BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Carel Ruysink op 03 March 2020, 13:34:26
-
Ik ben mijn Liliput 18.451 van de vooroorlogse RheinGold aan het restaureren/verbeteren en digitaliseren met LEDverlichting ipv gloeipitjes.
Hoe het bij de NS in de diverse tijdperken zit weet ik wel zo'n beetje maar hoe het precies zit in de diverse tijdperken bij de DR en DB met tweepunts en driepunts kan ik niet zo gauw vinden met de zoekfunctie. Of was het altijd driepunts.
Ik heb zelf een foto gemaakt in de vroege jaren vijftig van de railbus tussen Nijmegen en Kranenburg met tweepunts frontseinen maar ook genoeg foto's gezien uit die tijd met driepunts. Kortom Wat waren de statuten en reglementen hieromtrent?
Alvast dank, Carel.
-
Ik citeer even uit Stefan Carstens, Signale 3, MIBA report 1/2007 pagina 93:
"Signal 15a, ab 1935 zg 1 - Kennzeichnung der Spitze von Zuegen - ausgenommen bei der Fahrt auf falschem Gleis: Bei Tage kein besonderes Zeichen, bei Nacht zwei weisse Lichter in gleicher Hoehe bzw. bei der DB seit 1959 drei Weisse Lichter in Form eines "A"".
Alle schrijffouten op mijn konto, inclusief de onmogelijkheid to ringel S en umlaut.
Oftewel, voor 1959 twee lichen (mocht overdag uit zijn, mits goed zicht) en daarna 3 lichten.
Groeten,
Jelmer
-
Hoop dat je Duits kunt.
https://de.wikipedia.org/wiki/Dreilicht-Spitzensignal (https://de.wikipedia.org/wiki/Dreilicht-Spitzensignal)
https://de.wikipedia.org/wiki/Lokomotivlampe (https://de.wikipedia.org/wiki/Lokomotivlampe)