BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: San op 18 March 2020, 19:17:52
-
Hallo. Als ik een piko rijtuig ice 3 tussen de ander rijtuigen zet, gaat de trein alleen in 1 rijrichting. Niet de andere rijrichting. Iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn. Mvg
-
Hoi,
en welkom op dit unieke forum.
Geldt dit voor slechts één rijtuig?
(een wagon is voor goederen, een rijtuig voor mensen ;))
groeten
Hendrik Jan
-
Slecht voor 1 rijtuig. Mvg
-
En als je het rijtuig er andersom tussen zet?
-
Dat gaat niet, vanwege de koppeling.
Ik heb ooit problemen gehad met de rijregelaar (analoog) van Piko.
Die bleek de geest gegeven te hebben.
groeten
Hendrik Jan
-
Is het een analoog model? 2-rail of 3-rail?
Ik heb zelf 3-rail en dan is er vaak een voorziening die zorgt dat er stroomafname plaatsvindt van het voorste rijtuig. Als dat bij 2-rail ook zo is en hij doet het gewoon zonder dat rijtuig, dan lijkt het erop dat de ene kant op de stroomvoorziening goed gaat, maar de andere kant op er een onderbreking is.
Dat kan dan in de koppeling zitten (hebben de koppelingen nog alle pinnetjes, zijn ze verbogen?) of er zit ergens een draadbreuk.aan de binnenzijde
-
Orgineel zit er maar op 1 kop stroomafname.
En er lopen 5 kabels door de trein.
Twee voor railspanning naar de motorwagen ( die ontbreken dus richting de andere kop)
En drie voor verlichting.
Het is dus gek dat bij toevoegen van een extra bak, de trein andersom niet meer rijdt.
Dit is overigens bij de tweerail uitvoering.
-
Waar kom je vandaan?
Want dit is een rare situatie, ik heb nog onderdelen liggen, en heb wel gekkere dingen gedaan (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=39079.msg605623#msg605623) met een ICE-3`en van Piko.
Het wordt tijd voor een passende oplossing.
-
We hebben van San toch wat meer informatie nodig.
Is het 2-rail of 3-rail? Analoog of digitaal? Rijdt hij alleen met de motorbak voor of achter?
-
Het is 2 rail uitvoering. Analoog. Trein rijdt 1 een richting als de betreffende rijtuig er tussen zet. Controller werkt goed..mvg
-
Als dat met stroomvoerend zo werkt en het motorrijtuig in het midden zit, plaats het rijtuig dan eens aan de andere kant van het motorrijtuig?
-
Heb je een multimeter? Meet dan eens of alle polen van de tussenwagon wel stroom doorgeven!
-
Het enige wat ik me kan bedenken is ergens kortsluiting in de draden van de verlichting.
Dus wanneer deze omgepoold wordt, krijg je de sluiting.
En stopt de trein
-
In feite hoort het rijtuig niets anders te doen dan de 5 draden die aan de elektrische koppeling aan de ene kant zitten door te verbinden met de koppeling aan de andere kant van het rijtuig.
Ik vermoed dat er misschien 2 draden met elkaar omgedraaid zijn.
Het maakt niet uit of de tussenrijtuigen met name 1e of 2e klasse worden gebruikt voor 2 rail, 3 rail analoog of digitaal,
Ze nemen geen stroom af, en vanuit de fabriek zit er ook geen binnen verlichting in.
Het Bistro rijtuig is een geval apart, want hier zit de aandrijving in met een eventuele decoder.
Dit Bistro rijtuig neem ook geen stroom op en heeft vanuit de fabriek ook geen binnenverlichting.
-
Ik vermoed dat er ook een voorziening in zit waardoor de stroom altijd van het vooroplopende koprijtuig wordt afgenomen.
-
Zie reactie 7....
-
Ik vermoed dat er ook een voorziening in zit waardoor de stroom altijd van het vooroplopende koprijtuig wordt afgenomen.
Of dat bij analoog ook zo is weet ik niet.
-
De stroomvoorziening (rood+zwart) zit maar in één van de koprijtuigen namelijk de 2e klas!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Piko-ICE-draadkleuren-koppeling.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Piko-ICE-draadkleuren-koppeling.jpg)
De zwart+rode draad brengt de railspanning en evt. digitale commando's van dat 2e-klas-koprijtuig, via een of meerdere tussenrijtuigen, naar het centrale motorrijtuig/bar-bistro. Daarin zit de decoder of een dummystekker.
Als ik me goed herinner zit die rood/zwarte verbinding alleen in de 2e klas rijtuigen, maar dat weet ik niet meer zeker.
De geel+wit is voor de - van de front-sluitseinen in beide koprijtuigen en de + is de blauwe draad. Die geel+wit+blauw loopt van het middenrijtuig "terug" naar elke kop voor de seinverlichting. De binnenverlichting kun je aansluiten op de rood+zwarte draad; dat is bij digitaal dan 18V "wisselspanning" en bij analoog de gewone trafospanning. In elk rijtuig heb je dan voor led-strips een weerstand (1,5kOhm) en een diodebrug nodig voor het gelijkrichten. De binnen verlichting is dan altijd "aan" via de railspanning; de lichtsterkte is constant indien digitaal en variabel bij analoog rijden.
Alternatief is dat je in elk rijtuig met twee diodes van de seinverlichtingdraden aftapt: van de geel+witte draad voor de - en de blauwe +; ook hier weer 1,5kOhm in serie zetten. De binnenverlichting schakelt dan digitaal via het aanzetten van de seinverlichting via de lichtknop F0. In de koppelingen zitten 5 contacten dus schakelen via de groene draad zit er niet in.
François