BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Syb030 op 29 February 2020, 11:50:16
-
Ik heb een nieuwe tweedehandse op de kop getikt.
Hartstikke leuk, maar hij maakt een geluid dat niet in de Sound bibliotheek staat en genereert rook bij de motor... wat is hier mis?
Hulp wordt gewaardeerd... zie bijgaand filmpje - leve de slow motion functie van de smartphone! - voor meer info...
https://youtu.be/3bFTZYVEZsg (https://youtu.be/3bFTZYVEZsg)
-
Lijkt mij gewoon vuil en voornamelijk veel te veel ( en verkeerde) olie.
Schoonmaken, nieuwe koolborstels en spaarzaam met de goede olie oliën.
-
Ha Dave, dank voor de tip. Een beetje overtollig vet uit het geheel verwijderen helpt al een beetje. Maar het echt scherp snerpende geluid blijft. Zelfs ... als ik de wielen laat draaien zonder het anker in de motor. Dit doet mij vermoeden dat het niet ligt aan het anker of de motor-lager, maar dat er ergens in het mechaniek - iets aanloopt t. Tandwielen die ergens langs schrapen of zo. Zou dat kunnen?
-
Ik zou het anker even openmaken en met een sateprikker de gleuven tussen de koperen lamellen (waar de koolborstels op schuiven) even reinigen. Vaak gaat daar naar verloop van tijd koolstof in ophopen. Hierdoor ontstaat er kortsluiting, met vonkerij tot gevolg. Hierdoor kan de motor te warm worden en kapot gaan. Maar na schoonmaken moet je dat probleem wel weer kunnen oplossen.
-
Drijfstangen losmaken en uitzoeken welke as de herrie maakt.
-
Drijfstangen los: de herrie is er nog steeds. Dus die ontstaat in of rond de overbrenging van motor naar achterste drijfas.
-
Juist. En dat lawaai hoort bij dit concept van aandrijving. Het heet niet voor niets "koffiemolen motor". ;D
Stop maar energie in je anker, dat gevonk zul je op moeten lossen anders is het snel einde oefening. Marklinisten weten precies hoe dat moet, kijk in de puko-wiki: KLIK (https://wiki.3rail.nl/index.php?title=M%C3%A4rklin_Motor_en_Drijfwerk_Reinigen).
Gr, Ben.
-
Ha Ben, werkelijk? Hoort die hoog gillende snerptoon ook bij het koffiemolen concept?
Nieuw filmpje: https://youtu.be/Izyned2cFF8
Ik wil nog niet geloven dat dit normaal dan wel onoplosbaar is...
Anker heb ik schoon.
-
Drupje olie op het ankerasje aan weerszijde, dus op het plastic motorschild en aan de andere kant op het asje in het nylonlager, en je probleem is ws opgelost.
Is bekend verschijnsel bij marklin/trixmotor. Type trommel.
Mvg Theo
-
Wat ik zie in de video lijkt het asje al te zwemmen in de olie. Klinkt meer als tandwielen die teken elkaar snerpen met wellicht braampjes op de tanden. Wat doet het geheel bij lagere snelheden? (dus trafo op lager voltage zetten, niet de video vertragen) Dan kan je misschien beter zien wat er gebeurt dan bij volle snelheid.
Of het is misschien een gebroken koolborstel die onder een rare hoek tegen de collector drukt?
Succes! (y)
Mvg,
Robert
-
De koolborstels waren in goede staat... en wat mij verraste was dat het geluid (gedeeltelijk) ook ontstond als ik het anker uit de motor haalde, en de wielen met de hand liet draaien. Kortom: de bron van de herrie zat tussen het anker en de aangedreven as. Ergens in de koffiemolen dus.
Het lijkt het meest op alsof er een tandwiel speling op zijn lager heeft, en dan een beetje gaat "wapperen".
Maar dat is nou net niet goed te zien. Verder zou het me verbazen omdat - dat schrijft de vorige eigenaar me - de loc bij vorig bezit niet heeft gereden, en de tandwielen muurvast zaten toen de loc hier aankwam.
Door SR24 te gebruiken (en wat kracht op de tandjes te zetten) heb ik de tandwielen weer in beweging gekregen. Die lopen nu dus weer soepel. Maar er zit nu blijkbaar net iets té veel beweging in...
Binnenkort weer eens verder puzzelen. Koffiemolengekraak okee. maar dit is meer gillende keukenmeid niveau.
Zijn er mede Marklinkenners of Trixrijders die het probleem bij deze loc herkennen?
-
Syb
Hij maakt zeker meer geluid dan een normale koffiemolen. Speling op de assen van de tandwielen heb ik nooit meegemaakt, maar wie weet. De hele aandrijving schoon en opnieuw olien is de meest voorkomende oplossing.
Als je wil, kan ik wel eens meekijken? Dan neem ik hem mee naar huis om te kijken wat ik kan doen?
-
Nakijken en de oorzaak proberen vast te stellen wil ik ook wel doen.
Morgen ben ik in Houten. Kan je motor/loc afleveren als je dat vertrouwd te minste. :angel:
Ronald Visser
(OK OK. Martijn vertrouw ik toch meer) (y)
-
Wat Syb wil hoor ;D. Ik vind dit soort dingen een uitdaging iig. Als ik op de BNLS stand zit krijg ik dit soort dingen vaak doorgeschoven, aangezien je weinig stuk kan maken. ;)
Ben morgen ook in Houten trouwens.
-
Dank voor de aanbiedingen... ik ben alleen komend weekend niet in Houten. Ik ga MiWuLa onveilig maken. Misschien is volgende week vrijdag - als het dan nog niet is opgelost - iemand te treffen bij het Spoorwegmuseum-evenement?
-
En? Wat is de stand van zaken?
-
Update: (duurde even, maar...) ik heb het opgelost. Jeah! Uiteindelijk lag het probleem in de overbrenging. Tandwielen waren vies. Reinigen van de tandwielten tussen motor en de aangedreven as deed de truc.
Ben vandaag begonnen om de motor 'los' te laten draaien van de wielen. Die test had ik nog niet gedaan. Asje van een van de tandwielen eruittikken, motor stroomgeven en vaststellen dat dit best netjes draait. Exit hypothese dat er nu nog iets met de motor aan de hand was. Ik herinner me dat ik aan de collector ook wel wat reinigingswerk had uitgevoerd, vorige keer.
Dan de versnellings (eigenlijk: vertragings)bak schoonmaken. Oude olieresten eruit. Tandwieltjes deppen met keukenrol. En terugplaatsen.
Klaar!
Wel opletten dat (1) de plastic treeplanklen bij de cylinders makkelijk verbuigen, en dan het drijfmechaniek lelijk kunnen blokkeren. Als de loc tijdens het onderhoud op haar zij ligt, verbuigt dat zomaar. Ze zijn voorzichtig makkelijk terug te buigen. Dan vind ik de Fleischmann treeplankjes (van metaal) fraaier en steviger.
En dat (2) de magneet rond het anker zomaar verkeerd om teruggezet kan worden als je het motorblokje uit het chassis tilt. En dan rijdt de loc de verkeerde kant op. Het probleem is te herkennen aan frontsein dat brandt bij achteruitrijden, en tenderlamp die branden bij vooruitrijden.
Even de koolborstelveertjes losmaken, motorschildje losschroeven, magneet andersom plaatsen (waarom past dat in beide richtingen zo goed?), schroefjes en koolborsteltjes weer terugplaatsen, en het is opgelost.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/T22520-SYBV6453.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/T22520-SYBV6453.jpg)
-
Dus wat ik meteen als schreef ;D
-
Inderdaad! En toch ben ik ook beetje trots op mezelf voor de geslaagde uitvoering :)
-
Terecht