BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Joost V op 11 February 2008, 10:38:45
-
Hoi,
Net een nieuwe stoomlok en bij proefrit kwam ik erachter dat de bevestiging van een deel van het drijfwerk niet goed in de wielbevesting zit (zie pijl). Hoe kan ik dit het beste aandrukken (anders moet ik weer terug naar de winkel)??
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Asje.jpg)
Alvast bedankt,
Joost
-
Hallo Joost,
Als de lok nieuw is dan terug naar de winkel want stel dat het verkeerd gaat dan heb jij een probleem denk ik.
gr Frits
-
inderdaad,
als je kan bewijzen dat het zo uit de verpakking was, valt het onder garantie en wordt het gratis gerepareed cq. vervangen.
Als je eraan gaat duwen (o.i.d) dan vervalt de garantie en ben je dus verder van huis.
-
Ik ben het deels met je eens; gewoon mee terug naar de winkel.
Echter hoef je in de garantieperiode niet te bewijzen dat de schade niet door jouw toedoen is toegebracht aan het product, het is andersom. De leverancier moet bewijzen dat jij schade hebt toegebracht aan het product (meer dan slijtage) om er voor te zorgen dat het buiten de garantieregeling valt.
Groeten,
Frank
-
Hoi Hoi,
Bedankt voor de reacties... Hier nog even twee closeups...
Groet,
Joost
Goed:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/goed.jpg)
Slecht:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/slecht2.jpg)
P.s. Lijkt alsof het kwestie van aandrukken is...
Winkelier is helaas niet om de hoek
-
Het lijkt inderdaad alsof het een kwestie van aandrukken is, dat zou je denk ik wel kunnen proberen. Wel met beleid uiteraard ;). En anders even afwachten tot je weer in de buurt van de zaak bent? Het is immers zonde om iets te forceren.
Groeten,
Frank
-
En misschien voorzichtig een beetje heen en weer draaien bij het aandrukken, ongetwijfeld zit er een vierkant stukje aan de bevestigings-pin om te zorgen dat de kruk in de juiste stand komt te staan.
Arjen.
-
Echter hoef je in de garantieperiode niet te bewijzen dat de schade niet door jouw toedoen is toegebracht aan het product, het is andersom. De leverancier moet bewijzen dat jij schade hebt toegebracht aan het product (meer dan slijtage) om er voor te zorgen dat het buiten de garantieregeling valt.
Kleine kanttekening: de eerste zes maanden is er aan de kant van de klant geen verplichting om dit te bewijzen. Voor de volgende achttien maanden kan de leverancier dat verlangen, maar dat hoeft dus niet.
- Peter
-
Welk merk en type gaat het hierom ?
-
Hoi Bob,
BR44 van Roco (1 van de vele types) :)
Groet,
Joost
-
Al geprobeerd het erin de duwen ?
Moet met heel weinig kracht lukken.
-
Hoi Bob,
Nog niet. Twijfel nog... :-|
Grijze onderdeeltje lijkt geen nokje te hebben...
Gr,
Joost
-
gewoon rustigaan duwen. Niet alsof je een koe van zn plek wilt hebben maar alsof je een hamster aait. Even goed voor gaan zitten desnoods, als je niet lomp tekeer gaat zie ik niet echt wat er fout gaat. Lukt het met zachte drang niet dan kun je alsnog naar de winkel gaan...
-
Ik begrijp nou waarom niemand een exact advies heeft, deze verbindingen hebben alleen de nieuwste Roco stoomlocomotieven, de oude hebben (gelukkig) nog een schroefje.
Op de onderdelenlijst zie je dat het een vrij lang pinnetje is wat dus helemaal het wiel in gaat.
Zeker niet te hard drukken, het "metaalsoort" is gegoten en dus niet buigzaam en breekt vrij snel.
Ik zou wel een poging wagen maar wees voorzichtig.
-
Hoi Hoi,
Het is gelukt, maar kan het niemand aanraden...
Dank voor alle reacties,
Joost
-
Waarom kun je het niemand aanraden?
-
Zweetdruppels!!
Het dikke (halfronde) gedeelte moet je in het halfronde gat van het wiel positioneren en dan voorzicht aandrukken. Niet echt fijn dus :)
Grtz,
Joost
-
Nou, makkie toch? Hoe je geen schroevendraaier voor te zoeken... :D
-
De angst dat het breekt ?
-
Geef mij maar een schroevendraaier ipv zo'n stukkie plastic....
-
Tja, probeer t dan ook eens bij een Piko van 30 jaar oud, dat plastic breekt nog wat makkelijker en t hele drijfwerk is van plastic. Dit is vers buigzaam plastic, das voor watjes. ;D