BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: SporenplanOnline op 10 February 2008, 15:02:28
-
Vanwege een principetekening die ik inmiddels in bezit heb ben ik benieuwd of er mensen zijn die weten of (of waar) in NL (of evt Europa) in (een ver) het verleden een engelswissel 1:15 is toegepast.
Sven Zeegers
Webmaster Sporenplan.nl
-
Engels wissel 1:15
Eindhoven een halve
Rotterdam 1
en de rest zoek ik nog uit.
-
Dat zijn 1:12-jes (Rotterdam heeft trouwens 6 1:12-jes). Maar de vraag ging over 1:15.
-
Ik kijk nog voor je. (Doe het uit mijn hoofd van waar liggen engelse wissels met meer dan 2 stellers.)
-
Tip: Denk voor 1940!
-
Zullen er niet veel geweest zijn.
-
Ik heb het "Handboek voor Spoorwegtechniek" even doorgenomen en men spreekt eigenlijk alleen maar over 1 :9 en 1 : 10 . De 1 : 15 krijg alleen aandacht als over de constructie van het "kruisstuk"gesproken wordt. Deze constructie moet beweegbaar zijn! "Zij eischten evenwel veel zorg daar last werd ondervonden van het klapperen van de punten" Over de plaatsing waar, helaas, geen letter.
SK
-
De 1 : 15 krijg alleen aandacht als over de constructie van het "kruisstuk"gesproken wordt. Deze constructie moet beweegbaar zijn! "Zij eischten evenwel veel zorg daar last werd ondervonden van het klapperen van de punten" Over de plaatsing waar, helaas, geen letter.
Hmmm dan zal het wel een 'eenmalige' proef geweest zijn. De tekening (nog blauwdruk) van het 1:15 engels wissel is van HIJSM die tussen een setje kruiswisseltekeningen zat. Het wissel heeft ook hier gewoon de (klapperende) beweegbare kruisstukken (net zoals de huidige 1:12-jes). Lengte was 50.7 m met R=638 m
Sven Zeegers
Webmaster Sporenplan.nl
-
Daar wordt in het handboek niet overgesproken.