tussen lijmen. Of een druppel houtlijm er tussen laten lopen. Moet je wel een dagje wachten, want zolang houtlijm nat is isoleert het nog niet.
-
Net als Klaas aangeeft.
Slijpen.
Ronald Visser
-
En dan haaks op decrail of onder een hoek slijpen.
Vullen jullie de snede nog op en zo ja waarmee?
-
Hier vrijwel alleen geïsoleerde raillassen. Zelfs in flexrail. Dat wil zeggen, dan knip ik voor het plaatsen van de flexrail één railstaaf door en plaats dan een raillas ter isolatie.
En je bent de eerste die ik ooit heb zien schrijven dat het verwijderen van een raillas lastig is. Maar mischien heeft Tillig tt wat bijzonders. :)
-
Henk
Ik bedoel de originele railverbinders die aan een railstuk zitten als je deze koopt. Het lijkt wel of die met een soort puntlasje aan de rail zijn vastgezet.
Die moet je er met een tangetje vanaf 'breken'. En zoals Klaas zegt 'dat moet een handigheidje' worden.
-
Dunne langbek tang op de voorste lip, niet al te veel druk zetten en een beetje ‘wrikken’ naar links en rechts geeft mij na enige oefening altijd resultaat.
Op rechte stukken gebruik ik graag plastic railassen en in schaduwstations gebruik ik gewoon een dremel slijpschijfje, die zijn vaak wat dik maakt de snede daar iets groter maar dat vind ik niet erg. Op de bovenbaan zet ik er een stukje styreen tussen en vijl ik dat later op maat.
Max
-
Max,
Dat ga ik proberen. Gebruik je kunststof raillassen van Tillig?
-
Ik gebruik de methode doorslijpen > stukje styreen in plakken. Zie https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=71634.msg3221991817#msg3221991817
-
Ook hier op veel plaatsen gewoon de rail doorslijpen en opvullen met eens stukje styreen. Na het uitharden van de lijm netjes pas snijden aan het railprofiel en eventueel een likje verf.
Het grote voordeel is dat je je isolaties kan maken waar het jou het beste uitkomt.
-
Max,
Dat ga ik proberen. Gebruik je kunststof raillassen van Tillig?
Heb zelf roco rails zonder bedding, en daarvan ook roco railassen.
Deze zijn zilver maar worden in de bovenbaan toch mee geverfd, weet niet of tillig ze ook in het assortiment heeft maar dat zal ongetwijfeld.
Max
-
Met welke lijm zetten jullie de styreen vast tussen de rails ?
-
Secondenlijm. Als het goed past, gewone secondenlijm en als er iets teveel ruimte is, dan secondenlijm gel.
-
Tweecomponentenlijm kan ook. Moet je wat langer wachten tot het is uitgehard.
-
(y) top
Weet ik wat ik binnenkort ga doen.
Bedankt voor de feedback
-
Ook secondenlijm is niet meteen op maximale sterkte. Ik wacht een dag voordat ik het stukje styreen in de definitieve vorm snijd.
-
Zou je ook met een railknipper een stukje rail er tussenuit kunnen knippen.
Ik lees goede berichten over knippen. Strak en na vijlen niet nodig.
-
Ben zelf dol op de Xuron railknipper en heb er mijn hele baan mee gelegd. Maar naar mijn ervaring heb je voor een strakke en braamvrij knip de ruimte nodig om de knipper precies goed te kunnen plaatsen. Bij rails die al ligt, wordt dat lastig.
In het schaduwstation heb ik de baan met sectierails gelegd en dan kan je net zo goed geïsoleerde raillassen gebruiken. Het zichtbare deel is volledig met flexrail. Daarbij heb ik voor het plaatsen van een stuk flexrail bepaald waar een isolatie moest komen. Daar doorgeknipt en alsnog een geïsoleerde raillas geplaatst. Kan natuurlijk prima ergens halverwege een Rocoline flexrail.