BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: KNed op 10 March 2020, 23:31:27
-
Voor de 3-railers die niet op het 3rail forum actief zijn:
Voor m'n nieuwe baan had ik een meegebogen C-rail R3 wissel nodig. Deze nieuw gekocht en ingebouwd. Bij de eerste testrondjes bleek dat divers modern Märklin materieel een kleine kortsluiting maakte.
Dat verbaasde me want andere types C-rail wissel werkten allemaal zonder problemen.
Na wat uitzoeken bleek dat Märklin wat rare keuzes heeft gemaakt voor de wielgeleiders bij deze wissels.
Sommige puko's zijn beschermd, andere niet.
Zie het onderstaande plaatje. De binnenkant van de wielen kan tegen de rode puko aan komen, terwijl de puko's ernaast beschermd zijn.
Mijns inziens had Märklin de wielgeleider gewoon door moeten laten lopen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/R3-meegebogen-wissel-probleem.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/R3-meegebogen-wissel-probleem.jpg)
Ik heb de bewuste puko wat omgebogen en toen was het probleem weg. Het bleek dat veel meer modelspoorders hier last van hebben.
Na nog wat zoeken op internet kwam ik een Duitse webshop tegen die een goedkoop en simpel stukje plastic verkoopt wat ervoor zorgt dat alle puko's beschermd worden. Ik heb zo'n dingetje gekocht, je schuift het zo over de puko's en dan is het probleem op een nette manier verholpen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Inzetstukje-IMG_20200303_184425.jpg_thumb.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Inzetstukje-IMG_20200303_184425.jpg_thumb.png)
De website waar dit besteld kan worden is https://www.rztec.de
Je betaald wel eerst de volle mep aan verzendkosten maar krijgt daarna het grootste gedeelte terug omdat dit via briefpost gaat. Daar had ik vooraf even over gemaild.
Koen
-
Ik heb de bewuste puko wat omgebogen en toen was het probleem weg.
Klopt en is ook de simpelste oplossing. Maar beter is vooral ook de onderlinge wielafstand te controleren want dat is de boosdoener. Dat stukje plastic heb je niet nodig.
Gr, Ben.
-
De binnenkant van de wielen kan tegen de rode puko aan komen, terwijl de puko's ernaast beschermd zijn.
Mijns inziens had Märklin de wielgeleider gewoon door moeten laten lopen.
Hallo
Märklin had de wissel gewoon moeten polariseren. Had je die rare wielgeleider en puko's "tot aan het randje" niet eens nodig gehad.
Nu kun je wel zeggen: "Dat past niet in het systeem", maar de M-rail kruiswissel 5128 en eerste 5207 wissels hebben ook polarisatie.
Bart
-
Ben: het kan dat dat de boosdoener is, maar dan nog vind ik het een fout van Märklin. Divers origineel Märklin materieel van me maakte hier kortsluiting op. Dan heb ik op geen enkele andere soort wissel. dus dan is deze veel te kritisch. Ik ga echt niet al m'n materieel controleren en aanpassen.
Dat sluit aan op het punt van @Bart. Märklin had deze wissel inderdaad (veel) beter moeten ontwerpen.
Op andere soorten wissels (normale, Engelse, R1 meegebogen) heeft mijn materieel totaal geen problemen. Terwijl dat met M-rail nog weleens anders was.
Maar goed, ik ben blij met m'n stukje plastic :)
Koen