BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Al het andere! => Topic gestart door: zuylen op 06 February 2020, 19:26:39
-
Beste mensen,
Zijn er misschien dubbel geïsoleerde loopwielen verkrijgbaar voor een NS6200 van Philotrain? Ik wil het originele wiel voor een dubbel geïsoleerd wiel vervangen aangezien deze regelmatig kortsluiting maakt als die een bocht door gaat. Ik weet niet of zulke wielen überhaupt verkrijgbaar zijn van Philotrain? Ik hoop dat als het wiel aan beide kanten geïsoleerd is dit probleem tot het verleden behoort.
-
Diameter?
Kijk hier eens: Roco wielstellen (https://www.roco.cc/en/productsearch/0-0-0-0-0-0-0-003006-0/products.html)
Er zitten enkele tweezijdig geïsoleerde wielstellen bij.
-
De 6200 van Philotrain is een ombouwproject van een Duitsche Br. 93 van Roco.
Mogelijk dat je bij Roco extra wielstellen kunt bestellen, daar de geïsoleerde af halen om vervolgens op je Philotrain te monteren.
Hier de site van Pegasus (https://mwpl-pegasus.weebly.com/ns-6200.html) met meer info over deze kit met daarin een verwijzing van de ombouw in Rail Magazinne 217.
-
Of is het de oer-6200 van Philotrain? Die heeft geen Roco onderstel.
Bij de roco variant: Achterwiel bestellen. Is een gedeelde as met kunststof bus. Dan is er geen kortsluiting meer.
-
Mijn 'oer' Philotrain 6237 maakte sluiting in de bogen doordat een loopwiel tegen de zuigerstangbeschermpijp aan kwam bij een te krappe radius. Ik geloof een radius van minder dan 55 cm. Zou dat de oorzaak kunnen zijn?
Ik kan het niet uitproberen daar ik die lok al zo'n 30 jaar geleden heb verkocht.
-
Yep, Gerke, het is de oerversie! Als ik het loopdraaistel aan de achterkant verwijder, loopt ie goed. Dus vind ik het handig het achterste wiel te vervangen voor een dubbelgeisoleerd wiel. Mocht dat niet lukken, dan kreeg ik al de tip om een dubbel geïsoleerde wiel van Scalelink 10,50 mm. Ik geloof dat deze wielen ook standaard onder die Philotrain wielen zitten. Maar voordat ik de wielen er af ga wurmen, wil ik een nieuw wiel op voorraad hebben.
Mocht zelfs een dubbel geïsoleerd wiel niet helpen, dan ben ik van plan het gehele achterste loopdraaistel te isoleren van de rest van de loc. Dit doe ik met plastic busjes om de bevestiginsschroef. Hier zal ik het gat van de schroefbevestiging iets uit moeten boren.
-
Waar loopt tie tegen aan dan?
Daar zit geen trapje of niks in de buurt :o
-
Wat je ook kunt doen is wielstellen van Alan Gibson gebruiken. Ze zijn een beetje smaller dan gangbare HO-wielen, waardoor je iets meer uitslag hebt, en zijn dubbelgeïsoleerd. GM&S heeft ze volgens mij.
Wolter
-
De wielen lopen tegen de frameplaten aan. Dus dan krijg je kortsluiting tussen het frame en het wiel. Iemand heeft me er al op gewezen dat ik dit frame ter hoogte van de wielen een beetje weg moet dremelen. Hierdoor krijgt het loopwiel meer speling en maakt hij geen kortsluiting meer. Verder met transparante nagellak alles isoleren? Het is een lastig probleem, dat weet ik. En dat zou jammer zijn van het frame. Misschien het frame omplakken met doorzichtige tape, waardoor ie geen kortsluiting maakt? Is niet mooi, maar effectief.
Overigens is het net de NS versie maar de SS versie 1101.
Ik zal eens gaan kijken naar Allan Gibson wielen. Die zijn volgens mij ook fijner qua detaillering.
-
Tegen de frameplaten? Welke radius is dat dan?? Ik ga met Jan mee. Haal voor de volledigheid de voorloper eens weg. Check het nog eens. Voorop is de bewegingsvrijheid beperkter door de zuigerstangen. Achter raakt hij bij mij ook niks. Soms kom je in de knel doordat het probleem dat voor aanwezig is naar achteren doorgegeven wordt. De wielen zou ik niet vervangen. Dat slaat als een tang op een varken omdat de vervangers totaal anders uitzien dan de Philo wielen.
Als het al moet: dan de frameplaten wat vrij vijlen. Niet dremelen. De speling die nodig is, is minimaal. MAAR: check ook de voorkant. Want daar los je het probleem niet zomaar op. Anders ben je een ingreep aan het doen terwijl het probleem meteen naar de voorkant verplaatst wordt. Deze loc is wat rijden betreft behoorlijk compromisloos gebouwd. Als je toch aan het slachten gaat: de zuigerstangbeschermers vervangen door kunstof staf. (afslijpen, nieuw gat boren en staf insteken) Zal er niet mooier op worden en de raduis blijft beperkt! Maar het kortsluit probleem is dan opgelost.
-
Dit doe ik met plastic busjes om de bevestiginsschroef. Hier zal ik het gat van de schroefbevestiging iets uit moeten boren.
Kan ook, wel nog even een ringetje ertussen. Anders maakt de kop van de schroef alsnog sluiting.