BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Vergelijkingen tussen verschillende merken => Topic gestart door: ingenium op 03 February 2020, 04:07:32
-
(http://belderok.net/coppermine/albums/userpics/10001/IMGP8267.JPG)
Philotrain
(http://belderok.net/coppermine/albums/userpics/10001/IMGP8265.JPG)
Märklin en Philotrain... Pijnlijk.
-
Maar wel pijnlijk mooi !!
-
Mooi om de lengte van de Philo zo te zien!
-
Wat is die Marklin mooi (y) , had je die niet voor aan kunnen zetten?
-
@Ingenium,
Voor de precieze correctheid zou de foto eigenlijk van boven moeten worden genomen. ;) Nu heb je je voorkeur laten zien. ;D Overigens, je hebt het juist. Dit is een discussie, die in 1967 al werd gevoerd in Miniatuurbanen.
Gr,
Dirk
-
Nee hoor, er is niet aangegeven welke superieur is. Misschien heeft hij wel een voorkeur voor uit verhouding getrokken, in elkaar gedrukte treinen. Er zijn er immers genoeg! ;D
-
toch is de neus van de marklin veel beter geslaagd als de philotrain....
-
Ik las laatst dat Marklin zijn treinen laat krimpen zodat ook klein behuisden een baantje neer kunnen leggen.
Eigenlijk is de Philo dus asociaal groot, weg ermee.
Stephan.
-
Volgens mij is het gewoon de dieptewerking. En niet meer dan dat ::)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP8265.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP8265.jpg)
Groet,
Michel
-
Die van Märklin is veeeeeeeeeel te kort!
Werkt niet. Past niet. Geen gezicht.
-
toch is de neus van de marklin veel beter geslaagd als de philotrain....
Als je van zulk soort neuzen houdt ja...
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200203/650b61334db4a1c66b1b054b3a24dcbc.jpg)
Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
-
Ik las laatst dat Marklin zijn treinen laat krimpen zodat ook klein behuisden een baantje neer kunnen leggen.
Eigenlijk is de Philo dus asociaal groot, weg ermee.
Juist
En vergeet de wissellantaarns van de oude M-Rails niet! Daar komt ie vast niet voorbij
-
Laten we er gewoon eens objectief naar kijken. Ik heb een foto gevonden die wel wat vergelijken mogelijk maakt.
(http://belderok.net/coppermine/albums/userpics/10001/IMGP8267.JPG)
Philotrain
(https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Ffarm2.static.flickr.com%2F1639%2F25978603634_8a72350d5f_b.jpg&f=1&nofb=1)
Flickr (gebruiker niet kunnen achterhalen)
Mij valt op dat de ruitjes (iig front en cabinedeuren) van de Philo kleiner zijn dan zou moeten, het plaatwerkdeel tussen de bufferbalk en de draaistellen een heel andere vorm heeft, het bovenste frontsein lager lijkt te zitten dan zou moeten (verder naar voren op de neus) en zo nog een paar dingen waar ik zo niet de vinger op kan leggen. Kortom, ik persoonlijk kan Floris geen ongelijk geven. Daarmee wil ik natuurlijk niet zeggen dat de Märklin-versie perfect is (maar dat zegt Floris volgens mij ook niet) ;D
Kortom: kom er maar in Artitec (y)
-
Als je van zulk soort neuzen houdt ja...
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200203/650b61334db4a1c66b1b054b3a24dcbc.jpg)
Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
Philotrain:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/mp-philotrain.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/mp-philotrain.jpg)
marklin:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/markli-mp.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/markli-mp.jpg)
en 1 op 1:
(https://live.staticflickr.com/3820/32051119463_a8f3be6ca3_z.jpg) (https://flic.kr/p/QQfnaZ)
mP3031_Apeldoorn_120217 (https://flic.kr/p/QQfnaZ) by florisdeleeuw (https://www.flickr.com/photos/florisleeuw/), on Flickr
verstuurd vanaf mijn pc zonder tapatalk ;)
-
Kortom, ik persoonlijk kan Floris geen ongelijk geven. Daarmee wil ik natuurlijk niet zeggen dat de Märklin-versie perfect is (maar dat zegt Floris volgens mij ook niet) ;D
correct! ik zeg helemaal niet dat de Marklin perfect is, enkel dat ik de kopvorm beter vind...
-
Geen expert, maar de keren dat ik er één van Philo zak liggen kwam de neus wat idd 'langgerekt' over. Alsof iemand hem bij de neus had genomen....
-
correct! ik zeg helemaal niet dat de Marklin perfect is, enkel dat ik de kopvorm beter vind...
Oh absoluut en ik denk dat er nog wel wat punten van aandacht bij de Philo zijn
Conclusie is dus eigenlijk: tijd voor een echte mooie nieuwe (niet al té) glimmende mP in 1:87 ;D
-
neuh, gewoon een philo en een marklin kopen en de marklin neuzen aan de philo kap zetten. Ja tenzij je van bullterriers houdt natuurlijk.
-
Leuk topic, hoop ook op een goede Mp..
Bij deze maar even een eigen draadje gegeven in "Materieel bespreking".
Gr, Bert
Team moderatoren
-
neuh, gewoon een philo en een marklin kopen en de marklin neuzen aan de philo kap zetten. Ja tenzij je van bullterriers houdt natuurlijk.
Ik had juist de Philo koppen op het Hamo (want dat is het) lijfje willen zetten. Dan heb je het beste van twee werelden. Hij kan door R1 en geen last meer van gebroken cabine raampjes.
Het was geenszins mijn plan om de bespreking van Miniatuurbanen uit 1967 over te doen, ik moet dat gemist hebben, ik was er nog niet eens.
Maar laat het vooral een uitdaging zijn voor Piko (graag zonder naad) of Artitec (geen klont resin aub). ;D
-
Sommige problemen lossen zich met de tijd op...
-
En anders maak je hem gewoon zelf: http://www.automatic-rock.nl/magazine-artikel/een-zelfbouw-motorpost-van-de-ns/
-
En gedaan.... ;D van THS
(https://live.staticflickr.com/65535/32760832027_65164c461d.jpg) (https://flic.kr/p/RUXPZv)IMGP3496a (https://flic.kr/p/RUXPZv) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
-
Das knap! (y)
De site Automatic Rock is trouwens ook een snoepje op zich.
Albert
-
Dat THS bouwpakket is het gewoon helemaal. Best knap voor een model uit - pak um beet - 1988?
Tegenwoordig zou de beste benadering zijn om een motorpost te bouwen volgens de plan U methode van Karst. Wanden opbouwen uit plots, koppen gieten uit een verbouwde Fleischmann plan-V kop en draaistelzijkanten - och van dezelfde moedermal als de U denk ik. Aandrijving van de Piko hondekop is een beetje problematisch denk ik omdat een motorpost geen scheenplaten heeft. Als de motor ook half in de bak mag hangen zou het wellicht wel gaan.
Mvg, Paul
-
Een van de vele projecten die maar niet afkomt is een THS motorpost. Hoewel al beter op schaal is deze ook net een paar mm te kort (krimp van gieten?) en doordat de aandrijving een Lima (Hondekop) motor is staat de bak te hoog op de pootjes. De cabine ramen zij ook niet helemaal naar mijn zin.
Plan V (Roco of Fleischmann maakt niet uit) heeft iets kortere draaistellen. De Artitec Plan U heeft volgens mij de perfecte draaistelen. Piko Hondekop draaistellen hebben ook de juiste radstand volgens mij. Als er een kleinere/plattere motor gebruikt wordt is dit geen probleem denk ik. Ik heb zelf Een GM&S motordraaistel gebruikt. Ding hoeft allee maar 2 karretjes te trekken uiteindelijk. Door deze aandrijving kon ik de bak wat laten zakken en het overbodige randje weghalen.
In een hoogmoedige poging om de missende mm er tussen te frotten en nog mooiere koppen/cabineramen op basis van Fleischmann Plan V te gebruiken ligt mijn motorpost helemaal uit elkaar :(
Mvg,
Robert
-
koppen gieten uit een verbouwde Fleischmann plan-V kop
De neus van en Mp is stomper als een plan V
en doordat de aandrijving een Lima (Hondekop) motor is staat de bak te hoog op de pootjes. De cabine ramen zij ook niet helemaal naar mijn zin.
Daarom een Faulhaber ingezet, kon het lager staan.
Dat van die cabineramen klopt wel, kunnen beter.
(https://live.staticflickr.com/65535/49456844201_f1ab33f06b.jpg) (https://flic.kr/p/2imkfJn)IMGP5381a (https://flic.kr/p/2imkfJn) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
-
Goed, mijn motorposttrekker vannacht eens uit elkaar getrokken (pff wat een constructie zeg...) en geconstateerd dat het ding alleen via de bovenleiding kan rijden. De assen zijn niet geïsoleerd dus geschikt voor Märklin. hij loopt wel op gelijkstroom, via de bovenleiding dus. Vreemd. Nou is het ding goed genoeg voor een diorama, maar als het kan rijden is dat extra leuk. Dus wie heeft er geïsoleerde wielen en wil ruilen tegen deze ongeïsoleerde? Kans is natuurlijk 0,0 maar niet geschoten is altijd mis.
Tegelijkertijd ga ik waarschijnlijk toch iets van interieur maken voor zover van toepassing. En binnenverlichting. Die dingen waren ware fakkels als ik de nachtelijke foto's mag geloven. Waren die Hbbkkss wagens nog van binnen verlicht voor het laden en lossen? Ben 6 dec. '97 in dienst getreden dus ik heb het niet meer meegemaakt... :police:
-
Bij de marklin motorpost zou er een schakelaartje moeten zitten waarmee je kan schakelen tussen stroom via sleper (bij 3 rail variant) of bovenleiding.
mvg,
Matthijs
-
Haal de zwarte kast op het dak eraf,dan zie je een schuifschakelaartje,die omzetten.
-
De neus van een motorpost is inderdaad stomper dan een plan-V. Ik denk echter dat je met het wegvijlen van een mm materiaal aan de voorkant er al bent. Hij is dan iets korter en de horizontale knik kan je daarna ook een kleinere radius geven. Wel eerst even wat extra styreen/abs plakken aan de binnenkant voor de stevigheid
-
Haal de zwarte kast op het dak eraf,dan zie je een schuifschakelaartje,die omzetten.
Ooit op die manier een marklin motorpost gekocht voor 35 euro, deed het niet.
Bleek dat schakelaartje op stroom via bovenleiding stond i.p.v. via sleper ;D
mvg,
Matthijs
-
Volgens mij heeft de TS nou juist een Philotrain die dus op bovenleiding rijdt. Met een beetje mazzel zijn het standaard 2 mm assen en kunnen er geïsoleerde wielen op gedrukt worden.
Mvg,
Robert
-
Het gaat om een Philotrain inderdaad. 8)
Ik zal de assen eens opmeten.
-
Kan zijn dat de stroomafnemers links en rechts doorverbonden zijn, dan meet je ook 0 weerstand als een ongeïsoleerde as.
Veel plezier met je motorpost, ik ben stiekum toch een beetje jaloers :D
Mvg,
Robert
-
Nee ik heb de as eruit gehad en die doorgepiept. Maar ik deelde je gedachtengang. (y)