BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: dito op 16 February 2008, 17:20:45
-
Hallo
Ik heb nog enkele mooie passagier rijtuigen van marklin.Nu heb ik marklin vaarwel gezegd en met gelijkstroom begonnen.Nu zou ik deze willen gebruiken maar is de spoorbreedte wel identiek met de nu gangbare
sporen.Ik moet wel de wielstellen vervangen omwille van de gelijkstroom.
Weet iemand de juiste breedten voor ho.
Dito
-
16 mm. Maar als het geen spoor 0 (1/43,5) of Z (N maakt marklin niet, toch?) Dan moet het altijd passen. Inderdaad wel andere wielen anders maken de wielen sluiting.
Willem
-
Hallo
Vergeten bij te vermelden dat het ho is,sorry.
Dito
-
Dan past het gewoon op alle rails, andere wielen eronder en het past.
Willem
-
TENZIJ het zo'n metalen rijtuig is van marklin.
-
Hoezo?
Is toch ook standaard h0?
Of bedoel je dat dan via het rijtuig de stroom toch via de 2 rails gaat?
Willem
-
Bij H0 is de afstand tussen de rails 16,5 mm. En die maat heet de spoorwijdte.
Spoorbreedte is een andere maat.
-
16 mm. Maar als het geen spoor 0 (1/43,5) of Z (N maakt marklin niet, toch?) Dan moet het altijd passen. Inderdaad wel andere wielen anders maken de wielen sluiting.
Willem
Het is maar hoe je het bekijkt, Marklin maakt eigenlijk ook spoor N
en Spoor G oftewel 2m, maar dan is de naam Minitrix en LGB
-
Maar dat is pas sinds kort, en uit het 1ste berichtje haalde ik dat het al redelijk oude wagens waren:
Nu zou ik deze willen gebruiken maar is de spoorbreedte wel identiek met de nu gangbare sporen.
Dito
Willem
-
Hallo
Ik zie dat Wim Ros een verschil opgeeft tussen spoorbreedte en spoorwijdte.Met mijn vraag bedoel ik de afstand tussen de wielen dus denk ik dat dit spoorbreedte is.Uit de reacties zie ik dat dit met veranderen van wielstellen dit moet kunnen.Een opmerking zie ik dat er mogelijks een verschil is met oudere wagons.Het zijn namelijk oudere metalen marklin wagons en dat stelt Laurent in vraag.
Dito
-
De afstand tussen de binnenzijden van de wielen moet 14,3 mm. zijn. Maar aangezien je de Marklin-assen toch moet vervangen door geisoleerde exemplaren, gaat dat m.i. vanzelf goed. Je moet alleen zorgen dat je andere assen koopt met de juiste wieldiameter en met de juiste aslengte. Die maten kunnen per fabrikant en per materieeltype verschillen.
Met geheel metalen rijtuigen kan je kortsluiting krijgen als je enkelzijdig geisoleerde assen gebruikt. Het metalen rijtuig maakt via het onderstel, de as en het ongeisoleerde wiel contact met de rails. Zolang alle ongeisoleerde wielen op dezelfde spoorstaaf staan, is er niets aan de hand, maar als sommige assen andersom gemonteerd worden, gaat het fout. Isolaties moeten dus allemaal aan dezelfde kant zitten, niet alleen binnen een rijtuig, maar in de hele trein, anders krijg je alsnog kortsluiting via de metalen koppeling.
Of je gebruikt natuurlijk dubbelzijdig geisoleerde assen 8)
-
Dito, klik in de menukolom hiernaast eens op NEM-normen en zoek dan naar NEM 310. Welke maat bedoel je eigenlijk?
-
Hallo
Heb de aangeduide norm gevonden .Zal verder zien wat mee aangevangen.Zeker bedankt voor de tips.
Dito