BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Sam op 27 February 2020, 12:23:19
-
Te lezen op SpoorPro: https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2020/02/26/prorail-gunt-levering-nieuwe-seinen-aan-pintsch/
Nieuwe seinen hebben maar 1 lamp die meerdere kleuren kan uitstralen...
ProRail gunt levering nieuwe seinen aan Pintsch
Gepubliceerd op 26-02-2020 om 09:00
Spoorbeheerder ProRail laat vanaf volgend een groot deel van zijn seinen langs het spoor vervangen. Te beginnen op het traject Amsterdam Utrecht. Ook bij de werkzaamheden rondom PHS Amsterdam worden nieuwe seinen geplaatst. De circa 1.900 nieuwe seinen worden geleverd door de Duitse leverancier Pintsch.
De nieuwe seinen worden volgens Pintsch, dat een Nederlandse vestiging heeft in Utrecht, kleiner en compacter dan de huidige seinen. Dit heeft als voordeel dat ze makkelijker te plaatsen zijn tussen bestaande sporen. Ook zijn deze seinen beter zichtbaar, doordat ze lager komen te hangen. Een wens die vanuit de machinisten kwam.
Een lamp
Een van de meest in het oog springende verschillen tussen de nieuwe seinen en de bestaande is dat ze gebruikmaken van één lamp die alle drie de kleuren (rood, geel en groen) bevat. Nu zijn daar nog drie aparte lampen voor nodig. Dergelijke seinen zijn er volgens Pintsch op dit moment nog niet in Nederland.
Voor het bedrijf betekent dit het eerste raamcontract met ProRail. “Hopelijk is dit het begin van een mooie structurele samenwerking met ProRail”, aldus Alex den Hollander, contractmanager bij Pintsch. “Wij staan te trappelen om aan de slag te gaan” Pintsch levert de komende acht jaar de seinen, gevolgd door nog twintig jaar levering van reserveonderdelen. PHS Amsterdam en de seinen tussen Amsterdam en Utrecht zijn als eerste aan de beurt. In de loop van 2021 is daar het eerste sein te zien.
Lichtlaboratorium
Volgens Paul Hendriks, manager treinbeveiliging bij ProRail viel de keuze op Pintsch vanwege de grote hoeveelheid ervaring van het bedrijf in de spoorwereld en met name op het gebied van verlichting. Onder meer Deutsche Bahn is een van de afnemers. “Dat ze hun eigen geaccrediteerd lichtlaboratorium hebben is ook mooi meegenomen.” Bij de gunning van het contract werd gekeken naar prijs, duurzaamheid en planning.
-
Pintsch leverde vroeger gasverlichting aan spoor- en trambedrijven, ze hebben dus een paar jaar ervaring met licht..... langer dan Philips ;)
-
1 lamp, waar kennen we dat ook alweer van...
http://seinarm.nl/Licht46/Seinstelsel1946.aspx (http://seinarm.nl/Licht46/Seinstelsel1946.aspx)
Gezien de bewering "dergelijke seinen zijn er nog niet", staan er niet nog wat oude SA-seinen tussen Arnhem en Ede-Wageningen, of zijn die inmiddels verleden tijd?
-
Het verschil zal wel zitten in de uitvoering. De seinen van het stelsel '46 werkten met een mechanisch bewogen kleurenbril, de nieuwe zijn ongetwijfeld voorzien van ledtechniek.
-
De SA seinen tussen Arnhem en Ede-Wageningen zijn al zo'n 20 jaar geleden verdwenen.
Die hingen ook aan de bovenleidingsportalen.
Een van die units staat al heel wat jaartjes in mijn tuin (y)
Groeten Arjen
-
In de Amerikaanse modelbouw wereld maakte men al vele jaren gebruik van leds ,die 3 kleuren konden geven,het waren geintegreerde leds ,die op een chipje zaten,een gelijkspanning gaf b.v. rood ,poolde je de spanning om werd hij groen ,zette je er een wisselspanning op werd hij geel, in te stellen met een weerstand netwerkje om de juiste kleursterkten te krijgen bij het mengen.
In meer degelijke vorm zal zoiets voor het grootbedrijf bestaan.
In de electronca handel zijn ze te koop.
Ik vind trouwens de huidige led seinlichten behoorlijk helder,
Beter dan een gloeilampje van 15 Watt :D
Peter
-
En nu maar hopen dat er geen kleurenblinde machinisten zijn.....
-
en hopen dat er geen strenge winters meer komen met veel sneeuw !!! (y) of zullen de seinkappen verwarmd worden in de winter............
-
En nu maar hopen dat er geen kleurenblinde machinisten zijn.....
Die zijn er niet.
Mvg, Johan
-
en hopen dat er geen strenge winters meer komen met veel sneeuw !!! (y) of zullen de seinkappen verwarmd worden in de winter............
Vanwege de sneeuw zit rood altijd onder. Als er nog maar 1 lamp is dan is dat vanzelf de onderste. ;)
-
Die zijn er niet.
Mvg, Johan
Oh, dan is het goed... ;D
-
Vanwege de sneeuw zit rood altijd onder. Als er nog maar 1 lamp is dan is dat vanzelf de onderste. ;)
Dat is niet wat er hier denk ik bedoeld werd met LED seinen, een aantal jaar terug had men een gelijkend probleem met lichtgeleider seinen, deze hadden geen fantoom kappen maar sneeuwde gewoon dicht omdat er geen warmte was om de sneeuw te ontdooien.
Ongetwijfeld wel iets wat opgelost is, LED seinen kennen we natuurlijk al een tijdje.
http://www.infrasite.nl/definitions/definition.php?ID_content=508
-
De SA seinen tussen Arnhem en Ede-Wageningen zijn al zo'n 20 jaar geleden verdwenen.
Die hingen ook aan de bovenleidingsportalen.
Een van die units staat al heel wat jaartjes in mijn tuin (y)
Groeten Arjen
Ik heb deze nog meegemaakt en toch minder dan 20 jaar spoorervaring ;)
-
Ik denk dat het mss 12 jaar is of nog minder geleden is dat ze verdwenen.
Peter
-
Op 08-09-2006 stonden ze er tenminste nog ;)
http://www.nicospilt.com/index_wolfheze.htm
Mvg Jamie
-
ik ben in 2007 begonnen als machinist en toen stonden ze er nog. Durf niet te zeggen hoe lang ze daarna er nog gestaan hebben.
-
grappig dat er staat: ''Dergelijke seinen zijn er volgens Pintsch op dit moment nog niet in Nederland.'' :P
In Nederland zijn er zeker drie stelsel 46 seinen bewaard gebleven en waarschijnlijk veel meer '46 dwergseinen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2017-10-14_NS_3446_3427_Stadskanaal_NVBS_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2017-10-14_NS_3446_3427_Stadskanaal_NVBS_2.jpg)
Hier een plaatje van een stelsel 46 lichtsein in Stadskanaal (de STAR heeft er twee)
-
Ik neem aan dat ze dat bedoelen in het technisch aspect van de seinen die hun leveren, dus met 1 lens met meerdere LED kleuren daar achter.
En uiteindelijk staan er langs de hoofdbaan gewoon geen seinen meer met kleurenwisselaars, dat er een paar verdwaald zijn bij een museum is voor hun niet zo relevant natuurlijk :p