BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Pauldg op 03 March 2020, 11:27:47
-
Hoi allemaal,
Ik sta op het punt om een nieuwe baan in segmenten op te bouwen in mijn garage. Nu vraag ik mij af of ik nog wat extra maatregelen moet nemen ivm vocht en temperatuurschommelingen. Ik geef even wat informatie:
- De garage is een aanbouw aan het huis, intern doorverbonden, maar staat voor het grootste gedeelte vrij.
- Het is een verwarmde ruimte, er is een radiator, maar het zal er in de winter nooit 20 graden worden zonder kunstgrepen.
- Het gebouw is van baksteen met spouwmuur, de spouw is geisoleerd
- De garagedeur is recent vervangen door een state-of-the-art aluminium deur met isolatie, rubber randen en koudebrug tussen de metalen delen. Volgens de garageman heeft deze deur een rc waarde van een spouwmuur. Van tocht heb ik in ieder geval geen last meer.
Wat natuurlijk blijft is dat de temperatuurschommelingen hoger zijn dan bv in een slaapkamer en ik vermoed dat de vochtigheidsgraad ook hoger is.
Wat zou ik moeten doen? Een hygrometer ophangen en een thermometer? Een Bison vochtvreter (of twee) in de ruimte zetten? En op welke waarden qua hygro moet ik dan koersen om mijn segmenten van populieren-multiplex niet langzaam op te laten krullen en groen te laten uitslaan? Er zitten hier vast bouwkundig specialisten en/of ervaringsdeskundigen.
mvg, Paul
-
Zet er een fatsoenlijke airco neer en alles is goed geregeld (y).
-
Da's wel duurder dan een Bison vochtvreter (denk ik) en volgens mij niet zo heel goed voor de energierekening ;)
-
Zonnepaneeltje op je dak leggen.....
Het houden van treinen is ook slecht voor je beurs ;D
-
De panelen liggen er al. En ja, treinen zijn inderdaad ook niet gratis (al komen hier wel eens voorbeelden langs van personen met een andere opvatting daarover...).
-
Kies in ieder geval een juist moment voor het leggen van rails. Ik kan me voorstellen dat het in de zomer flink warm kan worden in de garage. Rails die tijdens de koudere maanden strak zijn gelegd kunnen in de warmere maanden gaan uitzetten en losspringen. Heb er op zolder ook last van.
-
Spoorspattingen in model... realistischer wordt het niet... :-)
-
Hier jaren de baan in de garage gehad.
Werd alleen verwarmd wanneer ik bezig ging met de.baan / rijden.
Weinig last gehad met werken.van materiaal.
Alleen idd na leggen vd rail wanneer de temperatuur omhoog ging
Misschien het overwegen waard om een radiator te plaatsen met meer vermogen
Dit dan om zelf niet teveel af te koelen in de winter.
Tinus.
-
Gek genoeg moet je eerder aan een bevochtiger denken (en niet omdat we het onlangs niet met elkaar eens waren...;) )
Meeste scheuren ontstaan door droogte, en dat is vooral 's winters en bij lagere temperaturen.
Als je een goede bevochtiger koopt, ca. 200 euro, houdt deze de RV op 50%, of wat jij instelt, ergens tussen 40-60%.
Gr, Bert
-
Ook dat zou kunnen Bert. Ik lees overal dat de luchtvochtigheid inderdaad tussen de 40 en de 60 procent moet zijn. Buiten die bandbreedte is foute boel. Ik heb geen flauw idee waar mijn garage zit in dat spectrum. Een digitale hydrometer van de Gamma is wellicht een goed startpunt. :-)
@Tinus, goede tip. Wellicht ook tweede thermostaat
mvg, Paul
-
Spoorspattingen in model... realistischer wordt het niet... :-)
Mijn baan staat op een slaapkamer op de 1ste etage, ik heb er ook last van. De aan elkaar gesoldeerde flexrails breken wel eens op de solderingen, ondanks dat er na elke 2 a 3 flexrails een gewone railschoen gebruikt wordt :-\.
-
Het aan elkaar solderen van flexrails heb ik ook wel eens gepropageerd. Maar daar ben ik van teruggekomen. Enerzijds omdat ik modulair werk, dus dan is er niet zo veel lengte om door te solderen. Anderzijds omdat ik door schade heb geleerd om geen al te lange stukken te maken.
Mijn modules zijn maximaal 125 cm lang (langs het spoor gemeten). Op de rand van de module zijn de rails gefixeerd op printplaatdwarsliggers en ergens halverwege zit een gewone raillas waarin de spoorstaven een halve mm van elkaar zitten.
Wat de ruimte betreft, ik denk niet dat je spoorbaan gauw last heeft als het te droog is. Bedenk dat in een woonhuis het meeste vocht wordt geproduceerd door de mensen die er verblijven. In die garage zullen waarschijnlijk minder mensuren doorgebracht worden dan in de rest van het huis en dan kan het best zijn dat het daar wat droger is. ik zou me daar geen zorgen over maken.
-
Dat is een mooie afsluiter Klaas; hoe minder ik in de garage ben des te lager de luchtvochtigheid. ;)
Mvg, Paul
-
... en koudebrug tussen de metalen delen.
Een koudebrug moet je juist voorkomen, door een koudebrug krijg je condensatie aan de binnenkant.
-
Morgen Paul
In mijn kelder heb ik tenslotte ook het plafond die ook direct een buitenmuur is geisoleerd. ik had een condensbrug die ging schimmelen op de muur. Die is nu weg. Bij mij houdt ik nu de temperatuur boven 10 graden ook om mijn verf enz niet kapot te laten gaan. Bij bepaalde bouwstappen wacht ik tot de temperatuur tussen 20 en 24 is.
o ja een van de eerste tips die ik hier op het forum gekregen heb een hoofdschakelaar voor alle electro, die gaat om als ik de kelder verlaat dus moet ik geen angst voor electrobrand hebben.
gr Joke
-
Een koudebrug moet je juist voorkomen, door een koudebrug krijg je condensatie aan de binnenkant.
Een opgehaalde koudebrug dan. Er zijn twee lagen alu en daarbinnen kunststof. :)
Die centrale schakelaar voor alle elektra is een goed idee Joke! Ik ben al zo'n warhoofd....
Mvg, Paul
-
o ja een van de eerste tips die ik hier op het forum gekregen heb een hoofdschakelaar voor alle electro, die gaat om als ik de kelder verlaat dus moet ik geen angst voor electrobrand hebben.
Een uitstekende tip, zou altijd moeten. Niet alleen in kelders ;)
-
Angst voor elektrobrand lijkt me wat overdreven. In een woning maak je je daar ook geen zorgen over.
Het is wel nuttig om alles uit te zetten wat niet per se aan moet blijven, al was het maar om onnodig energieverbruik te voorkomen. Als je in de ruimte een koelkast hebt voor je bier dan moet die natuurlijk niet achter de centrale schakelaar. ;)