BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Daan in Las Vegas op 07 March 2020, 20:00:07
-
Goeden morgen vanuit Las Vegas.
Ik wil mijn ROCO E91 repareren. Ik had jaren geleden een decoder erin gemonteerd, hij deed het nooit goed en de laatste keer dat ik ermee heb geknoeid begon ie te roken zonder een rook generator! ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9067-copy_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9067-copy_1.jpg)
Ik heb em weer open gemaakt en ben een beetje in verlegenheid gebracht door mijn nogal slordige amateurse poging jaren geleden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9068-copy.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9068-copy.jpg)
Maar goed, deze keer heb ik veel meer ervaring, veel meer geduld en ook deze forum!
Het ziet ernaar uit dat ik vorige keer niet de condensator tussen de two motor contacten heb weggehaald. Nu begrijp ik dat dat altijd moet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9069-copy.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9069-copy.jpg)
Wat ik niet begrijp is waarom er twee weerstanden voor de motor zijn.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9070-copy.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9070-copy.jpg)
Is dat misschien een analoge manier om de snelheid te beperken?
Kan iemand mij hier aanraden of ik de decoder bedrading voor de weerstanden soldeer, of ik ze eruit haal?
Alvast bedankt,
Daan
Las Vegas
-
Die weerstanden zijn eigenlijk spoelen. Die kun je maar beter verwijderen. Dat geldt ook voor de condensator (ronde dingetje) Deze kunnen de decoder ontregelen.
-
De spoeltjes en de condensator zijn bij elkaar de motorontstoring. Moeten de omgeving beschermen tegen door de motor opgewekte stoorsignalen. Nu valt dat in de praktijk allemaal wel mee, dus je kan ze eruit halen. Had je in dit geval het nodige doorslijpwerk bespaard.
De matige rijeigenschappen zou ik ergens anders zoeken. Zorg dat de loc soepel loopt en bouw een decoder in die zich goed laat afregelen, ESU LokPilot of een Zimo, zoiets.
Is het nog een oud model met veerkoppeling tussen motor en draaistellen?
-
Hartstikke bedankt heren,
de slechte rijeigenschappen waren alleen nadat ik er een decoder in had geplaatst, dus denk ik dat alles nu wel prima zal rijden wanneer ik het alles gerepareerd heb, met een lokpilot.
Nogmaals bedankt.
Daan
Las Vegas
-
Om de loc zelf uit te sluiten nadat hij jaren heeft stilgestaan (gelegen) zou ik zelf de decoder eruit halen en hem weer even analoog maken. En dan eens even een grote beurt geven en dit dus analoog testen. Als je zeker bent dat hij prima loopt kan je weer aan een decoder avontuur beginnen.
Timo
-
Die weerstanden zijn eigenlijk spoelen. Die kun je maar beter verwijderen.
Maar wel vervangen door een doorverbinding, of de grijze en oranje draden naar de rechtse aansluitingen verplaatsen. Want anders krijgt je motor geen stroom meer ;D
En ik zou even goed naar die zwarte draad linksonder kijken. die komt wel heel dicht bij het printspoor ernaast. Dat is de plus voor de verlichting, dus bij sluiting wordt dat gegarandeerd vuurwerk en waarschijnlijk ook einde decoder, als dat al niet gebeurd is.
-
Alles is goed uitgelopen, hij doet het weer:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9071-copy_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9071-copy_1.jpg)
Ik heb gelijk de lichtjes met gele ledjes vervangen, ziet er beter uit zo.
Bedankt allen,
Daan
Las Vegas
-
Ziet er goed uit! (y)
Timo
-
Dank je wel Timo,
ik ben er heel blij mee ;D
Daan
Las Vegas