BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: fredamsterdam op 17 April 2020, 12:34:49
-
Misschien komt het volgende probleem u bekend voor. Klimspiraal met wissels erin en treinstellen en loks die hierop trekkracht verliezen. De oplossing die ik heb gevonden is simpel en eenvoudig. 1 lok had totaal geen anti slibbandjes en bij een sprinter waren maar 2 wielen voorzien van anti slibbandjes. Remedie: frees een mooie sleuf in de aangedreven wielen die geen slibbandje hebben en voorzie deze na het frezen van zo,n bandje en de trekkracht is beter dan ooit. Geen problemen meer met de trekkracht.
Mvg Fred
-
Het kan nog eenvoudiger, smeer een of twee aangedreven wielen in met Bullfrog snot, scheelt weer frezen. ;D
-
Ik heb dat spul in huis en heeft mijn trekkracht problemen niet op kunnen lossen. Is ook lastig gelijkmatig aan te brengen en het geluid van de wielen neemt flink toe. Al met al niet de oplossing voor mij.
-
Wel blijven zorgen dat er kontakt bijft voor de stroomdoorgave.
Of rij je met borstels?
Ronald Visser
-
Gewoon op de draaibank een groef in steken.Zo doe ik dat.
Grt. Jo
-
Ik heb dat spul in huis en heeft mijn trekkracht problemen niet op kunnen lossen. Is ook lastig gelijkmatig aan te brengen en het geluid van de wielen neemt flink toe. Al met al niet de oplossing voor mij.
Kijk dat dun en gelijkmatig insmeren is wel een kunstje wat je niet zo ff 1, 2, 3 onder de knie hebt.
-
Idd moet je wel opletten dat er nog genoeg wielen zijn voor de stroomafname.
Die bullfrog smurrie geeft bij een iets ongelijkmatige verdeling ook een wiebelende lok. En het verhoogde geluidscontact ervaar ik als storend. Doch als je tevreden bent is dit ook een oplossing.
-
Gewoon op de draaibank een groef in steken.Zo doe ik dat.
Hoe gewoon is gewoon? Ik ben benieuwd hoe je dat wiel dan inspant. Fotootje?
Niet dat ik het ga doen, want ik haat rubber bandjes onder treinen. Ik probeer er juist zo veel mogelijk van af te komen.
-
Ik snap ook niet helemaal waarom dat wiel eraf moet. Wat heb ik gedaan, lok op zijn kop, spanning erop zodat de wielen draaien, freesje ertegen houden natuurlijk tegenstelde draairichting en gleufje komt erin. Anti slibbandje erop en klaar is Kees.
-
Net als de kuilwielen bank (y) (y) (y)
Mvg Johan
-
Wat voor frees heeft u gebruikt,MvrG Rene.
-
Ik heb een Kinzo frees, lekker goedkoop, gebruik wel dremel slijpschijfje nummer 420. Deze zijn wat dikker en prima om een sleufje in het wiel te slijpen. Bij dunnere slijpschijfjes heb je meer kans op ongelijkmatig snijvlak.
-
Fred de ene keer is het frezen de andere keer is het slijpen wat is het nou?
De Kinzo frees ken ik alleen van bovenfrees machines; ik kan me bijna niet voorstellen dat je die daar voor gebruikt.
Dat is net als met een kanon op een mug schieten.
M vr groet, Marc
-
Hahaha frezen, slijpen het kan allemaal met met een dremel multitool. Maar vooruit gebruik de multitool zet er een slijpschijfje 420 op en gebruik het als een frees om het sleufje te slijpen. Want we willen niet slijpen omdat dan het wieltje niet meer op het asje zit. Dus voorzichtig frezen met een slijpschijfje is de remedie Snap je.
-
Hallo Fred,
Hou je er dan de zuigmond van de stofzuiger er bij , want het stof wat er af komt wil je niet dat dat bij of tussen de gelagerde delen van de asjes e.d. komt.
Het idee is wel goed natuurlijk.
Groet Cor Lageweg.