BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: The lot of us op 10 February 2008, 23:42:05
-
Beste mensen,
Zoals ik al zoveel mensen hier in schrift heb zien vertellen, loop ook ik tegen het probleem van het rollend materieel aan.
Heel enthousiast begonnen met de hobby, en dus meteen begonnen met de aanschaf van treinen. Dat de realisatie van de bijbehorende baan nog even op zich laat wachten, valt te raden.
Op zich geen probleem, maar waar laat je in de tussentijd die treinen?
Jawel, in de gebruikelijke vitrine.
Na enig speurwerk in winkels en op het internet bleek dat de gewenste vitrine daar niet te vinden was.
Ik had (en heb) nogal een paar wensen waar de vitrine aan moet voldoen:
1. De vitrine moet aan de muur komen te hangen. En wel het liefst op een duidelijk zichtbare plaats. Dit betekend dat de vitrine dun (plat) moet zijn.
2. De treinen moeten maximaal in beeld komen. Er moeten dus zo min mogelijk storende elementen in de vitrine zitten zoals planken, steunen, lichtornamenten enz. Verder heeft een trein 2 kanten, dus moet de vitrine voorzien zijn van een spiegel.
3. De vitrine moet verlicht zijn, en wel zodanig dat de toeschouwer niet verblind wordt. Dit vind ik namelijk een sterk nadeel van halogeen verlichting.
Wel, de uitdaging was geboren.
Om een indruk te geven:
Dunne planken die niet doorbuigen, die bestaan niet.
De achterwand moet een spiegel zijn, en daar gleuven in frezen voor de planken is geen optie.
Grote steunen maken tot aan de onderkant voor het dragen van de planken wilde ik niet.
Gaatjes maken in de spiegel voor de doorvoer van de elektra, is geen optie.
De spiegel opdelen en oor elk niveau van de vitrine een reep spiegel nemen, geeft vele lelijke randen.
Voor een diffuus lichtbeeld zijn er meerdere lichtpunten nodig.
Na lang nadenken, zoeken en experimenteren ben ik tot het volgende resultaat gekomen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/vitrine_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/met_licht.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Vitrine_bij_nacht.jpg)
De oplettende kijker zal zien dat de bovenste plank niet verlicht is. Foutje, ik ben vergeten een reserve latje op kleur te brengen. Komt wel bij de volgende vitrine.
Verder ben ik altijd op zoek naar verbeteringen. Dus commentaar is altijd welkom. Kom maar op!
Groeten,
Mark
-
Ziet er goed uit.....
Je kunt ook glas-op-glas laten verlijmen, geen enkel probleem (de leggers worden op de spiegel gelijmd).
De glazen leggers dienen natuurlijk wel plat-poly geslepen te zijn, en worden vervolgens gelijmd met onzichtbare UV-lijm.
Het is sterk en ziet er heel strak uit.
Verlichting kun je op dezelfde manier aanbrengen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_IMG_0515.jpg)
Op de foto een kleine vitrine, gemaakt van styreen. De leggers zijn van glas (4mm) en steunen alleen in de zijkanten van de vitrine. De achterkant is ook van styreen met een spiegelende laag.
-
Dat ziet er ook heel strak uit.
Maar in een glazen plaat kan ik geen verlichting wegwerken.
Dat is veel beter te doen met houten platen.
-
Mark, in het begin som je een aantal constructieve problemen op. Vervolgens laat je een paar fraaie foto's zien, maar daarop kan ik niet zien hoe je die constructieve problemen hebt opgelost. Kun je daar nog een paar woorden aan wijden?
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_IMG_0515.jpg)Mooi Fleischmann Kwijl kwijl kwijl :DMeer foto's ? :o
P.s. vitrne is ook mooi ;)
-
"Mooi Fleischmann Kwijl kwijl kwijl :Meer foto's ?"
@Kor: nee helaas niet mogelijk, dit is met nog een paar wagonnetjes en loks, een handvol rails, het enige wat ik hier in het buitenland ter beschikking heb. De rest ligt in Nederland te wachten op transport. Maar dan moeten we eerst meer ruimte hebben, we wonen mooi, maar echt te klein voor de treinenhobby.
-
Jammer hoor , maar je hebt in ieder geval een paar hele mooie mee genomen .
-
Klaas,
Het is niet zozeer dat ik oplossingen heb gevonden, maar meer dat ik acceptabele compromissen heb bereikt.
De omlijsting is gemaakt van 1 dikke lat van 67mm breed en 18mm dik.
De lat is ingefreesd en in 2 delen gezaagd. Met verstekzagen en lijmen versterkt met deuvels levert een raamwerk op met een soort deksel.
Het frezen is nodig om de spiegel in te laten in het dikke deel, en toch nog ruimte te houden voor de elektra en de ophanging. Daarnaast is de glasplaat ingelaten in de deksel om bredere plakjes te kunnen herbergen.
De deksel scharniert nu naar boven met 1 lang scharnier. Het glas geeft een ongehinderd beeld op de treinen in tegenstelling tot schuifdeuren.
De plankjes heb ik toch moeten ondersteunen. Hiervoor heb ik kleine stukjes hout gezaagd van een hardhouten afdeklijst. Zie foto.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/steuntje.jpg)
Er zijn 2 steunen per plankje. De plakjes zijn tevens ingefreesd in de zijkanten van de lijst.
Voor de verlichting heb ik op elk plankje 10 leds gemonteerd van 2mm in het vierkant. De leds zitten vast door het er aan gesoldeerde koperdraad door de plankjes heen te leiden en om te buigen.
Aan de bovenkant van de plankjes zijn de leds verbonden met heel dun koperdraad.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ledbevestiging.jpg)
Zolang de treinen op de rails staan, is hier niets van te zien.
De plankjes krijgen hun spanning van achter de spiegel door conatpuntjes in het ingefreesde raamwerk:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/contactpunt.jpg)
Voor de juiste spanning heb ik een oude adapter van een mobiele telefoon gebruikt. Deze geeft 12 volt gelijkspanning, met een max van 16 volt. Dit is voldoende voor 5 leds in serie geschakeld. Elk plankje heeft dus 2 circuits.
Voor het gemak en eventuele reparaties zij de plankjes demontabel. Ik kan ze zo uit het raamwerk trekken.
Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb kunnen maken.
Groet,
Mark