BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: dennie op 05 March 2020, 02:04:56
-
http://www.radiohengelotv.nl/spoorfietsenbedrijf-redt-iconisch-treinstel-uit-1953-van-sloop/nieuws/item?1154507&fbclid=IwAR04KNzJcqnmB_57ZT2_h1DlWliLbbUpmpKhq0GHN_5EEGZoLnkIIAA5sno
Rail Pleasure, het spoorfietsenbedrijf, heeft een oud treinstel uit 1953 weten te redden van de sloop. Op zaterdag 7 maart keert de Blauwe Engel 180 na meer dan 17 jaar terug naar Twente.
Daar is het treinstel door liefhebbers gedeeltelijk opgeknapt, maar heeft het ook veel last gehad van vandalisme. Zo zit het onder de graffiti en zijn bijna alle ruiten ingegooid. Het ziet er dan ook troosteloos uit, toch blijkt het casco nog verrassend goed te zijn
De eigenaar, de stichting WIJS, zag aanvankelijk geen andere oplossing dan de sloop van het treinstel. Gelukkig bleek zij bereid het treinstel over te dragen aan Rail Pleasure, die de Blauwe Engel na meer dan 17 jaar weer terug brengt naar Hengelo, zodat het daar een nieuw leven kan krijgen.
Het treinstel zal op zaterdag 7 maart met inzet van kraanwagens van de firma Kuiphuis en diepladers van de firma Bolk naar Almelo worden gebracht, de draaistellen gaan rechtstreeks naar Hengelo. Maandagochtend worden de bakken van het treinstel in Hengelo gelost en weer op de draaistellen gehesen. Vervolgens zal in een maand tijd in de afleveringskleuren geschilderd worden, ook worden de ruiten vervangen.
Rail Pleasure gaat de wagon inzetten op het spoorfietsentraject in Twekkelo. Daar is behoefte aan een wacht- en schuilmogelijkheid. Daarvoor wordt het treinstel geschikt gemaakt. Op wat langere termijn is het tevens de bedoeling er een kleine tentoonstelling in te richten en een speelplek voor kinderen te maken.
-
Dat is eens leuk nieuws.
En het is een mooie link met treinen bij het spoorfietsen.
Ideale oplossing en win-win situatie voor zowel het spoorfietsen bedrijf, als patrimonium van NS materiaal.
Hopelijk blijft het rijtuig wel in de toenmalige NS kleuren
-
Afleveringskleuren zoals genoemd in het artikel lijkt me duidelijk toch?
-
Bedankt voor het bericht.
Ik had nog nooit van spoorfietsen in Twekkelo gehoord. Dat wordt dus een uitstapje deze zomer.
Groeten,
Albert.
-
Leuk om te horen. Mooi initiatief!
-
Dit bedrijf rijdt op de oude Akzo-lijn in Hengelo. Wordt tijd dat ik er een keer ga fietsen.
https://railpleasure.nl/spoorfietsen/ (https://railpleasure.nl/spoorfietsen/)
-
Een oud topic omhooghalen want er is nieuws. De Blauwe Engel verdwijnt weer van het voormalig Akzo-spoortje.
https://www.tubantia.nl/hengelo/vernielde-blauwe-engel-vertrekt-definitief-uit-twekkelo-groen-licht-voor-aanleg-perrons-spoorfietsen~accc4546/ (https://www.tubantia.nl/hengelo/vernielde-blauwe-engel-vertrekt-definitief-uit-twekkelo-groen-licht-voor-aanleg-perrons-spoorfietsen~accc4546/)
Om het bericht helemaal te lezen, inloggen (betaalmuur).
-
Ik ben benieuwd of dit dan echt het einde is van de Blauwe Engel.....
-
Dat ding is echt geen eer meer aan te behalen.
-
Dat ding is echt geen eer meer aan te behalen.
Ik hoop van wel.....heel veel kilometers mee gereden in mijn Machinisten-tijdperk.....(Nostalgie dus)
-
Gaat het stel dan nu alsnog naar de sloop?
Koen
-
Er staat niets over in het artikel, maar de toestand is ronduit slecht. Dat betekent niet altijd het einde, maar veel opties zijn er helaas niet.....
-
Die zou altijd voor de sloop nog onderdelen kunnen leveren voor andere blauwe engel . Cabineruitjes , banken , draaistellen . Er is vast wel ergens een magazijn waar dat opgeslagen zou kunnen worden .
-
Ik hoop van wel.....heel veel kilometers mee gereden in mijn Machinisten-tijdperk.....(Nostalgie dus)
Hopen mag altijd, mar realistisch is het helaas niet.
Dat stel is al jaren al zo lek als een mandje, en is al die tijd aan alle weeromstandigheden bloot gesteld die je maar kunt bedenken.
Vele jaren regenwater wat met vrij spel naar binnen komt heeft echt wel zijn uitwerking op het (houten) interieur en ook het stalen casco word daar niet beter van.
Daarnaast is het stel destijds bij Syntus al buiten dienst gesteld met een motorbrand die onder de bak de nodige schade opgeleverd heeft.
Samengevat, een bodemloze put, en dan kun je beter je energie in andere DE2'en steken die er nog zijn ;)
-
Soms is niet alles te redden en te restaureren ;)
-
Eraf en eruit halen wat nog bruikbaar is voor de andere DE’s.
Heel misschien wil iemand van wat overblijft nog een accommodatie maken, bijvoorbeeld op een camping zoals met de 164 gebeurd is. En anders kan iemand misschien nog wat met een losse kop?