BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Klaas Zondervan op 12 March 2020, 22:33:54
-
Ben aan het uitzoeken hoe ik mijn pas verworven lichtseinen langs de baan moet plaatsen. Waar ik even niet zeker van ben is hoe hoog een sein moet staan. Lang geleden heb ik een tekening gezien waarop stond dat de bovenkant van de betonnen sokkel op gelijke hoogte moet staan als de bovenkant spoorstaaf.
Vandaag een fietstochtje gemaakt langs de Zeeuwse lijn en hier speciaal op gelet. Ik vond 1 sein dat op de genoemde hoogte staat, alle andere staan dieper, sommige hebben de bovenkant betonsokkel ongeveer gelijk met de onderkant van de dwarsliggers. Dat scheelt dus bijna 40 cm. Wat is correct, of moet ik me er geen zorgen over maken?
-
Hoi Klaas ,
Ik weet het ook niet zeker. Bvl mastvoeten staan met hun bovenkant (Waar de bouten en moeren zitten )precies even hoog als BS, dus de mast voeten wss ook . ;)
Peter
-
Klaas als jij 1:1 verschillende situaties aan treft maakt het kennelijk niet veel uit dus kies er 1 zou ik zeggen.
Mvg Johan
-
Seinen vallen net buiten het profiel van de vrije ruimte. Zie dit draadje (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=12685) hier op het forum en een plaatje (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=12685.msg195475#msg195475) in datzelfde draadje als toelichting.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sinmastvoet-sein-634-bij-sikkens.jpg)
Dit is mijn plaatje van een sein langs de Oude Lijn
Mastvoet op railhoogte,seinvoet wat lager zie ik nu.
Peter
-
Frenkie, dat plaatje kwam van mij, dus dat stukje kende ik al. Maar het ging mij nu om de hoogte.
Johan, ik had zelf ook al de neiging om een eigen keuze te maken. En dat wordt een lagere plaatsing omdat ik dat het meeste zie. En het komt me constructief ook beter uit.
-
Is het niet belangrijker te weten op welke hoogte de lampen moeten staan t.o.v. BS??
-
De hoogte waarop seinen geplaatst worden is mede afhankelijk van de zichtlijnen.
Kijk maar eens op Utrecht Centraal richting Arnhem spoor 8, als voorbeeld. Helaas geen foto paraat.
-
Is het niet belangrijker te weten op welke hoogte de lampen moeten staan t.o.v. BS??
Uiteraard. Maar als ik dat zou weten zou de rest makkelijk te herleiden zijn want de overige maten heb ik allemaal.
Vandaag heb ik ook nog gekeken naar de zijdelingse afstand t.o.v. het spoor. In het draadje waar Frenkie naar verwees had ik zelf gesteld dat het sein net buiten het PVR staat. Maar dat blijkt toch iets ruimer te zijn. Nu is het lastig om het direct met een meetlint te meten want die seinen staan op plekken waar je niet zomaar mag komen. Maar ik vond een paar seinen die dichtbij een overweg of dichtbij een perron staan. Dan kun je een aardige inschatting maken door een lijn op te zoeken die evenwijdig loopt met het spoor en die recht naar het sein wijst. Mijn conclusie is dat het hart van de paal ongeveer 2,70 meter uit het hart van het spoor staat. Dat komt in H0 neer op 31 mm. Wie betere informatie heeft mag me corrigeren.
Nu maak ik me daar ook niet al te druk over. Het zou wel heel bijzonder zijn als iemand die mijn baan bezoekt gaat zeggen: "hé, dat sein moet eigenlijk een millimeter naar links."
-
Als ik van de week op Lelystad opstel kom, zal ik hart spoor tot hart sein even voor je opmeten
-
Miba uitgave signale 2 meldt voor einheitssignale een afstand van 2880 mm tussen rail midden en start fundatie. (Dus niet exact hart op hart).
In model komt dit overeen met 33.1 mm.
Nederlandse situatie kan natuurlijk net anders zijn, maar dit geeft even wat extra info.
Groeten,
Jelmer
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-
Joop, ik wacht het resultaat van je opmeting af.
Jelmer, ik wil me niet te veel vastleggen op de Duitse regels, het gaat hier om een Nederlands lichtsein.
Overigens ben ik al bezig met het plaatsen van het eerste sein, binnenkort een fotoreportage in mijn bouwdraadje "Uit en Thuis".
-
Dat snap ik helemaal Klaas!
Groeten,
Jelmer
-
Ben benieuwd naar een plaatje Klaas. En je zou me een plezier kunnen doen met de afmetingen van het Digikeijs sein want dat vind ik nergens. :)
Gr, Ben.
-
Ben, welk maten wil je weten?
Om een eerste indruk te geven hier een foto van het sein op 5mm ruitjespapier.
De rest volgt later. Ga eerst een stukje fietsen, veel te mooi weer om binnen te blijven zitten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI3014-800.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI3014-800.jpg)
-
Klaas, je zit zeker niet in Brabant? Tis hier nou niet echt lekker weer vandaag hoor :-[
-
Ga eerst een stukje fietsen, veel te mooi weer om binnen te blijven zitten.
Gelijk heb je, wij hebben net 3 uur langs de Waal gewandeld. :)
Maat: bovenkant betonvoet - bovenkant seinscherm. Ongeveer 72mm, afgelezen van je foto, klopt dat zo'n beetje?
Gr, Ben.
-
Die 72 mm klopt tamelijk precies.
Ik heb nog wat andere maten vergeleken met een tekening die ik hier heb en in het algemeen is dit sein tamelijk precies gemaakt. Tot nu toe heb ik twee "fouten" geconstateerd. Het bordesje zit 1 mm te hoog en de mast is zowel op het dikke als het dunne deel ongeveer 35% te dik. Maar dat zal wel nodig zijn om de draden er door te krijgen.
-
Dank je wel Klaas. :)
-
Klaas ,
Weet je, dat er hier en daar nieuwere seinen staan met dikkere masten ? Ben ff kwijt waar ik die zag ,mss in Brabant ?
Is voor de draad doorvoer voor de modelbouw er van wel handig . :D
Peter
-
Hier een fotoreeks die laat zien hoe ik het sein heb geplaatst:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=77039.new#new (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=77039.new#new)
-
Goedenavond,
volgens onderstaande tekening de onderste lamp op 6176 boven BS
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/LichtseinAYmetrichtingaanwijzer_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/LichtseinAYmetrichtingaanwijzer_1.jpg)
Gr Bart
-
Bart, dat sein is ruim een meter hoger dan een standaard sein. Komt waarschijnlijk door de koeiekop die er onder zit.
Die tekening laat wel zien dat de voetplaat gelijk hoort te staan met BS.
-
De top van de voet van sein 634 uit bericht #4 staat ca 35 lager ,dan BS.
Nog eens gecontroleerd vanmorgen.
Maar ik denk dat Klaas het nu wel weet. ;D
Peter
-
Precies, volgens de officiële tekeningen die ik heb gezien moet de top van de betonsokkel gelijk staan met BS, maar in de praktijk zie ik dat de meeste lager staan. Ik ga dus voor de makkelijkste oplossing. Zie de foto's in mijn bouwdraadje "Uit en Thuis", dat sein staat ook te laag.
-
Zou dat niet een effect kunnen zijn van spoor en/of ballastbed vernieuwing door de jaren heen waarbij mogelijk het spoor op andere hoogte gekomen is en de seinen niet aangepast zijn?
-
Joop, ik wacht het resultaat van je opmeting af.
Door aanpassingen in de diensten heb ik deze week geen gelegenheid om het e.e.a voor je op te meten. :-\
-
Zou dat niet een effect kunnen zijn van spoor en/of ballastbed vernieuwing door de jaren heen waarbij mogelijk het spoor op andere hoogte gekomen is en de seinen niet aangepast zijn?
Daar heb ik ook aan gedacht, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk. Sommige te laag staande seinen staan dicht bij perrons of overwegen. Dan hadden ze die ook moeten aanpassen en daar heb ik geen aanwijzingen voor gezien.
-
Dat sein van bericht #4 staat met zijn bovenkant van het blok op hetzelfde hoogte als het gedeelte direct naast het ballastbed.
Het sein is daar neergezet in 1955, maar ik geloof niet dat daar de baan zelf daar door vernieuwing hoger is gekomen, het is net zo hoog als de vroegere fietspaadjes.