BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Rob Ellerman op 05 March 2020, 10:16:17
-
https://nos.nl/artikel/2325884-gewonden-door-ontspoorde-hogesnelheidstrein-bij-straatsburg.html
-
Naar wat ik lees op Treinreiziger.nl (https://www.treinreiziger.nl/tgv-ontspoort-bij-straatsburg/), ontspoorde de trein met 270km/h. Ik ben onder de indruk van de relatieve weinige schade aan mens en materieel.
(https://i.dailymail.co.uk/1s/2020/03/05/08/25566704-0-image-a-34_1583398793429.jpg)
Al heeft deze website (https://www.rue89strasbourg.com/tgv-strasbourg-paris-deraille-pres-de-saverne-170150?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+Rue89Strasbourg+%28Rue89+Strasbourg%29) het over 300 km/h..
Groet,
Michel
-
Als je die trein zo ziet liggen, dan mag je blij zijn dat er op dat moment geen tegentrein aankwam.
-
Het lijkt er op dat een deel van het draaistel de cabine is binnengedrongen.
Jos.
-
De SNCF zweert voor zijn TGV's bij het concept van de gelede trein met bakken op gemeenschappelijke draaistellen, omdat dit type trein bij een ontsporing minder/geen neiging tot kantelen zou hebben.
-
Het lijkt er op dat een deel van het draaistel de cabine is binnengedrongen.
Hoe bedoel je dat, mis je een onderdeel?
Gezien de schade op de voorkant lijkt het alsof er iets geraakt is wat vervolgens onder de trein is gekomen. Een probleem met het draaistel zal m.i. niet een deuk aan de voorkant veroorzaken.
-
De SNCF zweert voor zijn TGV's bij het concept van de gelede trein met bakken op gemeenschappelijke draaistellen, omdat dit type trein bij een ontsporing minder/geen neiging tot kantelen zou hebben.
Uitzonderingen zijn de koprijtuigen (motorwagens). Die staan op eigen draaistellen.
-
Waarschijnlijk is het als volgt gegaan. Door de aardverschuiving kwam een deel van het talud op het linkerdeel van het linker spoor. De motorwagen is hier op ingereden en beschadigd aan de linkerzijde van de neus en ontspoord. Daarna is de motorwagen met het voorste draaistel in het rechter spoor terecht gekomen. Dit rechter spoor heeft daarna als ontsporingsgeleiderail gefungeerd totdat de trein tot stilstand kwam. Vreemd is dat de linker spoorstaaf ter plaatse van de aardverschuiving geheel bedekt is met aarde. Er zouden sporen zichtbaar moeten zijn van de assen van de rest van de trein die daar, al dan niet (gedeeltelijk) ontspoord, doorheen gereden zijn. Wellicht is na de ontsporing nog meer aarde op het spoor geschoven.