BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Rob Ellerman op 05 March 2020, 10:16:17

Titel: TGV ontspoort bij Straatsburg
Bericht door: Rob Ellerman op 05 March 2020, 10:16:17
https://nos.nl/artikel/2325884-gewonden-door-ontspoorde-hogesnelheidstrein-bij-straatsburg.html
Titel: Re: TGV ontspoort bij Straatsburg
Bericht door: tothebeach op 05 March 2020, 14:35:33
Naar wat ik lees op Treinreiziger.nl (https://www.treinreiziger.nl/tgv-ontspoort-bij-straatsburg/), ontspoorde de trein met 270km/h. Ik ben onder de indruk van de relatieve weinige schade aan mens en materieel.

(https://i.dailymail.co.uk/1s/2020/03/05/08/25566704-0-image-a-34_1583398793429.jpg)

Al heeft deze website (https://www.rue89strasbourg.com/tgv-strasbourg-paris-deraille-pres-de-saverne-170150?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+Rue89Strasbourg+%28Rue89+Strasbourg%29) het over 300 km/h..

Groet,
Michel
Titel: Re: TGV ontspoort bij Straatsburg
Bericht door: NL-modelspoor op 05 March 2020, 16:14:28
Als je die trein zo ziet liggen, dan mag je blij zijn dat er op dat moment geen tegentrein aankwam.
Titel: Re: TGV ontspoort bij Straatsburg
Bericht door: Jos B. op 05 March 2020, 18:15:51
Het lijkt er op dat een deel van het draaistel de cabine is binnengedrongen.


Jos.
Titel: Re: TGV ontspoort bij Straatsburg
Bericht door: mDDM op 05 March 2020, 21:42:12
De SNCF zweert voor zijn TGV's bij het concept van de gelede trein met bakken op gemeenschappelijke draaistellen, omdat dit type trein bij een ontsporing minder/geen neiging tot kantelen zou hebben.
Titel: Re: TGV ontspoort bij Straatsburg
Bericht door: Priegelman op 05 March 2020, 21:46:04
Het lijkt er op dat een deel van het draaistel de cabine is binnengedrongen.

Hoe bedoel je dat, mis je een onderdeel?
Gezien de schade op de voorkant lijkt het alsof er iets geraakt is wat vervolgens onder de trein is gekomen. Een probleem met het draaistel zal m.i. niet een deuk aan de voorkant veroorzaken.
Titel: Re: TGV ontspoort bij Straatsburg
Bericht door: Klaas Zondervan op 05 March 2020, 21:47:45
De SNCF zweert voor zijn TGV's bij het concept van de gelede trein met bakken op gemeenschappelijke draaistellen, omdat dit type trein bij een ontsporing minder/geen neiging tot kantelen zou hebben.
Uitzonderingen zijn de koprijtuigen (motorwagens). Die staan op eigen draaistellen.
Titel: Re: TGV ontspoort bij Straatsburg
Bericht door: mDDM op 05 March 2020, 22:15:27
Waarschijnlijk is het als volgt gegaan. Door de aardverschuiving kwam een deel van het talud op het linkerdeel van het linker spoor. De motorwagen is hier op ingereden en beschadigd aan de linkerzijde van de neus en ontspoord. Daarna is de motorwagen met het voorste draaistel in het rechter spoor terecht gekomen. Dit rechter spoor heeft daarna als ontsporingsgeleiderail gefungeerd totdat de trein tot stilstand kwam. Vreemd is dat de linker spoorstaaf ter plaatse van de aardverschuiving geheel bedekt is met aarde. Er zouden sporen zichtbaar moeten zijn van de assen van de rest van de trein die daar, al dan niet (gedeeltelijk) ontspoord, doorheen gereden zijn. Wellicht is na de ontsporing nog meer aarde op het spoor geschoven.