BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Ronaldk op 05 April 2020, 19:34:23

Titel: Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5
Bericht door: Ronaldk op 05 April 2020, 19:34:23
Sluimerend ideetje
Een ideetje speelde al een heel tijdje in mijn hoofd. Een bezoekje bij een medeforumlid gaf mij een laatste zetje om toch wat concreter te maken. Bij dat bezoek had ik mijn lokprogrammer mee. Hij gaf een opmerking: heb je daar nog geen mooi bakkie voor? Uhm ... Nee, eigenlijk niet. Het is handiger als alles gebundeld is en de "standaard" XLR-stekkers heeft. Daar maar eens mee aan de gang. Tegelijk zat een ander idee al een hele tijd in mijn hoofd: Proberen om het LENZ ABC-systeem (https://www.lenz-elektronik.de/digitalplus-abc.php) werkend te krijgen. Gewoon uitproberen. Op een beurs al een paar keer zien werken en Bentink in Apeldoorn (https://www.bentinkmodelspoor.nl/) heeft het bij een demobaan in de winkel in gebruik. Lenz heeft al een hele tijd in zijn silver en gold decoders het volledige ABC-systeem ingebouwd. Het werkt met 5 diodes. Oftewel: maximaal 50 cent tot een euro per blok. Hoe simpel kan het zijn? Dus ik wilde eigenlijk al een Lenz Silver of Gold-decoder aanschaffen.Diodes heb ik liggen dus wat houd mij dan tegen? Nu ESU met zijn versie 5 van de lokpilots het ABC-systeem volledig met pendelen ondersteund wordt het heel interessant. Laatst bij een bezoek aan Bentink (https://www.bentinkmodelspoor.nl/) een Lokpilot V5 gescoord. Nu heb ik alle ingrediënten voor een testopstelling. Daarnaast ook wat meer tijd genomen (lees: gekregen) om het een en ander uit te werken.

Korte uitleg over digitaal pendelen
Bij digitaal rijden blijft in principe altijd het digitale signaal op de baan. Anders dan bij analoog is het moeilijk om de omschakelpuls of de polen te wisselen te geven om de rijrichting van je treintje. Dat gaat normaal gesproken met een commando. Dus dan mag het een en andere reageren op waar het treintje op de baan bevindt.

Digitaal pendelen de opties:
In algemene zin heb je dan een aantal opties:

1) De decoder reageert op iets van wijziging: via contacten op de decoder / in de baan of wijziging in het digitale signaal;

2) De centrale of het computerprogramma (of een hulpapparaat) reageert op iets van terugmelding en stuurt dan een commando (afremmen naar stap 0, rijrichting wisselen en versnellen naar stap XX) naar het treintje;

Om even aan te geven wat de mogelijkheden zijn bij digitaal pendelen:

1) Via de decoder: Er zijn verschillende fabrikanten die het een en andere ingebouwd hebben. TAMS (https://tams-online.de/epages/642f1858-c39b-4b7d-af86-f6a1feaca0e4.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/642f1858-c39b-4b7d-af86-f6a1feaca0e4/Categories/Produkte/Digital/Lokdecoder/Lokdecoder_Serie_30_plus) heeft een decoder die met behulp van reedcontacten reageert op magneten in de baan. Lenz heeft het ABC-systeem waarbij de decoder reageert op veranderingen in de hoogte van de railspanning bij het digitale signiaal. (Asymetrisch DCC). Die wordt met modules en/of diodes gegenereerd.

2) Via de centrale en een vorm van terugmelding naar de centrale. Benodigd: Een centrale die "automatisch" pendelen / rijden ondersteund. Terugmelding voor de baan even eventueel secties in de baan;

3) Via een computerprogramma en een vorm van terugmelding naar de computer. Benodigd: een computer, een treinbesturignsprogramma, een centrale / interface voor koppeling baan en computer, terugmelding vanaf de baan en eventueel secties in de baan;

4) Via zelfbouw Arduino: Eigenlijk kan je die in wat vormen maken: Standalone, dan maak je een centrale met terugmelding voor je baan waarmee je gaat pendelen. Je kan ook een "module" maken die via een bus / protocol (CAN-bus / XpressNet / LocoNet) communiceert met je centrale om de decoder de juiste commando's te geven. In alle twee de versies heb je een vorm van terugmelding nodig. Dat kan een mooie uitdaging zijn. Zie daarvoor ook  Digitaal pendelen met Arduino (https://michaelteeuw.nl/post/175411369682/the-train-automator-part-1-prototyping) .

Een korte uitleg over ABC van Lenz.
Door één spoorstaaf van minder spanning (voltage) te voorzien kan je een asymetrisch digitale signaal creeëren.  Het idee bestaat was dat je een asymetisch signaal een decoder dingen kan laten doen. Het principe is door Urs meyer (firma  Umelec (https://www.umelec.ch/) bedacht en uitgevoerd in zijn decoders. De firma Umelec heeft een compleet systeem met lokdecoders, blokmodules e.d. De firma is inmiddels gestopt met produceren en verkopen. Maar andere firma's hebben het idee ook opgepakt. Zoals Lenz dat het systeem als het ABC-systeem op de markt zet. Lenz laat met het asymetrisch signaal de decoder "langzaam rijden", "stoppen" en "keren". Esu leverde wel decoders waarmee je "stoppen" kon regelen maar niet "keren". Nu met Lokpilot v5 is dat laatste nu toegevoegd aan de mogelijkheden.

Het asymetrisch signaal is te generen door met diodes het voltage te verlagen. Lenz levert daarvoor de BM1-module. Daar zitten niet meer dan 5 diodes in. Dat is alles, wel in een mooi doosje.  Lenz heeft nog een paar opties met minder diodes. Zoals "langzaam rijden", "remmen" en "stoppen". Nu is het voor het pendelbaantje de vijf diodes voldoende met de volgende opstelling:

(https://live.staticflickr.com/65535/49707102108_5c08901f04_h.jpg) (https://flic.kr/p/2iJrTFS)ABC-010-ABC-uitgelegd (https://flic.kr/p/2iJrTFS)

Hoe werkt het?
- De lok / trein heeft een decoder die het asymetrisch signaal herkent;
- De diodesecties zijn lang genoeg om een complete trein te laten remmen;
- De trein begin pas met remmen als de trein compleet in de diodesectie is.
- Bij remmen: De trein wacht een vaste periode en rijdt daarna in tegengestelde richting;

Verdere informatie:
- BNLS-draadje: Asymmetrische DCC experimenten (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=4266.0)
-  Webzijde Louis Holleman - Asymetrisch DCC (http://www.holleman.demon.nl/treinen/asymmetrisch.htm)
- Webzijde Lenz: Lenz Digitalplus ABC (https://www.lenz-elektronik.de/digitalplus-abc.php).
- Webzijde Lenz: Lenz Digitalplus ABC in PDF's van Duits tijdschrift Miba (https://www.lenz-elektronik.de/digitalplus-abc.php#voraussetzungen)

De praktijk
Dat was de theorie. Nu de praktijk. Een ontwerp gemaakt. Deze is geschikt voor zowel de Lokprogrammer als een testbaantje voor het ABC-systeem. Het ontwerp "even" door "my little cutter"  uit laten snijden.

(https://live.staticflickr.com/65535/49703512781_0378544f5d_k.jpg) (https://flic.kr/p/2iJ8uGV)ABC-001-Schermafbeelding (https://flic.kr/p/2iJ8uGV)

(https://live.staticflickr.com/65535/49703829232_8267510f11_k.jpg) (https://flic.kr/p/2iJa7LY)ABC-002-Snijder (https://flic.kr/p/2iJa7LY)

Het zweeds bouwpakket wat ontstaan is mag nu in elkaar gezet worden. Compleet met alle stekkers en boutjes en moertjes.

(https://live.staticflickr.com/65535/49703513251_5e2d6f6399_k.jpg) (https://flic.kr/p/2iJ8uR2)ABC-003-zweeds-bouwpakket (https://flic.kr/p/2iJ8uR2)

(https://live.staticflickr.com/65535/49703513171_619a48fd73_k.jpg) (https://flic.kr/p/2iJ8uPD)ABC-004-eerste-bakje (https://flic.kr/p/2iJ8uPD)

(https://live.staticflickr.com/65535/49702981953_49a852dd8d_k.jpg) (https://flic.kr/p/2iJ5LUH)ABC-005-bakjes (https://flic.kr/p/2iJ5LUH)

(https://live.staticflickr.com/65535/49703512986_82fa05e713_k.jpg) (https://flic.kr/p/2iJ8uLs)ABC-006-bakjes (https://flic.kr/p/2iJ8uLs)

(https://live.staticflickr.com/65535/49703828942_1657cc1886_k.jpg) (https://flic.kr/p/2iJa7FY)ABC-007-bakjes (https://flic.kr/p/2iJa7FY)

(https://live.staticflickr.com/65535/49703512836_c2d49141c8_k.jpg) (https://flic.kr/p/2iJ8uHS)ABC-008-bakjes (https://flic.kr/p/2iJ8uHS)

De boel even in de blanke lak gespoten. (Trouwens de Action hier heeft (tijdelijk) even geen spuitbussen meer .... Iets met vergunningen en brandbaar spul) Na wat plakwerk de eerste rails op het plankje:

(https://live.staticflickr.com/65535/49703828772_8aa8f443c5_k.jpg) (https://flic.kr/p/2iJa7D3)ABC-009-eerste-rails (https://flic.kr/p/2iJa7D3)

Zo dan later het treintje aanpassen....

Groet Ronald.
Titel: Re: Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5
Bericht door: Ronaldk op 07 April 2020, 16:05:18
Even verder met dit projectje ..... Dan is dat ook weer van mijn lijstje  ;D

Dan hebben we hier het slachtoffer dat de nieuwe esu decoder krijgt. Een BR110 van Brawa. Even inbouwen:

(https://live.staticflickr.com/65535/49707102313_ad08d4cb4b_k.jpg) (https://flic.kr/p/2iJrTKp)ABC-011 (https://flic.kr/p/2iJrTKp)

(https://live.staticflickr.com/65535/49707955527_15c4a8efa7_k.jpg) (https://flic.kr/p/2iJwgnZ)ABC-012 (https://flic.kr/p/2iJwgnZ)

Dan Is het even aan de lokprogrammer leggen en daar de instellingen goed zetten. Dus bij "Brake settings" de vinkjes aanzetten bij de juiste keuze rail ;) Ook even bij het pendelen. Dan kan er test gereden worden.

(https://live.staticflickr.com/65535/49707636056_3a9ce41174_z.jpg) (https://flic.kr/p/2iJuCpS)ABC-014-LP-instellingen (https://flic.kr/p/2iJuCpS)

(https://live.staticflickr.com/65535/49707102088_86c3d7a82e_k.jpg) (https://flic.kr/p/2iJrTFw)ABC-015-programmeren (https://flic.kr/p/2iJrTFw)

Nog even de diodeschakelingen in elkaar zetten en deze onder de baan monteren:

(https://live.staticflickr.com/65535/49707636121_588926e881_k.jpg) (https://flic.kr/p/2iJuCqZ)ABC-015-diodes (https://flic.kr/p/2iJuCqZ)

Dan is het tijd om test te rijden:  Klik op de afbeelding voor het filmpje ;)

(https://live.staticflickr.com/31337/49724065018_928d753ca1_k.jpg) (https://flic.kr/p/2iKWQaQ)Testrit ABC-baan (https://flic.kr/p/2iKWQaQ)

Het rijdt heel leuk. Makkelijk nu zo een pendelbaantje maken. 10 diodes, een digitale centrale en een Esu Lokpilot v5 decoder of Lenz decoder. Meer is niet nodig. De baan kan nu ook gebruikt worden om aan een Lokprogrammer te hangen. Dan heb ik een mooie programmeerspoor.  (y)

Groet Ronald.
Titel: Re: Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5
Bericht door: Ben op 07 April 2020, 16:21:52
Altijd leuk dit geknutsel, goed gedaan. :)

Gr, Ben.
Titel: Re: Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5
Bericht door: Harm Boer op 07 April 2020, 17:22:18
IK zou dat ook wel willen. Maar ondanks je uitleg snap ik er niks van. Ligt aan mij. Vraag: IK heb een multimaus, wat heb ik nog nodig? Er zijn ook plug & play doosjes te koop?
Titel: Re: Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5
Bericht door: Ronaldk op 07 April 2020, 17:48:50
@Ben: Dank!  (y)

@Harm Boer,

Er zijn ook plug en play doosjes te koop. Die zijn van Lenz. Ze heten BM1, Artikelnummer Lenz 26600 (https://www.modellbahnshop-lippe.com/Digitaal/Digitale+bouwstenen/Lenz-22600/nl/modell_62750.html) iets van 10 tot 15 euro per stuk. Bij de meeste winkeliers wel te bestellen.

Goed wat heb je dus nodig:
- Een decoder met de mogelijkheid tot volledig ABC-systeem:
-->> Een Lenz Silver-decoder of
-->> Een Lenz Gold-decoder of
-->> Een ESU Lokpilot V5;

- Tweemaal Lenz BM1 of twee strokenprintjes en 10 diodes;
- Een digitale DCC-centrale, bijvoorbeeld een multimaus of z21(start), maar die heb je al ;)

Zelf dus gedaan met een ESU Lokpilot v5 met 10 diodes.

Groet Ronald.
Titel: Re: Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5
Bericht door: Marc tramt op 07 April 2020, 20:44:50
Ik wist niet dat het zo eenvoudig was. Helder verhaal. (y)
Ik dacht dat er in die Lenz-BM1-kastjes nog wat elektronica gebakken zat maar dat valt dus wel mee. Of tegen.
Titel: Re: Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5
Bericht door: Harm Boer op 07 April 2020, 20:56:43
bedankt!
Titel: Re: Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5
Bericht door: Ronaldk op 07 April 2020, 21:02:53
@Harm: Graag gedaan.
@Marc:

Het is inderdaad zo simpel  ;D Er zit geen extra elektronica in. In de BM2 en BM3 zit wat meer spul. Maar ook niet echt schokbarend, iets met relais om seinen te schakelen. Je zou ook nog met  minder diodes alleen het remmen kunnen regelen. Dat is volgens mij ook nog mogelijk. Ik ga dat nog eens proberen :)

Groet Ronald.
Titel: Re: Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5
Bericht door: Marc tramt op 08 April 2020, 08:20:25
Mmm ik begin nu wel erg te twijfelen over de 2 analoge pendelautomaten op mijn Modulebaan.nl bakkie.  :-\
Titel: Re: Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5
Bericht door: Ronaldk op 08 April 2020, 08:43:21
@Marc: Waarom denk ik dat ik dit hier op het forum zet ;)  ;D  Ik wist dat er een aantal met zoiets bezig waren.  ;) Dit is echt een hele simpele methode. Het verbaasde mij ook.

Wordt vervolgd.

Groet Ronald.
Titel: Re: Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5
Bericht door: Marc tramt op 08 April 2020, 08:52:43
Ja, nee, je wordt bedankt!  ;D
Titel: Re: Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5
Bericht door: Ronald Halma op 08 April 2020, 10:19:58
Ik heb zelf al na uitkomen van die Gold decoder geexperimenteerd met de diodes en het werkt prima! Maar t.o.v  analoog is het wel beperkt. Je kunt digitaal alleen van A naar B en weer terug. De analoge pendelautomaten hebben vaak meerdere mogelijkheden m.b.t. aantal sporen en tussenstops. Wel iets om over na te denken.

Dus als je op een stuk spoor alleen wil pendelen zou ik voor de DCC optie kiezen :)
Titel: Re: Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5
Bericht door: Marc tramt op 08 April 2020, 10:58:52
Ja, die conclusie had ik ook al getrokken...   8)
Nieuwe spullen zijn al besteld en de soldeerbout opgewarmd.  ;D
Titel: Re: Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5
Bericht door: Ronald Halma op 08 April 2020, 11:06:36
 :) ;)
Titel: Re: Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5
Bericht door: Ronaldk op 08 April 2020, 11:44:27
 ;D

De analoge pendelautomaten hebben vaak meerdere mogelijkheden m.b.t. aantal sporen en tussenstops. Wel iets om over na te denken.

Ik zit even te kijken. Het moet mogelijk zijn om ook losse rem en stopsecties toe te passen. Door minder diodes toe te passen. Mogelijk dan wel met iets van een "timer relais" om de remsectie op te heffen. Dat is een leuk vervolg project ....

Groet Ronald.
Titel: Re: Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5
Bericht door: Ronald Halma op 08 April 2020, 11:52:16
Ja, ik dacht toen bij de Lenz Gold dat je een stopsectie kunt invoegen. Maar echt met een wissel zou wel kunnen maar daar zou je dan iets analoogs voor de wisselomzetting moeten maken.
Titel: Re: Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5
Bericht door: marctrein op 09 April 2020, 00:13:01
Beide Ronalds,
Lenz heeft op de website een uitleg over de werking van de pendelbedrijf icm tussenstops staan.

https://www.lenz-elektronik.de/pdf/MID14_095-097.pdf


Wellicht kunnen jullie je voordeel hier mee doen. Er blijkt uit dit artikel dat opeens de dure BM2 of BM3 zou moeten toepassen als pendelautomaat. De tussenstations kunnen dan met de BM1 (of de diodesets) uitgevoerd worden. De lok decoder moet immers na een tussenstop wel weten welke kant ie vervolgens op moet rijden! Het schijnt dat je de Lenz decoder kunt vertellen of je wel of geen tussenstops in je spoor wilt (CV51 bit 4=0 en bit 5= 1). Op zn Lenz natuurlijk! ;)
Ik begrijp hieruit dat de pendelstand icm met langzaamrijdfunctie eigenlijk soort van misbruikt wordt om het verschil te maken met een 'gewone' stopsectie.

M vr groet, Marc

Titel: Re: Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5
Bericht door: Ronald Halma op 09 April 2020, 00:20:01
Ik hoef er mijn voordeel niet mee te doen hoor ;)
Titel: Re: Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5
Bericht door: VvKan op 10 April 2020, 10:51:36
Lenz heeft al een hele tijd in zijn silver en gold decoders het volledige ABC-systeem ingebouwd. Het werkt met 5 diodes.  Hoe simpel kan het zijn? Dus ik wilde eigenlijk al een Lenz Silver of Gold-decoder aanschaffen.
Ik ben nog niet zo thuis op dit forum, dus ik zal niet proberen alles in 1 keer te doen, maar per opmerking.
Daar gaan we dan:
Ook al een hele tijd heeft de Lenz Standard decoder het ABC systeem. De Silver is niet meer verkrijgbaar met draadjes of 8-polige stekker, alleen uitvoeringen met andere verbindingen en de Mini's.

De 5 diodes methode werkt heel goed, maar is primitief met een aantal bijkomende nadelen voor wat uitgebreidere mogelijkheden. Bijvoorbeeld trek-duwtreinen of voor en midden of achter tractie, rijtuigen met verlichting, stoppen op de juiste plek onzeker, geen RailCom en nog zo wat.  Maar 1 ding is zeker:  erg goedkoop als je zelf diodes hebt en kunt solderen, en ik denk aanvaardbaar voor mensen die kant en klaar willen kopen (BM1 van Lenz).

Door één spoorstaaf van minder spanning (voltage) te voorzien kan je een asymetrisch digitale signaal creeëren.

Het asymetrisch signaal is te generen door met diodes het voltage te verlagen. Lenz levert daarvoor de BM1-module. Daar zitten niet meer dan 5 diodes in. Dat is alles, wel in een mooi doosje.  Lenz heeft nog een paar opties met minder diodes. Zoals "langzaam rijden", "remmen" en "stoppen". Nu is het voor het pendelbaantje de vijf diodes voldoende met de volgende opstelling:
Terminologie "voltage verlagen" niet zo gelukkig, maar wel begrijpelijk.
Mooi doosje ???  Gewoon een printplaatje.  Alleen de BM2 en BM3 zitten in een doosje.
De BM1 (of diodes) heeft 1 optie: remmen tot stop. Minder diodes leidt tot doorrijden, dus heeft geen effect, zeker geen langzaam rijden. De BM3 is een bloksysteem met remmen tot stop en bezetmelding naar het vorige blok. Alleen de BM2 kent langzaam doorrijden en remmen tot stop, plus bezetmelding aan voorgaande blok.

Hoe werkt het?
- De lok / trein heeft een decoder die het asymetrisch signaal herkent;
- De diodesecties zijn lang genoeg om een complete trein te laten remmen;
- De trein begin pas met remmen als de trein compleet in de diodesectie is.
- Bij remmen: De trein wacht een vaste periode en rijdt daarna in tegengestelde richting;
- Ja
- Nee. Een getrokken trein begint te remmen tot stop zo gauw de lok geheel in de stopsectie is. Kanttekening:  in theorie
   maakt elke as van de volgende wagons even een overbrugging, zodat de remweg iets langer wordt dan de ingestelde. Bij
   wagons met verlichting zal elke wagon een doorverbinding maken, dus zal de lok niet afremmen totdat inderdaad de hele
   trein in de stopsectie is gekomen. Ook bij geduwde treinen of multi-tractie moet de trein geheel in de stopsectie zijn
   voordat geremd wordt.Dit is meestal ongewenst en ga je over op de BM2 / BM3, die dit "euvel" niet kent.
- Nee dus, zie hierboven
- Na stoppen. De trein wacht een instelbare vaste periode

en een Esu Lokpilot v5 decoder of Lenz decoder.
Er zijn inmiddels meer merken decoders die het ABC systeem ondersteunen, in ieder geval ook Zimo en naar ik meen Tams. Advies: kijken bij de specificaties van de diverse merken voordat decoders aangeschaft worden.

Goed wat heb je dus nodig:
- Een digitale DCC-centrale, bijvoorbeeld een multimaus of z21(start), maar die heb je al ;)
Jazeker, maar in ieder geval geen Uhlenbrock versie 1.  Die heeft geen gestabiliseerde uitgang en zend dus "iets" uit, dus ook soms asymmetrisch, waar de op ABC ingestelde decoder op reageert door ............ (zelf invullen, van alles mogelijk). Maar normaal rijden is er niet meer bij, ook niet op de "normale" (zonder diodes) baanstukken.

In de BM2 en BM3 zit wat meer spul. Maar ook niet echt schokbarend, iets met relais om seinen te schakelen.
Nou, dan heb je er duidelijk nog geen van binnen gezien.  Daar zit heel wat meer in en zeker geen relais. Ik weet niet in hoeverre schakelingen "intelligent" genoemd worden, maar er zit wel een vorm van processor in.

Je zou ook nog met  minder diodes alleen het remmen kunnen regelen. Dat is volgens mij ook nog mogelijk. Ik ga dat nog eens proberen :)
Probeer gerust, maar ik kan je verzekeren dat dat niet gaat werken.  Tenzij je daarmee bedoelt, dat je de totale voedingsspanning dmv diodes toevoegen omlaag brengt.  Vreemde methode, maar alla  (allah   ahlah ?).  Dan wel in allebei de toevoerlijnen evenveel diodes toevoegen.  En die extra 5 behouden.  Hoeveel ?  Totdat de decoder zegt: zoek het zelf uit, ik krijg te weinig spanning. Is ongeveer hetzelfde als de voedingsspanning van de centrale verlagen naar bijv. 10 volt.
Titel: Re: Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5
Bericht door: VvKan op 10 April 2020, 14:01:29
Ik wist niet dat het zo eenvoudig was. Helder verhaal. (y)
Ik dacht dat er in die Lenz-BM1-kastjes nog wat elektronica gebakken zat maar dat valt dus wel mee. Of tegen.
Ja, zo eenvoudig is het, maar dan is het ook maar beperkt inzetbaar. Zie eerdere opmerkingen.
En de BM1 zit dus niet in een kastje, maar is een printje met 5 diodes en een 2-polig aansluitblokje.

Mmm ik begin nu wel erg te twijfelen over de 2 analoge pendelautomaten op mijn Modulebaan.nl bakkie.  :-\
Niet twijfelen, want ABC werkt alleen digitaal.  Of heb je analoge pendelautomaten op een digitale baan ???
Veroniek
Titel: Re: Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5
Bericht door: Ronald Halma op 10 April 2020, 14:18:43
Veroniek, dat weet Marc.... de mannen van Modulebaan.nl gebruiken digitaal op hun modulebaan maar maken bv tramsporen apart in de bak en dat kan gewoon analoog. Als je ergens op reageert ook even teruglezen in die betreffende draadjes waar ze het over hebben.

Titel: Re: Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5
Bericht door: VvKan op 10 April 2020, 14:20:22
Maar t.o.v  analoog is het wel beperkt. Je kunt digitaal alleen van A naar B en weer terug. De analoge pendelautomaten hebben vaak meerdere mogelijkheden m.b.t. aantal sporen en tussenstops.
Niet juist.
Tussenstop is wel mogelijk. Zie handleidingen Lenz.  En meerdere sporen?  Als die sporen aan het eind (of op station) ook een ABC stopstuk hebben, zal er ook gestopt en omgekeerd worden.
Veroniek

Oeps , Taiwan aan de lijn.
Titel: Re: Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5
Bericht door: Ronald Halma op 10 April 2020, 14:26:07
Pffff...... lees nou eens de hele draad door!:

Ja, ik dacht toen bij de Lenz Gold dat je een stopsectie kunt invoegen. Maar echt met een wissel zou wel kunnen maar daar zou je dan iets analoogs voor de wisselomzetting moeten maken.
Titel: Re: Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5
Bericht door: Ronaldk op 10 April 2020, 14:30:26
Hallo Veroniek,

Er zijn inmiddels meer merken decoders die het ABC systeem ondersteunen, in ieder geval ook Zimo en naar ik meen Tams. Advies: kijken bij de specificaties van de diverse merken voordat decoders aangeschaft worden.

Klopt dat er meer merken zijn. Zimo en Esu ondersteunde het al langer. Maar niet alle merken ondersteunen ook het pendelen met ABC. Lenz was lang een van de weinigen. Esu komt er als tweede grote merk nu bij. Dat maakt het nu interessant om te gebruiken.

Probeer gerust, maar ik kan je verzekeren dat dat niet gaat werken.  Tenzij je daarmee bedoelt, dat je de totale voedingsspanning dmv diodes toevoegen omlaag brengt.  Vreemde methode, maar alla  (allah   ahlah ?).  Dan wel in allebei de toevoerlijnen evenveel diodes toevoegen.  En die extra 5 behouden.  Hoeveel ?  Totdat de decoder zegt: zoek het zelf uit, ik krijg te weinig spanning. Is ongeveer hetzelfde als de voedingsspanning van de centrale verlagen naar bijv. 10 volt.

Kijk eens op deze webzijde:  Webzijde Louis Holleman - Asymetrisch DCC (http://www.holleman.demon.nl/treinen/asymmetrisch.htm) Daar staat een stuk over het verminderen van het aantal diodes om "langzaam rijden" te geneneren.

Citaat van: webzijde holleman
De Lenzen hebben voor "geel" het kortsluiten van 2 diodes nodig, sluit je er maar 1 kort dan kan het zijn dat de lok langzaam gaat rijden maar ook dat ie stopt. Tot dusverre werkt "1 om 2" voor geel en "1 om 4" voor rood hier stabiel met de Gold en Silver. De Zimo is via zijn asymmetrie-instelling zo gezet dat ie in een "geel" blok ook stopt, om begrijpelijke redenen.

Dus dan is het proberen waard om eens met 1 of twee diodes aan de gang te gaan om te kijken of de Esu ook reageert op "stoppen" met één of twee. Je kan de Esu behoorlijk strak instellen.

Groet Ronald.
Titel: Re: Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5
Bericht door: Sven op 10 April 2020, 14:53:41
De Train-O-Matic decoders (https://train-o-matic.com/decoders.html) kunnen ook al zeer lange tijd het ABC pendelen uitvoeren. Ook met tussenstop en wachttijd, geheel volgens het Lenz systeem.

Disclaimer: ik verkoop Train-O-Matic producten via de Tramfabriek
Titel: Re: Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5
Bericht door: VvKan op 10 April 2020, 19:39:13


Kijk eens op deze webzijde:  Webzijde Louis Holleman

Dus dan is het proberen waard om eens met 1 of twee diodes aan de gang te gaan om te kijken of de Esu ook reageert op "stoppen" met één of twee. Je kan de Esu behoorlijk strak instellen.
 (http://www.holleman.demon.nl/treinen/asymmetrisch.htm)
Dat ken ik.  Maar lees even mee, 2 citaten hieruit:

Een groter probleem is het volgende (gebaseerd op gebruik van Lenz Gold en Silver decoders). Om hun ABC te aktiveren moet je in CV51 bit 1 (Lenz bit 2) zetten. Op het moment dat dat gebeurd is gaat de lok vooruit slecht rijden.

Voorlopig vervolg (juni 2007): Na veel experimenteren en gediscussiëer op Beneluxspoor blijken de Lenz decoders het maar slecht te doen.
Einde citaten.
Daar herken ik op geen enkele manier het gedrag van Lenz decoders in 2020 in.  Zou er misschien in 13 jaar iets veranderd zijn ?
Maar ik zou de aangehaalde methode zeker proberen, elk experiment levert kennis. En ik weet niks van ESU af, misschien reageren die anders. Ik hoor graag het resultaat.
Veroniek
Titel: Re: Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5
Bericht door: VvKan op 10 April 2020, 19:42:11
De Train-O-Matic decoders (https://train-o-matic.com/decoders.html) kunnen ook al zeer lange tijd het ABC pendelen uitvoeren. Ook met tussenstop en wachttijd, geheel volgens het Lenz systeem.
En ik zag dat ze ook de langzaamrijfunctie (geel sein)  ondersteunen.  (y)
Veroniek
Titel: Re: Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5
Bericht door: spock op 10 April 2020, 20:31:05
Een tip, update naar de nieuwste firmware van LP5. In de vorige versie zitten wat aparte eigenschappen (bugs).

In de eigenschappen van de nieuwste firmware(5.0.12) staat beschreven dat de ABC functie stabieler is geworden

mvg spock
Titel: Re: Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5
Bericht door: VvKan op 15 April 2020, 09:23:04
Nog experimenten gedaan met de Paas ?  Of toch maar van het mooie weer genoten ?
Veroniek.
Titel: Re: Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5
Bericht door: VvKan op 15 April 2020, 09:42:31
Even de handleiding van ESU bekeken (zie hieronder).  Langzaam rijden wordt (niet bij alle decoders) ook door ESU ondersteund, maar de BM2 van Lenz wordt hierbij expliciet genoemd als signaalgever. Hun "normale" ABC stopsectie wordt gegenereerd door een diodeschakeling, zoals de Lenz BM1 of eigenbouw.
Veroniek

10.5.4.1. ABC “slow approach” section
The decoders also detect ”slow approach” sectors implemented with the Lenz® BM2 module. The desired speed in the slow approach sector can be adjusted with CV 123. The value 255 corresponds with full speed while the value 0 would stop the locomotive.
(Uit de ESU handleiding)
Titel: Re: Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5
Bericht door: VvKan op 22 April 2020, 22:28:20
Is er nog met diodes geknutseld en zijn er proeven gedaan in combinatie met ESU ?
Veroniek
Titel: Re: Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5
Bericht door: PeterC op 29 June 2020, 21:31:12
Vraagje aan Ronald Koerts,

Het ziet er bst interessant uit, kun je dit ook gebruiken met een Esu sound decoder en blijft het geluid toch goed aanwezig of wordt dat ook beïnvloed?
IK heb geen programmer maar wel DecoderPro om te programmeren, welke cv moet ik aanpassen om het remmen goed te laten werken?

PeterC.
Titel: Re: Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5
Bericht door: VvKan op 02 July 2020, 22:17:20
Geluid en alle functies blijven aanwezig, behalve Railcom bij gebruik van de diode methode. (en dus ook geen uitlezen in het stopstuk)
De remvertraging stel je, zoals genormeerd, in CV 4 in op de waarde die je het beste uitkomt.  Let op:  hoe hoger de snelheid hoe sterker je moet vertragen om voor het sein (dus in de stopsectie) tot stilstand te komen. Denk er ook aan ABC aan te zetten, bij Esu in CV ....(zie handleiding)
Of je kunt ook een vaste remafstand instellen, dan is de snelheid bij binnenkomst niet meer van belang.  Zie ook daarvoor de handleiding van je decoder, want het kan per merk verschillen welke CV's je daar voor in moet stellen.
Titel: Re: Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5
Bericht door: VvKan op 02 July 2020, 22:25:15
Ik heb zelf de proef op de som genomen met een Bemo-sound loc:  ESU kent geen gematigde snelheid bij gebruik van minder diode's.  Zoals verwacht.
Overigens bestaat er wel een merk dat dat kan, maar dan moeten de decoders ook allemaal van dat merk zijn.  Andere loc's met een ander merk decoder  zullen dus niet reageren en doorrijden.  Andersom weet ik niet, hoe deze decoders zouden reageren op de BM2 van Lenz.  Maw een buitenbeentje voor de liefhebber, niet standaard genormeerd.  Gebruiken wel de terminologie ABC.
Titel: Re: Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5
Bericht door: PeterC op 03 July 2020, 13:59:20
Geachte VvKan,

Bedankt voor je reactie. Ik heb nu een Esu 5.0, is geen sound decoder, en ga eens proberen of het pendelen hiermee wil gaan lukken. Heb de diode schakeling inmiddels ook gemaakt moet nu nog even kijken naar de instellingen van de decoder.
Laat het resultaat hier nog weten.

PeterC
Titel: Re: Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5
Bericht door: PeterC op 06 July 2020, 11:14:41
Helaas wil het mij niet lukken om de loc te laten pendelen, hij blijft gewoon doorrijden. Heb de cv(149) betreffende het pendelen op 20 gezet, dit zou het aantal seconden moeten zijn dat hij stopt, en heb ook cv 4 aangepast op verschillende standen, deze staat nu op 0.
Ik heb wel diodes gebruikt van 1N4001 serie, kan het soms daaraan liggen? Ik rij met een witte z21 en multimouse.

PeterC
Titel: Re: Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5
Bericht door: VvKan op 06 July 2020, 12:38:57
Ik mis je opgave, dat je ook ABC hebt aangezet.  Handleiding welke CV.
En of je alleen wil pendelen of ook een tussenstop wil maken, misschien moet je dat ook ingeven.
Handleiding.
En bij ESU misschien ook nog in welke railstaaf je de isolatie hebt (links of rechts).  Handleiding.
Dus alleen maar tijd instellen en vertraging instellen gaat niet werken.

En de vertraging op 0 zetten, daar ken ik de betekenis niet van.  Zou wel eens iets speciaal kunnen zijn.  Voorlopig op 1 of 2 zetten.
Titel: Re: Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5
Bericht door: PeterC op 06 July 2020, 14:54:23
Hallo VvKan,

Bedankt voor je reactie. Mijn handicap is dat ik gewoon niet goed lees of te haastig lees. In ieder geval door het aanpassen van cv27 werkt het nu zoals het bedacht is. Ik heb inmiddels begrepen dat er nog diverse aanpassingen mogelijk zijn.
Ik ben er in ieder geval zeer content mee, nogmaals bedankt voor je hulp.

PeterC
Titel: Re: Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5
Bericht door: VvKan op 06 July 2020, 15:25:29
Graag gedaan. Weer een liefhebber erbij van het ABC systeem, ook al heb je de eenvoudigste versie.
En sorry dat ik je niet de juiste CV's kon geven, ik ben Lenz-se van geboorte.
Veroniek
Titel: Re: Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5
Bericht door: PeterC op 30 October 2020, 20:56:23
Geachte lezers,

Het pendelen met lokpilot V5 gaat goed, echter met lokpilot V4 gaat het niet. De lok stopt wel maar rijdt niet terug, wel als ik de rijrichting op de multimouse omdraai. Kan het pendelen niet met de pilot V4 of moet er nog iets meer in de cv instellengen aangepast worden? Ik heb cv 27 aangepast en ook met cv 134 wat wijzigingen geprobeerd.

PeterC
Titel: Re: Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5
Bericht door: VvKan op 30 October 2020, 22:50:03
Is die V4 wel geschikt voor pendelen ? Zo ja, dan staat in de handleiding hoe. Dan handleiding volgen.
 Zo nee, dan staat er niks over in de handleiding.
Titel: Re: Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5
Bericht door: VAM65 op 31 October 2020, 09:46:19
Geachte lezers,

Het pendelen met lokpilot V5 gaat goed, echter met lokpilot V4 gaat het niet. De lok stopt wel maar rijdt niet terug, wel als ik de rijrichting op de multimouse omdraai. Kan het pendelen niet met de pilot V4 of moet er nog iets meer in de cv instellengen aangepast worden? Ik heb cv 27 aangepast en ook met cv 134 wat wijzigingen geprobeerd.

PeterC

Nee, dat kan idd niet met de V4. Pendelfunctionaliteit was/is een nieuwe optie in V5.
Titel: Re: Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5
Bericht door: PeterC op 31 October 2020, 15:25:02
Bedankt voor de reacties.

VvKan: In de gebruiksaanwijzing staat alleen dat deze wel op het Abc systeem reageert, over pendelen staat er niets.
VAM65: bedankt dan hoef ik ook niet verder te zoeken.

PeterC
Titel: Re: Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5
Bericht door: Ronaldk op 31 October 2020, 19:24:29
Hallo Peter,

De esu lokpilot V4 ondersteund het pendelen niet. Dat was altijd jammer. Het staat ook niet in de handleiding. Als het wel ondersteund was dan stond het er wel in. Goed, je weet het nu ook uit  eigen ervaring  ;) ;D Lokpilot V5 gelukkig nu wel. D :)
Titel: Re: Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5
Bericht door: PeterC op 31 October 2020, 20:54:22
Hoi Ronald,

Ik had er overheen gelezen dat het wel bij lokpilot5 dit inderdaad vermeld stond en bij 4 niet dus ik had het kunnen weten.
We zijn weer wat wijzer.  ;D

PeterC
Titel: Re: Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5
Bericht door: Robkop op 21 August 2021, 14:09:56
Ik heb dit draadje met belangstelling gelezen en vroeg me af of dit ABC systeem ivm Lokpilot 5 decoder ook werkt onder andere protocollen, zoals Märklin Fx mss MFX ?
Het zou natuurlijk ook kunnen met verschillende protocollen doorelkaar en de lok met de Lopi5 decoder met DCC aan te sturen.
Titel: Re: Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5
Bericht door: VvKan op 21 August 2021, 14:54:46
Ik heb niet helemaal in de gaten wat je precies bedoelt, dus ik geef een paar voorzetjes.

 Rem- en stopinstructies (zoals ABC bij DCC) zijn bij andere protocollen op een andere manier georganiseerd.  Daarvoor moet je dus onder die protocollen kijken.  Ik denk, dat die protocollen niet met ABC werken, maar bijvoorbeeld met gelijkstroomsecties of andere remmethoden.

Of ABC ook werkt onder DCC met tegelijk andere protocollen weet ik niet, maar ook daar ernstige twijfel.  De LoPi5 kan weliswaar het DCC protocol uitfilteren, maar wat de ABC met het totale signaal op de baan doet weet ik niet.  Het kan dus zo zijn, dat de loc slecht of niet reageert, of dat alle andere loc's van slag af raken door een onbekend signaal op de ABC sectie.
Dat zou kunnen betekenen, dat je telkens om zou moeten schakelen naar het mede gebruik van het DCC protocol op het moment dat de betreffende loc er aan komt (onder restrictie van de eerste opmerking) of ABC uitschakelen als een andere loc onder een ander protocol er aan komt.  Lijkt me een heidens gedoe.

Je zou eerst kunnen kijken of je niet een ander remsysteem, dat ook door LoPi5 ondersteund wordt,  zou kunnen gebruiken, dan heb je hetzelfde voor al je decoders.
 
Titel: Re: Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5
Bericht door: Robkop op 21 August 2021, 21:30:55
Ik moet nog keuzes gaan maken, dus daarom heb ik de vraag gesteld.
Bedankt voor de reactie, het ABC houd ik nog even in het achterhoofd bij het plannen van m’n baan.
Titel: Re: Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5
Bericht door: VvKan op 21 August 2021, 22:04:29
Je bedoelt de keuze tussen de protocollen ?  Of de keuze voor 2-rail / 3-rail ?  Of de keuze tussen centrales ?
Heb je 2-rail zou ik in ieder geval niet gaan voor de M* producten, terwijl bij 3-rail die keuze juist meer voor de hand ligt.
En heb je al een aantal loc's voor DCC, die dus niet onder MFX aangestuurd kunnen worden, dan zou ik niet te moeilijk doen en kiezen voor DCC.  Maar heb je eigenlijk nog niks, of begin je pas te digitaliseren, dan is het wat lastiger te kiezen neem ik aan.  Kijk dan vooral naar de voordelen die je bijv. van MFX verwacht (of juist de nadelen) en verwacht niet dat bijkomende systemen, zoals ABC, zomaar onder alles werken.   
Kijk dan meteen ook of je programma gestuurd wil rijden of op stand-alone systemen instapt, of zoals met een Ecos een soort basis sturing met meer aansluitende mogelijkheden.
Titel: Re: Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5
Bericht door: bask185 op 21 August 2021, 23:15:24
De LoPi5 kan weliswaar het DCC protocol uitfilteren, maar wat de ABC met het totale signaal op de baan doet weet ik niet.
Het ABC werkt onder 2 rail met DCC. Wat het doet is de spanning van de rechter rail met ongeveer 2V en een beetje verlagen ten opzichte van de linker. Om deze reden werkte ABC alleen goed met een 2-rail systeem omdat er een linker en rechter rail is. Het kan ook werken op 3-rail als je diodes aan de middenleider verbindt. Maar marklin decoders zijn naar mijn weten onbekend met ABC. Dit houdt in dat je of geen marklin treinen kan kopen, of je moet alle decoders willen vervangen. Wat wel een ding is met ABC en 3-rail is je richtingsprincipe weg is. Bij ABC en 2-rail kan je een kopspoortje permanent met 5 diodes verbinden. Een trein zal dan altijd stoppen.... in die richting. Je kan dan wel de andere kant op vertrekken en bij 3-rail zou dit zonder schakelen niet kunnen.

Voor het 3-rail systeem heb je marklin type remmodules. Deze werken anders maar het resultaat (treinen remmen) is het zelfde. Met ABC kan je echter meer zoals pendelen en ook automatisch op halve snelheid rijden met de BM2. + het is allemaal ontzettend simpel en goedkoop om zelf na te maken. Vooral is ABC echt heel goedkoop als je zelf die diode printjes voor ~20 cent in elkaar kan solderen.

Citaat
Of ABC ook werkt onder DCC met tegelijk andere protocollen weet ik niet, maar ook daar ernstige twijfel.
Ongeacht of je 2-rail of 3-rail krijgt, kan je de digitale protocollen door elkaar gebruiken. Dus je kan DCC, MM2 en mFx gebruiken door elkaar. Maar ik wil toevoegen dat je er goed aan doet om niet te beginnen aan MM2 en mFx en door gewoon met DCC te beginnen en er op te blijven.

Citaat

Het kan dus zo zijn, dat de loc slecht of niet reageert, of dat alle andere loc's van slag af raken door een onbekend signaal op de ABC sectie.
Nee, niet mogelijk. Ongeacht of een trein op een ABC sectie staat of niet, de DCC signalen krijgt hij gewoon binnen. Als hij ABC niet snapt, dan doet de loc er simpelweg niks mee en zal niet remmen.

Andersom (dus marklin remmodules) kan het wel gek gedrag veroorzaken. Het kan voorkomen dat de analoogherkenning inkickt op locs die in remsecties staan, en dan gaan ze rijden. Heb ik zelf ervaren, erg irritant.

Citaat
Heb je 2-rail zou ik in ieder geval niet gaan voor de M* producten, terwijl bij 3-rail die keuze juist meer voor de hand ligt.
Dit is een common denkfout waardoor marklinisten nog steeds massaal geld afdragen aan marklin en Central stations 3 blijven kopen.

Ongeacht of je 2-rail of 3-rail gaat rijden, raad ik ten alle tijden af om marklin centrales of andere marklin apparatuur te kopen. Het is niet zo dat alles slecht is en het werkt allemaal wel, en ja er zijn ook goede kanten, maar ze zijn veels te duur, ze zijn erg gebruikersonvriendelijk naar mijn mening en net als met apple. Het werkt alleen met ander marklin spul. Als je eenmaal aan marklin begint, dan zit je er meteen half aan vast. Een Cs3+ heeft geen wifi, geen XpressNet en geen Loconet en hij kost 800€. Je kan dus geen multimaus, wlanmaus of een andere handregelaar gebruiken en je kan alleen maar de mobile stations als handregelaars inzetten.

Een Dr5000 is superieur in elk mogelijk opzicht en kost €150,- en dan moet je nog voor 50€ even een multimaus in Houten op de kop tikken en ook een lokmaus2 als je die nog kan vinden. Maar moet wel opmerken dat een beestje is met een andere aard. De Dr5000 heeft zelf geen display, de central station wel.

Marklin treinen snapten tot een jaar of ~5 geleden nog geen DCC. Dus oude marklin treinen, die spreken alleen MM2 of mFx. Beide protocollen hebben bepaalde issues. Ik hou het kort door te zeggen dat DCC simpelweg beter is.

Als je buiten de centrales om ook nog moet kiezen tussen 2-rail en 3-rail, dat moet je echt zelf bepalen. Ik ben nu zelf pro-2-rail geworden omdat je veel mooiere en kleinere rails (dunnere en normaal uitziende railstaven) kan kopen voor 1/3 van het geld. + Ik vind de marklin wissels ellendig. Maar nogmaals, het is niet allemaal slecht en beide soorten hebben hun pro's en con's.

Mvg,

Bas

Titel: Re: Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5
Bericht door: zofman op 22 August 2021, 10:44:31

Het ABC werkt onder 2 rail met DCC. Wat het doet is de spanning van de rechter rail met ongeveer 2V en een beetje verlagen ten opzichte van de linker. Om deze reden werkte ABC alleen goed met een 2-rail systeem omdat er een linker en rechter rail is.



Daarom knippen marklin c rail gebruikers de verbinding tussen linker en rechterrail door.
Ik rij marklin c rail, volledig dcc, met abc remmen. Dat werkt perfect!

Groet,
Jan
Titel: Re: Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5
Bericht door: henk op 22 August 2021, 10:50:46
Waarom heb je twee railstaven nodig? Het werkt toch met twee polen en waarom zou één van die polen niet een middengeleider kunnen zijn. Als je maar DCC rijdt.
Titel: Re: Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5
Bericht door: VvKan op 22 August 2021, 11:29:24
Voor Rob (Robkop):  je ziet de verschillende reacties op verschillende mogelijkheden.  Om niet in het luchtledige te blijven praten, zou je misschien een overzicht kunnen geven wat je al in huis hebt ?
Dus: 2-rail of 3-rail,   digitale centrale, decoders ?   
Dan kan er gerichter op in gegaan worden.

Of sta je nog helemaal aan het begin en heb je nog niks ?
Titel: Re: Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5
Bericht door: zofman op 23 August 2021, 09:20:48
Hoi Henk,
Je hebt gelijk, de diodes van de abc zitten aan de middengeleider.
In de decoder moet je aangeven dat de diodes zowel links als rechts zitten, als je 3rail rijdt.
Doorknippen van de rails is niet noodzakelijk, wel weer handig voor de terugmelding.
Verder ben ik ook wel nieuwsgierig naar het antwoord op de vraag van Veroniek.

Jan
Titel: Re: Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5
Bericht door: bask185 op 23 August 2021, 10:05:32
Technisch kan je ook zeker wel met ABC werken op het 3-rail systeem zoals hierboven vermeld, maar je hebt dan het probleem dat geen originele marklin decoder bekend is met ABC (tot zover ik weer). Ik zal wel mijn post aanpassen, wat daar staat is technisch gezien incorrect  :police:

Je kan dus waarschijnlijk piko's en roco's kopen die het wel snappen. Maar om deze reden vind ik het dus een beetje puntloos om voor ABC te kiezen als je 3-rail rijdt. Dan ben je m.i. beter af met Marklins eigen remmodules (die je voor 5€ in elkaar kan solderen). Ja het is ietsjes meer werk, maar elke marklin loc kan dan ook op je baan.
Mvg,

Bas
Titel: Re: Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5
Bericht door: Robkop op 26 August 2021, 00:28:35
Rob rijdt met 3-rail materiaal, van Märklin, Roco, Fleischman, Lilliput, Piko, Lenz Lima & Mehano.
Bijna alles origineel 3-rail af fabriek, alleen Lima & Lenz H0 omgebouwd van 2 >> 3-rail.
Het meeste is digitaal maar er is ook nog wel analoog materiaal bij waar nog een decoder in gaat komen.
Besturing is een CS1 reloaded , dus eigenlijk een Ecos.
Het meeste digitaal is Mä FX of MFX, en een enkele lok rijdt op DCC.
Het pendelen met ABC zal dus bij mij alleen met DCC-aangestuurde lok’s of treinstellen kunnen.
Nou ik dat weet, kan ik daar rekening mee houden.
M’n baan is nog in wording en daar kan ik alle kanten nog mee op.
Iedereen bedankt voor de bijdragen.