BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Dirkske op 14 August 2006, 13:43:43
-
Beste hobby-collega's,
Zou er iemand mij kunnen vertellen welke spanning er op de rails staat bij een digitaam systeem. ???
Ik heb een schema gevonden voor blijvende wagonverlichting als deze stil staat. Daarom zou ik moeten weten welke spanning er op de rails staat.
grtjs Dirk. ;)
-
Kijk eens hier (http://people.zeelandnet.nl/zondervan/digispan.html)
Is dat voldoende antwoord?
-
Kijk eens hier (http://people.zeelandnet.nl/zondervan/digispan.html)
Is dat voldoende antwoord?
"Yes" Dank je klaas. (Toch leuk als we elkaar kunnen helpen, niet?)
-
Dirk,
je moet er wel op bedacht zijn dat de 18V die daar genoemd is een ongeveer spanning is. In de praktijk zal het varieren tussen 16 en 20V.
-
Zou er iemand mij kunnen vertellen welke spanning er op de rails staat bij een digitaam systeem. ???
Ik heb een schema gevonden voor blijvende wagonverlichting als deze stil staat.
Je wil toch niet een systeem voor permanente verlichting koppelen aan een digitaal systeem ??
Want dat geeft de spanning nul en zo mogelijk veel rook.
Maarten.
-
In ieder geval begrijp ik niet waarom je op je digitale baan een systeem voor permanente verlichting wilt toepassen. Bij digitaal staat er namelijk al permanent spanning op de baan en dientengevolge is dit soort schakelingetjes (die bij analoog heel handig kunnen zijn) volkomen overbodig. Of ben je iets aparts van plan?
-
Beste hobby-collega's,
Zou er iemand mij kunnen vertellen welke spanning er op de rails staat bij een digitaam systeem. ???
Ik heb een schema gevonden voor blijvende wagonverlichting als deze stil staat. Daarom zou ik moeten weten welke spanning er op de rails staat.
grtjs Dirk. ;)
Als een wagon stilstaat op een digitale baan, dan blijven de lampjes of de ledjes automatisch aan. Bij digitaal staat de baan constant onder spanning. Dus eigenlijk begrijp ik je vraag niet. Of je hebt nog nooit gewerkt met digitaal, dat kan natuurlijk ook nog.
Mvg
Wim.
-
Chips, daar had ik overheen gelezen. Dirk is kennelijk van plan een tweede spanning op de baan te zetten, maar dat moet bij digitaal niet, want er is al altijd spanning.
-
Dus bij digitaal blijven de front-of sluitseinen altijd branden.
Als ik dus wil dat deze uit zijn moet ik wel een decoder plaatsen of heb ik dit verkeerd???????
Dirk (De leek)
-
Dirk , even kijken of ik snap wat de bedoeling is , jij wilt toch wagonverlichting aanleggen, en toch niks doen met front-en sluitlichten , of gaat het om een digitale lok ?
-
Mijn bedoeling is om op termijn mijn loc's digitaal te gaan sturen.
Wat betreft wagonverlichting ed. wou ik voorlopig een analoge sturing gebruiken maar uit de reakties maak ik op dat dit om problemen vragen is.
Als ik bv. verlichting in een rijtuig inbouw gaat dit dus gelijk branden als er digitale spanning op de rails komt of moet ik hiervoor eerst een decoder in het rijtuig inbouwen? ???
-
ik rij digitaal en inderdaad voor het schakelen van mijn verlichtingen, gebruik ik decoders, je kunt dan je verlichting aansluiten op de decoder welke ook je motortje "bestuurd", of een aparte functiedecoder gebruiken waar je dan je sluitverlichting op aansluit en tegelijkertijd je wagonverlichting.(als je een trein hebt met meerdere rijtuigen)
Heb je al een digitaal besturingsapparaat,zoiets als een Intellibox ?
-
Dirk,
bij digitale sturing staat er altijd spanning op de rails. Die spanning is een blokvormige wisselspanning die wisselt tussen +18 volt en - 18 volt. In het ritme van deze wisseling zit een code verborgen die in de decoder "gelezen" wordt. En op grond van die code schakelt de decoder dus de motor en/of de verlichting in.
Je kunt er voor kiezen om de verlichting achter de decoder aan te sluiten, dan kun je die dus met een commando in en uit schakelen.
Maar je kunt de verlichting ook rechtstreeks aan de stroomafname verbinden, dan brandt die dus altijd.
-
Ik ben al geruime tijd aan het rond snuffelen in het digitale aanbod.
Ik heb zelf nog geen "centrale" maar voorlopig opteer ik lenz.
Maar vooraleer ik tot aankoop over ga wil ik eerst zoveel mogelijk alle pro's en (misschien ook) contra's tegen elkaar afwegen.
Het is en blijft toch een hele investering wat betreft centrale en de nodige decoders.
Het puntje op de I is misschien voor niemand haalbaar?
Grtjs Dirk
-
Dirk,
-- knip --
Maar je kunt de verlichting ook rechtstreeks aan de stroomafname verbinden, dan brandt die dus altijd.
Waarbij je er rekening mee moet houden dat veeel binnenverlichting geschikt voor banen met analoge spanning niet zondermeer geschikt zijn voor de digitale spanning omdat die dan te fel gaat branden en te heet worden, met als gevolg dat je trein een rijdende kermis wordt en de kans groot is dat je dak vervormt. (ja, dit is 1 zin)
Groet, Kees