BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: rudolf op 15 February 2008, 15:20:00
-
Kan iemand mij een plekje wijzen waar ik kan vinden wat voor verlichting treinen in 1951 voerden? Ik kan daar weinig zinnigs over vinden, zeker niet even lekker bij elkaar gezet.
Ruud
-
in ieder geval geel of witr aan de voorkant en rood aan de achterkant.
Flauw he: kun je je vraag wat nauwkeuriger stellen?
Land, treinstel, rangier dienst/goederendienst/reizigersdienst
Dag / nacht
-
1951:
Alle elektrische en dieselelektrische treinen twee (gele) frontlichten en twee rode sluitlichten. De interieurverlichting voor de passagiersafdelingen bestond hoofdzakelijk uit gloeilampen.
Goederentreinen voerden aan het eind (meestal bij het Dg-tje) overdag hoekboerden en in het donker twee rode lichten.
Stoomlocs hadden aan de voorkant twee lantarens, overdag waren deze uit, maar in de het donker als ze ontstoken waren, gaven ze een witgeel achtig licht.
Gerard
-
In 1951 waren de frontseinen volgens mij nog wit. Geel is uit de jaren '60 of '70.
-
Misschien hoort het niet in deze sectie maar ik dacht hier zitten de lampjes knutselaars ook, dus die weten hier alles van. Dus stoomloks hoef ik geen achterlichten te geven? Een lok met goederen wagens of rijtuigen er achter, heeft/had die altijd zijn achterlichten uit? Bedankt vast zover, doorgaan aub!
Ruud
-
Een stoomloc voert geen achterlichten, tenzij het een losse machine is.
Gerard
-
In dat geval 2 rooie in 1951?
Ruud
-
Wanneer stopte de verlichting met olie? Dat was ook meer geel dan wit, lijkt me.
-
die stopte met de stoomlocs, al t andere spul had electriciteit aan boord dus dat had electrisch licht. (hoekseinlantaarns even uitgezonderd, maar die geven rood licht dus dat telt niet ;))
-
In 1951 waren de frontseinen volgens mij nog wit. Geel is uit de jaren '60 of '70.
Bij het elektrische stroomlijnmaterieel uit 1935 (de 'Hoek van Hollanders') waren ze al geel. Het Handboek voor Spoorwegtechniek, dat ook uit die tijd stamt, geeft een uitgebreide beschrijving van de elektrische installatie, en spreekt daarbij van gele frontseinlampen.
Arjen.
-
die stopte met de stoomlocs, al t andere spul had electriciteit aan boord dus dat had electrisch licht
In de jaren vijftig hadden dieselrangeerlocs (series 200/400/500/600/700) gewoonlijk 2 elektrische lampen (eentje op elke bufferbalk) en één olielamp. Dat is op heel veel foto's te zien. Of ze die olielamp nog gebruikten of dat het alleen reserve was, weet ik niet.
Arjen.