BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Overlast op 12 February 2008, 19:21:29
-
Ik was vandaag in Amf, en kwam deze Sik daar tegen. Welke is dit?
(http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/P2121599.jpg)
Maarten
-
Dat is sik 241 staat op de zijkant. Die is van de stichting locomotor en wordt gehuurd door herikrail.
-
Als het goed is de 243, de 252 en 276 (beide met kraan) zijn daar ook.
met vriendelijke groeten,
Jon van Dijk
-
Ik heb toch echt de 241 en 2 sikken met kraan daar op de foto gezet. het nummer 241 was ook zo met van die rare cijfertjes erop geplakt.
-
(http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/P2121598.jpg)
Stond er ook. Verder heb ik geen sikken gezien. Wel mP's en 1600'den:
(http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/P2121611.jpg)
Maarten
-
Grappig hebben ze alle mp's verplaatst.
-
Dat is sik 241 staat op de zijkant. Die is van de stichting locomotor en wordt gehuurd door herikrail.
241 is gesloopt in 2003 volgens de locatielijst (http://www.locomotor.nl/locaties.htm) van stichting de locomotor.
Volgens dezelfde locatielijst is locomotor 243 wel in Amersfoort maar is hij van Stichting Historisch Dieselmaterieel (SHD)
- foto (http://www.locomotor.nl/PICS/243.HTM) op www.locomotor.nl
- Collectie (http://www.nmld.nl/index.php?page=collection&id=24&lan=nl) van de SHD op www.nmld.nl
.
Groeten,
Marco
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_241.jpg)
Hier staat echt 241 of ben ik nou gek.
Ok ik zie nu al dat dit niet werkt ik snij ff het nummer uit.
-
Nu we het toch over de Sik hebben, klopt het dat Railion er een paar gehuurd heeft?
Toen ik een paar weken geleden langs kijfhoek reed, zag ik er daar zeker 1 staan. Volgens mij Railion, in ieder geval rood met witte letters...
Willem
-
Het is de 243 die ook een nummer 241 toont, maar dat ie ie dus niet.
Geen ide waar die nummers vandaan komen, ook heel ander type letters ed....
Raillion huurt geen sikken, maar is de eigenaar er nog van ;D
Ze doen er alleen niks meer mee.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/241b.jpg)
Hier is in ieder geval het bewijs er staat 241 op. Maar officeel is het dus de 243?
-
Toen ik een paar weken geleden langs kijfhoek reed, zag ik er daar zeker 1 staan. Volgens mij Railion, in ieder geval rood met witte letters...
Dat is de 303, die voorheen met sloopmaterieel rangeerde in Mt.
-
In Zutphen staat al enkele weken een rode sik bij de Strukton loods, zonder nummers of iets erop. Iemand een idee welke loc dit is en waar die vandaan komt?
-
De 'behekte''te sik te amf is de 243. De 241 is allang gesloopt en heeft nooit hekjes gehad. Waarom het nummer 241 er op staat is wel raar. De VSM heeft ook zoiets gedaan met hun DER 604 en 661, die van nummer wisselden.
Grtz, Marcel
-
In Zutphen staat al enkele weken een rode sik bij de Strukton loods, zonder nummers of iets erop. Iemand een idee welke loc dit is en waar die vandaan komt?
Heb ik ook zien staan, wordt ook niet gebruikt want hij staat al weken voor de loods. Een vermoeden: Sik 335 die een tijdje in Ruinen heeft gestaan. Deze was immers ook rood geschilderd.
Ik was vandaag in Amf, en kwam deze Sik daar tegen. Welke is dit?
243, van de SHD
-
Heb ik ook zien staan, wordt ook niet gebruikt want hij staat al weken voor de loods. Een vermoeden: Sik 335 die een tijdje in Ruinen heeft gestaan. Deze was immers ook rood geschilderd.
Dat deze loc dus moeten zijn. Foto op www.locomotor.nl (http://www.locomotor.nl/PICS/335.HTM). Zowel op www.spoorzoeker.nl (http://www.spoorzoeker.nu/statisch_materieel/005.html) als de locatielijst (http://www.locomotor.nl/locaties.htm) op www.locomotor.nl is hij nog steeds in Ruinen.
Maar die lijst in niet honderd procent up to date. Zo weet ik dat loc 346 niet meer in Stadskanaal staat, maar dat hij is verkocht aan de HIJSM (http://www.hijsm.nl/). De 222 heeft namelijk een kapotte generator. Ik heb geen idee waar de 222 is gebleven.
Groet,
Marco
-
Waarom het nummer 241 er op staat is wel raar.
Hoezo raar? Volgens mij is het een geintje van de mensen die daar werken.
Is toch geweldig om al die "experts" en nummer fetisjisten te zien komen met de meest waanzinnige complottheorien?
De mensen met kennis & verstand van zaken laten zich niet van de wijs brengen, maar de rest........... zie boven.
Groet,
Tjalling
Die geen verstand heeft van nummers en dat graag zo wil houden.
-
Die geen verstand heeft van nummers en dat graag zo wil houden.
Ik ook niet, maar Sikjes....., dat is een ander verhaal
Hoewel, Ook van Sikjes onthoud ik het niet, maar nummers zijn wel een aanknopingspunt om er achter te komen waar ie vandaan komt en van wie die Sik nou is. Sikken zie je steeds minder het op net, weet je wel, weet je niet.
Dus: waar komt die Sik in Zutphen nou vandaan? En van wie istie eigenlijk?
Groet,
Marco
-
Tsja, zolang niemand er een fatsoenlijke foto van maakt (of ff binnenin kijkt naar het nummer :D) weten we het niet... zelfs ik niet! Maar de gokvan de 335 zou best kunnen. Of de 303 is naar Zp gekomen om een vage reden...
-
Dat deze loc dus moeten zijn. Foto op www.locomotor.nl (http://www.locomotor.nl/PICS/335.HTM). Zowel op www.spoorzoeker.nl (http://www.spoorzoeker.nu/statisch_materieel/005.html) als de locatielijst (http://www.locomotor.nl/locaties.htm) op www.locomotor.nl is hij nog steeds in Ruinen.
Maar die lijst in niet honderd procent up to date. Zo weet ik dat loc 346 niet meer in Stadskanaal staat, maar dat hij is verkocht aan de HIJSM (http://www.hijsm.nl/). De 222 heeft namelijk een kapotte generator. Ik heb geen idee waar de 222 is gebleven.
Groet,
Marco
De 222 heeft een hele tijd (tot een week of 2 geleden) op de WGM gestaan bij een Bcm rijtuig van EECT. Waar hij nu uithangt is voor mij ook een raadsel. ::)
-
Aha,
De 222 is voor het laatst gezien op Watergraafsmeer. Misschien dat iemand nog recentere informatie heeft.
Tsja, zolang niemand er een fatsoenlijke foto van maakt (of ff binnenin kijkt naar het nummer :D) weten we het niet... zelfs ik niet! Maar de gokvan de 335 zou best kunnen. Of de 303 is naar Zp gekomen om een vage reden...
Even gekeken op de locatielijst van de Locomotor, maar de 303 is behekt en de 335 niet. De vraag is dus of de Sik in Zutphen behekt is, te ja of te nee.
Groet,
Marco
-
De 222 is overgegaan naar een particulier "in het zuiden", die ook eigenaar is van de Sikken die bij Conrail stonden (staan?). Maar waar ze precies heen zijn gegaan weet ik helaas niet...
-
Ik kan me niet herinneren dat de sik in Zutphen behekt is.
-
De sik in Zp is niet behekt
-
Dan zouden we in Zutphen te maken kunnen hebben met de 335, omdat de 303 nu afgevallen is. Tenzij iemand weet te melden dat de 335 nog gewoon in Ruinen staat.
Maar als het dan de 335 zou zijn, wat doet hij dan in Zutphen? Ik kan wel wat spannends verzinnen (Beekbergen ligt immers niet ver weg), maar dat soort schrijfsel worden hier als een of andere banketsoort betiteld.
Groeten,
Marco
-
In Zutphen staat inderdaad de 335 uit Ruinen.
Aldus mijn vriend die secretaris is van de Locomotor ;D
Dick Bolt (anno 1947)
Warffum
-
De VSM heeft ook zoiets gedaan met hun DER 604 en 661, die van nummer wisselden.
Dat had een heel duidelijke reden; de 604 mocht eigenlijk niet meer rijden, maar was in een veel betere staat dan de 661. En dus; nummerwisseling ;D
-
Maar wat was er dan zo speciaal aan dat nr. 604 dat de 661 zijn eigen nr. niet mocht houden?
met vriendelijke groeten,
Jon van Dijk
-
Dat moet je ze bij de VSM maar eens vragen ;)
-
Als je dit zo leest hebben ze hem vernummerd omdat ze zo met de goedlopende loc verder konden blijven rijden onder het nummer van een andere.
-
In Zutphen staat inderdaad de 335 uit Ruinen.
Aldus mijn vriend die secretaris is van de Locomotor ;D
Aha, dan weten we dat! Maar wat gaat er nu met de 335 gebeuren? Wat moet hij in Zutphen?
Groeten,
Marco
-
Dat had een heel duidelijke reden; de 604 mocht eigenlijk niet meer rijden, maar was in een veel betere staat dan de 661. En dus; nummerwisseling
Dit heb ik altijd een beetje vaag gevonden. Als je dus een ander nummer op de loc plakt mag ie ineens wel rijden?
Het is en blijft nogsteeds de 604! En de 618? Gewoon alleen pluk? De ''echte' 604 heb ik weleens samen met de 335 gefotografeerd te Tb WpH in 1998 (om weer on-topic te gaan....)
Grtz, Marcel
-
Geen idee wat er met de 335 gaat gebeuren. Spoor de eigenaar eens op, zou ik zeggen...
Wat ik wel weet is dat de 335 defect naar Ruinen is gegaan.
-
Hoeveel sikken staan er nog in blerick?
Ik weet dat ze een locmoter aan het opknappen zijn,
en dat ze er een met kraan hebben en 1 zonder kraan.
Ben wel ben nieuwd wie me dit kan vertellen.
P.s de roco sik 357 rijdt die nog rond?(in het echt dan)
Gr.Pascal
-
Ff op die locatielijst van de vorige pagina kijken en dan weet je het. Hij staat als monument in Enschede.
http://www.locomotor.nl/PICS/357.HTM (http://www.locomotor.nl/PICS/357.HTM)
-
Netjes in geparkeerd ;D ;D ;D :P
Wie kan mij vertellen welke er in blerick staan in de oude loods? ::)
Gr.Pascal
-
het emmertje doet het m.
-
Ik hoorde van een mede spotter dat er in Enschede een sik was waar ze mee over het beton reden dat zal deze dan wel zijn :P
-
Netjes in geparkeerd ;D ;D ;D :P
Wie kan mij vertellen welke er in blerick staan in de oude loods? ::)
Gr.Pascal
@Pascal
De 361
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_2340.jpg)
en de 211(stond toen buiten de loods ;D)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_2361.jpg)
MVG
Ruud
-
En de sik die gerestaureerd word is de 286 en verder staat er nog een ex-rietlanden sik.
-
En ook in Blerick:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/sik211.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/sik211.jpg)
Sik 211, die even later werd gestart.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/sik286.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/sik286.jpg)
Sik 286 met open motor.
Willem
-
Sikken zijn leuk, vooral het geluid is geweldig. Zo af en toe brengen
wij bij de wgl1501 ook onze sik tot leven, we rijden er niet mee, maar
de motor laten we wel draaien om die in goede conditie te houden.
Dan nu de raadplaat, wat doe ik hier:
(http://www.xs4all.nl/~repa/tmp/wgl1501-exNS271.jpg)
en zoals je ziet staan de stoelen al klaar om te gaan zitten luisteren
naar de sik zodra de motor loopt ;D ;D ;D
-
lichtgewicht dingen die Sikjes,
Hier "mijn" 323 zwevend high in the sky
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_1089.jpg)
en hier nog in de grondverf in 2003
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/grondverfsik_021.jpg)
en uiteindelijk 'te plak' naast het Sneeker stationsgebouw met ondergetekende als trotse initatiefnemer er naast 8) in januari 2005
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_1102.jpg)
groet,
Wim
-
Sikken zijn leuk, vooral het geluid is geweldig. Zo af en toe brengen
wij bij de wgl1501 ook onze sik tot leven, we rijden er niet mee, maar
de motor laten we wel draaien om die in goede conditie te houden.
Dan nu de raadplaat, wat doe ik hier:
De aloude truuk met ether op de contacten om 't motortje alternatief te starten?? ;D
groet,
Wim
-
Helaas, helaas, dat kwam wat later in het verhaal voor ....
-
Allicht het handbrandstofpompje bedienen :)?
@Sneek,
Vertel die truuk eens ;) ???
-
Over de allereerste foto in het topic: op de foto zelf zie je heel wazig het NS logo en daaronder 243 nog gewoon staan, zoals bij veel Sikken waarvan het logo 'verwijderd' is. :) Verder totaal overbodige reactie want het was al bekend dat het de 243 is. Maar ik was ff trots dat ik het zag. Lol ;)
Prachtige lok die sik, zou er wel 'ns mee willen rijden ;).
-
@ Marco: Lijkt erop dat je daar de motor aan het tornen bent. In die hoek kun je verder alleen nog aan wat leidingen frutselen, volgens mij...
@ Thom: de truuk met ether? Beetje ether in het luchtfilter spuiten om daarmee de locomotor sneller tot leven te wekken. Ik vraag me trouwens af waar dat voor nodig is, zelfs locomotoren met defecte thermostarts krijg ik prima aan de loop zonder ether. Alleen als het vriest én je hebt een exemplaar met beroerde compressie kan het wel handig zijn, want dat heeft me weleens een poging of 6 gekost.
In Blerick staan nu, bij mijn weten:
- 211 (behek(s)t, Stichting De Locomotor, komt uit maatsricht)
- 294 (blauw, ex-De Rietlanden, wacht op revisie)
- 286 (Stibans, groen, in revisie)
De 361 is naar de SGB gegaan, de 312 is ingeruild voor de 362 (en later afgevoerd naar de sloop :()
De 345 en 362 hebben ook nog een tijd in Blerick gestaan maar zijn beide naar de Maliebaan verhuisd.
-
Das niet eerlijk Tim, ik had eigenlijk jouw bericht moeten
wegmodereren ;) Overigens kwam er geen water tevoorschijn :)
-
>>>>@ Thom: de truuk met ether? Beetje ether in het luchtfilter spuiten om daarmee de locomotor sneller tot leven te wekken. Ik vraag me trouwens af waar dat voor nodig is, zelfs locomotoren met defecte thermostarts krijg ik prima aan de loop zonder ether.<<<<<
Die truc wordt niet alleen voor een sik toegepast, ook hier gebruik ik h'm om een oldtimer moter op benzine,na de winterstop van enkele maanden uit de winterslaap te halen! [In benzine gedrenkte doek op de luchtinlaat van het filter]
mooie foto's trouwens!
groten Wim.
-
Er staat als het goed is ook nog een sik in vlaardingen
achter een schutting.....nr :?
oost haven kade vlak bij het oostelijke havenhoofd....
-
@ Marco: Lijkt erop dat je daar de motor aan het tornen bent. In die hoek kun je verder alleen nog aan wat leidingen frutselen, volgens mij...
Ohwja, da's waar ook, dat kun je in die hoek ook nog doen ;)
@ Thom: de truuk met ether? Beetje ether in het luchtfilter spuiten om daarmee de locomotor sneller tot leven te wekken. Ik vraag me trouwens af waar dat voor nodig is, zelfs locomotoren met defecte thermostarts krijg ik prima aan de loop zonder ether. Alleen als het vriest én je hebt een exemplaar met beroerde compressie kan het wel handig zijn, want dat heeft me weleens een poging of 6 gekost.
Aah, dat truukje. Ik werd even verward door de opmerking "ether op de contacten" en vroeg me dus af welke contacten...?
Gelukkig bij de sikken van NSM niet nodig, voglens mij is het uiteindelijk ook niet echt bevordelijk dacht ik?
In Blerick staan nu, bij mijn weten:
- 211 (behek(s)t, Stichting De Locomotor, komt uit maatsricht)
- 294 (blauw, ex-De Rietlanden, wacht op revisie)
- 286 (Stibans, groen, in revisie)
De 361 is naar de SGB gegaan, de 312 is ingeruild voor de 362 (en later afgevoerd naar de sloop :()
De 345 en 362 hebben ook nog een tijd in Blerick gestaan maar zijn beide naar de Maliebaan verhuisd.
De twee sikjes werden overbodig in Blerick door de 629, echter waren ze goed bruikbaar in het NSM.
Vreemde actie eigenlijk, destijds wou men de 362 alleen ruilen voor de 312, dus waarom die alsnog verschroot is...
En wie het kleine niet eert, ook de 137 staat in Br ;D
-
Bedankt voor de info, ik heb nog wel een mooi plaatje van de sik 345 in blerick ;D
Zet em morgen er op ,is tevens mij achtergrond op de pc :P
Gr.Pascal
-
voglens mij is het uiteindelijk ook niet echt bevordelijk dacht ik?
Nee, denk het niet. Je krijgt toch een wat vreemde ontbranding volgens mij, denk dat je dat uiteindelijk wel gaat merken.
Trouwens, nu ik er aan denk, 2400'en hadden standaard 'starthulp' ingebouwd, meen ik...
-
Bij deze de beloofde foto van sik 345 .
Ik heb em gemaakt in de herfst van 2002
Op die bewuste dag kwam de 1501 de 1201 na blerick brengen voor een opknap beurt. ::)
Heb toen deze foto geshoten ;D
(http://i230.photobucket.com/albums/ee299/Ns_pascal/008_8.jpg?t=1203604081)
Klik voor groter beeld
http://i230.photobucket.com/albums/ee299/Ns_pascal/008_8.jpg?t=1203604081 (http://i230.photobucket.com/albums/ee299/Ns_pascal/008_8.jpg?t=1203604081)
Gr.Pascal
-
Aha, dan weten we dat! Maar wat gaat er nu met de 335 gebeuren? Wat moet hij in Zutphen?
Groeten,
Marco
Het antwoord staat op het forum van de museumlijnen (http://forum.locaalspoor.nl/viewtopic.php?p=38598集)en werd gegeven door Tim:
En ik heb gehoord dat de 335 door een Strukton-medewerker zou zijn gekocht.
In Zutphen bevindt zich de werkplaats van Strukton.
Groet,
Marco
-
Nee, denk het niet. Je krijgt toch een wat vreemde ontbranding volgens mij, denk dat je dat uiteindelijk wel gaat merken.
zo'n sik-motorblok is toch geen formule 1-blok dat je meteen opblaast als er een mugje in t luchtfilter komt?
-
even een vraagje.
Kennen jullie forum lezers eigenlijk het privé spoorweg museum in Waterhuizen ???
Die is van Riekje Beuvinga (een goede spoorvriendin) van ons.
Waterhuizen is gelegen aan de oude route/weg van Groningen naar Hoogezand.
Bij de rotonde in Waterhuizen gaat men rechtsaf richting Haren.
Direct na de brug afslaan, naar rechts men komt dan op een smal weggetje naast het kanaal.
Daarna de eerste gelegenheid links afslaan.
Doorrijden naar het witte spoorhuisje en daarin en daaromheen in de buitenlucht is heel veel te zien over de spoorwegen en de klassieke beveiliging.
Buiten staat een Sik met een Bietenwagen een E wagen en een Dg op een eigen stukje spoor.
Op een ander spoortje staat de bollenwagen die ter gelegenheid van 150
jaar spoorwegen is versiert met o.a. kroontjes op de bollen.
Je bent er hartelijk welkom bijna iedere dag, maar niet op Donderdag
Ze is al meerdere malen op de TV geweest met haar hobby.
En haar huis staat vol met klassieke apparaten, zoals die vroeger op ieder station waren aan te treffen.
Sinds kort heeft ze ook een kleine smalspoor locomotiefje waar men turf en klei mee vervoerd en vervoerde.
Het is een Diema lokje.
En oh ja, de sik is volledig dienstvaardig.
Dick Bolt
Warffum
-
Nouja, "volledig dienstvaardig" gaat me net een beetje te ver voor een ding dat al zo lang op een stukje geïsoleerd spoor staat :P
Enne@Floris, ik schreef ook "uiteindelijk" ;)
-
ja, over 450 jaar. Maar wat de sik van Riekje betreft, ik ben dr ooit geweest en ze vertelde dat ze er eens in de zoveel tijd mee heen en weer reed over het stukje rails, dus hij staat niet vast te roesten.