BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: eezacque op 14 March 2020, 21:14:21
-
Ik heb een antieke Trix Express locomotief uit elkaar gehaald, schoongemaakt en met nieuwe koolborstels in elkaar gezet. Echter, wat ik ook probeer, het anker loopt niet geheel vrij, met als gevolg dat de motor zachtjes ratelt, en ook niet langzaam wil lopen (pas bij een spanning van 3V begint het ding te draaien; is dit normaal?) Ik houd er serieus rekening mee dat het ding zijn beste tijd gehad heeft, en dat de lagers van het anker een kleine speling geven, maar vraag het toch maar: is er een truukje om het anker perfect uit te lijnen?
-
Dat is zo heel moeilijk uit te leggen.
Als je in de lengte richting van de as op het huis schuin er over druk uit oefent kan het lopen verbeteren,of verslechteren.
Oefening baart kunst.
Grt.
Jo
-
Dit is een motor waarbij de as evenwijdig loopt met de assen van de wielen, het lijkt me zinloos of zelfs onverstandig hier druk op uit te oefenen.
-
Ik zou hem weer net zover uitelkaar halen en met meer zorg en gevoel in elkaar zetten, daarbij lettend op klemmingen en passingen.
Asjes moeten wel geolied worden.
oudebiels
-
Zover was ik ook al, maar het probleem is dat er in de beide halfronde helften van de stator behoorlijk wat speling zit, waardoor je bij vastschroeven bijna een millimeter keuzevrijheid hebt, en dan heb je niet zoveel aan zorg en gevoel. Het is vooralsnog een kwestie van trial en error...
-
Ik ben een belangrijke stap verder, ik had de fout gemaakt een en ander af te stellen met de koolborstels op hun plek, en de wrijving komt daar vandaan. Zonder koolborstels is duidelijk dat de rotor prima draait.
Echter, ik zie dat de oude koolborstels in hun veertjes pasten, terwijl de nieuwe exemplaren er tegenaan zitten. Kan dit kwaad? Geeft dit niet teveel druk?
-
Je koopt de nieuwe koolborstels toch samen met de bijbehorende veertjes?
Als de koolborstel <> veertjes bevestiging veranderd is, zou ik me kunnen voorstellen dat de lengte van de veertjes ook anders geworden is.
Je assembleert het motortje zonder dat de koolborstels er in zitten (anders druk je bij het monteren al de rotor scheef), daarna plaats je de borstels.
Loopt de motor dan? (met oude dan wel met nieuwe borstel/veer combinaties).
oudebiels
-
Het probleem is opgelost. De hulsjes waarmee de koolborstels op hun plaats gehouden worden zijn niet alleen houdertjes, maar ook stelschroefjes. Omdat ik ze stevig had vastgedraaid, zaten de koolborstels veel te strak op de collector, en dat gaat niet werken. Na afstellen loopt de motor als een naaimachine, ook op standje 1 van de trafo.