BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Modelauto's => Topic gestart door: Remco_Nzo op 15 February 2008, 20:17:39
-
Beste auto-rijders,
Lijkt er op dat het nieuwe besturings-systeem voor auto's nog niet hier is doorgedrongen, dus ter info wat info over het systeem. Onder aan de pagina kun je ook lezen waar je het in levende lijve kunt zien rijden
http://dinamo.vanperlo.net/mccintro.html (http://dinamo.vanperlo.net/mccintro.html)
(en nee ik heb geen aandelen, maar ben wel een grote fan)
Remco.
-
Juist, ik ben al een tijdje ingeschreven. Wel jammer dat RailZ zijn programma niet wil gaan verkopen, zou hun weer winst opleveren denk ik..
Willem
-
Hoi Remco,
Als je dan toch deeplinkt, doe dat dan even naar de juiste pagina: dinamo.vanperlo.net/mccintro.html (http://dinamo.vanperlo.net/mccintro.html), dan krijgen de kijkers er ook een navigatieframe bij.
Mvg,
Leon
-
mea culpa, link gekopieerd van de 'index' pagina. Niet gerealiseerd dat het alleen naar een frame verwees. Heb de link aangepast.
-- lees net in de usergroep-digest dat de info zojuist pas publiekelijk online gezet is, wat het dus logisch maakt dat er hier nog niet over geschreven wordt --
Remco.
-
De demobaan was ook op Rail in Houten, wie heeft hem gezien en wat was de indruk ?
Remco
-
Juist, ik ben al een tijdje ingeschreven. Wel jammer dat RailZ zijn programma niet wil gaan verkopen, zou hun weer winst opleveren denk ik..
Willem
Zelfde systeem Willem. Op de software na dan.
Leon is de ontwikkelaar, ook achter het systeem van Railz
-
Vrijdag een setje aangeschaft en meteen aan het werk gegaan.
Ik ben geen Dinamo gebruiker en zal dat ook niet worden, heb aan m'n Lenz systeem genoeg.
Ik ga de centrale unit (UCCI) dan ook als aparte eenheid gebruiken voor de auto's.
De eerste poging levert al een aardige indruk op, het bereik signaaldraad-ontvangstspoel is inderdaad meerdere centimeters. Dat belooft leuk te worden.
Nu nog op zoek naar de juiste SMD-ledjes.
Weet iemand de typenummers ?
Er is me wel wat verteld, maar heb het niet opgeschreven...
Ton
-
Hallo allemaal,
Ik heb het ook gezien en het leek niet gek. Leon was nogal druk dus ik heb een foldertje meegenomen. Ik ben geen gebruiker van Dinamo en vond dat er wel heel veel afkortingen in stonden. Twee keer lezen dus en toen had ik wel een aardig idee.
Ik heb nog wel een paar vragen:
Kunnen de auto ook achter elkaar rijden zonder kettingbotsing?
Hoe gaat dat voor een stoplicht, stoppen ze netjes achter elkaar?
Hoe werkt het nu precies? 2 draadjes in het wegdek en verder....?
Hoe klein zijn die ontvangertjes?
Gaat dat ook passen in de kleiner auto's?
Kunnen de auto's op iedere plek bestuurd worden of alleen op bepaalde delen van weg?
M.a.w. ik zou heel blij zijn met een uitleg voor de leek.
Wie voelt zich geroepen, ik denk namelijk dat er vele zijn die meer beweging op de modelbaan willen.
Mvrg,
Jantrein
-
Volg de link eerder in dit draadje en bekijk ook even de filmpjes. Ook op de site van Railz staan, meen ik, een paar filmpjes.
Als alles goed is ingesteld krijg je geen kettingbotsingen.
Groeten,
Patrick
-
Ja, .... die link heb ik natuurlijk gelijk bekeken toen ik thuis kwam van RAIL.
Maar die link is bijna het zelfde als de folder, mooi voor ingewijden en gebruikers van Dinamo en de spullen die Leon maakt, maar voor Jantrein is die informatie net even te specialistisch.
Ik wist trouwens niet dat er al wat te koop was. Wat is er zoal te koop en wat kost dat dan??
@Ton: Als het kan laat hier dan eens weten hoe je het aan gaat sturen zonder Dinamo
Mvrg,
Jantrein
P.S. mijn kritiek is niet bedoelt om te zijk.... maar juist om het duidelijker te krijgen voor iedereen. Die filmpjes van Roadz zagen er heel goed uit. Maar voordat ik ergens aan begin wil ik toch graag eerst weten wat ik wel en wat ik niet kan verwachten van zo'n systeem. Ik heb me al geruime tijd verdiept in besturingssystemen van het FCS maar heb vooralsnog geen keuze gemaakt.
-
Hallo Jan,
Zelf ben ik een beginnend dinamo gebruiker met N-spoor.
Wat betreft de auto's werkt dat apart van het treingebeuren.
De print die normaal voor de treinen word gebruikt heeft een processor met geschreven software. Voor de Auto's heeft Leon een ander softwarepakket gebruikt. Daardoor is het los te gebruiken.
Het is intressant voor mensen die niets met treinen hebben , maar voorbeeld wel met vrachtwagens. die kunnen met dit systeem iets moois opbouwen.
Op de site van Dinamo staat bij nieuws een duidelijke uitleg.
en de mogelijkheden.
vr Alexander
-
Hoi Jan,
Ik ben eveneens een beginnend Dinamo gebruiker en ben eerlijk gezegd blij dat ik op mijn testbaan mijn treinen aan het rijden heb gekregen. Ook N-spoor trouwens. Ik heb mezelf verder ook (nog) niet verdiept in MCC.
Nu ben ik net begonnen met mijn echte baan. De auto's zijn misschien nog iets voor de toekomst. Als het al in N is in te bouwen
Groeten,
Patrick
-
Hallo Patrick,
Helaas is deze versie niet in N te bouwen, maar wie weet in de toekomst.
Op Rail vertelde Leon dat de nieuwe versie wellicht in N te bouwen is.
Zoals met alles is het afwachten wat er uit de hoed getovert word.
Alexander
-
Ik heb geduld.
Eerst maar weer de treintjes.
Ik heb net mijn eerste foto's maar een geplaatst in wat we aan het bouwen zijn.
Groeten,
Patrick
-
jan, op een aantal vragen kan ik antwoord geven:
Kunnen de auto ook achter elkaar rijden zonder kettingbotsing?
Geen probleem, de ruimte tussen je auto's is afhankelijk van de ruimte tussen de reedcontacten in het wegdek, de ruitme tussen vanaf reedcontact 1 tot reedcontact 2 wordt door de software gezien als "een blok"
Hoe gaat dat voor een stoplicht, stoppen ze netjes achter elkaar?
Zover ik weet en heb kunnen testen niet, maar zoals bij vraag 1 ook al vermeld: leg je de reedcontacten dichter bij elkaar stoppen ze uiteraard ook duchter op elkaar (met 1 leeg blok als tussenruimte)
Hoe werkt het nu precies? 2 draadjes in het wegdek en verder....?
inderdaad 2 draden naast je eigenlijke rijdraad, deze 2 draden worden als "lus" aangesloten op de besturingsprint. Doormiddel van een spoel in elke auto vangt de decoder de signalen van deze "antenne draden" op (soort van inductie dus)
Hoe klein zijn die ontvangertjes?
Precieze afmetingen weet ik zo niet, maar ik meen 2,5x1,5cm
Gaat dat ook passen in de kleiner auto's?
Nog niet...
Kunnen de auto's op iedere plek bestuurd worden of alleen op bepaalde delen van weg?
Waar de antenne draden liggen kunnen de auto's bestuurd worden
-
Hallo, mede treinfanaten,
Zijn die ontvangertjes los? of zitten die met bij de decoder op gebouwd?
Zijn die decoders vergelijkbaar met lokdecoders voor DCC qua aansturing?
Kan dit gecombineerd worden met infrarood afstandsturing tussen auto's onderling, zodat er ook mooi file gereden kan worden en de auto's op de juiste plaats achter elkaar stoppen voor roodlicht?
Heb ik goed begrepen dat bovenstaande vraag niet kan met MCC omdat de onderlingen positie word bepaald door de blokken (eigenlijk natuurlijk de plek van de reed terugmeld kontakten), dit gaat bij MCC toch betekenen dat er tussen een lang en een kort voertuig een grotere afstand gaat komen dan tussen twee korte? Zijn hierover ook filmpjes waarop te zien is hoe er gestopt gaat worden (voor rood bedoel ik dan)?
Mvrg,
Jantrein
-
Jan,
de ontvangstspoel wordt direct aangesloten op de decoder, dus er zit een ontvanger op de decoder zelf.
Of ze vergelijkbaar zijn met DCC decoders ? In welk opzicht bedoel je ?
Zelf heb ik ook naar infraroodsturing gekeken, maar dat is iets compleet anders dan MCC, MCC gestuurde auto's houden elkaar niet in de gaten en zullen via de computer uit elkaar gehouden moeten worden dmv een bloksysteem.
Iets waar ik me de komende tijd op ga storten met m'n eigenbouw programma.
Ton
-
@Ton
Bedankt Ton, wat mij heel goed lijkt bij MCC is de signaal overdracht: draadjes in de weg als zender en een ontvangsspoeltje in de auto, prima.
Wat ik mooi vindt van DC CAR en Infra Car: inderdaad die auto houden elkaar in de gaten. Ik zou deze systemen willen combineren. En dan het liefst gewoon via DCC formaat (Intelliebox eventueel met PC) aansturen vandaar mijn vraag of ze vergelijkbaar zijn met DCC.
Heeft iemand detailfoto's van ontvanger spoel en decoder?
Met welke signalen werkt het, is het gemoduleerd met hoogfrequent?
Ik heb begrepen dat sommige mensen al met het systeem werken en dat het te koop zou zijn. Wat kost dit? Heeft iemand meer info??
Mvrg,
Jantrein
-
Even een berichtje naar Leon van Perlo. Die kan je alles vertellen.
groeten,
Patrick
-
Jan,
inderdaad, Leon kan je meer vertellen over de technische details en de prijs.
Ik heb nu even geen foto's maar de afmetingen van de decoder zijn 25x16x2mm, en de ontvangstspoel is 11mm in doorsnede en 3mm dik.
Ton
-
Ik moest even zoeken maar heb hier nog een inbouwvoorbeeld
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/voorbeeld_decoder.png)
Groeten,
Patrick
-
Gezien de diverse vragen die hier gesteld worden over Dinamo/MCCr een poging om ten aanzien van een aantal zaken wat meer duidelijkheid te scheppen.
Het concept is gebaseerd op besturing door een PC. Dat wil zeggen, de computer bepaalt volledig het gedrag van elke auto. Feitelijk is het een bloksysteem: treinen maar dan zonder rails.
De minimale afstand wordt bepaald door de afstand tussen de terugmelders. De onderlinge stopafstand is gelijk aan die tussen de melders (dus NIET met een tussenruimte van 1, zoals elders aangegeven). Inderdaad houden korte voertuigen dan een iets grotere afstand dan lange, maar je zou in het besturingsprogramma de lengte van blokken en lengte van voertuigen kunnen invoeren zodat een lang voertuig meerdere blokken gereserveerd houdt.
De besturingsfilosofie verschilt fundamenteel van een waarbij de afstand van auto's door de auto zelf wordt geregeld. Iedereen is uiteraard vrij om systemen te combineren, maar eerlijk gezegd zie ik weinig in het volproppen van de toch al kleine auto's met nog meer elektronica met ook weer extra stroomverbruik. Vind je de afstand tussen de voertuigen te groot, dan lijkt het (mij) een stuk goedkoper een paar reed-contacten toe te voegen dan een heel extra systeem toe te voegen. Het afstandsprobleem (voor zover het een probleem is, ik vind het zelf al heel aardig werken zo) kan ook worden opgelost met slimme software. Het is te vroeg daar hier al iets over te roepen, maar ook daar wordt al aan gewerkt.
Prijsinformatie is bekend. Die ga ik hier niet plaatsen omdat dit naar mijn mening niet de plek is hiervoor. Ik hoop dit alsmede extra documentatie dit weekend op de dinamo website (http://dinamo.vanperlo.net) te kunnen plaatsen. Het is er door de druk om alles voor Rail netjes af te krijgen niet eerder van gekomen.
Dinamo/MCC is beschikbaar om ingezet te worden door de hobbyist. Het zal de komende maanden en wellicht jaren verder worden ontwikkeld en verfijnd. Decoders moeten nog een stuk kleiner worden en functioneel zal er nog het nodige worden verbeterd en toegevoegd.
Mer vriendelijke groeten,
Leon
-
Ik moest even zoeken maar heb hier nog een inbouwvoorbeeld
Voor de goede orde: het groene ding is de decoder. De bruine strokenprint hoort er niet bij en is slechts voor montage van wat stekkers en schakelaars aangezien er in deze truck toch voldoende plaats was
Mvg,
Leon
-
Voor de geinteresseerden:
Prijsinformatie en documentatie staat inmiddels op de website http://dinamo.vanperlo.net
Met vriendelijke groeten,
Leon