BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: iarnrod op 04 April 2020, 19:29:37
-
In 2004 maakten we een Rail & Sail trip naar Noord-Ierland via Londen - Noord Wales en Dublin.
Tussen Dublin Connely station en Belfast Central station was het de Ierse GM 201 Class 201 "River Boyne - Abhain na Bóinne", die als voorspan dienst deed voor de ochtend trek-duw trein met "De Dietrich"rijtuigen en tot stuurstand omgebouwde MKIII generator van's (made in Belfort-Frankrijk, met een gelijkaardig interieur als deze van de Franse Corail/TGV rijtuigen).
In Belfast City zagen we een Lima/Jouef versie van deze loc in de etalage van een modelshop.
Dan nog net met hetzelfde bedrijfsnr. 207 & in hetzelfde jasje.
En op de terugweg konden we in de shop van het Modelrailway village museum op het domein van Malahide Castle een Ierse MKIII rijtuigenset van 3 in de Galway Livrei aanschaffen.
Nooit gedacht dat dit de trigger ging zijn om de omschakeling te maken van het 3-Rail gebeuren naar 2-Rail digitaal.
Na de Coronatijd klusjes in huis en buiten, ben ik m'n digitale gegevensbank van de Vlaanderen-Ierland FV wat aan het herschikken. En daar vond ik enkele foto's terug van grote voorbeelden van mijn Ierse modelspoorloc's...
-
We trappen af met de "Canadezen":
Halverwege de jaren '90 zocht men snelle dieselloc's als trekkracht voor de InterCitydiensten van en naar Dublin. Dit om de 20 jaar oudere GM Class 071 (1996) vrij te kunnen maken voor vrachtdiensten en daar op hun beurt de lichtere GM "Baby's" Class 141/181 te gaan vervangen. (tja, Ierland = dieselland)
Class 201 (1995-1996):
Diesel-Electric; Model JT42HCW; Motor EMD 12-710G3B (dezelfde als de bij ons gekende Class66); 3.200 Pk
102 Mph/164 Kmph
32 Loc's voor Iarnród Éireann; 2 voor de NIR (Noord-Ierland), waarvan totaal 24 geschikt voor Trek-Duw treindiensten.
Alle Loc's kregen een naam van een Ierse Rivier. Langs de ene zijde in het Engels, langs de andere in het oude Gaelic.
Momenteel zijn er nog 20 Exemplaren in dienst.
Met de levering van de 22000 DMU's (Rotem 2007-2012) hebben deze alle InterCity diensten overgenomen van de 201 Class:
- Behalve op de Dublin Heuston station <> Cork Kent Station (Corcaigh Stáisiún Cheannt) services waar de 5 door CAF Spanje geleverde MkIV TD rijtuigenstammen het grootste deel van de uurdienstregeling verzekeren.
- En op de 2 uurdienst "Enterprise Cross Border services" tussen Dublin en Belfast Central Station waar 4 rijtuigstammen van De Dietrich (Belfort-Frankrijk, met een gelijkaardig interieur als de Franse Corail/TGV rijtuigen) met MkIII Generator rijtuigen naar stuurstand omgebouwde rijtuigen de stammen vervolledigen.
De IE 207 'River Boyne' Dublin Connoly Station, Enterprise Service 7u.35 To Belfast Central Station (eind juli 2004)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IE-207-River-Boyne-Dublin-Connolly-Station-Enterprise-Service-7u.35-To-Belfast-Central-Station.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IE-207-River-Boyne-Dublin-Connolly-Station-Enterprise-Service-7u.35-To-Belfast-Central-Station.jpg)
Lima/Jouef LT300001 in opdracht voor Murphy Models (2003):
de IE 207 River Boyne - Abhainn na Bóinne in het oorspronkelijke Enterprise jasje
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IE-207-River-Boyne-Lima-2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IE-207-River-Boyne-Lima-2.jpg)
De 112 km lange Boyne River heeft zijn bron in County Kildare en stroomt door de Vallei van de Boyne, langs diverse préhistorische sites in County Meath en mond even voorbij Drogheda aan de noord-oostkust uit in de Ierse Zee.
Een van Ierlands belangrijkste veldslagen werd hier gestreden:
Op 11 juli 1690 streden WillemIII van Oranje Nassau en zijn schoonvader Jacobus II van Engeland tegen elkaar.
De Eerste kreeg hierbij steun van o.a. de Engelsen en won deze belangrijke veldslag.
Als gevolg hiervan ontstonden de zogenaamde 'Oranje Marsen' die elk jaar, half juli gehouden worden in Noord-Ierland...
-
Hier de 210 'River Erne' - Abhiann na hEirne in zijn oorspronkelijk gekregen oranje jasje, voor de InterCity Westport - Athlone - Portarlington - Dublin Heuston
Deze verbinding wordt een beperkt aantal keren per dag gereden. Soms rechtstreeks, soms met overstappen te Athlone op aansluiting met de Galway Ceannt Station - Athlone - Portarlinton - Dublin Heuston verbinding.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IE-210-River-Erne-@-Claremorris-1997-summer.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IE-210-River-Erne-@-Claremorris-1997-summer.jpg)
MM0210 van Murphy Models: De 201 Class loc's kregen bij een eerste grote rivisie grotere, gele 'veiligheids fronten' aangemeten.
Met het in Faling gaan van Lima, verloor het Dublinse Murphy Models zijn hofleverancier om zijn modellen te laten maken.
Na een tussenstop bij het Amerikaanse Bachmann (GMg 241/181 Class, stoomloc's (Woolwich Classe, MkI, MkII & Cravens Coaches, 7 Plank wagons,...), ging men uiteindelijk het in het oosten zoeken en modellen in eigen beheer laten maken....
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IE-210-River-Erne-MM0210-1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IE-210-River-Erne-MM0210-1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IE-210-River-Erne-MM0210-2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IE-210-River-Erne-MM0210-2.jpg)
Met zijn 120km lengte is de River Erne de 2è langste rivier in Ierland. Ze gaat via talrijke meren, via Noord-Ierland om vervolgens in het noord-oostelijke gelegen Ierse badstadje Bundoran in de Atlantische Oceaan uit te monden. Een paradijs voor vissers..
-
En ook een paradijs voor pleziervaart. Mooie herinneringen uit 1982!
Verstuurd vanaf mijn Lenovo TB-X304F met Tapatalk
-
Yep! Langs de Shannon (de langste Ierse Rrivier) en de Erne (zie vorig model) zijn er meerdere rederijen maar men plezierjachten kan huren.
De grootste touroperatoren in Nederland en België hebben dit nog altijd in hun programma.
Gr,
Jan(tje)
-
En we blijven het reeksje 201 Class aflopen...
De IE 217 "River Flesk - Abhainn na Fleisce" in het Intercity jasje van de Dublin - Cork diensten.
Hier te Limerick Junction.
Zoals eerder gemeld, de Intercity treinen Dublin - Cork rijden al enkele jaren in een uurdienst.
Limerick Junction heeft 1 lang tandemspoor naast het dubbele doorgaanspoor van de Dublin-Cork lijn en 1 korter kopspoor aan de oostkant voor de Limerick Colbert Shuttle die in een 2-uurdienst rijdt.
En 3 keer per dag op de Limerick Juncton - Tipperary - Waterford Pluncket treinen
(Enkel de Dublin-Cork en Dublin-Belfast lijnen zijn in Ierland hoofdzakelijk dubbelsporig uitgevoerd)
Om de 2 uren wordt er gestopt te Limerick-Junction om er aansluiting te geven op de Limerick Shuttle van/naar Limerick Colbert station. Een paar keer per dag wordt er van daaruit verder gereden richting Ennis en vervolgens via het eerste deel van de hergeopende enkelsporige Western Corredor via Athlone naar Galway Ceannt Station. Deze diensten worden met DMU's. gereden
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IE-217-River-Flesk-@-Limerick-Junction-2007-0914.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IE-217-River-Flesk-@-Limerick-Junction-2007-0914.jpg)
Lima/Jouef maakte het IE 207 model in 2003 als L205018 in opdracht voor Murphy Models te Dublin.
Net zoals de River Boyne, kreeg dit model de beruchte 'pancake' motor mee.
Het model zit hier in het oorspronkelijk geleverde oranje jasje met gele balken op de fronten.
Het Lima/Jouef 00 spul werd in die tijd nog met de brede "Hornby" koppelingen voorzien.
- Dit moet ik nog eens gaan aanpakken. -
In tegenstelling tot de 207 'River Boyne' heb ik deze (nog) niet uitgerust met een Torcque motor en is nog niet gedigitaliseerd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IE-217-River-Flesk-Lima-L205018-2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IE-217-River-Flesk-Lima-L205018-2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IE-217-River-Flesk-Lima-L205018-3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IE-217-River-Flesk-Lima-L205018-3.jpg)
De River Flesk is zowat 45km lang en stroomt hoofdzakelijk in Co Kerry en mond in de nabijheid van het toeristisch stadje Killarney uit in het "Lough Leane". Met de stroomopwaarts springende zalmen tijdens de vroege zomer, is ook deze rivier een paradijs voor de visliefhebbers...
-
Hier de nog nieuwe IE 222 ‘River Dargle’ - ‘Abhainn na Dargaile’ in het afleverings oranje jase met gele balk op de fronten, tijdens het buiten rangeren, na de Killarney stop, met een van de rechtstreekse Dublin – Limerick Junction – Mallow – Killarney – Tralee trein.
Het toeristisch overbekende stadje Killarney is dus gelegen langs de lijn Tralee – Mallow in de Counties Kerry en Cork. Het bijzondere aan dit station is dat het platform 2 een niet overdekt kort doodspoor is, geschikt voor de korte samenstellingen. En platform 1 een gedeeltelijk overdekt kopspoor is met uitwisselingsmogelijkheid via een omsloopspoor.
Tot de komst van de 22000 DMU (railcars van het Koreaanse Rotem) moest men vroeger met de Intercity’s komende uit Dublin hier na de stop met de getrokken treinen terug achterwaarts rijden in een dood spoor rijden om dan terug voorwaarts de helling ten noorden naast het station op te rijden naar Tralee met nog 1 stop te Faranfore, waar Kerry Airport vlakbij het dorpje gelegen is.
De 3 dagelijkse rechtstreekse verbindingen van/naar Dublin op maandag tot zaterdag zijn gebleven.
Daarnaast is er een 2-shuttledienst Tralee - Killarney - Mallow (22000 Class), waarvan enkele doorrijdend in de Cork Commutor dienst (Cobh/Midleton - Cork - Mallow met 2600 Class DMU's).
(Tijdens het toeristisch seizoen worden zomerse vluchten vanuit Nederland naar hier aangeboden) Het omgekeerde gebeurt natuurlijk in de omgekeerde richting. Goederentreinen maken deze “Z” rangering natuurlijk niet.
ergens eind juli 1996...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IE-222-River-Dargle-@-Killarney-1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IE-222-River-Dargle-@-Killarney-1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IE-222-River-Dargle-@-Killarney-3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IE-222-River-Dargle-@-Killarney-3.jpg)
Hier de IE 222 ‘River Dargle’ - ‘Abhainn na Dargaile’ in het jasje voor de Intercity dienst Dublin – Cork. Net van een stam MkIII rijtuigen afgehaakt en wachtend op het ‘vrijkomen’.
In deze periode kwamen de door het Spaanse CAF gebouwde MkIV rijtuigen in dienst.
Hierdoor kwamen deze MkIII’s vrij om de oude MkII rijtuigen te gaan vervangen op de andere Intercity diensten van en naar Dublin.
Het Engelse BRELL mocht deze in de 80’s gebouwde rijtuigen leveren en gelijken sterk op hun Engelse zusjes van de 125HST stammen. Hun inzet op deze andere diensten was maar korte duur. Want op hun beurt werden ze al in vanaf 2008 verdreven door de instroom van de 22000 DMU’s.
Dublin Heuston Station, 27-09-‘06
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IE-222-River-Dargle-@-Dublin-Heuston-Station-2006-0927.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IE-222-River-Dargle-@-Dublin-Heuston-Station-2006-0927.jpg)
Murphy Models bracht onder het referentienr. MM0222 de IE 222 ‘River Dargle’ - ‘Abhainn na Dargaile’ uit in het groene jasje voor de Dublin-Cork Intercity diensten.
Deze loc kreeg een speciaal voor deze loc ontworpen ESU sound decoder mee. (21P) en de loc werd van de fabriek uit van een luidspreker voorzien.
Momenteel kan je nu ook op de webstek van ESU terecht om deze OEM IE 201 Class sound te gaan programeren.
Een aantal winkels hebben deze nog ter beschikking. (er werd ook een speciale Locpilot decoder ontwikkeld)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IE-222-River-Dargle-MM0222-5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IE-222-River-Dargle-MM0222-5.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IE-222-River-Dargle-MM0222-2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IE-222-River-Dargle-MM0222-2.jpg)
De River Dargle stroomt in de Wiclow Mountains, ten zuiden van Dublin en is zowat 20 km lang.
Tussen Enniskerry en Bray, te Kilcroney Cross gaat de rivier samen met de Glencullen River over in de Bray River, om dan uiteindelijk via de Bray Harbour in de Irish Sea uit te monden.
-
Ook van de IE 220 "Blackwater River - An Abhainn Mhór" is een model gemaakt. (pas later in m'n collectie opgemerkt)
Hier in het jasje van zijn oplevering (1995-1996).
Het gebeurt al eens dat de loc's van de verschillende diensten eens veranderen & infiltreren in een andere dienst.
Hier als voorspan en op hoge snelheid door het mooie stationnetje van Lisburn (Co Down N-IRL),
met een Enterprise span komende uit Dublin en richting Belfast (Rijtuigen van De Dietrich -nu Alstom-, Belfort, Frankrijk)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2008-0804-IE-220-River-Blackwater-Enterprise-Dublin-Belfast-@-Lisburn.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2008-0804-IE-220-River-Blackwater-Enterprise-Dublin-Belfast-@-Lisburn.jpg)
Hier daags nadien, ingezet als 'Push' voor onze terugreis richting Dublin, na het uitstappen te Dundalk.
Links de Harp brouwerij waar ze het Ierse Lager brouwen.
Bij alle "Push-Pull" diensten vanuit Dublin staan de loc's op de kop vertrekkende vanuit Dublin gericht.
En dus zijn de stuurstanden gericht naar de kop van de kopsporen te Dublin Heuston (Cork services) en Dublin Connolly (Belfast services)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2008-0805-IE-220-River-Blackwater-Enterprise-Belfast-Dublin-@-Dundalk.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2008-0805-IE-220-River-Blackwater-Enterprise-Belfast-Dublin-@-Dundalk.jpg)
Hier het IE 220 "Blackwater River - An Abhainn Mhór" Murphy's Model MM0220,
effektief in hetzelfde origineel oranje jasje met de gele balken op de fronten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IE-220-MM0220-b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IE-220-MM0220-b.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IE-220-MM0220.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IE-220-MM0220.jpg)
De Munster Blackwater River, kortweg de Blackwater River, heeft zijn verloop in de Counties Kerry, Cork & Waterford en mond te Youghall uit in de Keltische Zee, aan de Ierse 'Cupper Coast' in het zuiden van Ierland.
De Rivier is ongeveer169km lang en eveneens voor de liefhebbers van het vissen op Zalm.
-
Van de Noord-Ierse NIR loc's (8)0208 'River Lagan' en (8)209 zijn ook verschillende versies gemaakt: Zowel als Lima versie (enkel in het NIR blauw) in opdracht, en als eigen Murphy Models met verschillende jasjes in hun eigen beheer.
In tegenstelling tot hun broertjes van 'het zuiden', kregen de NIR loc's hun rivier naamplaten enkel in het Engels mee en niet in het oud-Ierse Gaelic.
(Niet op schaal 1:1 foto):
De NIR 8208 'River Lagan' kreeg als enige van de IE 201 Class dit jasje aangemeten...Hier de MM8208:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NIR-8208.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NIR-8208.jpg)
De NIR 208 en 209 kregen bij de oplevering hun Blauw NIR jasje mee. Hier de MM0209:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NIR-209-MM0209-b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NIR-209-MM0209-b.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NIR-209-MM0209.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NIR-209-MM0209.jpg)
-
Een 2è type model van mijn Ierse collectie, is deze van een service railcar.
Tijdens mijn Rain 'n Sail trip Vlaanderen - Zuid Wales - Midland's Ierland - Noord Wales - Vlaanderen kon ik deze service wagen te Limerick-Junction vastleggen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Onderhoudswagen-@-Limerick-Junction-2007-0914.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Onderhoudswagen-@-Limerick-Junction-2007-0914.jpg)
Dit is een HO model van Bachmann America. (niet geheel correct model: de koevangers moeten nog weg, maar de configuratie van deuren en ramen wijzig ik niet)
Oorspronkelijk was dit model uitgevoerd met een reservoir en veegborsteltjes om de modelspoorrails te kuisen.
Deze zijn weggenomen en op de plek van het vloestofreservoir is nu een Hattons DCC decoder geplaatst.
Wegens de tussenliggende bogies met hele kleine wieltjes (storingsgevoelig), wordt deze onderhoudsrailcar niet meegenomen op events of rijdagen van de BMB OO modulebaan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Onderhoudswagen-Bachmann-1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Onderhoudswagen-Bachmann-1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Onderhoudswagen-Bachmann-2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Onderhoudswagen-Bachmann-2.jpg)
Een ander type service DMU van de CIE kwamen we tijdens de zomer 2012 tegen in het stationnetje van Castlebar, gelegen langs de spoorlijn Dublin - Athlone - Manulla Junction - Westport:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Railcar-721-service-castlebar-2012.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Railcar-721-service-castlebar-2012.jpg)
-
Hoi,
Kleine huishoudelijke mededeling... ;)
Dit draadje verdient een andere plek dan het Stationsplein, vandaar verplaatst naar "Grootspoor", dan komen updates ook in het linkerrijtje.
Gr, Bert
Team moderatoren
-
Okido. Allemaal goe.
Had eigenlijk oorspronkelijk geen idee waar dit draadje te gaan posten.. .
Het leek me gewoon leuk om mijn modellen en hun grote voorbeelden met dezelfde bedrijfsnrs.
In beeld te brengen.
(en dankzij het Ierse Murphy Models en vele trips naar Ierland blijken het er meer te zijn dan gedacht)
In een volgende bijdrage zal het over de GM 071 class gaan...
Gr,
Jan(tje)
-
Mooi land Ierland. Leuke mensen, mooie treinen. Jammer dat er nog maar weinig cargo rijdt.
-
(Eventjes inpikken met een zijsprongetje richting GM 071 class, die de laatste jaren hoofdzakelijk nog enkel voor de goederen ingezet wordt)
Tja, Ook in Ierland zijn in de 60's & 70's veel spoorlijnen gesloten.
Tijdens de voorbije 25 jaar is er op het 'Emerald Isle' enorm ingezet op snelwegen waar men op bepaalde trajecten nu Toll moet betalen. Het gaat er in elk geval sneller dan via de klassieke routes waar er nu meer snelheidsbeperkingen zijn dan vroeger.
Daarmee gaat het dikwijls over de weg wat vlotter dan over het spoor.
Maar men doet pogingen om het vrachtvervoer per spoor terug op te kunnen krikken...
https://www.irishrail.ie/about-us/iarnrod-eireann-services/freight
Hier een 071 Class in het nieuwste saaie grijze 'Freight' jasje en met de verplichte lange Europese loc nr. met een container Shuttle richting Ballina.
Op 16 maart 2016 komt ie binnen gereden in het station van Tullamore. (Murphy Models liet de MM7071 maken, maar heb ik niet in bezit)
(Daags voor St. Patrick's day de Tullamore Distillery bezocht, en bij Martys Models Mk2 rijtuigen opgehaald)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2016-0316-071-Class-@-TM.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2016-0316-071-Class-@-TM.jpg)
En daar de meeste spoorlijnen in Ierland dus enkel sporig zijn, mocht deze container Shuttle te Tullamore enkele minuten wachten op de Intercity Galway - Athlone - Portarlington - Dublin, die me even later tot Dublin zou brengen.
(IE 22000 Class van de Aziatische bouwer Rotem)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2016-0316-@-Tullamore-station.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2016-0316-@-Tullamore-station.jpg)
Meerdere Privé operatoren hebben er dan ook express busverbindingen op de lange afstand in het aanbod, waarbij je rechtstreeks met een "Pick-Up/ Drop-off only" in Dublin City het land kan doorkruisen.
Het gevolg is dat er minder 'domistic flights' zijn en de luchthavens van Galway en Waterford gesloten voor reizigers verkeer.
Met het sluiten van de Guinness brouwerij te Waterford (vlakbij het Waterford Plunkett station) en de verplaatsing van de 'Irish Red' brouwer Smitwick's naar de Ierse hoofdstad, zijn er een pak 'beertrains' weggevallen.
Vanuit de belangrijkste Belgische en Nederlandse havens zijn er rechtstreekse vrachtlijnen op verschillende Ierse havens.
Zo passeert er nogal wat Turf (hoofdzakelijk uit de midlands) via de Antwerpse haven.
-
De IE GM 071 Class:
Om de oude Diesel loc's, door snellere en krachtiger loc's te gaan vervangen, bestelde de Ierse Spoorwegen halverwege de jaren '70's 18 CO-CO loc's bij de Canadeese bouwer GM:
Hier de IE 078 op de goederenkoer van het kopstation Kilkenny.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2002-0708-CIE-loc-Class-070-te-Kilkenny.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2002-0708-CIE-loc-Class-070-te-Kilkenny.jpg)
Diesel-Electric; Model JT42HCW; Motor EMD 12-645E3C , 2,250 PK
90 Mph/145 Kmph
18 Loc'swaren voor de Ierse Nationale spoorwegen Iarnród Éireann en iets later mocht GM er 3 bij maken voor het Noord-Ierse NIR
Momenteel zijn er nog 16 exemplaren exemplaren met het nieuwe grijze goederen jasje in dienst. de 071 in het origineel geleverde CIE Suppertrain jasje en de 073 in de oude Irish Rail kleuren.
Hier is een dubbele IE 071 span, komende uit de richting van Dublin, op 17 sept 2007, met een behoorlijke stam 'Cement Bubbles' aan het rangeren te Limerick-Junction. (Enkel nog een paar sets van deze grijze cement wagons van Irish Railway Models zijn te verkrijgen op schaal 00. Via Shapeways kan men ook stukken bestellen).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Railhoppend-Angelsaks-07130.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Railhoppend-Angelsaks-07130.jpg)
Tot en met de komst van de nieuwe GM 201 Class loc's namen zij tot halverwege de jaren 90's dus de taken over van de lichtere en iets oudere GM 141/181 Class loc's (Bo-Bo's), die op hun beurt maakten dat de Ierse 001 class en Noord-Ierse 101 class op rust konnen.
Ze werden ingezet op de snelle lange afstand Intercity treinen en als voorspan voor de zwaardere goederentreinen.
Om tijd te winnen in de kop- en keerstation's, werden enkele loc's met een Push-Pull inrichting uitgerust en enkele Mk3 bagage rijtuigen kregen een stuurstand. Eerst kregen enkele loc's daarbij de letters SA na hun loc nr. mee.
Op vandaag worden ze normaalgezien enkel gebruik voor de goederendiensten en werktreinen.
Hier de NIR 111 met een stam Mk2 rijtuigen, komt met een (London)Derry - Belfast Victoria service in het Belfast-Victoria station binnengereden
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NIR-111-@-Belfast-Victoria-Station_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NIR-111-@-Belfast-Victoria-Station_1.jpg)
Model
Het Dublinse Murphy Models maakte verschillende uitvoeringen van deze loc.
En eerder bracht het Britse Silverfox zelfbouwpaketten met resin kap op de markt.
-
Tijdens de eerste 'Rail 'n Sail trip' naar Belfast, de IE 080, in zijn laatste oranje jasje en reeds met de dubbele LED koplampen, naast onze Enterprise trein richting Belfast gespot.
Dublin Connolly, ergens begin aug 2004, vroeg in de ochtend.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IE-080-Dublin-Connolly-Station.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IE-080-Dublin-Connolly-Station.jpg)
Tijdens een treintripje Rosslare - Waterford - Limerick-Junction - Dublin Heuston in een herfstzonnetje te Limerick-Junction,
a/h wachten op de volgende taak, in zijn eerste 'goederen' outfit. De treinen uit Waterford moeten eerst de dubbelle hoofdlijn Cork-Dublin dwarsen (achter de seinpost), de kering maken op zo terug te keren op het linker (kop)spoor van het perron. Rechts van het perron is het korte deelstuk van het tandemperronspoor voor de treinen Dublin<>Cork, die zowat om de 2 uur halt houden om aansluiting te geven op de Limerick Shuttle (om de 2uur) en op de 2 of 3 treinen per dag van/naar Waterford Plunckett.
Net voor de seinpost zie je het aftakkende spoor richting Limerick Colbert (en verder naar Ennis-Athenry-Galway)
Tijdens de middag op 17 sept 2007
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IE-080-@-Limerick-Junction-2007.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IE-080-@-Limerick-Junction-2007.jpg)
Hier het kleine broertje op schaal 1:76 van Murphy Models (MM0080). Met de kleine koplampen en enkele sluitlichten voor en achter. En met het IR logo
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IE-080-MM0080.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IE-080-MM0080.jpg)
-
Niet kunnen vastleggen op schaal 1:1, is in de voorlaatste beschilderde en 'goederen' jasje gestoken:
de MM0082
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/MM-0082-1-va.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/MM-0082-1-va.jpg)
Met onderaan een schakelaar om de werking van de lichten aan te passen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/MM-0082-1-za.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/MM-0082-1-za.jpg)
Van de 085 in de 'Supertrain' versie en de 086SA -PushPull- (voorlopig) nog geen foto's.
Eens de resterende loc's de TD voorzieningen kregen, werden de letters SA weggelaten.
-
Geen foto's van de overeenkomende 27xx Class DMU motorwagens, maar te leuke motorwagens om ze niet te plaatsen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IE-2701-2702-@-Limerick-Junction-2007-0914-1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IE-2701-2702-@-Limerick-Junction-2007-0914-1.jpg)
Tijdens het laatste jaar van de reizigerstreindienst tussen Rosslare Harbour en Waterford Plunkett, kon ik nog mee met een 2700 Class DMU. 's Morgensvroeg, toen lag het perron nog op de terminal zelf, en elke dag in aansluiting op de Stenaline 'Europe' uit Fishguard Harbour en de Irish Ferries 'Isle of Inishmore' Nachtferries uit Pembroke Dock's. En toen nog om de 2 dagen op de Irish Ferries 'Oscar Wilde' uit het Normandische Cherbourg of Bretoense Rosscoff (afwisselend in het hoogseizoen, verminderd aantal en enkel vanuit Cherbourg tijdens het winterseizoen) In de andere richting werd de rit 's avonds gereden om de overstap te kunne maken op de laat avond afvaarten naar Fishguard Harbour en Pembroke Dock's.
Op de officiële treinplanners wordt enkel rekening gehouden met de Stena Line dienstregeling via Fishguard. Naast de 2 dagelijkse treinen, aansluitend aan/op de Stena Europe Dag en Nacht ferry overtochten, worden nu toch nog een paar bijkomende rittengereden tussen(Cardiff-Swansea-)Carnmarthen-Fishguard Harbour. Na Whitland split de lijn zich ook af naar Pembroke Dock. Daar reden ook treinen van de verbinding (Manchester Airport-Birmingham-)Cardiff-Swansea-Carnmarthen-Pembroke Dock
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/07090-Rosslare-Harbour.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/07090-Rosslare-Harbour.jpg)
Aangekomen te Waterford Plunkett, na een slakkegangetje door het veengebied Rosslare-New Ross-Waterford
Op 14 septemer 2007 werd het gedeelte Waterford-Tipperary-Limerick Junction wegens werken aan het enkelspoor met vervangbus gereden. Te Carrick-On-Suir reden we langs het trainingscentrum van de voormalige succesvolle Ierse renner Sean Kelly. Die is nu ook ploegleider van de Iers-Belgische wieler B-ploeg An Poist met een huis in Merchtem.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Railhoppend-Angelsaks-07097.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Railhoppend-Angelsaks-07097.jpg)
Bachmann heeft een dergelijke startset met railovaal op de markt gebracht. Het stel is gebaseerd op de Engelse 158/159 varianten:
Hier op mijn nog af te werken modulebak van de BMB 00 Modulebaan op het Modulobaan treffen op de OVMV club te Aalst.
[/img]https://images.beneluxspoor.net/bnls/2019-1027-5.jpg[/img] (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2019-1027-5.jpg)
Een gedeelte van de OVMV MSM HO modulebaan werd hier met enkele BMB 00 Modulebaan gekoppeld.
-
In 2012 heb ik de huisstijl nog wel kunnen vastleggen op de 'Havenspoorlijn' van Dublin.
(https://live.staticflickr.com/8298/8010283665_9f2f5b7fe7_c.jpg) (https://flic.kr/p/dcQNg4)
Van de Class 27xx waren ook twee losse motorwagens, deze in Limerick kunnen vastleggen:
(https://live.staticflickr.com/8310/8010276139_a729ff4b05_c.jpg) (https://flic.kr/p/dcQL2i)
-
Hey! Leuk! De 071 Class hebben hun "Silver Grey" jasje verloren en zitten nu volledig in het saaie grijs.
En van de oudere 27xx 2-car railcars en de enkele wagens van de 27.5 Class DMU's 'Commuter' hebben ze nu de frontdeuren idd dichtgemaakt in in het grijsgroen gespoten. Het zijn een enkeltje en een dubbeltje in de nieuwe kleuren die je op de foto ziet. Ter hoogte van de stuurposten zie je een groene, schuine brede band. De foto met de 2700 Class is genomen in het laatste jaar in dienst.
De kleine 27xx/275x DMU reeksen hadden idd hun inzet op de lijnen Waterford-Limerick Junction, Limerick Shuttle diensten en de Commuter diensten Cobh/Midleton - Cork - (Mallow-Killarney-Tralee)
De meeste bijdragen leg ik in het mandje van de https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=36295.0.
Zodat het meeste van het gebeuren over Het Kanaal daar gekanaliseerd wordt. Dergelijke bijdragen zijn ook daar welkom.
(Echter eerder uitzondelijk doe ik es eigenzinnig, zoals dit draadje hier.)
Bedankt !
Jan(tje)
-
Ik heb in 2004 de 2751 nog in zijn oudere jasje gefotografeerd.
(https://live.staticflickr.com/3921/14373621000_c1f421e490.jpg)
(https://flic.kr/p/nU9yKJ)IE 2751 & 2711/12 te Limerick Junction (https://flic.kr/p/nU9yKJ) by Werner Bastiaanse (https://www.flickr.com/photos/mdjr78/), on Flickr
Destijds reden er ook nog enkele stellen in hun ouder oranje kleurstelling.
(https://live.staticflickr.com/5474/14614631412_21ee4cb942.jpg) (https://flic.kr/p/ogrNKE)
IE 2717/18 te Hill of Down (https://flic.kr/p/ogrNKE) by Werner Bastiaanse (https://www.flickr.com/photos/mdjr78/), on Flickr
Die laatste foto doet me wel een beetje aan Jan zijn BMB-bak denken.
Werner
-
Ha, Het oudere 'Arrow' jasje van de Suburban diensten.
Zo heb ik er nog een paar foto's van de 2800 & 2600 class
Leuk plekje a/h Royal Canal, vlakbij Kinnegad, langs de Dublin - Mullingar - Sligo lijn, Werner!
Hier vlakbij is nu ook de splitsing van de M4 Dublin - Kinnegad - Sligo en de M6 richting Galway
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2012-328N-Hill-of-Down-Royal-Canal.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2012-328N-Hill-of-Down-Royal-Canal.jpg)
Thx!
-
Dit is volop genieten!
Wouter
Verstuurd vanaf mijn Lenovo TB-X304F met Tapatalk
-
Hier nog enkele foto's van het Bachmann set.
In verpakking:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20200422_144655.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20200422_144655.jpg)
Op mijn BMB 00 modulebaan bak: "The Bradshaw's Michael Portillo" is er net een reportage a/h maken voor de pub)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2019-BMB-MSM-F-10.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2019-BMB-MSM-F-10.jpg)
De ombouw naar DCC (met 2 goedkope Hattons decoders als test. De ene in de niet gemotoriseerde rijtuig als functie decoder. Het gemotoriseerde deel heeft zoals aangegeven een ESU sound decoder gekregen bewerkt door South West Digital)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bachmann-CIE-2707-8-DCC.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bachmann-CIE-2707-8-DCC.jpg)