BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: oudebiels op 12 March 2020, 17:12:21
-
Ik heb hier een led (wit) 3V, 20mA
Ik wil het lichtbeeld beoordelen.
Wanneer ik deze led aan 2x 1,5V AA-batterijtje wil leggen, kom ik voor de berekening
van de voorweerstand volgens de formule in de encyclopedie uit op 0 Ohm = geen weerstand.
Klopt dit of vergis ik me ergens?
oudbiels
-
Dat klopt, alleen is 20 mA het max. Dat geeft een strot licht en de vraag is of je dat wilt. Ledjes branden vaak al mooi bij ca 8-10mA. Dan krijg je er wel een weerstandje voor.
Expirimenteer eens met wat weerstandjes van 33, 47, 100 en 220 ohm. In serie zetten kan ook ;).
-
Ik denk dat de led dan eenmalig een flits geeft.... Of er moet een ingebouwde weerstand in de led zitten, heb je meer specificaties van de led?
René
-
onzin, een witte led is meestal 3 a 3,2V...aansluiten op 3v kan dus zonder problemen.
-
Door de eigenschappen van een batterij (iets met nterne weerstand van zo'n ding en zo) kan je een witte of blauwe LED wel aan 2x 1,5 volt hangen dacht ik. maar er zijn hier ook mensen die het veel beter kunnen uitleggen.
Ik heb ook eens een witte LED op een 9 volt batterij aangesloten, maar ik gebruikte een 670 of 1000 ohm weerstand daarbij. Ik had even een portable lampje nodig en had nog geen telefoon met zoiets :P
mvg,
Robert
-
onzin
Volgens mij heeft een led altijd nog een drempelspanning, de minimale spanning om in geleiding te komen en dus te branden. Kom je boven die spanning dan wordt de weerstand van de led laag en de stroom zo hoog dat de led doorbrand. Deze stroom kan je beperken door een weerstand in serie te zetten met de led, of gebruik te maken van een (regelbare) stroombron. Een knoopcel heeft een hoge interne weerstand, bij kortsluiting loopt er minder dan 20mA en gaat de led dus niet stuk. De spanning moet wel hoger liggen dan de drempelspanning van de led. Een AA batterij kan een paar ampère leveren.
Maar ik kan het mis hebben.
-
Kan prima.
De led heeft maar 20mA nodig dat kan de batterij makkelijk leveren.
-
Bij een led moet je de stroom onder controle houden. Daarom zetten we er normaal een weerstand voor of iets anders dat de stroom begrenst. Het punt bij een led is dat die een steile stroom/spanningskarakteristiek heeft. Anders gezegd: een kleine toename van de spanning veroorzaakt een grote toename van de stroom.
Je moet ook bedenken dat een AA batterij in nieuwe toestand een spanning heeft van 1,6V. Als je de led aansluit op 2 van die batterijen kan hij direct overlijden. En als hij het wel uithoudt, dan zal de batterijspanning na verloop van tijd zakken naar 1,4V of lager en dan stopt de led met licht geven.
Dus een led direct op 3V batterijspanning zetten is geen goed idee.
-
UPDATE:
Na de geruststellende eerste reactie van ruudns heb ik mijn plan uitgevoerd.
Ipv. AA heb ik 2 AAA batterijtjes gebruikt, die uit een ander apparaat kwamen, omdat dat niet meer goed wilde (ik dacht een muis). Gebruikte AAA's dus.
De spanning (onbelast) gemeten met de multimeter; iets onder de 3V.
De led aangesloten: ging goed, niet overmatig helder, dus ik heb geen aanwijzing dat die teveel binnen kreeg.
Ik hoefde de led maar kort aan te sluiten, want de bedoeling was enkel om te zien of ie rondom afstraalde of enkel naar voren.
Het was dus enkel naar voren.
Dank aan degenen die antwoord gaven (ik dacht trouwens dat ik in mijn eerste bericht aangaf dat de led 3V is).
oudebiels
-
op een batterij is dit logisch omdat die al een ingebouwde weerstandswaarde van zijn eigen heeft.Gebruik je hem met een voeding zet er egwoon een klein weerstandje voor.Kwestie van safe te spelen :)
-
Een batterij heeft wel een eigen inwendige weerstand. Maar het is de vraag of het genoeg is om een led heel te houden.
Er zijn Chinese kerstverlichtingen die gebruik maken van de inwendige weerstand, maar dan hangen er enige tientallen leds aan een batterij en dan liggen de verhoudingen anders.
-
Intussen een testje gedaan.
2 nieuwe AA batterijen, samen 3,26V onbelast.
Witte led aangesloten, spanning zakt naar 3,18V.
Het is een low-current led die normaal bij 3mA al genoeg licht geeft
Stroommeting geeft aan dat er 12mA loopt. Mar dat wordt beïnvloed door de eigen weerstand van de meter, die is 7 ohm.
Stroommeting met een tweede meter: 14,4mA. Eigen weerstand van deze meter is 2,5 ohm.
Ik moet nog even uitrekenen wat dan de inwendige weerstand van de batterijen is. Maar het staat wel vast dat zonder de stroommeter er tussen de stroom nog hoger is.
-
Zoals Klaas al aan gaf, voor vaste opstellingen, niet doen! Voor een keer testen kan het wel maar kunnen nieuwe batterijen dus wel te veel zijn. Maar makkelijke "testbron", een knoopcel batterij ;D Deze is ook +- 3V en heeft een aardig hoge interne weerstand waardoor de spanning over de led dus altijd inzakt. Ook dit zou ik niet permanent gebruiken maar voor testen erg makkelijk. Pootjes aan beide zijden van de knoopcel en klaar (y)
Timo
-
Volgens mij heb ik nieuwe knoopcellen (cr2032 c.s.) voor mijn moederbord(en) gemeten met 3,3 V.
Raar want de opdruk zegt 3 V (merkcellen).
oudebiels
-
voor mijn moederbord(en) gemeten met 3,3 V.
Dat willen moederborden, 3,3 volt.
Batterijwaarde is gewoon omlaag afgerond.
-
Nou wil ik best toegeven dat ik iets niet weet, maar de grondslag van mijn vraag in post-1 ligt in het toepassen van de formule uit de encyclopedie:
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Minimale_led_voorschakelweerstand_berekenen (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Minimale_led_voorschakelweerstand_berekenen)
en die luidt:
Omdat we hier echter ook te maken hebben met de drempelspanning van de led(s) gebruiken we de formule: R = (U - Uled) / Iled. Hierbij is R de waarde van de weerstand die we willen berekenen,
Volgens mijn bescheiden mening heb ik deze formule correct toegepast; als de resultante niet bevalt zou ik bijna zeggen "er mankeert iets aan de formule".
Ik ben me ervan bewust dat ik zoiets hier niet zou mogen zeggen, omdat er dan iemand in een stuip schiet. ::)
oudebiels
-
Aan de formule mankeert niks. Maar waar je fout loopt is de aanname dat de spanning per batterij precies 1,5V is. Dat is niet zo, een nieuwe geeft 1,6V en een gebruikte kan zakken tot 1,3V. Dat is voor een led een enorm verschil.
En een andere misser is dat je aanneemt dat de spanning over de led precies 3V is. Maar die spanning varieert iets met de stroom. Bovendien kan die spanning variëren per exemplaar.
-
Je hebt de formule dan wel correct toegepast maar dan wel precies op de uitzondering uit gekomen. De helderheid van een led regel je eigenlijk door de stroom te varieren tussen hier 0 en 20 mAmp. Dat doe je dan met een stroom bron, en in de simpelste versie is dat een enkele weerstand. Om dat te laten werken heb je dus een spanning over de led en een spanning over de weerstand nodig, en dat is dan de minimale voedingsspanning. Daar gaat deze formule ook van uit. Je kunt niet zeggen dat je de voedingsspanning zo ver verlaagd dat je geen weerstand meer nodig hebt, want dan is er ook geen stroombron meer.(lees stroombegrensing) je zal dus een kleine weerstand nodig hebben in dit geval, zeg 200mV bij 20mA is een 10 Ohm
succes Jack
-
De essentie van mijn vraag is toch niet het feit dat ik een 3 V batterijcombinatie gebruik?
Dat deed ik alleen maar omdat ik hier geen 3 V netvoeding paraat heb liggen en wel massa's on- of gedeeltelijk gebruikte batterijtjes.
IMHO: wanneer ik een 3 V netvoeding had gebruikt i.c.m. deze led die als 3 V gespecificeerd wordt, had de aangehaalde formule ook als resultaat gehad dat ik een 0 Ohm weerstand moet inzetten.
Je kunt ook bij zo'n formule als voorwaarde formuleren dat de LED spanning niet gelijk mag zijn aan de voedingsspanning.
oudebiels
-
Het feit dat er een weerstand wordt toegepast houdt impliciet al in dat de voedingsspanning hoger is dan de ledspanning.
Ik heb toch het idee dat je het karakter van een led niet helemaal doorgrondt. Bekijk eens dit verhaal: Wikipedia led (https://nl.wikipedia.org/wiki/Led) en dan vooral de karakteristieken bijna onderaan.
-
goede morgen.
om de weerstand waarde tebepalen zou je ook dit via een weerstand bank kunnen uit testen dan kan je ook de fel heid van de led zien.
de weerstand bank werkt bij mij goed . rij zelf met N spoor daar auto's voor zien van koplamp led en achter led lichten.
-
De forumele is een leuk huplmiddeltje onder de juiste omstandigheden.
Een LED is een diode, en die hebben een eigenaardige spanning/stroom karakteristiek. Er zit namelijk een duidelijke knik in.
Bij lage spanning loopt er zo goed als geen stroom en in het geval van een LED ook geen licht.
Ga je voorbij de 'knik' op het punt dat ook wel de drempelspanning wordt genoemd dan kom je in een gebied waarbij een klein beetje meer spanning al meteen heel veel meer stroom gaat lopen.
In het geval van een LED gaat deze dan steeds meer licht geven, maar de levensduur gaat ook grofweg evenveel achteruit.
Door de steilheid is een LED bijna niet op spanning te regelen vandaar dat dit vrijwel altijd op stroom wordt gedaan. (Verwissel de spanning/stroom assen en je krijgt een grafiek die heel rustig oploopt)
De formule werkt prima als je midden in het steile gebied zit. De formule gaat er namelijk vanuit dat de drempelspanning een echte knik is. Dat is het in werkelijkheid niet.
Als je bij dit soort formules rond de nul komt moet je altijd even gaan twijfelen of hij wel toepasbaar is.
En om dat te bepalen zul je toch iets meer van diodes moeten weten.