BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: edwin1974 op 11 February 2008, 20:09:58
-
Hoi allemaal
Ik heb een vraag over welke reizigers treinen er op de lijn Groningen Roodeschool vanaf 1960 t/m 1975?
Omdat ik de stations plannen heb van Uithuizermeeden en Roodeschool heb gevonden in het utrechts archief en ik van plan ben om beide na te bouwen in model vandaar mijn vraag.
groetjes edwin
-
DE2 en DE1 met misschien heel incidenteel een Plan U als vervanger voor een defect 'blauwtje'.
groet,
Wim
-
Vanaf 1967 was op die lijn CRVL (Centrale Radio Verkeersleiding) ingebruik. Een aantal DE1-en/DE2-en waren daar speciaal voor aangepast. Weet niet of er ook plan-U's voor aangepast waren.
Na het grote ongeluk van 25 juli 1980 bij Winsum is dit systeem in 1981 vervangen.
Groeten,
Lolke
-
Dat ongeluk weet ik nog. Zie link:
http://www.zero-meridean.nl/i_winsum_250780.html (http://www.zero-meridean.nl/i_winsum_250780.html)
En enkele foto's van Roodeschool en één van Usquert. Meer foto's kun je vinden via bv google. Kun je direct zien welk materieel er zoal reed.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/afb5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/afb5.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/afb17_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/afb17_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/afb18.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/afb18.jpg)
-
Citaat van Lolke: geplaats op:11 februari 2008, 21:26:16
Een aantal DE1-en/DE2-en waren daar speciaal voor aangepast.
Deze DE2 stellen waren met CRVL 94-106 en de 2408-2411 ook maar weet iemand ook welke DE1 stellen hiermee uit gerust waren?
Want in het boek Blauwe engelen en Rode duivels kan ik daarover niets vinden en reden er wel DE1 stellen op dit baanvak al dan niet gekopped met een DE2 ???
groetjes edwin
-
Ik geloof niet dat er een DE-1 is geweest die met CRVL was uitgerust. Gekoppeld zou theoretisch alleen tussen 2 DE-2 uit de serie 94-106 kunnen want omrangeren was er natuurlijk niet bij aan het eindpunt. Ik denk dat alleen de 94-106 en de genoemde 2400'en toegang hadden tot dit traject. De 181 (ex-99) heeft overigens ook nog de antennes behouden, of deze ook werkelijk met CRVL heeft gereden weet ik niet.
-
Dat dacht ik ook al Frank wat in het boek over deze treinstellen ston hier over niets vermeld.
groetjes edwin
-
Ik ben van 1967 tot 1973 werkzaam geweest in de lijnwerkplaats te Zwolle en aldaar betrokken geweest bij dce inbouw van de CVL.
Werd alleen geïnstalleerd in de tweetjes.
Mvg: Steen
-
Ik vergat een R. Dus CRVL. (Centrale Radio Verkeers Leiding)
Steen
-
Citaat van:Mispoes op 25 februari 2008, om 15:53:42
De 181 (ex-99) heeft overigens ook nog de antennes behouden, of deze ook werkelijk met CRVL heeft gereden weet ik niet.
Weet jij misschien of de DE2 99 ook van CRVL is voor zien en mee heeft gereden op deze lijn ??? ???
Omdat de 94-106 hier mee zijn uitgerust in 1967.
groetjes edwin
-
Als er een conservenblik op het dak stond zat er ook CRVL in.
De 99 zal vast wel in het noorden gereden hebben; waarom niet?
Mvg: Steen
-
Dankje Steen dan weten we het nu zeker dat de genoemde stellen allemaal hebben gereden met CRVL. ;) ;).
Hadden de 2408-2411 ook een "conservenblik" op hun cabine?
Dan kan ik nu met een gerust hart aan het bouwen slaan van deze stellen en met mijn baanvak ;D ;).
groetjes edwin
-
Dus dat bedoelde je Edwin
zag net in je profiel waar je woond
dacht dat je nog bij mij in de buurt woonde
succes verder met je/onze mooie hobby
Dick
-
Helaas niet meer ben verhuist voor mijn werk maar ik blijf dat stukje groningen een warm plekje in mijn hart geven :D ;D.
Noen het maar jeugdsentiment ;)
groetjes edwin
-
Edwin!! Je bedoelt toch zeker een WARM plekje??
Steen
-
ja dat bedoelde ik hihihihihi weer een type foutje :-[.
Ik heb het gelijk even veranderd. ;)
groetjes edwin
-
Hadden de 2408-2411 ook een "conservenblik" op hun cabine? groetjes edwin
Ja, twee zelfs!
GG
-
Nu ik dit alles nog eens doorlees vraag ik me af of er geen andere types op dit traject zijn geweest. Enkel DE-I/II (ook gemoderniseerde) en de 2400?
-
Ik haak even op deze vraag in,
Mijn broer die regelmatig in o.a. het archief van de gemeente Eemsmond werkt heeft een foto gevonden van de locomtiefloods van Roodeschool als iemand daar belang bij heeft mail mij dan even.
Met spoorse groet
Dick
Warffum
-
Citaat van goedgek;geplaatst op 27 februari 2008, 00:24:35
Ja, twee zelfs!
Dat is goed dat ik dat weet dan kan ik mijn twee roco 2400en ook gaan aan passen met deze dingen.
Groetjes edwin
-
Nu ik dit alles nog eens doorlees vraag ik me af of er geen andere types op dit traject zijn geweest. Enkel DE-I/II (ook gemoderniseerde) en de 2400?
Ja zeker de DE1, DE2, 2400, 2200, Sikjes zelfs
Dick Bolt (sinds 1947)
Geboren in Uithuizen en later gewoond hebbende in Baflo en nu Warffum,
ben vaak mee geweest in de cabines van de blauwe engels, 2200 en 2400 serie
en later ook wel mee geweest met de 6400 serie.
Heb de laatste rit nog meegereden van de 2400 serie op de 2466 heb de remstaat van deze rit nog steeds.
Het ging om een lading aardgascondensaat in ketelwagens van Roodeschool naar Groningen noord, daar moest ik van de lok af.
Ben ook wel mee geweest naar de Eemshaven waar toen munitie werd verladen voor de eerste golfoorlog, en vele andere militaire zaken zoals tanks van de USA army.
Later zijn er ook vele militaire treinen naar de Eem geweest, midden in de nacht van bovenaan bewaakt door een helikopter, die voor de trein aanvloog, en bij Sauwerd ri
Delfzijl vloog en de trein rechtdoor naar de Eem reed,
Ja dat was lachen geblazen toen, ik was toen correspondent voor radio Noord, en iedere nacht in de Eemshaven te vinden, ik wist precies van een informant wanneer de treinen reden, en was daardoor vaak als enige van de pers aanwezig.
Deze treinen werden vaak getrokken door 4 stuks type 2200.
Nu is de Eemshaven uitgegroeid tot een militaire haven, waar ook veel wordt verladen voor Irak door de USA en naar Afghanistan van ons eigen leger, tot aan helikopters toe
Ja mensen opa vertelt.
-
Dit verhaal klopt als een bus want ik weet het van mijn vader want die werkte ten tijde van de de munitietreinen bij een bouwbedrijf uit Uihuizermeeden die die vaak de stellingen moest maken en het stutten van de munitie in de schepen en gesloten goederenwagons.
groetjes edwin
-
Dick Bolt (sinds 1947)
...
Ja mensen opa vertelt.
Blijven vertellen, Dick blijven vertellen, je bent een verbale bibliotheek!
-
Ik heb soms van die dagen :D
Dick
-
ik heb in het Utrechts Archief nog enkele foto,s gevonden van DE2 treinstellen met CRVL radio,s en tevens hoe het op de stations werd gebruikt. hier onder enkele links naar de foto,s
http://www.hetutrechtsarchief.nl/atlantis_record.asp?ID=159734
http://www.hetutrechtsarchief.nl/atlantis_record.asp?ID=159735
http://www.hetutrechtsarchief.nl/atlantis_record.asp?ID=159736
http://www.hetutrechtsarchief.nl/atlantis_record.asp?ID=159737
http://www.hetutrechtsarchief.nl/atlantis_record.asp?ID=159738
http://www.hetutrechtsarchief.nl/atlantis_record.asp?ID=159739
ik hoop jullie weer iets meer duidelijkheid over het CVRL verhaal te hebben gegeven doormiddel van de foto,s
groetjes edwin
-
ik heb in het Utrechts Archief nog enkele foto,s gevonden van DE2 treinstellen met CRVL radio,s en tevens hoe het op de stations werd gebruikt. hier onder enkele links naar de foto,s
groetjes edwin
Leuk die foto's en vooral de data van invoering van de CRVL ik heb
vaak meegeluisterd naar de gesprekken zowel in de trein als thuis
op mijn scanner.
Dick Bolt
Warffum
-
Leuke foto's Edwin. Grappig die voetbediening, vast ook erg handig.
-
Hoe groot zouden deze CVRL antennes in model zijn dan misschien een kliene schets zal uitkomst bieden ;) ;)
groetjes edwin
-
mooi boek dat waarschijnlijk verschijnt over het goederenvervoer
in Nederland
http://www.rolandrail.net/cjb07/cjb_intek.php
Dick Bolt
Warffum
-
DE-2 93 met CRVL-antenne te Enschede in 1985.....
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img802.jpg)
de 93 maakt geen deel uit van de CRVL-serie 94-106.....
(de verklaring wordt morgen gegeven in de fotorondzending)